Конспект уроку читання
Клас: 3-Б
Тема. Не можна легковажити своїм життям. О. Радушинська «Перший сніг»
Мета: ознайомити учнів з оповіданням О.Радушинської « Перший сніг» , вчити учнів орієнтуватися в тексті; формувати уміння аналізувати текст, складати план до тексту та переказувати за ним; удосконалювати якості читання , вміння визначати головну думку прочитаного, відбирати потрібну інформацію; поповнювати словниковий запас; розвивати мовлення, увагу, спостережливість, творчу уяву,
Навчальні цілі: учень\учениця
свідомо розуміє зміст тексту;
вміє шукати в ньому інформацію;
відповідає на питання до тексту;
робить узагальнення, висновки з прочитаного;
знає значення нових слів;
вміє складати план до тексту та переказує за ним;
висловлює власне ставлення до прочитаного чи почутого.
Тип уроку: ознайомлення з новим твором
Обладнання: ілюстративний матеріал, сніжинки, роздатковий матеріал,
Перебіг уроку
І.Організація класу до уроку
1. Привітання
- Добрий день! Мене звати Діана Любомирівна, і сьогодні ми працюватимемо разом.
2. Перевірка готовності до уроку
- У вас на партах повинен бути лише підручник та простий олівець, усе зайве приберіть.
ІІ. Підготовча робота до сприймання тексту
1.Вступна бесіда
Отож, приступаємо до роботи.
- Пригадайте твори якого розділу ви вивчаєте? ( У міста і села прийшла зима весела)
- З якими віршами ви ознайомились в цьому розділі ? ( «Зимовий ранок», «Сипле сніг» )
-А які твори ви читали з цього розділу ? («Чи бувають однакові сніжинки?» , «Як утворюються сніжинки?» )
-Яка пора року згадується у всіх цих творах ? ( Зима)
2.Асоціативний кущ «Зима»
-Діти , з чим у вас асоціюється зима ? Спробуймо створити асоціативну павутинку до слова «зима» . ( Сніг, іній, мороз, лід, хуртовина, ожеледиця, і т.д.)
3.Повідомлення теми уроку
-Які зміни, в погоді, відбулись декілька днів назад? ( Випав перший сніг)
Сьогодні на уроці ми ознайомимось з оповіданням Оксани Радушинської «Перший сніг». Складемо план до цього оповідання, і за планом навчимося його переказувати .
ІІІ. Робота над твором
1.Словникова робота
-Діти, перш ніж продовжити читати оповіданння, поповнимо свій словниковий запас.
Погляньте на дошку, прочитаємо правильно слова.
- Молодці, ви правильно вимовляли слова.
- Спробуймо відшукати до цих слів їх значення, з тих що запропоновані на дошці.
СправжнІсінький - справжній;
проЇжджа - проїжати десь або повз кого-, що-небуть.
вИслизькати – зробити гладкою, слизькою.
неповороткИй - повільний, не здатний швидко повертатись;
підбадьОрили – піднімати настрій, додавати сили;
запропонувАти - виявити бажання, готовність допомогти;
розпашІлий-
шибАйголовий – сміливий, нічого не боїться;
безперЕрвний - суцільний, не переривається;
пропозИція - те, що пропонується чиїй-небудь увазі.
2. Зразкове читання твору вчителем.
А) Передбачення
- Які у вас пропозиції, щодо того про що йтиметься в оповіданні ?
- Діти, сядьте зручно, та послухайте казку, і ви почуєте чи справдились ваші передбачення.
3. Бесіда після першого читання з метою перевірки враження і усвідомлення змісту прочитаного.
- Чи справдились ваші передбачення?
- Сподобалось вам це оповідання?
-Що ви думаєте про вчинок Славка ?
4.Читання тексту дітьми в голос.
- Діти, розгорніть підручники на с. 73. Зараз ви будете читати в голос та підготуйтесь до аналізу тексту. Якщо в тексті вам ще зустрінуться незрозумілі слова, то підкресліть їх олівцем.
5. Аналіз тексту з вибірковим читанням.
- Учні, чи ще зустрічались вам невідомі слова?
- Знайдіть в оповіданні і прочитайте рядки, у яких описано зміни , що сталися за ніч на подвір’ї. (1 реч. 1 абз)
- Чому дітлахи не поспішали на уроки? ( Ідучи до школи , діти на своєму шляху зробили ковзанку. )
-Яке речення підтверджує, що дітям було весело ? ( 6 реч 3абз)
-Як змінювались емоції дітей протягом подій, що відбувалися ?
( На початку, поки діти були на ковзанці , їх переповнювали радісні емоції, діти були в захваті від зимової казки. Згодом, після слів Славка, діти були здивовані. Коли хлопчик продовжив пояснювати, дітям стало страшно. Вже в кінці оповідання всіх знову переповнювала радість і веселий сміх.)
- На підставі чого Славко не радив дітям кататись на ковзанці?
( Ковзанка зробилась на стільки довга, що майже дісталась до бордюру, за яким – проїжджа частина дороги.)
6. Робота над ілюстрацією
-Дітки, уважно розгляньте ілюстрацію в підручнику на с.75
-Кого ви бачите на даній ілюстрації? ( Славка, дівчинку в жовтій шапочці та інші діти, які були на ковзанці)
-Як ще авторка називала дівчинку в жовтій шапочці? ( Дівчинка – кульбабка)
-Який уривок із тексту проілюстровано?
(На цій ілюстрації зображено , як Славко пояснює дітям чому не можна кататись на цій ковзанці)
- Зачитайте цей епізод. (-Погляньте, дорога зовсім близько….)
- Який висновок ви зробили прочитавши це оповідання ?
( Треба навчитися прогнозувати наслідки своїх розваг. Відмовлятись від них, якщо це може нести ризик для життя. А також не можна розважатись поблизу проїжджої частини дороги .)
7. Визначення головної думки твору.
-То як ви думаєте якою є головна думка оповідання «Перший сніг»?
- Отже, головною думкою твору є те, що жодна розвага не варта того, щоб ризикувати життям.
Важливо рішуче та переконливо попереджати інших про небезпеку. Ви завжди маєте пам’ятати , розваги мають бути безпечними, без шкоди вашому здоров’ю чи життю.
Фізкультхвилинка
8. Робота над планом
-Пригадайте зі скількох частин, складається будь-який текст? (3)
-Назвіть ці частини. (Зачин , основна, частина і кінцівка)
- Перегляньте весь текст, зверніть увагу на те, як він побудований.
- Скажіть своїми словами, про що йдеться в першій частині ,у зачині?
( В ночі випав перший сніг, і все навкруг перетворилось на чарівну зимову казку.)
- Які події описані далі ?
( Ідучи до школи діти зробили ковзанку, яка майже досягала проїжджої частини дороги. Дітворі так було весело, що вони і не помітили ,що поряд небезпечно шумувала траса. Славко Хоробрик побачивши це, пояснив дітям про небезпеку цієї розваги.)
-Чим закінчується оповідання?
( Послухавши Славка , діти пішли на уроки. А на великій перерві шкільне подвір’я перетворилось на снігове побоїще . Навіть пані директорка приєдналась до цієї веселої гри.)
- Поділіть текст на смислові частини, з'ясуйте, чим вони розрізняються.
-Прочитайте мовчки зачин.
- То як ми можемо назвати цю частину? ( Чарівна зимова казка )
-Про що йдеться в основній частині ?
( Про ковзанку і те, як Славко повідомив про небезпеку цієї розваги)
- Зі скількох подій вона складається? ( 2)
-То як ми можемо назвати першу подію? ( Цікава розвага)
- А як назвемо другу подію? ( Розсудливе застереження Славка Хоробрика)
- А який висновок, про що говориться в кінцівці? Як ми можемо назвати цю частину?
( Снігове побоїще)
-Щойно ми підібрали усно план, тепер перечитайте його ще раз.
9. Переказ твору
-Тепер дивлячись на план, вам потрібно переказати оповідання по частинах.
Хто готовий розпочати, та переказати перший пункт?
-Хто продовжить?
Стислий переказ
10. Завдання «Прономеруй події». Робота в групах.
-Діти, зараз ми виконаємо ще одне цікаве завдання. Розділіться на групки по 3 дітей. На аркушах, які я вам роздала, написано речення. Прономеруйте їх так, щоб вони відповідали порядку подій в оповіданні, яке ми з вами сьогодні читали.
Розганяєшся і … гайда з горбочка ! (3)
А поряд небезпечно шумувала траса. (4)
Усе довкола стало таким біло- святковим, наче в казці. (1)
Іти таким ранком до школи - саме задоволення! (2)
-Ні. Не буду і вам не раджу, - серйозно відповів хлопчик. (5)
На великій перерві шкільне подвір’я перетворилось на справжнісіньке снігове побоїще. (7)
-Так це ж небезпечно!- зрозуміла враз дівчинка- кульбабка. (6)
- Прочитайте , яке з цих речень ви обрали першим?
(Аналогічно далі )
11. Тестові завдання
-А тепер я кожному роздам тестові завдання, цим і перевіримо на скільки ви були уважними.
- Тепер обміняйтесь своїми роботами, я буду читати правильні відповіді, а ви звіряйте.
( 1-Б); 2- А)В) ; 3- А); 4- В); 5- Б) ; 6- 1Б, 2В, 3А)
IV. Підсумок уроку
1.Метод «Мікрофон»
- На урок підходить до завершення, тож підсумуємо те що ми вивчали на уроці.
1) Як називається оповідання, яке ми читали ?
2) Хто головний герой цього оповідання ?
3) Яку розвагу діти зробили йшовши до школи ?
4) Чи правильно зробив Славко, на вашу думку ?
5) Чого вчить нас це оповідання?
V.Домашнє завдання
-На домашнє завдання запишіть виразно читати с. 73-76, та навчитись переказувати оповідання «Перший сніг».