Урок – казка з математики для учнів 1 класу.
Тема: Число і цифра 10. Запис числа 10 двома цифрами. Поняття «десятий». Утворення числа 10.
Мета: Ввести поняття числа “десятий”, ознайомити учнів з написання числа 10 двома цифрами 1 і 0; учити порівнювати предмети в межах 10; утворювати із різних варіантів число 10; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення, виховувати інтерес до математики, охайність.
Обладнання: малюнки казкових героїв , дидактичний матеріал:грибочки,жолуді, геометричні фігури: квадрати,кружечки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Сядьте діти всі рівненько
Ручки покладіть гарненько,
Вище голову підніміть,
Свої плечі розверніть.
Усміхніться всі до мене.
Веселіше подивіться,
Вирушаємо у путь,
Нас цікаві пригоди ждуть.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Назвіть числа від 2 до 5; від 8 до 4; від 9 до 5; від 3 до 7.
Назвіть число, попереднє до чисел 3; 5. Назвіть число, наступне до чисел 6; 8.
Назвіть сусідів чисел 5,7, 3.
- Сьогодні до нас на урок завітала казка. Відгадайте її назву. Послухайте загадку:
Я по засіку метений, я на яйцях спечений.
Я від баби втік, я від вовка втік. ( Колобок )
- Наша казка незвична - казка ця математична.
Жив у діда з бабою Колобок. І стало йому сумно, захотілось пригод. Вирішив він подорожувати. Та от біда не може знайти стежку. Давайте йому допоможемо.
2.Розставте числа у порядку зростання.
5, 8, 1, 4, 9, 7, 3, 6, 2.
Котиться Колобок. Назустріч йому Зайчик.
- Колобок, Колобок ! Я тебе з’їм .
- Не їж мене, Зайчику я тобі пісеньку заспіваю.
- Не співай мені пісеньку. Краще допоможи мені мишок по норкам розігнати.
3. Гра « Врятуй мишку».( робота в парах).
Подякував Зайчик Колобкові за допомогу і відпустив. Покотився Колобок далі й потрапив до озера де ходив розлючений Ведмідь. А сердився він тому що не міг порахувати своїх рибок. Вирішив Колобок йому допомогти.
4. Практична робота з матеріалом для лічби.
Гралось в річці невеличкій
9 рибок у воді.
Ще одна до них прибула
Скільки стало риб тоді ? ( 10 )
- Який вираз можемо скласти ? (Запис виразу в зошитах. Вчитель пише на дошці, а діти в зошитах).
9 + 1 = 10 1+9=10
- Подякував Ведмідь Колобкові за допомогу.
Покотивсь Колобок далі. Бачить, а на галявині навколо будиночка бігає Вовк і не може в гості потрапити. Бо потрібно назвати його господарів. Вовк побачив Колобка , тай каже :
- Колобок, Колобок ! Я тебе з’їм .
- Не їж мене, Вовчику, я тобі пісеньку заспіваю.
- Не співай мені пісеньку, а краще допоможи назвати господарів будинку.
5. Робота в парах.
- Знайдіть на малюнку цифри 1 і 0 та зафарбуйте їх.
(Один розфарбовує 1, а інший 0)
- Які розфарбовані цифри господарюють в цьому будинку ? ( 1 і 0 ). А разом вони утворюють число 10.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми познайомимось з новим числом 10 та навчимось його писати.
- Це двоцифрове число, бо воно складається з двох цифр 1 і 0.
1. Ознайомлення з числом 10.
Одиниця та нуль
Коли зустрічаються
Десяткою стають
І дуже цим пишаються.
2. Каліграфічна хвилинка. 10 10
Пояснення й показ учителем, як пишеться число 10. Звернути увагу учнів на те, що число 10 на письмі позначається двома цифрами : 1 і 0. Кожна цифра має свій «стільчик» – клітинку, тому число 10 записують у двох клітинках.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Треба дружно всім нам встати.
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись,
І зроби чотири кроки –
Заморились на уроках.
Вище руки підніміть,
І спокійно опустіть.
Нахиліться, розігніться,
Станьте прямо, усміхніться,
Плесніть, діти, кілька раз…
За роботу, все гаразд!
Написання цифри 10 в зошиті.Сядьте всі рівненько,зошити покладіть правильно, взяли ручки і покажемо Колобку,як ми пишемо в зошитах цифри 10.(пишемо через клітинку, один рядочок).
А ще Колобок мене попрохав, щоб ви розрахувались від 1 до10(перший, другий…десятий).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота з дидактичним матеріалом.Завдання 1.
- Скільки кружечків ліворуч ? ( 9 ).
- Скільки праворуч квадратиків ? ( 1 )
Поясніть як утворилось число 10.
Покотився наш Колобок далі. а назустріч йому Лисичка.
- Колобок, Колобок ! Я тебе з’їм .
- Не їж мене, Лисонько, я тобі пісеньку заспіваю.
- Не співай мені пісеньку. А допоможи мені приклади скласти.
2. Робота з дидактичним матеріалом.
Порахуйте скільки грибочків зліва знайшла лисичка. ( 5 ) .
А справа ? ( 5 ).
Який вираз можна скласти ?
5 + 5 = 10
-Скільки жолудів ліворуч знайшла лисичка? ( 7 )
- А праворуч ? ( 3 )
- Скільки всього жолудів вона знайшла ?
- Як дізналися ?
10 =7 + 3
ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА. Гра «Музичні інструменти»
Подякувала Лисичка і відпустила Колобка. Покотився він далі. Але настав вечір і захотілось йому назад до діда та баби. А знайти дорогу додому Колобок не може. Давайте допоможемо йому віднайти дорогу додому.
- Прочитайте числовий ряд від 1 до 10. Від 10 до 1.
Назвіть число, яке слідує за числом 9. ( 10 ).
- Яке число більше 9 чи 10 ? (10)
- Чому ? ( Тому що під час лічби називаємо його пізніше і в числовому ряді 10 стоїть за числом 9 )
9 < 10
- Полічіть жовті і зелені кружечки в кожній групі. Порівняйте числа кожної пари.
10 > 7 8 > 6
- Повернувся Колобок додому і став жити з дідом та бабою, допомагати їм по господарству. Так щасливо закінчилась наша казка. Колобок без перешкод повернувся додому і дякує вам за допомогу.
V. Підсумок уроку.
- Яке число вивчили ?
- Як воно утворюється ?
- Якими цифрами позначається на письмі число 10 ?
- Як потрібно писати число 10 ? ( В окремих клітинках )
- Назвіть попереднє число до числа 10.
- Назвіть число наступне до числа 9. Мої любі діточки! Дякую вам за урок. Мені приємно було з вами працювати.