Урок "Число і цифра 0".

Про матеріал
Урок розроблено за освітньою технологією "Росток" на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ, містить завдання діяльнісної спрямованості, враховує індивідуальні особливості учнів. Стане у нагоді вчителям початківцям, а також вчителям, які тільки починають роботу за програмою розвитку дітей "Росток".
Перегляд файлу

Тема уроку: Число і цифра 0.

Мета уроку: введення числа і цифри 0; розгляд властивостей 0, зображення на числовому відрізку; закріплення навичок швидких обчислень в межах 9;

Розвиток мислительних операцій, пам’яті, уваги, мовлення, творчих здібностей, пізнавального інтересу.

 

Хід уроку

1. Мотивація до навчальної діяльності.

1). Організаційний момент.

- Діти, сьогодні ми здійснемо подорож у гості до казки. Відгадайте загадку.

Так набридло на віконці

Все на сонечку сидіть.

Я візьму і покочуся,

Щоб побачити весь світ.(Колобок)

(Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-kazkovih-geroyiv).

 

- Тільки наш колобок буде не звичним, а математичним. Він допоможе нам вчитись.

2. Актуалізація знань.

1).  Співвіднесення графічних моделей з цифрами. Порядкова лічба від 1 до 9.

 

- Котиться Колобок по доріжці, а назустріч йому Зайчик. (Вчитель вивішує малюнок зайчика)

 «Колобок, колобок, виконай моє завдання, а ні - то я тебе з’їм».

  •           Потрібно заповнити порожні місця в таблиці. Допоможемо Колобкові?(Вчитель роздає учням карточки із завданням).

 

 

 

 

 

(Діти самостійно заповнюють таблицю. Перевірка за еталоном.)

 

- Розташуйте отримані числа у порядку збільшення та розмістіть на числовому відрізку. З якого числа почнете?

2.) Числовий ряд.

- Яке число більше 4 на 1? Менше 7 на 2?

- Яке число називають після 8, перед 7?

- Колобок відповів на всі питання Зайчика та й покотився далі

 

3). Задачі на розвиток логічного мислення.

  •            Котиться Колобок по доріжці, а назустріч йому сірий Вовк.

(Учитель вивішує на дошку зображення вовка).

  •            «Колобок, колобок, виконай моє завдання, а ні – то я тебе з’їм».
  •            - Допоможемо Колобкові?

- Апельсин розділили навпіл, потім ще раз навпіл. Скільки частин отримали?(4).

-Іван – син Олексія, Олексій – син Михайла. Ким доводиться Іван Михайлові?(Онук).

Ось який Колобок молодець. Завдання Вовка виконав та й покотився далі.

3.  Робота над темою уроку.

1). Пробна дія.

- Котиться Колобок по доріжці, а назустріч йому Ведмідь.

(Учитель вивішує на дошку зображення ведмедя).

  •            «Колобок, колобок, виконай моє завдання, а ні – то я тебе з’їм».
  •            - Допоможемо Колобкові?

- Ведмідь пропонує вам разом з Колобком виконати ось таке завдання. (Вчитель демонструє дітям целофановий пакет, в якому знаходиться 4 яблука. Дістає по одному, фіксуючи кількість яблук, що залишаються на числовому відрізку. Після того, як дістане всі яблука, показує дітям пустий пакет)

-  А скільки яблук тепер?(Немає. Нуль.)

-  Якій точці числового відрізка відповідає ця кількість яблук?(Початку відрізка).

Вчитель позначає червоним кольором початок відрізка.

 

2).Робота в зошитах-підручниках.

 

- Розгорніть зошити на ст..45 урок 22 і розгляньте ще раз місце цього числа на числовому відрізку. Це число позначають цифрою 0.

- Скільки груш росте на яблуні?

- Дівчинка у лісі не знайшла жодного гриба. Скільки грибів у неї в кошику?

- На всі ці питання одна відповідь:нічого, пусто або нуль.

- Це число позначають ось такою цифрою. (Вчитель демонструє цифру 0).

 

Ось круглий нуль, або нічого.

Послухай казочку про нього. (Можна казку не читати. А відразу перейти до виконання завдань підручника.)

 

«Казка про Нуль»

У країні Математика є містечка, де проживають числа. Думкою плинемо у містечко Нуль. Будиночки у ньому схожі на квасольки чи яєчка. І мешкаєть у них нулі. Дивно, чому вони такі пухкенькі, кругленькі? Вони ж нічого не їдять. Та і їсти у них нічого. Та й немає у них ні посуду, ні предметів побуту, ні меблів вони не мають. І нічим нулі не займаються. Ні фабрик, ні заводів, ні шкіл, ні бібліотек у місті немає Та полюбляють нулі, коли до них на гостину приходять числа з інших міст. Нулики ввічливо вітають гостей, запрошують на пішу прогулянку вулицями міста. Усі прогулюються і дихають нічим не забрудненим свіжим повітрям. Нулі дуже виховані. Вони ніколи не стають у парі попереду іншого числа. І ходять вулицями двоцифрові числа: 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90.

2). Письмо цифри 0.

Він, як бублик, як калачик,    

Як обручик чи як м’ячик,

Круглий сам. Ще в давнину

Цифру цю назвали нуль. (Джерело: https://dovidka.biz.ua/virshi-pro-tsifri)

 

Ст..46 – прописи(перший рядок з аналізом написання цифри 0. Другий рядок - перед початком роботи відстежити закономірність).

- Колобок виконав всі завдання Ведмедя й покотився далі.

- Котиться Колобок по доріжці, а назустріч йому Лисичка.

(Учитель вивішує на дошку зображення лисички).

  •           «Колобок, колобок, виконай моє завдання, а ні – то я тебе з’їм».
  •           Хитра Лисичка пропонує Колобкові виконати завдання підручника на ст.. 45.

 

3). Робота в групах.

№1 ст. 45  (Повторити правила роботи в групі).

Проаналізувати вираз з мішками, спираючись на числовий відрізок. Наприклад:

  •          «До 3 трикутників додали порожній мішок в результаті отримали ті ж трикутники, значить 3+0=3» або «Рух на числовому відрізку починаємо від числа 3 вправо. Додаємо 0, значить робимо 0 кроків, то б то залишаємось в точці 3, значить 3+0=3».
  •          Проговорити завдання другого рядка. Зробити висновок:Якщо до будь якого числа додати 0, то отримаємо теж саме число. І навпаки, якщо до нуля додати число, то маємо теж саме число. Зберігається переставна властивість при додаванні з нулем.

 

 

№2 – аналогічно дослідити віднімання. Зробити висновок.

 

4). Самостійна робота

№3, 4 – самостійна робота з перевіркою за еталоном.

 

4 . Включення в систему знань та повторення..

  •          Колобок втік і від Лисички. Покотився далі, задоволений вашою допомогою  та підготував для вас сюрприз.
  •          Знайдить у підручнику  № 5, ст.46.
  •          Яке завдання потрібно виконати? (За допомогою числового відрізка виконати дії.)

Діти коментують рішення так(приклад коментування другого вираза)

  •          «Від  8 віднімаю 0, получиться 8, віднімаю  5 , рухаюсь ліворуч на 5 кроків, отримую 3, значить, 8 – 0 – 5 = 3».
  •          Молодці! Ви гарно впорались з цим завданням

5. Рефлексія навчальної діяльності на уроці.

  •          Що дізнались нового на уроці?
  •          Які властивості нуля тепер знаєте?
  •          Що було на уроці найбільш цікавим?
  •          Оцініть свою роботу та обведіть:

 

червоного колобка, якщо завдання були для вас легкими;

помаранчевого колобка, якщо зустріли  1 – 2 утруднення та змогли їх подолати;

жовтого колобка, якщо зустріли  2 – 3  утруднення та змогли їх подолати;

зеленого колобка, якщо було важко, не встигали за класом, не могли виконати завдання;

голубого колобка, якщо  не включились в работу с класом.

 

 

  •           Мені та Колобку сподобалась ваша робота на уроці. Дякую за співпрацю.
docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 грудня 2024
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку