Урок "Чисті речовини та суміші"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про поняття «чиста речовина», «суміш», навчити розрізняти однорідні і неоднорідні суміші, та ознайомити зі способами розділення сумішей
Перегляд файлу

Чисті речовини і суміші.

7 клас

Мета: поглибити знання  учнів про  поняття «чиста речовина», «суміш», навчити розрізняти однорідні і неоднорідні суміші,  формувати уявлення про способи  розділення сумішей;продовжити формувати практичні вміння працювати з лабораторним посудом; розвивати уміння учнів мислити, порівнювати, аналізувати, робити висновки, самостійно здобувати знання та застосовувати їх у повсякденному житті; виховувати пізнавальний інтерес до предмета.

Очікувані результати:

Знаннєві:  учні даватимуть визначення чисті речовини і суміші;наводитимуть приклади; називатимуть способи розділення сумішей; пояснюватимуть суть процесів відстоювання, фільтрування, випаровування,дистиляції.

Діяльнісні: учні розрізнятимуть чисті речовини і суміші; складатимуть план розділення сумішей.

Ціннісні: висловлюватимуть судження про поширення та значення чистих речовин у природі та побуті.

Обладнання: дидактичний матеріал, інструкції з техніки безпеки, мультимедійний екран,  набір хімічних речовин і лабораторного обладнання: розчин вапна, сода, гранула цинку, розчин цукру, олія у воді,  пісок,  розчин спирту, кухонна сіль, суміш залізних ошурок і кухонної солі, крейда у воді, розчин кухонної солі, фільтрувальна лійка, фільтрувальний папір, скляна паличка, скельце, тримач, спиртівка, хімічні стакани.

Тип уроку: формування компетентностей

Методи, форми і прийоми навчання: розповідь учителя з елементами бесіди, колективна робота,  елементи розвивального навчання, диференційоване навчання, випереджальне навчання, дослідження, спостереження,   демонстрація дослідів, творчі завдання, робота з картками, інтерактивний прийом «Асоціативний ланцюжок», інтерактивний прийом «Точка зору», гра «Квітка», гра «Хрестики-нулики», конкурс «Розділи мене».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Створення позитивного настрою. Продемонструвати свій настрій за допомогою кольорового смайлика: зелений – робочий, жовтий -  незібраність, червоний – певні проблеми зі здоров’ям.

Навіювання успіху: «Я все знаю,все вмію, все зможу.»

ІІ.   Актуалізація опорних знань.

Умова завдання. На мультимедійному екрані три рядки з назвами і малюнками різних тіл. Потрібно визначити спільне між тілами кожного рядка і самостійно сформулювати визначення поняття «речовина».

Завдання 1:

1) Сніговик, льодяна скульптура, іній на гілочці, роса на траві;

2) Металічні деталі, цвях, батарея опалення;

3) Олівець, дерев’яна шкатулка, парта, дерев’яний стілець.

Висновок учнів. Тіла із першого рядка виготовлені   із води, у другому – із заліза, у  третьому – із деревини. Вода, залізо, деревина це – речовини. Отже, речовиною називається все те, що входить до складу тіл.

Фронтальна бесіда.

Запитання до завдання:

• Що зображено на слайді? (Фізичні тіла)

• Назвіть їх ознаки. (Форма, розмір, маса.)

• Що спільного між тілами 1 ряду?  2? 3? (Утворені однією речовиною. 1 – вода,

2 – залізо, 3- деревина.)

• Що називають речовиною? (те з чого побудовані тіла)

• Як відрізнити одну речовину від іншої? (За фізичними властивостями.)

• Які саме фізичні властивості речовин ? (Колір,смак, розчинність, запах, агрегатний стан….)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Демонстраційний дослід:

• Якщо я додам в воду йод, що буде відбуватися? (учитель проводить демонстрацію)

• Що спостерігаємо? (забарвлення в склянці води(Дифузія)

  Як правильно назвати речовину, що утворилася в склянці після досліду?

 То що ж ми отримали за рідину?

  Усі тіла живої та неживої природи , які оточують нас, складаються з речовин. Нагадайте, що називається речовиною? Але є ще одне означення:

Речовина - це сукупність структурних частинок із характерною для них масою і властивостями.

СТВОРЮЄМО ЛАНЦЮЖОК

ВЧИТЕЛЬ: Отже, речовина це сукупність частинок, а якщо декілька речовин, (як в нашому досліді) що утворюється тоді? І яким буває? Чи можна розділити змішані речовини?

 

Інтерактивний прийом «Асоціативний ланцюжок». Продовжити словом або фразою один із логічних рядків.                           

                                                                               Вона буває

                                                                                      

…..  це ← «Речовина» → Декілька речовин – це → «…..»

                                                                                      

                                                                          Способи розділення

                                     

 

Дамо відповідь на ці запитання протягом уроку, працюючи над темою: « Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.»

Заповнення «Асоціативного ланцюжка» відбуватиметься протягом уроку. 

• Які завдання нашого уроку ? (відповіді учнів)

Дізнатися: - як розрізняти чисту речовину і суміш;

                 - які є способи розділення сумішей.

Вміти: - наводити приклади  чистих речовин і сумішей;

           - складати план розділення сумішей.

Які очікування у вас від уроку.  (Дерево очікувань. На листках записують і прикріплюють на дерево.орієнтовно: буде цікаво,розширити знання,відкрити нове, дізнатись щось корисне,важливе,навчусь розділяти суміші і т. д.) учителя: точно і красиво висловлювати свох думки, злагоджено працювати в групах, зуміти переконати,що…)                                   

ІV. Вивчення нового матеріалу

Пропоную працювати над новою темою під девізом:

                                                                    «Що ми знаємо, теми вміємо.»

Мозковий штурм

Інтерактивна вправа «Точка зору»

• Чи можна воду з крана назвати чистою речовиною?

Вчитель. Ми живемо серед хімічних речовин. Ми вдихаємо повітря, яке являє собою суміш газів (азоту, кисню та ін.), натомість видихаємо вуглекислий газ. Ми вмиваємося водою — це ще одна речовина, найпоширеніша на Землі. Ми п’ємо молоко — суміш води з дрібними крапельками молочного жиру, молочним білком казеїном, мінеральними солями, вітамінами й навіть особливим молочним цукром — лактозою. Ми також їмо яблука, які складаються з набору хімічних речовин, зокрема фруктового цукру, яблучної кислоти й вітамінів. Абсолютно чисті речовини трапляються в природі вкрай рідко.

 З курсу природознавства вам відомо, що речовини поділяють на чисті і суміші. Для цього виконаємо ще одне завдання

Умова завдання. На демонстраційному столі у хімічних стаканах містяться речовини. Проаналізувати  їх склад і визначити серед даних пар чисту речовину і суміш.

1) розчин вапна – сода;   2) гранула цинку – розчин цукру; 3) олія у воді – пісок;   4) розчин оцту – кухонна сіль.

• На основі чого ви прийшли до висновку,що це чиста речовина або суміш?

Учні аналізують склад речовин і приходять до висновку, що чиста речовина як правило одна, індивідуальна, а суміш – це декілька речовин разом.

                                                                                            Речовини

 

 

                  Чисті

Складаються з частинок одного виду (атомів, молекул, йонів) і

•мають сталі фізичні властивості.

            Суміші речовин

Складаються з двох або кількох чистих речовин (компонентів)

Які властивості суміші?( підручник ст. 46 с.р.

кожна речовина  зберігає свої властивості.

•має змінний склад.

Заповнення «Асоціативного ланцюжка».

Наведіть приклади .( Учні записують у зошиті та розповідають у класі.)

Приклади:

Дистильована вода, алмаз, кисень, вуглекислий газ, гірський кришталь, крейда, сода, цукор, сірка, кухонна сіль.

Приклади:

Повітря, молоко, граніт, річкова та морська вода, грунт, нафта, чай, газована вода,дим, природний газ.

 

Учитель. Величезна різноманітність сумішей зустрічається у природі, використовується у різних галузях промисловості, з їх великою кількістю  людина має справу вдома.

Повідомлення учня. Використання сумішей у повсякденному житті.

Людина широко використовує суміші в повсякденному житті.

Так, для ремонту приміщень готують суміш цементу і піску;  гасять негашене вапно;

   на природному газі готують  страви;  тісто - суміш із борошна, соди і води;

 • напій чай — це суміш, виготовлена з води, цукру й речовин, що надійшли у воду з листків чаю в результаті його заварювання;

• молоко – суміш води, жиру, білків;

  суп, компот, фруктовий сік,  квас, оцет — це також суміші;  Суміші утворюються при консервуванні овочів.

• пральний порошок , рідке мило, мильний розчин, шампунь - для миття;  зубна паста фарби якими фарбують поверхні – це все суміші .

 Домашня аптечка теж містить суміші.

• Пігулки є сумішшю речовини з лікувальними властивостями й речовини-наповнювача. Для дезінфекції ран використовують  розчини  пероксиду гідрогену,розчин йоду, всім відома зеленка

Учитель. Приготуємо і ми суміш . (робота в групах) Приготування розчину солі» і «Приготування розчину вапна».

Перед вами дві суміші:вода і крейда, вода і сіль.

• Чим вони відрізняються? ( метод спостереження і порівняння)

Висновок учнів. Під час розчинення солі  наочно не можна визначити  дві речовини у суміші. А у розчині вапна наочно видно  речовини – воду і нерозчинне вапно, яке осідає на дно хімічного стакану. Отже, за допомогою наочного спостереження склад однорідних сумішей на відміну від неоднорідних визначити неможливо.

Вчитель. Отже, суміші бувають

 

                     Суміші

 

Однорідні

Суміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити спостереженням за допомогою оптичних приладів (мікроскоп)

Неоднорідні

Суміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп.

 Приклади:

Повітря, розчин цукру у воді, сплав золота з міддю, розчин спирту, оцет 

Приклади:

Молоко, суміш води і крейди, грунт, граніт, вода і пісок.

Завдання. На слайді перелік слів . Підкреслити однією рискою однорідні суміші та двома неоднорідні.

Заповнення «Асоціативного ланцюжка».

На закріплення виконаємо завдання  і навчимося розрізняти однорідні і неоднорідні суміші.

І варіант

ІІ варіант

Суміш

А.Однорідна

Б.Неоднорідна

Суміш

А.Однорідна

Б.Неоднорідна

1.Морська вода

 

 

1.Виноградний сік

 

 

2.Ошурки з тирсою

 

 

2.Розчин цукру

 

 

3.Розчин вапна

 

 

3.Олія у воді

 

 

4.Попіл

 

 

4.Газована вода

 

 

5.Повітря

 

 

5.Молоко

 

 

 

Колективна перевірка виконання завдання. Ключ:

І варіант

ІІ варіант

 

А.

Б.

 

А.

Б.

1.

˅

 

1.

˅

 

2.

 

˅

2.

˅

 

3.

 

˅

3.

 

˅

4.

˅

 

4.

 

˅

5.

˅

 

5.

˅

 

Мозковий штурм.

• Як довести що, розчин солі це суміш,а не чиста речовина?

Учитель. Чимало виробничих процесів пов’язані з розділенням сумішей.  Часто вдома є необхідність розділити суміш на окремі речовини. З курсу природознавства вам відомо, що суміші можна розділити на складові частини фізичними методами. Наприклад очищення кухонної солі чи цукру від домішок за допомогою відстоювання, фільтрування і випарювання; з молока виробляють вершки, масло, сир; для медичних цілей отримують спирт із розчину способом дистиляції.

Щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин, які входять до її складу, а саме розчинність речовин у воді чи одна в одній.

Демонстрація дослідів.

Дослід 1. Відстоювання суміші крейди і води

Висновок. Способом відстоювання розділяють тверді речовини, не розчинні у воді, або рідини, не розчинні одна в одній, якщо вони мають різну густину. Для цього використовують ділильну лійку.

Перегляд відео «Розділення суміші олії з водою»

Дослід 2. Фільтрування суміші крейди і води

Висновок.  Способом  фільтруванням  розділяють тверді речовини, не розчинні у воді. Для проведення фільтрування потрібен фільтр.

Дослід 3. Випарювання суміші кухонної солі і води

Висновок. Способом випарювання можна розділити суміш, у якій одна з речовин добре розчиняється у воді. Для проведення випарювання потрібне обладнання: спиртівка чи нагрівач, скельце або порцелянова чашка.

Вчитель. Для розділення суміші добре розчинних речовин у воді або розчинних  одна в одній є спосіб дистиляції або перегонки. Для цього використовують різницю їхніх температур кипіння.

Перегляд відео «Дистиляція розчину спирту». 

Висновок. Для проведення способу дистиляції потрібне спеціальне лабораторне обладнання: холодильник, мережа електричного струму, нагрівач, термометр.

Заповнення «Асоціативного ланцюжка».

Назва методу

На яких властивостях речовин ґрунтується метод

Тип суміші

Приклад

Розділення за допомогою магніту

 Одна із речовин притягується магнітом

Неоднорідна

Суміш заліза і сірки

Відстоювання

(декантація)

Речовини не розчинні у воді і мають різну густину

Неоднорідна

Пісок + вода

Олія + вода

Фільтрування

Одна речовина розчинна, а інша не розчинна у воді

Неоднорідна

Річкова вода і мул

Крейда і вода

Випарювання

Різна температура кипіння твердої речовини і розчинника

Однорідна

Розчин цукру у воді

Перегонка

(дистиляція)

Різна температура кипіння рідин,розчинених одна в одній

однорідна

Спирт і вода

 

 

 

 

  1. Заповнення схеми:

 

 

 

V. Закріплення нового матеріалу

Робота в групах. Завдання  для груп

1)  Гра «Квітка»

Вписати в кожну пелюстку квітки чисті речовини та суміші, які потрібно вибрати з певного переліку.

                     

 

 Перелік:  цинк, залізо, розчин йоду, розчин оцтової кислоти, кисень, морозиво, кров, питна сода, цукор,  газована вода

 

Ключ.  Речовини: цинк, залізо, кисень, питна сода,цукор.

 Суміші: розчин йоду,  розчин оцтової кислоти,  морозиво, кров, газована вода

2. Гра «Хрестики-нулики» на визначення однорідних і неоднорідних сумішей.

Знайти виграшний шлях у таблиці:

Розчин цукру у воді

 

Шампунь

Повітря

Крейда у воді

 

Розчин соди

Фарба

Глина у воді

 

Туман 

Мильна піна

Ключ. Верхній рядок – однорідні суміші;  нижній рядок – неоднорідні суміші.

 

 

 

3.Конкурс «Розділи мене»

Встановити відповідність між сумішшю та методом, яким її можна розділити на чисті речовини.

Суміш

Метод розділення

 А

Суміш сірки і залізних ошурок

1

Дистиляція

 Б

Розчин соди у воді

2

Відстоювання

 В

Морська вода

3

Фільтрування

 Г

Суміш глини з кухонною сіллю

4

Випарювання

Ключ

А

2

Б

4

В

1

Г

3

 

Завдання для групи Б:

Скласти план розділення суміші, що складається із:

а) води, олії і піску;

б) води, піску і залізних ошурок;

в) кухонної солі, деревного вугілля і мідних ошурок.

VІ. Підсумок уроку

Повернення до завдань уроку.

• Чи справдились ваші  очікування?

Рефлексія. Оцінка настрою на кінець уроку (світлофор).

VІІ. Домашнє завдання

§8, завдання 1-5 усно, 6- письмово ст.

Творче завдання.

 Поясніть прислів’я « Кров людська - не водиця»  з точки зору хіміків.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
2415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку