Славне Військо Запорозьке
Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
ТЕМА: Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: дати знання про числівник як частину мови, його роль у мовленні; формувати вміння розпізнавати числівники серед вивчених частин мови, соціальну компетентність – робота в групах; розвивати пізнавальну компетентність, розвиваючи мовлення учнів шляхом збагачення синонімами, фразеологічними зворотами; виховувати духовно багату особистість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, тлумачний словник, орфографічний словник, таблиці, роздавальні картки, проектор.
Хід уроку
Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя.
Відгадування загадки.
Шість ніг, дві голови, один хвіст. Хто це?
(Козак на коні).
Які слова у загадці називають кількість?
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ ТА ЕПІГРАФОМ УРОКУ.
Ой, із могили видно всі долини –
Сизокрилий орел пролітає:
Стоїть військо славне запорізьке –
А як мак процвітає. М.Максимович
Про кого йтиме мова на сьогоднішньому уроці?
Пояснення вчителя. Числівник – самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів або порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?
Прочитайте текст. Про що розповідається в ньому? Визначте тему й основну думку.
ЗАПОРІЗЬКІ ЗЕМЛІ
Головне місто на Запоріжжі була Січ – столиця Запоріжжя, де жив кошовий отаман із старшиною… Запорозькі землі ділилися на вісім округ, які називалися паланками, як от тепер райони, де жили жонаті козаки і всі ті, хто хотів займатися господарством. Звали їх зимівчанами, бо вони жили по селах та по зимівниках, як звали запорожці свої хутори. В останні часи на Запоріжжі було 64 села, а зимівників, або хуторів, де було по кілька хат, часом 3-4, було до 4 000 і, окрім того, скрізь по запорозьких степах було кілька тисяч бурдюків. Це були землянки, де запорожці знаходили собі притулок від негоди, а часом і від татар (З історії України).
Дайте відповіді на запитання:
Робота з таблицею «Числівник»
Що означає |
Питання |
Розряди за значенням |
Синтаксична роль |
Групи за будовою |
Число або кількість |
Скільки? |
Кількісні (змінюються за відмінками): власне кількісні, дробові, збірні, неозначено-кількісні |
Підмет, іменна частина складеного присудка, додаток, означення |
Прості Складні Складені |
Порядок при лічбі |
Котрий? |
Порядкові (змінюються за числами, родами, відмінками) |
Означення, присудок |
Поглиблення вивченого.
Вибірковий диктант. Випишіть числівники, до кожного з них поставте запитання.
Військо Запорізької Січі часом сплутують з реєстровим козацьким військом. Напередодні повстання під проводом Хмельницького ця створена польським королем з найманців армія мала шість полків. В кожному полку було по одній тисячі козаків.
Військо ж Запорізької Січі традиційно складалося з тридцяти восьми куренів. На початку повстання це військо нараховувало вісім тисяч козаків.
Під час повстання на Січі один з полків реєстрового війська перейшов на бік Хмельницького. Інші п'ять полків перейшли до нього під час битви на Жовтих Водах. Повстання проти польської шляхти під проводом Богдана Хмельницького розпочалося тисяча шістсот восьмого року. (Із книги «Як козаки воювали».)
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Індивідуальне завдання. Навести власні приклади речень з кількісними та порядковими числівниками.
Зразок.
Пояснювальний диктант.
Завдання: записати речення. Визначити, які із числівників кількісні, які - порядкові.
Сильний тілом може перемогти десяток ворогів, а сильний духом – тисячі (Народна творчість). Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня! (С.Руданський). Запорозька чайка вміщала від п’ятдесяти до сімдесяти чоловік. (В.Богаєвський).
Робота з підручником. Виконання вправ за підручником.
Творче конструювання (індивідуальне завдання)
Записати з кожної групи слів речення, поставивши слова в потрібній формі.
1) П'ять, козаки, їхати, степ. 2) Четвірка, гребці, плисти, чайка. 3) Сотня, бути, підрозділ, козацький, військо.
ЗАКРІПлення вивченого. Лінгвістична гра. У кожному ряді слів сховалися «зайві». Записати, підкреслюючи їх, обґрунтувати свою думку. До якої частини мови належать ці слова?
ПІДСУМОК
Чи досягли ми на уроці поставлених цілей?
Чи можемо обходитися без числівників?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: написати міні-твір на тему «Козацькому роду нема переводу» або вправа 436.