Тема: Письмовий твір-опис предмета (квітки) у художньому стилі на основі власних спостережень.
Мета: формування вміння будувати текст описового характеру в художньому стилі на основі власних спостережень; формувати вміння використовувати мовні засоби з дотриманням норм літературної мови; уточнювати та збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне й образне мислення, увагу, пам’ять, відчуття слова; виховувати прагнення вдосконалювати своє мовлення, робити його багатим, грамотним, красивим; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Вид уроку: опис предмета
Обладнання композиція «Жива Україна», ілюстративні матеріали, книги про квіти, репродукція картин Катерини Білокур
Методи і прийоми: евристична бесіда, робота з підручником, самостійна робота учнів. Метод «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ»
Інтеграційні зв’язки: образотворче мистецтво, народознавство, музика, зарубіжна та українська література
Перебіг уроку
Коли людина не відчуває краси квітів, коли не любить природу і коли її не радують пісні, вона хвора. І цю людину треба обов’язково лікувати.
В.Шекспір
І. Організація класу до роботи.
1. Привітання
«Ранкова зустріч» (діти стають в коло)
Доброго ранку,
Світлої днини –
Щедро даруй ти людям,
Дитино.
Мова барвиста,
мова багата,
рідна і тепла,
як батьківська хата.
Діти створюють павутинку побажань. Кидаючи один одному клубочок і промовляючи побажання.
Всі ви пам’ятаєте, що на початку навчального року ми вирушили у мандрівку по Країні Знань на поїзді. Продовжуємо путь. Приготували свої білети – а це хороші відповіді. Початок руху поїзда і зупинку буде сигналізувати музика.
2. Створення психологічного настрою.
Зупинка «Казкова». Послухайте казку:
Чиї квіти кращі?
Засперечались колись пори року – у кого найкращі квіти?
Тупнула своїм каблучком Весна – і де лежав сніг, струмочки задзвеніли, зазеленіла трава, земля вкрилась підсніжниками, конваліями, нарцисами…
Змахнуло Літо капелюшком, сплетеним із сонячних променів, і розсипало свої квіти повсюди. Вітер подує – дзвенять дзвіночки. Всюди – васильки, гвоздики, ромашки, незабудки.
Аж холодом повіяла від заздрощів Осінь. І фарби літа поблідли.
– Мої квіти теж непогані, – сказала Осінь і повела багряним рукавом. Зацвіли верес, хризантеми, айстри …
А що ж зима? Засипала снігом і ліс, і луги, і поле, дороги залила, запорошила дахи. За склом оранжереї цвітуть орхідеї, кали, бегонії…
– Ось тут квіти найкращі, – хвалиться Зима..
Так до цих пір сперечаються пори року, чиї квіти найкращі.
То чиї ж квіти найкращі?
3. Мотивація навчальної діяльності
Зупинка «Довідкова»
Прекрасні весною і влітку ліс і поле. Це пора, коли найбільше квітів і трав. Коли людина не відчуває краси квітів, коли не любить природу і коли її не радують пісні, вона, - хвора, - писав англійський письменник В.Шекспір. – І цю людину треба обовʼязково лікувати»
Не рвіть квітів просто так, бережіть красу землі!
Отже, тема нашого уроку – письмовий твір-опис предмета.
Мета – навчитися будувати текст описового характеру в художньому стилі на основі власних спостережень, вчитися помічати красу, любити природу.
ІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.
Учні, для того, щоб написати твір–опис, пригадаємо на яке запитання дається відповідь в описі? (В описі дається відповідь на запитання: який предмет або особа?
Про що говориться в описі? (Про ознаки предмета)
Назвіть основні частини висловлювання (Загальне враження, окремі ознаки, деталі, висновок - ставлення до описуваного).
План – схема
Виконання вправи усно. Розгляд фото та відповіді на запитання вчителя.
Як ви думаєте, що ми будемо описувати?
Наш стіл прикрашає композиція з квітів «Жива Україна». Рослини, підібрані до неї, символізують красу і багатство нашого донецького краю. Ви здогадались, що це буде опис квітки.
Звернемо увагу на картини народної художниці Катерини Білокур. Дивимось, які гарні квіти, які підібрано кольори.
ІІІ. Алгоритм складання твору-опису
Учні, зверніть увагу, нам потрібно написати художній опис квітки. Потрібно дотримуватися абзаців, писати грамотно, зробити висновок.
Ми повинні вміти добирати «кольорові слова»: епітети, синоніми, порівняння.
Біля будинку ростуть білі ромашки, стрункі гладіолуси, рожеві жоржини.
4. Евристична бесіда
Зупинка «Чарівна поляна»
Уявіть, ви вийшли на невелику галявину. Ой, як там багато різних квітів. Порозмовляйте з квітами (Розповідь учнів)
Відповіді на запитання:
5.Творча робота на чернетках. Зупинка «Фантастична»
6. Зачитування своїх творів
ІV. Підсумки уроку.
Зупинка «Незабудка»
Щоб цей урок ви не забули, пограємо в гру «Незабудка»
Вчитель загадує загадки, а учні їх відгадують.
Сьогодні ми зробили мандрівку у чарівний світ квітів. Квіти – це завжи хороший настрій, це добро і краса. Ми маємо зберегти цю красу для наступних поколінь. Так чи ні?
Лунає пісня «Чорнобривці»
V. Домашнє завдання.
1. Завершити опис квітів
2. Намалювати малюнок
3. Записати з уст рідних пісню про квіти.