Тип уроку - засвоєння нових знань. Під час актуалізації мотиваційних резервів учнів доцільно провести ущільнене опитування. Засвоєння нового матеріалу спирається на вже набуті знання з теми "Число іменників". Робота із заповнення таблиці спонукає дітей до мовознавчих відкриттів. Виправдано використання завдання дослідницького характеру.
Токмацький районний відділ освіти
Число іменників (повторення). Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.
Відкритий урок
з української мови у 6 класі
вчителя української мови та
літератури
Коханівського НВК І-ІІІ ст.
Куликової Ольги Анатоліївни
2016-2017 н.р.
Мета: розширити й поглибити знання учнів про граматичні ознаки іменника, зокрема змінювання за числами; забезпечити засвоєння поняття про іменники, які мають форми лише однини або лише множини; збагачувати мовлення учнів; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять; прищеплювати любов до української мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
Ущільнене опитування
Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань
Інженер, портфель, цистерна, суддя, квартира, родина, яблуко, дно(дена), сміливість, тато.
Дерева, матері, міста, учні, килими, землі, іменники, обценьки.
Учитель. Ви не змогли поставити у множині слово сміливість, а в однині – обценьки. Який висновок можна зробити?
Робота з таблицею.
Методична ремарка. Ліву частину таблиці учитель заповнює тоді, коли учні дають відповіді.
Отже, ми зробили висновок, що є іменники, які мають форму тільки однини або тільки множини. Подивіться на праву частину таблиці. Це приклади іменників, які вживаються лише в однині. Відтворіть ліву частину таблиці: укажіть, що означає кожна група іменників.
Що означають іменники, які мають форму однини |
Приклади |
Назви речовин |
Срібло, нафта, олія, цукор, молоко |
Назви дій, якостей, почуттів |
Читання, воля, журба, радість, любов |
Власні назви |
Полтава, Дунай, Юпітер |
Збірні іменники |
Товариство, юнацтво, дітвора |
Що означають іменники, які мають форму лише множини |
Приклади |
Назви парних предметів |
Штани, окуляри, ножиці |
Назви почуттів, якостей, станів |
Заздрощі, веселощі, радощі |
Назви відрізків часу, свят, обрядів, процесів |
Канікули, вибори, переговори, заручини, вечорниці |
Власні назви |
Карпати, Чернівці, Гімалаї |
Назви речовин |
Вершки, парфуми, дріжджі |
Розподільний диктант. Розподіліть іменники на три колонки:а) ті, що мають форму як однини, так і множини; б) ті, що можна поставити лише в однині; в) ті, що вживаються тільки у множині. Про значення незнайомих слів запитайте в учителя.
Антена, мед, штани, вибори, вечір, парфуми, успішність, абзац, Львів, айстра, рештки, курага, Альпи, радощі, степ, Уганда, насіння, колос, Монако, ножиці, слюда, Святки, Анди, уявлення, Одеса, вила, окуляри, радість.
Дослідження-конструювання. Утворіть від дієслів і прикметників іменники, що мають лише форму однини, укажіть спосіб творення.
Обговорити, будувати, конструювати, виконувати, обґрунтувати, вірний, щирий, гордий.
Робота біля дошки. Виконання дослідницького завдання. Запишіть речення. Поясніть розділові знаки в них. З текстів яких стилів узято кожне речення? Знайдіть у словнику значення слова врунитися.
До хвойних рослин належать такі породи: ялина, ялиця, сосна, модрина. Особливість модрини в тому, що вона скидає на зиму хвою. По один бік дороги стояли білою повінню гречки, а по другий врунилися пшениці.
Дослідження-обґрунтування Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Поясніть, чому автори замість однини вживають множину і навпаки.
Підприємство виготовляє і реалізує дошку дубову і б..резову. Віримо, що з цих хлоп..ят виростуть майбутні (К,к)лички й (У,у)сіки. Тут співали мені дуби, степ гойдав пш..ниці і вівса.
Розминка для кмітливих.
Підсумок уроку.
Дайте розлогу відповідь на запитання: «Що мені було відомо про число іменників і що було засвоєно на уроці?»
Домашнє завдання. § 21, вправа 218 (3 речення), 222 (3 речення).
Заповни клітинки
2. Отвір у стіні, через який входять до кімнати.
3. Широкий вхід або проїзд, що закривається створами.
4. Синонім до слова майно.
5. Перерва, відпочинок у навчальних заняттях.
6. Відходи, що створюються при розмелюванні зерна.
7. Приємне емоційне почуття
8. Паливо.
9. Обласний центр в Україні.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
с |
д |
в |
п |
к |
в |
р |
д |
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
і |
|
|
|
|
|
а |
|
а |
|
|
|
і |
|
|||
и |
|
и |
|
|||||
|
и |
|
||||||