Урок "Число іменників (повторення).Іменнники,що мають форму тільки однини або тільки множини"

Про матеріал

Тип уроку - засвоєння нових знань. Під час актуалізації мотиваційних резервів учнів доцільно провести ущільнене опитування. Засвоєння нового матеріалу спирається на вже набуті знання з теми "Число іменників". Робота із заповнення таблиці спонукає дітей до мовознавчих відкриттів. Виправдано використання завдання дослідницького характеру.

Перегляд файлу

Токмацький районний відділ освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Число іменників (повторення). Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.

 

 

 

 

 

Відкритий урок

з української мови у 6 класі

вчителя української мови та

літератури

Коханівського НВК І-ІІІ ст.

Куликової Ольги Анатоліївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016-2017 н.р.


Мета: розширити й поглибити знання учнів про граматичні ознаки іменника, зокрема змінювання за числами; забезпечити засвоєння поняття про іменники, які мають форми лише однини або лише множини; збагачувати мовлення учнів; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять; прищеплювати любов до української мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.

Ущільнене опитування

  1. Що називають іменники?
  2. Які назви означають? (загальні і власні)
  3. Додати до іменників, що означають загальні назви, іменники-власні назви:село, місто, кінофільм, гори, композитор, письменник.
  4. Додати до іменників-власних назв іменники-загальні назви:Київ, Дмитрик, Дунай, «За відвагу», «Соняшник», «Джури козака Швайки», «Нова радість стала».
  5. Утворити від іменників збірні іменники:гілка – гілля, сучок – суччя, промінь – проміння, листок – листя, корінь – коріння, комашка – комашня, дитина – дітвора.
  6. Визначити рід іменників: путь, біль, магістраль, Сибір, полин. Опис, степ. дріб, роль, тюль, кітель, шинель, емаль, туш. Собака, нежить, аерозоль, шампунь.
  7. Вгадайте тлумачення іменники спільного роду: той, що задається (задавака), дуже неохайна людина (нечупара), неуважна людина (роззява), дитина, яка втратила батьків (сирота), той, хто нічого не робить (нероба), той, хто любить поспати (соня), той, хто багато говорить (базіка).

Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань

  • Що вам відомо про число іменників? Поставте подані іменники у формі множини.

Інженер, портфель, цистерна, суддя, квартира, родина, яблуко, дно(дена), сміливість, тато.

  • Поставте подані іменники в однині.

Дерева, матері, міста, учні, килими, землі, іменники, обценьки.

Учитель. Ви не змогли поставити у множині слово сміливість, а в однині – обценьки. Який висновок можна зробити?

Робота з таблицею.

Методична ремарка. Ліву частину таблиці учитель заповнює тоді, коли учні дають відповіді.

Отже, ми зробили висновок, що є іменники, які мають форму тільки однини або тільки множини. Подивіться на праву частину таблиці. Це приклади іменників, які вживаються лише в однині. Відтворіть ліву частину таблиці: укажіть, що означає кожна група іменників.

Що означають іменники, які мають форму однини

Приклади

Назви речовин

Срібло, нафта, олія, цукор, молоко

Назви дій, якостей, почуттів

Читання, воля, журба, радість, любов

Власні назви

Полтава, Дунай, Юпітер

Збірні іменники

Товариство, юнацтво, дітвора

  •   Доповніть праву колонку власними прикладами.
  • Розгляньте ліву частину таблиці й самостійно доберіть приклади.

Що означають іменники, які мають форму лише множини

Приклади

Назви парних предметів

Штани, окуляри, ножиці

Назви почуттів, якостей, станів

Заздрощі, веселощі, радощі

Назви відрізків часу, свят, обрядів, процесів

Канікули, вибори, переговори, заручини, вечорниці

Власні назви

Карпати, Чернівці, Гімалаї

Назви речовин

Вершки, парфуми, дріжджі

 

Розподільний диктант. Розподіліть іменники на три колонки:а) ті, що мають форму як однини, так і множини; б) ті, що можна поставити лише в однині; в) ті, що вживаються тільки у множині. Про значення незнайомих слів запитайте в учителя.

Антена, мед, штани, вибори, вечір, парфуми, успішність, абзац, Львів, айстра, рештки, курага, Альпи, радощі, степ, Уганда, насіння, колос, Монако, ножиці, слюда, Святки, Анди, уявлення, Одеса, вила, окуляри, радість.

 

Дослідження-конструювання. Утворіть від дієслів і прикметників іменники, що мають лише форму однини, укажіть спосіб творення.

Обговорити, будувати, конструювати, виконувати, обґрунтувати, вірний, щирий, гордий.

 

Робота біля дошки. Виконання дослідницького завдання. Запишіть речення. Поясніть розділові знаки в них. З текстів яких стилів узято кожне речення? Знайдіть у словнику значення слова врунитися.

До хвойних рослин належать такі породи: ялина, ялиця, сосна, модрина. Особливість модрини в тому, що вона скидає на зиму хвою. По один бік дороги стояли білою повінню гречки, а по другий врунилися пшениці.

  • Які особливості числа іменників ви помітили в записаних реченнях? З якою метою автори вживають однину замість множини або навпаки? ( З метою узагальнення форму однини вживають замість множини. Це одна з особливостей наукового і публіцистичного стилю мовлення: Характерною рисою українця була і залишається любов до пісні. У художньому та публіцистичному стилях з метою узагальнення або в переносному значенні іменники, вживані в однині, можуть мати форму множини: Гей, нові Колумби й Магеллани, напнемо вітрила наших мрій! Коли імена чи прізвища, а також географічні назви вжито у зневажливому значенні, вони пишуться з малої літери: Найбільш непередбачуваними є тітушки).

 

Дослідження-обґрунтування  Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Поясніть, чому автори замість однини вживають множину і навпаки.

Підприємство виготовляє і реалізує дошку дубову і б..резову. Віримо, що з цих хлоп..ят виростуть майбутні (К,к)лички й (У,у)сіки. Тут співали мені дуби, степ гойдав пш..ниці і вівса.

 

Розминка для кмітливих.

  • Заповни клітинки
  • До якого іменника, що вживається лише в однині, слід додати одну букву, щоб він став назвою міста – іменником, що вживається тільки в множині?

 

Підсумок уроку.

Дайте розлогу відповідь на запитання: «Що мені було відомо про число іменників і що було засвоєно на уроці?»

 

Домашнє завдання.  § 21, вправа 218 (3 речення), 222 (3 речення).


   Заповни клітинки

  1. Зимова повозка на полозах.

2. Отвір у стіні, через який входять до кімнати.

3. Широкий вхід або проїзд, що закривається створами.

4. Синонім до слова майно.

5. Перерва, відпочинок у навчальних заняттях.

6. Відходи, що створюються при розмелюванні зерна.

7. Приємне емоційне почуття

8. Паливо.

9. Обласний центр в Україні.

 

1          2            3           4          5           6           7            8            9 

с

д

в

п

к

в

р

д

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

и

 

і

 

 

 

 

 

а

 

а

 

 

 

і

 

и

 

и

 

 

и

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Куликова Ольга
Додано
29 березня 2018
Переглядів
5489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку