Урок читання "Чи ми з природою єдині? Образ старого рибалки і лисички в оповіданні Григора Тютюнника «Ласочка». Складання плану твору. Знайомство учнів з особистістю письменника"

Про матеріал

Мета: Ознайомити з оповіданням про життя тварин; розкрити причинно – наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра; вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших». Вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини, складати малюнковий план. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

Удосконалювати навички зв'язного мовлення, збагачувати словниковий запас.

Перегляд файлу

Тема. Чи ми з природою єдині? Образ старого рибалки і лисички в оповіданні Григора Тютюнника «Ласочка». Складання плану твору.  Знайомство учнів з особистістю письменника.

Мета: Ознайомити з оповіданням про життя тварин;  розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра;  вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших». Вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини, складати малюнковий план. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

Удосконалювати навички зв'язного мовлення, збагачувати словниковий запас.

Обладнання: презентація, портрет Г.Тютюника, ілюстрації,картки.

Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором.

                               Хід уроку

I. Організація класу.

 Ось дзвінок нам дав сигнал,

 Працювати час настав,

 Тож і ми часу не гаймо,

 Працювати починаймо.

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

Стратегія «Очікування»  

ЦЕЙ УРОК НАВЧИТЬ МЕНЕ…..

         

2.Відгадайте загадку

Танцюристка мружить очі,

Хутро пестячи руде:

В парі з півником я хочу

Станцювати па-де-де! (Лисиця)

Знань чимало в нього є,

Читачам їх віддає

Міста Книг він будівельник –

А зовуть його …. (письменник)

 

- Спробуйте об’єднати ці слова-відгадки в одне речення.

 

3. Отже, тема нашого уроку «Чи ми з природою єдині?». 

Сьогодні ми ознайомимося з твором, у якому розповідається про тісний зв’язок людини з природою.  А написав цей твір Григір Тютюнник (портрет)

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Самостійне читання статті про письменника.
  2. Вибіркове читання
  • Де народився письменник?
  • Яким був у дитинстві?
  • Для кого писав твори письменник?
  • Які у нього збірки для дітей?
  1. Розповідь  учителя.

На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув  сім’ю  Тютюнників - забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися.

Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.

 
Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: "Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину".

Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку - таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.
Починав писати Григір Михайлович російською мовою, оскільки понад двадцять років перебував у російськомовному середовищі. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.

Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому. Сюжети дитячих творів  народжені спостережливістю письменника, любов'ю до своїх героїв. Вони будуються як своєрідні діалоги між людиною і природою. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань ( на дошці) «Ласочка»

  1. Опрацювання оповідання Г. Тютюнника «Ласочка»

1. Передбачення за назвою твору.

- Як ви думаєте, про кого буде йти мова в цьому оповіданні?

- Кого автор так називає?

- Від якого слова утворилась ця кличка? Доберіть синоніми .

ЛАСОЧКА – ласувати, ласощі,  ласування, ласий.

(Ласочка – від ласувати, їсти щось смачненьке)

2. Робота з тлумачним словником.

- Знайдіть і прочитайте значення слова  ЛАСОЩІ

3. - Що ви знаєте про лисичку?

- Яка пригода станеться з нею? (передбачення учнів)

5. Словникова робота.

- В оповіданні зустрічаються слова, які нам треба правильно читати і з'ясувати їх значення.

Читання слів «луною» за вчителем

 

Пасовисько(с.145)     туркотіти              вухами пряде         підзолочений

ожеледь(с.36)            супроти                   припутень            за  спиною

скімлення(с.265)        вудити                      вудочці               вепри

закортіло                    дзяволить                    куняв               засипав

 

- Прочитайте усі іменники, прикметники, дієслова.

- Прочитайте синоніми.

- А які слова є спільнокореневими?

- Поясніть значення слів:

Туркотіти -  видавати неголосні низькі переливчасті звуки.    

Припутень-лісовий голуб, найбільший з наших лісових голубів.

Вепри – дикі кабани.

Скімлення - протяжне, жалібне звучання.

Ожеледь - тонкий шар льоду на землі і на деревах.
На кручі – на високому стрімкому березі.
Дзяволить - попискує, підвиває
Вухами пряде - ворушить вухами

 

6. Читання І частини до слів «Арсен прокинувся і огледівся» (аудіо)

- Які події відбулись?

- Як ви думаєте, що відбудеться далі?

7. Читання  (вчителем) II частини до слів: «А коли озирнувся, лисеняти вже не було»

- Що підтвердилось?

- З ким зустрівся Арсен?

- Як ви думаєте, чому лисеня зявилося на кручі?

- Профантазуйте, яким буде продовження?

8. Читання «ланцюжком» III частини до слів «Так вони і рибалили вдвох.»

- Чи збулися ваші припущення?

- Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою?

-  З чого видно, що Ласочка була розумною? Спостережливою? Терплячою?

-- Яким буде продовження оповідання?

9. Читання  (пошепки) ІV частини до слів «Де-то вона тулиться в таку холоднечу

- Чи були ваші припущення правильними?
- Чим, на вашу думку, закінчиться оповідання?

10. Читання (вголос) V частини

- Чи справдились ваші припущення про кінцівку оповідання?

- Протягом якого часу тривають події, описані в оповіданні? (восени)

- Яка головна думка цього твору? (Незвичайна дружба людини і лисички, автор, ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з «братами нашими меншими» і це стане окрасою вашого життя)

11. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання

А) композиційний аналіз з елементами вибіркового читання:


-- Прочитайте опис ранку? Які фарби і звуки сповіщали про його прихід?
-- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня? 
-- Прочитайте слова, які описують зовнішність, звуки звірятка?

- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику? Яким рядкам твору відповідає малюнок?


Б) аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів;


- За що лисеня сподобалось рибалці? Як про це говориться у тексті?
-- Чи можна дії лисеняти розцінювати, як його розмову з дідом? Хто цю розмову передав? (автор)
-- Знайдіть і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена. Як Ласочка допомагала рибалити? 
- Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці? 

 

В) аналіз мовно-виражальних засобів тексту

- Які ще описи зробив автор? Знайдіть речення в описах ІІ і V частин, у яких є спільне.

- Чим вражають описи в тексті? (короткі, але дуже мальовничі)

12. Робота в групах

I група

Поділ оповідання на частини. План.

  1. Ранок                                                 1. Риболовля
  2. Незвичайний гість                           2. Ласунка
  3.   Друзі рибалки                                  3. Товариші-рибалки
  4.   Довга  зима                                      4.Довга зима
  5.   Ласоччина  сім'я                              5. Радісна зустріч

II , ІІІ группа 

Характеристика героїв.  

  ІІ  Арсен   - це уже старий чоловік,любить рибалити. Мудрий, спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, турботливий, привітний, щедрий, гостинний, веселий.                    

ІІІ  Ласочка – розумна, працьовита, здібна, витримана, не набридлива, терпелива, спостережлива, доброзичлива

  • То які стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою?
  • Чи можемо назвати такі стосунки красивими?          

IV . Рефлексія

  1. Бесіда
  • Який твір читали? Хто автор?
  • Який це твір за жанром? Доведіть.(словничок)
  • Що автор хотів донести до читців цим твором? ( описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте, товаришуйте з «братами нашими меншими», і це стане окрасою вашого життя.)
  • А тепер, уявіть себе редактором, вам слід затвердити назву оповідання. Залишити чи дати іншу.

     3. Слово вчителя

Люди повинні примножувати красу цього світу. Щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи. І, якщо у вас є друг-собачка чи котик,пташка чи мишка, то знайте - ви повинні піклуватись про них! За ваше добро вам тваринки заплатять любов’ю і вірністю.

4.Оцінювання

5. Домашнє завдання

  • С. 67 -70 Читати і переказувати оповідання за планом.

http://fs39.rover.info/show/20562890/20562890.jpg?800

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
975
Оцінка розробки
4.7 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку