Мета: Ознайомити з оповіданням про життя тварин; розкрити причинно – наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра; вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших». Вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини, складати малюнковий план. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Удосконалювати навички зв'язного мовлення, збагачувати словниковий запас.
Тема. Чи ми з природою єдині? Образ старого рибалки і лисички в оповіданні Григора Тютюнника «Ласочка». Складання плану твору. Знайомство учнів з особистістю письменника.
Мета: Ознайомити з оповіданням про життя тварин; розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра; вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших». Вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини, складати малюнковий план. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Удосконалювати навички зв'язного мовлення, збагачувати словниковий запас.
Обладнання: презентація, портрет Г.Тютюника, ілюстрації,картки.
Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором.
Хід уроку
I. Організація класу.
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
Стратегія «Очікування»
ЦЕЙ УРОК НАВЧИТЬ МЕНЕ…..
2.Відгадайте загадку
Танцюристка мружить очі,
Хутро пестячи руде:
В парі з півником я хочу
Станцювати па-де-де! (Лисиця)
Знань чимало в нього є,
Читачам їх віддає
Міста Книг він будівельник –
А зовуть його …. (письменник)
- Спробуйте об’єднати ці слова-відгадки в одне речення.
3. Отже, тема нашого уроку «Чи ми з природою єдині?».
Сьогодні ми ознайомимося з твором, у якому розповідається про тісний зв’язок людини з природою. А написав цей твір Григір Тютюнник (портрет)
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув сім’ю Тютюнників - забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися.
Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.
Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: "Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину".
Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку - таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.
Починав писати Григір Михайлович російською мовою, оскільки понад двадцять років перебував у російськомовному середовищі. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.
Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому. Сюжети дитячих творів народжені спостережливістю письменника, любов'ю до своїх героїв. Вони будуються як своєрідні діалоги між людиною і природою. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань ( на дошці) «Ласочка»
1. Передбачення за назвою твору.
- Як ви думаєте, про кого буде йти мова в цьому оповіданні?
- Кого автор так називає?
- Від якого слова утворилась ця кличка? Доберіть синоніми .
ЛАСОЧКА – ласувати, ласощі, ласування, ласий.
(Ласочка – від ласувати, їсти щось смачненьке)
2. Робота з тлумачним словником.
- Знайдіть і прочитайте значення слова ЛАСОЩІ
3. - Що ви знаєте про лисичку?
- Яка пригода станеться з нею? (передбачення учнів)
5. Словникова робота.
- В оповіданні зустрічаються слова, які нам треба правильно читати і з'ясувати їх значення.
Читання слів «луною» за вчителем
Пасовисько(с.145) туркотіти вухами пряде підзолочений
ожеледь(с.36) супроти припутень за спиною
скімлення(с.265) вудити вудочці вепри
закортіло дзяволить куняв засипав
- Прочитайте усі іменники, прикметники, дієслова.
- Прочитайте синоніми.
- А які слова є спільнокореневими?
- Поясніть значення слів:
Туркотіти - видавати неголосні низькі переливчасті звуки.
Припутень-лісовий голуб, найбільший з наших лісових голубів.
Вепри – дикі кабани.
Скімлення - протяжне, жалібне звучання.
Ожеледь - тонкий шар льоду на землі і на деревах.
На кручі – на високому стрімкому березі.
Дзяволить - попискує, підвиває
Вухами пряде - ворушить вухами
6. Читання І частини до слів «Арсен прокинувся і огледівся» (аудіо)
- Які події відбулись?
- Як ви думаєте, що відбудеться далі?
7. Читання (вчителем) II частини до слів: «А коли озирнувся, лисеняти вже не було»
- Що підтвердилось?
- З ким зустрівся Арсен?
- Як ви думаєте, чому лисеня з’явилося на кручі?
- Профантазуйте, яким буде продовження?
8. Читання «ланцюжком» III частини до слів «Так вони і рибалили вдвох.»
- Чи збулися ваші припущення?
- Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою?
- З чого видно, що Ласочка була розумною? Спостережливою? Терплячою?
-- Яким буде продовження оповідання?
9. Читання (пошепки) ІV частини до слів «Де-то вона тулиться в таку холоднечу?»
- Чи були ваші припущення правильними?
- Чим, на вашу думку, закінчиться оповідання?
10. Читання (вголос) V частини
- Чи справдились ваші припущення про кінцівку оповідання?
- Протягом якого часу тривають події, описані в оповіданні? (восени)
- Яка головна думка цього твору? (Незвичайна дружба людини і лисички, автор, ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з «братами нашими меншими» і це стане окрасою вашого життя)
11. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання
А) композиційний аналіз з елементами вибіркового читання:
-- Прочитайте опис ранку? Які фарби і звуки сповіщали про його прихід?
-- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня?
-- Прочитайте слова, які описують зовнішність, звуки звірятка?
- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику? Яким рядкам твору відповідає малюнок?
Б) аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів;
- За що лисеня сподобалось рибалці? Як про це говориться у тексті?
-- Чи можна дії лисеняти розцінювати, як його розмову з дідом? Хто цю розмову передав? (автор)
-- Знайдіть і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена. Як Ласочка допомагала рибалити?
- Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці?
В) аналіз мовно-виражальних засобів тексту
- Які ще описи зробив автор? Знайдіть речення в описах ІІ і V частин, у яких є спільне.
- Чим вражають описи в тексті? (короткі, але дуже мальовничі)
12. Робота в групах
I група
Поділ оповідання на частини. План.
II , ІІІ группа
Характеристика героїв.
ІІ Арсен - це уже старий чоловік,любить рибалити. Мудрий, спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, турботливий, привітний, щедрий, гостинний, веселий.
ІІІ Ласочка – розумна, працьовита, здібна, витримана, не набридлива, терпелива, спостережлива, доброзичлива
IV . Рефлексія
3. Слово вчителя
Люди повинні примножувати красу цього світу. Щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи. І, якщо у вас є друг-собачка чи котик,пташка чи мишка, то знайте - ви повинні піклуватись про них! За ваше добро вам тваринки заплатять любов’ю і вірністю.
4.Оцінювання
5. Домашнє завдання