Чисті речовини і суміші.
7 клас
Мета: поглибити знання учнів про поняття «чиста речовина», «суміш», навчити розрізняти однорідні і неоднорідні суміші, формувати уявлення про способи розділення сумішей;продовжити формувати практичні вміння працювати з лабораторним посудом; розвивати уміння учнів мислити, порівнювати, аналізувати, робити висновки, самостійно здобувати знання та застосовувати їх у повсякденному житті; виховувати пізнавальний інтерес до предмета.
Очікувані результати:
Знаннєві: учні даватимуть визначення чисті речовини і суміші;наводитимуть приклади; називатимуть способи розділення сумішей; пояснюватимуть суть процесів відстоювання, фільтрування, випаровування,дистиляції.
Діяльнісні: учні розрізнятимуть чисті речовини і суміші; складатимуть план розділення сумішей.
Ціннісні: висловлюватимуть судження про поширення та значення чистих речовин у природі та побуті.
Обладнання: дидактичний матеріал, інструкції з техніки безпеки, мультимедійний екран, набір хімічних речовин і лабораторного обладнання: розчин вапна, сода, гранула цинку, розчин цукру, олія у воді, пісок, розчин спирту, кухонна сіль, суміш залізних ошурок і кухонної солі, крейда у воді, розчин кухонної солі, фільтрувальна лійка, фільтрувальний папір, скляна паличка, скельце, тримач, спиртівка, хімічні стакани.
Тип уроку: формування компетентностей
Методи, форми і прийоми навчання: розповідь учителя з елементами бесіди, колективна робота, елементи розвивального навчання, диференційоване навчання, випереджальне навчання, дослідження, спостереження, демонстрація дослідів, творчі завдання, робота з картками, інтерактивний прийом «Асоціативний ланцюжок», інтерактивний прийом «Точка зору», гра «Квітка», гра «Хрестики-нулики», конкурс «Розділи мене».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Створення позитивного настрою. Продемонструвати свій настрій за допомогою кольорового смайлика: зелений – робочий, жовтий - незібраність, червоний – певні проблеми зі здоров’ям.
Навіювання успіху: «Я все знаю,все вмію, все зможу.»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Умова завдання. На мультимедійному екрані три рядки з назвами і малюнками різних тіл. Потрібно визначити спільне між тілами кожного рядка і самостійно сформулювати визначення поняття «речовина».
Завдання 1:
1) Сніговик, льодяна скульптура, іній на гілочці, роса на траві;
2) Металічні деталі, цвях, батарея опалення;
3) Олівець, дерев’яна шкатулка, парта, дерев’яний стілець.
Висновок учнів. Тіла із першого рядка виготовлені із води, у другому – із заліза, у третьому – із деревини. Вода, залізо, деревина це – речовини. Отже, речовиною називається все те, що входить до складу тіл.
Фронтальна бесіда.
Запитання до завдання:
• Що зображено на слайді? (Фізичні тіла)
• Назвіть їх ознаки. (Форма, розмір, маса.)
• Що спільного між тілами 1 ряду? 2? 3? (Утворені однією речовиною. 1 – вода,
2 – залізо, 3- деревина.)
• Що називають речовиною? (те з чого побудовані тіла)
• Як відрізнити одну речовину від іншої? (За фізичними властивостями.)
• Які саме фізичні властивості речовин ? (Колір,смак, розчинність, запах, агрегатний стан….)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Демонстраційний дослід:
• Якщо я додам в воду йод, що буде відбуватися? (учитель проводить демонстрацію)
• Що спостерігаємо? (забарвлення в склянці води(Дифузія)
• Як правильно назвати речовину, що утворилася в склянці після досліду?
• То що ж ми отримали за рідину?
Усі тіла живої та неживої природи , які оточують нас, складаються з речовин. Нагадайте, що називається речовиною? Але є ще одне означення:
Речовина - це сукупність структурних частинок із характерною для них масою і властивостями.
СТВОРЮЄМО ЛАНЦЮЖОК
ВЧИТЕЛЬ: Отже, речовина це сукупність частинок, а якщо декілька речовин, (як в нашому досліді) що утворюється тоді? І яким буває? Чи можна розділити змішані речовини?
Інтерактивний прийом «Асоціативний ланцюжок». Продовжити словом або фразою один із логічних рядків.
Вона буває
↑
….. це ← «Речовина» → Декілька речовин – це → «…..»
↓
Способи розділення
Дамо відповідь на ці запитання протягом уроку, працюючи над темою: « Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.»
Заповнення «Асоціативного ланцюжка» відбуватиметься протягом уроку.
• Які завдання нашого уроку ? (відповіді учнів)
Дізнатися: - як розрізняти чисту речовину і суміш;
- які є способи розділення сумішей.
Вміти: - наводити приклади чистих речовин і сумішей;
- складати план розділення сумішей.
Які очікування у вас від уроку. (Дерево очікувань. На листках записують і прикріплюють на дерево.орієнтовно: буде цікаво,розширити знання,відкрити нове, дізнатись щось корисне,важливе,навчусь розділяти суміші і т. д.) учителя: точно і красиво висловлювати свох думки, злагоджено працювати в групах, зуміти переконати,що…)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Пропоную працювати над новою темою під девізом:
«Що ми знаємо, теми вміємо.»
Мозковий штурм
Інтерактивна вправа «Точка зору»
• Чи можна воду з крана назвати чистою речовиною?
Вчитель. Ми живемо серед хімічних речовин. Ми вдихаємо повітря, яке являє собою суміш газів (азоту, кисню та ін.), натомість видихаємо вуглекислий газ. Ми вмиваємося водою — це ще одна речовина, найпоширеніша на Землі. Ми п’ємо молоко — суміш води з дрібними крапельками молочного жиру, молочним білком казеїном, мінеральними солями, вітамінами й навіть особливим молочним цукром — лактозою. Ми також їмо яблука, які складаються з набору хімічних речовин, зокрема фруктового цукру, яблучної кислоти й вітамінів. Абсолютно чисті речовини трапляються в природі вкрай рідко.
З курсу природознавства вам відомо, що речовини поділяють на чисті і суміші. Для цього виконаємо ще одне завдання
Умова завдання. На демонстраційному столі у хімічних стаканах містяться речовини. Проаналізувати їх склад і визначити серед даних пар чисту речовину і суміш.
1) розчин вапна – сода; 2) гранула цинку – розчин цукру; 3) олія у воді – пісок; 4) розчин оцту – кухонна сіль.
• На основі чого ви прийшли до висновку,що це чиста речовина або суміш?
Учні аналізують склад речовин і приходять до висновку, що чиста речовина як правило одна, індивідуальна, а суміш – це декілька речовин разом.
Речовини
Чисті Складаються з частинок одного виду (атомів, молекул, йонів) і •мають сталі фізичні властивості. |
Суміші речовин Складаються з двох або кількох чистих речовин (компонентів) Які властивості суміші?( підручник ст. 46 с.р. •кожна речовина зберігає свої властивості. •має змінний склад. |
Заповнення «Асоціативного ланцюжка».
Наведіть приклади .( Учні записують у зошиті та розповідають у класі.)
Приклади: Дистильована вода, алмаз, кисень, вуглекислий газ, гірський кришталь, крейда, сода, цукор, сірка, кухонна сіль. |
Приклади: Повітря, молоко, граніт, річкова та морська вода, грунт, нафта, чай, газована вода,дим, природний газ. |
Учитель. Величезна різноманітність сумішей зустрічається у природі, використовується у різних галузях промисловості, з їх великою кількістю людина має справу вдома.
Повідомлення учня. Використання сумішей у повсякденному житті.
Людина широко використовує суміші в повсякденному житті.
Так, для ремонту приміщень готують суміш цементу і піску; гасять негашене вапно;
• на природному газі готують страви; тісто - суміш із борошна, соди і води;
• напій чай — це суміш, виготовлена з води, цукру й речовин, що надійшли у воду з листків чаю в результаті його заварювання;
• молоко – суміш води, жиру, білків;
• суп, компот, фруктовий сік, квас, оцет — це також суміші; Суміші утворюються при консервуванні овочів.
• пральний порошок , рідке мило, мильний розчин, шампунь - для миття; зубна паста фарби якими фарбують поверхні – це все суміші .
Домашня аптечка теж містить суміші.
• Пігулки є сумішшю речовини з лікувальними властивостями й речовини-наповнювача. Для дезінфекції ран використовують розчини пероксиду гідрогену,розчин йоду, всім відома зеленка
Учитель. Приготуємо і ми суміш . (робота в групах) Приготування розчину солі» і «Приготування розчину вапна».
Перед вами дві суміші:вода і крейда, вода і сіль.
• Чим вони відрізняються? ( метод спостереження і порівняння)
Висновок учнів. Під час розчинення солі наочно не можна визначити дві речовини у суміші. А у розчині вапна наочно видно речовини – воду і нерозчинне вапно, яке осідає на дно хімічного стакану. Отже, за допомогою наочного спостереження склад однорідних сумішей на відміну від неоднорідних визначити неможливо.
Вчитель. Отже, суміші бувають
Суміші
Однорідні Суміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити спостереженням за допомогою оптичних приладів (мікроскоп) |
Неоднорідні Суміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп. |
Приклади: Повітря, розчин цукру у воді, сплав золота з міддю, розчин спирту, оцет |
Приклади: Молоко, суміш води і крейди, грунт, граніт, вода і пісок. |
Завдання. На слайді перелік слів . Підкреслити однією рискою однорідні суміші та двома неоднорідні.
Заповнення «Асоціативного ланцюжка».
На закріплення виконаємо завдання і навчимося розрізняти однорідні і неоднорідні суміші.
І варіант |
ІІ варіант |
||||
Суміш |
А.Однорідна |
Б.Неоднорідна |
Суміш |
А.Однорідна |
Б.Неоднорідна |
1.Морська вода |
|
|
1.Виноградний сік |
|
|
2.Ошурки з тирсою |
|
|
2.Розчин цукру |
|
|
3.Розчин вапна |
|
|
3.Олія у воді |
|
|
4.Попіл |
|
|
4.Газована вода |
|
|
5.Повітря |
|
|
5.Молоко |
|
|
Колективна перевірка виконання завдання. Ключ:
І варіант |
ІІ варіант |
||||
|
А. |
Б. |
|
А. |
Б. |
1. |
˅ |
|
1. |
˅ |
|
2. |
|
˅ |
2. |
˅ |
|
3. |
|
˅ |
3. |
|
˅ |
4. |
˅ |
|
4. |
|
˅ |
5. |
˅ |
|
5. |
˅ |
|
Мозковий штурм.
• Як довести що, розчин солі це суміш,а не чиста речовина?
Учитель. Чимало виробничих процесів пов’язані з розділенням сумішей. Часто вдома є необхідність розділити суміш на окремі речовини. З курсу природознавства вам відомо, що суміші можна розділити на складові частини фізичними методами. Наприклад очищення кухонної солі чи цукру від домішок за допомогою відстоювання, фільтрування і випарювання; з молока виробляють вершки, масло, сир; для медичних цілей отримують спирт із розчину способом дистиляції.
Щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин, які входять до її складу, а саме розчинність речовин у воді чи одна в одній.
Демонстрація дослідів.
Дослід 1. Відстоювання суміші крейди і води
Висновок. Способом відстоювання розділяють тверді речовини, не розчинні у воді, або рідини, не розчинні одна в одній, якщо вони мають різну густину. Для цього використовують ділильну лійку.
Перегляд відео «Розділення суміші олії з водою»
Дослід 2. Фільтрування суміші крейди і води
Висновок. Способом фільтруванням розділяють тверді речовини, не розчинні у воді. Для проведення фільтрування потрібен фільтр.
Дослід 3. Випарювання суміші кухонної солі і води
Висновок. Способом випарювання можна розділити суміш, у якій одна з речовин добре розчиняється у воді. Для проведення випарювання потрібне обладнання: спиртівка чи нагрівач, скельце або порцелянова чашка.
Вчитель. Для розділення суміші добре розчинних речовин у воді або розчинних одна в одній є спосіб дистиляції або перегонки. Для цього використовують різницю їхніх температур кипіння.
Перегляд відео «Дистиляція розчину спирту».
Висновок. Для проведення способу дистиляції потрібне спеціальне лабораторне обладнання: холодильник, мережа електричного струму, нагрівач, термометр.
Заповнення «Асоціативного ланцюжка».
Назва методу |
На яких властивостях речовин ґрунтується метод |
Тип суміші |
Приклад |
Розділення за допомогою магніту |
Одна із речовин притягується магнітом |
Неоднорідна |
Суміш заліза і сірки |
Відстоювання (декантація) |
Речовини не розчинні у воді і мають різну густину |
Неоднорідна |
Пісок + вода Олія + вода |
Фільтрування |
Одна речовина розчинна, а інша не розчинна у воді |
Неоднорідна |
Річкова вода і мул Крейда і вода |
Випарювання |
Різна температура кипіння твердої речовини і розчинника |
Однорідна |
Розчин цукру у воді |
Перегонка (дистиляція) |
Різна температура кипіння рідин,розчинених одна в одній |
однорідна |
Спирт і вода |
V. Закріплення нового матеріалу
Робота в групах. Завдання для груп
1) Гра «Квітка»
Вписати в кожну пелюстку квітки чисті речовини та суміші, які потрібно вибрати з певного переліку.
Перелік: цинк, залізо, розчин йоду, розчин оцтової кислоти, кисень, морозиво, кров, питна сода, цукор, газована вода
Ключ. Речовини: цинк, залізо, кисень, питна сода,цукор.
Суміші: розчин йоду, розчин оцтової кислоти, морозиво, кров, газована вода
2. Гра «Хрестики-нулики» на визначення однорідних і неоднорідних сумішей.
Знайти виграшний шлях у таблиці:
Розчин цукру у воді
|
Шампунь |
Повітря |
Крейда у воді
|
Розчин соди |
Фарба |
Глина у воді
|
Туман |
Мильна піна |
Ключ. Верхній рядок – однорідні суміші; нижній рядок – неоднорідні суміші.
3.Конкурс «Розділи мене»
Встановити відповідність між сумішшю та методом, яким її можна розділити на чисті речовини.
Суміш |
Метод розділення |
||
А |
Суміш сірки і залізних ошурок |
1 |
Дистиляція |
Б |
Розчин соди у воді |
2 |
Відстоювання |
В |
Морська вода |
3 |
Фільтрування |
Г |
Суміш глини з кухонною сіллю |
4 |
Випарювання |
Ключ |
|
А |
2 |
Б |
4 |
В |
1 |
Г |
3 |
Завдання для групи Б:
Скласти план розділення суміші, що складається із:
а) води, олії і піску;
б) води, піску і залізних ошурок;
в) кухонної солі, деревного вугілля і мідних ошурок.
VІ. Підсумок уроку
Повернення до завдань уроку.
• Чи справдились ваші очікування?
Рефлексія. Оцінка настрою на кінець уроку (світлофор).
VІІ. Домашнє завдання
§8, завдання 1-5 усно, 6- письмово ст.
Творче завдання.
Поясніть прислів’я « Кров людська - не водиця» з точки зору хіміків.