Клас : 6
Тема уроку : Числівник:значення;морфологічні ознаки;синтаксична роль.
Мета уроку : Узагальнити та закріпити знання учнів по темі «Прикметник» ;домогтися засвоєння учнями поняття про числівник як частину мови;розвивати навички колективної та індивідуальної роботи, дослідницькі навички,творчі здібності.
Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів:
Учень знає й розуміє загальне значення числівника;функції та роль його у мовленні.
Учень вміє визначити морфологічні ознаки,синтаксичну роль числівників у реченні;знаходити числівники в реченнях і тексті,розрізняє числівники й інші частини мови.
Ключові компетентності:
Формуються навички спілкування державною мовою, наявні елементи математичної компетентності,інформаційно-цифрової компетентності, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентність.
Предметні компетентності :
Проведення нестандартного уроку (уроку-гри) формує комунікативну, соціальну, інформаційну компетентності.
Наскрізні змістові лінії:
Тип уроку: Нестандартний урок- гра, засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
Над класною дошкою плакат з написом:
«ЗАВІТАЙТЕ ДО НАШОГО БІЗНЕС-КЛУБУ!»
Вступне слово вчителя :
Ви звернули увагу на запрошення? А хто з вас знає, яке лексичне значення слова «бізнес»? Так,бізнес-це будь-який вид підприємницької діяльності,що дає прибуток. Однак предметом бізнесу є не лише об’єкти господарської сфери,а й політична діяльність,медична допомога, наука,мистецтво тощо. То ж завітаймо до бізнес-клубу!
(від імені президента клубу)
Вельмишановні пані і панове! Рада привітати Вас,молоде покоління українських бізнесменів,на засіданні бізнес-клубу,яке оголошую відкритим. Прошу всіх відкрити робочі блокноти,щоб робити в них необхідні записи,як це належить справжнім діловим людям. Дозвольте ознайомити Вас із «Пам’яткою бізнесмена-початківця» (запис на дошці):
1.Досконало вивчіть справу(теоретичний матеріал)
2.Виховуйте в собі найкращі людські якості(вмійте вислухати конкурента та співробітника)
3.Розширюйте власний світогляд(займайтеся самоосвітою)
4.Учіться грамотно спілкуватися,працювати енергійно,творчо.
5.Робіть правильні висновки із невдалих справ.
Можна було б ще дати чимало подібних порад,проте, за наявності бажання кожен бізнесмен зможе досягти успіху в своїй справі. Та жоден підприємець не здатний плідно працювати,не знаючи рідної мови. Без знання мови неможливо підтримувати контакти,обмінюватись інформацією,вести облік виконуваної роботи,оформлювати документи. Навіть налагодити зв’язки із закордонними інвесторами без досконалого володіння мовою буде важко,бо людину,яка нехтує материнським словом, не шанує батьківських звичаїв,ніхто і слухати не захоче там,де все це свято бережеться і понад усе цінується. Прикро буває чути повідомлення про те,що на міжнародних зібраннях наші підприємці,урядовці послуговуються мовою сусідньої держави,тоді,як представники інших країн користуються рідним словом.
А у французькому парламенті,наприклад,навіть запроваджено штраф за надмірне вживання у виступах запозичених слів-так званих «американізмів». То,може,досить жити запозиченим? Коли хочемо,щоб нас усі й усюди поважали як людей,що мають власну гідність,давайте повсякчас поглиблювати й удосконалювати знання рідної мови .І сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо діловій грі з мови.
Кожен з вас є представником своєї фірми. І кожен з вас зацікавлений в тому,щоб фірма мала прибутки(тобто одержували оцінки достатнього та високого рівня) І так почнемо!
Я оголошую «Аукціон знань»,а для того,щоб взяти в ньому участь, ви повинні заповнити анкетні бланки,які є у вас на столі. Будь ласка,підпишіть їх та дайте відповіді на кілька наших запитань.
ТЕСТ «ПРИКМЕТНИК»
На дошці записані відповіді на запитання тесту:
№1 Відносні №7 Префіксально-суфіксальний спосіб
№2 Прикметник №8 Якісні
№3 Разом №9 Через дефіс
№4 Вищий ступінь порівняння №10 Суфіксальний спосіб
№5 Іменник
№6 Присвійні
Питання тесту :
1.Самотійна частина мови,яка означає предмет та відповідає на питання хто?що? називається…
2.Прикметники,які вказують на ознаки предметів за різноманітними відношеннями між предметами називаються…
3.Додаванням до звичайного прикметника слів більш менш утворюються…
4.Прикметники,які показують ознаку,яка може бути у предмета в більшій чи меншій мірі називаються…
5.Самостійна частина мови,яка означає ознаку предмета і відповідає на питання який? називається…
6.Прикметники,які означають приналежність якогось предмета комусь називаються…
7.Прикметники,які означають відтінки кольору пишуться…
8.Складні прикметники,між частинами яких не можна поставити сполучник і пишуться…
9.Ознака,яка властива одному предмету більшою мірою ніж іншому виражається…
10.Прикметники найвищого ступеню утворюються…способом.
11.Складні прикметники,між частинами яких можна поставити сполучник і пишуться…
12.Прикметники вищого ступеню порівняння простої форми утворюються…способом.
КЛЮЧ:
№1 №2 №3 №4 №5 №6 №7 №8 №9 №10 №11 №12
№5 №1 №4 №8 №2 №6 №9 №3 №4 №7 №9 №10
ВЧИТЕЛЬ :
Нам трапилася нагода використати щойно відновлені в пам’яті теоретичні знання на практиці. Вам запропоновані три види товару,ви можете придбати той, який вам більше до смаку(тобто виконати те завдання,яке вам найбільше сподобалося).
Робота виконується в ділових блокнотах (зошитах)
На дошці записані три види завдань:
Теплий,ситцевий,широкий,сильний,банановий, горілий,сивий,густий,голубиний.
Боле/заспокійливий,червоно/гарячий італійсько/французький,чорно/білий,
право/бережний,татарсько/турецький,сніг/білий,південн/український.
Осінь,закон,спина,рано,хліб,миша,телефон,гречка, стіна,яблуко.
Під час виконання роботи вчитель перевіряє тест, оголошує результати
ВЧИТЕЛЬ:
На банківському рахунку видно,що деякі бізнесмени мають невеликий капітал. Можливо, їм цікаво буде послухати інформацію від представників нової фірми,куди вони зможуть вигідно вкласти свої прибутки.Будь ласка, слово надається експертам фірм «Числівник»,які можуть надати вам цікаву інформацію та прорекламувати виробництво своєї лінгвістичної продукції. Слово надається експертам…
Виступають учні, які мали випереджувальне завдання з теоретичного матеріалу з теми «Числівник».
ВЧИТЕЛЬ після виступу експертів:
Прошу Вас,шановні бізнесмени,якщо є запитання до експертів,задавайте їх.
1Учениця(представляеться…фірма «Іменник»):-розкажіть,будь ласка,які
у вашої фірми зв’язки з іншими фірмами,в
яких стосунках числівник з іншими частинами
мови?
Відповідь експерта: - найтісніший зв’язок числівника з іменником,
Вони або керують певними формами відмінків
Іменників,або узгоджуються з ними.
2 Учень(представляеться…фірма «Лексика»):-скажіть,а в яких сферах ви-
користовується числівник?
Відповідь експерта: - числівники найчастіше вживаються
в науковому та офіційно-діловому стилях
мовлення( а математика взагалі не може
без нашої продукції існувати )
3 Учениця(представляється…фірма «Фонетика»):-як давно існує ваша фірма.
і що є гарантом вашої самостійності?
Відповідь експерта: -в східнослов’янських мовах числівник
з’являється ще в Х III столітті,а в ХIХ столітті
закінчився словотвір числівників,і вони
сформувалися на боці іменників,прикметників та
займенників,що і є гарантом нашої самостійності.
ВЧИТЕЛЬ:
Якщо більше немає запитань,то перейдемо до практичної частини нашого засідання.
Написано на дошці.
I.Прочитати прислів’я та загадки. Вказати,якими частинами мови є виділені слова:
1.Де одинець – хазяйству кінець,де синів сім –
щастя усім.
2.Хто боїться,в того в очах двоїться.
3.Двоє купаються,а третій дивується.(відра й коромисло)
4.У чому двояка їжа? (у яйці)
II. З продиктованих слів записати в ділові блокноти(зошити) тільки числівники:
П’ять,п’ятірка,п’ятеро, сто, подвійний,другий,двоє,подвоїти,одна сота,п’ятірня.
III. Записати речення,визначити числівники та Їх синтаксичну роль:
До суду хваляться двоє,а після суду радіє один.
IV.Самостійна робота.Переписати народні загадки,на місці крапок
вставити числівники,де це можливо-збірні:
1.Носять мене 4…, показують 2…,2… в мене
вуха,а я всіх везу.(кінь) 2.6…ніг,2…голови,1…хвіст,4…ока,2…носів.
(вершник на коні)
3.Під 1…бриликом 4…козаків.(стіл)
4.У 2…матерів по 5…синів.(руки та пальці)
5.Сам чорний ,та не ворон,з 2…рогами,та не бик,4…ніг,та без копит.(жук)
Перевірка самостійної роботи
Підсумкове оцінювання учнів за урок
Домашне завдання