Урок "Від усмішки йде до всіх тепло. В.О. Сухомлинський "Усмішка"."

Про матеріал

Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати уміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне,розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання, коригувати мову учнів; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих., загальнокультурну компетентність

Перегляд файлу

Тема: Від усмішки йде до всіх тепло. В.О. Сухомлинський "Усмішка".

Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати уміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне,розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання, коригувати мову учнів; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих., загальнокультурну  компетентність

Очікуваний результат:

  • правильно і виразно читати;
  • розпізнавати структуру  тексту;
  • висловлювати  свою думку.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, мікрофон, записи на дошці,  картки для роботи у парах, "Словознайченко", «Довідкове бюро», підручники.

Хід уроку

І.Організаційний момент

  Встаньте, діти, ви рівненько,

  Посміхніться всі гарненько.

  Посміхніться ви до мене,

  Поверніться до гостей

  Привітайтесь : «Добрий день!»

 

  • Яким ви бачите наш урок?
  •      Якими, будете ви на уроці?

 

ІІ. Вправи на розвиток читацьких навичок

1.     Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки

Ж_в_,     д_бр_     зв_рш_й,

Т_      н_г_р_д     з_      ц_     н_      в_м_г_й.

Х_й   _ж_в_є   _ст_н_    ст_р_:

Л_д_н_    п_ч_н_єтьс_    з   д_бр_.

 (Живи, добро звершай,

та нагород за це не вимагай.

 Хай оживає істина стара:

людина починається з добра).

  •      Прочитайте останню строчку (читають) це і буде тема нового розділу з яким ми починаємо працювати
                     ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА

 

  •      Закінчіть речення: Добра людина – це та, яка…..

 

  •      Як ви думаєте, про що будемо читати у творах нового розділу? Ваші припущення….

 

2. Мовна розминка.

Гра «Складіть і поясніть».

Відновити крилаті вислови і пояснити їх значення:

Гарні не красиві слова,

А совість, голубе мій,-

Рана від слова заживає, проте

У кожної людини є

   це в людині головне.

   своя співуча пір’їна.

   а красиві діла.

   слід глибокий зостається.

 

 

  •      Діти, а як ви думаєте, хто  з письменників вжив ці крилаті вислови в своїх творах.

 

Василь Олександрович Сухомлинський – великий педагог і великий письменник.

 

ІІІ. Актуалізація знань

  1. «Сторінками біографії».

- А хто з вас пригадає , які твори Василя Олександровича ми вже читали? (Спляча книга, Горобчик і вогонь, Відро,Кінь утік, Який слід повинна залишити  людина на землі, Камінь, Гвинтик, По волосинці, Руденький)

  •    З яких творів Сухомлинського ці крилаті вислови?

 

Гарні не красиві слова, а красиві діла.              Красиві слова і красиве діло.

У кожної людини є своя співуча пір’їна.        Співуча пір’їнка.

 

Рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається. ____________________

 

А совість, голубе мій, - це в людині головне.              Руденький.

 

 

 

  •  Молодці. Сьогодні ми поглибимо знання про життя і творчість В.О.Сухомлинського. Давайте послухаємо розповіді дітей про його біографію.

 

І (батьки Сухомлинського)

Народився В.О. Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині у бідній сім"ї.  Його батько, Олександр Омелянович, працював столяром і теслярем, а пізніше, був сільським кореспондентом. З великою теплотою згадував він свою  матір, Оксану Юріївну, яка виховувала чотирьох дітей.

 Батьки ніколи не вживали лайливих слів, поважали книгу і прищеплювали любов до книги дітям.

 

ІІ  Дитинство і шкільні роки майбутнього письменника

У дитинстві малий Василько дуже любив читати і малювати. У його діда була досить велика бібліотека, яку він віддав онуку. А от для того щоб малювати у хлопця не було грошей ні на фарби, ні на альбом.. Їх можна було одержати тільки за збір лікарських рослин. Тому Василько збирав акацієвий цвіт, щоб отримати зошити, а за фарбами ходив за тридцять п'ять кілометрів у місто Кременчук. У школі Василько вчився з великий задоволенням..

ІІІ. Творчість

Прожив Василь Олександрович мало – всього 52 роки (1918-1970 рр). Жив недовго, але встиг зробити чимало – написав 48 книжок, 500 статей, 1500 казок і оповідань для дітей. Найбільш відома його книжка – «Серце віддаю дітям» (видана 30-ма мовами світу, витримала 54 видання).

ІV.

Безцінним скарбом є казки Василя Олександровича. Коротенькі, дотепні, мудрі, повчальні – вони спонукають нас замислюватися. «З малих років учись жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добре для людей, і приємно, коли зробив щось погане, негідне» - писав Сухомлинський.

 

V.

Що було найгловнішим в житті Сухомлинського?

Без роздумів він відповідав: любов до дітей.

Читаймо казки Василя Сухомлинського – ніжні і мудрі, і вони будуть напувати нас чистою джерельною водою.

 

 

  1. Створення асоціативного куща.

IV.   Оголошення теми і мети уроку

  1. -Сьогодні ми познайомимося з твором В.О. Сухомлинського.  А щоб дізнатися, як він називається, відгадайте .

Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює при цьому тих, хто її дарує. Вона триває одну мить, а в пам'яті залишається інколи й назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтись без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатшим. Вона створює щастя в домі, породжує атмосферу доброзичливості і слугує паролем для друзів.

  1. «Довідкове бюро»
  • А як видумаєте, що таке усмішка?
  • Давайте запитаємо у нашого «Довідкового бюро», що таке « усмішка »

 

Довідкове бюро. Усмішка – міміка обличчя, уст, що виражає задоволення, прихильність, іронію; безголосий сміх. Якщо кажуть: доля усміхається, це значить, що людині щастить, таланить.

V.  Опрацювання твору В.О. Сухомлинського „Усмішка"

1. Слухання оповідання (ЕППЗ – урок 116)

- Визначити жанр твору. (оповідання)

- Слухайте уважно і скажіть,  яка тема цього твору (розповідь про дівчинку)

2. Словникова робота.

Читання "пірамідок" слів

іде                                     луг                                         страх

дибає                                  ціпок                                    спохмурнів

оволодів                              повагом                              затьмарився

барвистий                           тремтіла                              жайворонок

почимчикувала                   тупала                               насторожилася

  Доберіть синоніми до слів іде (дибає, почимчикувала) , тремтіла (страх, насторожилася).

А чи знаєте ви що таке ціпок? (в творі це палиця)

  1. Читання оповідання «Ланцюжком»
  • Які риси характеру ви простежили у дівчинки? (любов до природи, спостережливість, вразливість, уважність, доброзичливість)
  •                   Як і чому змінювався настрій дівчинки?
  •                   Скільки героїв в цьому творі? (3)
  1.              Аналіз змісту з елементами вибіркового читання. Обговорення оповідання.
  •                   Коли відбувалися описані у творі події? Прочитайте опис травневого ранку.
  •                   Якою була дівчинка? Прочитайте.
  •                   Що так потішило дівчинку? Яке бажання її охопило?
  •                   Кого вона зустріла спочатку?
  •                   Знайдіть опис діда. Про що свідчить такий зовнішній вигляд людини?
  •                   Що несла йому назустріч дівчинка? На що вона сподівалася? Прочитайте.
  •                   Чому змінився настрій дівчинки і її серцем оволодів страх?
  •                   Яким їй став здаватися світ? Прочитайте.
  •                   Як дівчинка спочатку зустріла бабусю? Чому вона насторожилася?
  •                   Як бабуся зустріла дівчинку? Яким став світ від подарованої усмішки? Прочитайте.
  1.              Самостійне читання + виразне читання.
  2.              Вправи на розвиток швидкості читання.

Гра «Розвідники»

  •                   Знайдіть і прочитайте які автор у тексті вжив синоніми до слова іде.
  •                   Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту.

Біле мов … волосся (спіла пшениця).

Срібна пісня жайворонка тремтіла, мов … (той струмок, що ось-ось помре).

Заясніли кульбабки, мов … (маленькі сонця).

  •                   В останньому абзаці оповідання відшукайте найдовші слова. (Насторожилась, переливаючись – 13 букв).
  •                   У першому абзаці прочитайте односкладові слова. (Був, на, що, за, грав).
  •                   У другому абзаці виберіть речення що відповідає даній схемі.

________   _________        .

                    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_________________

(Вона почимчикувала зеленими луками). 

 

 

  1. Вправи на розвиток уважності.
  • В якому абзаці тексту є такі словосполучення?

На зелених луках (  1   ), тупала за метеликом( 3  ), погляд його був похмурим (4), дід не усміхнувся (  5 ), спохмурнів цілий світ ( 6), серце затремтіло ( 8), бабуся усміхнулась (  9 ).

 

  1. Зараз пограємо в гру «Коло ідей»

Визначте,  що автор схвалює, а що засуджує в оповіданні?

 ( І варіант  – схвалює; ІІ – засуджує)

схвалює: доброзичливість, людяність, повагу до живого, любов до природи; засуджує: поганий настрій, насупленість, непривітність, зневагу до оточуючих

  •      Так, ви вірно відповіли і тепер я хочу запитати вас, у чому головна думка оповідання.          

Керувати власним настроєм.  Дарувати людям усмішку.

 

  1. Робота в групах.
  • Як по іншому можна назвати це оповідання?
  • Поставте запитання до тексту?

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

1. Гра «Мікрофон».

- Я б сказав В.Сухомлинському спасибі за …

2. Контроль, корекція та оцінювання знань.

- Чи все вдалося зробити?

- Що ви зрозуміли з оповідання «Усмішка»?

- Поміркуйте до чого автор закликає.

 

  1. Усмішка – натхнення для стомлених, денне світло для тих,  хто поник духом, сонячний промінь для засмучених і найкращі ліки від неприємностей… і, незважаючи на це,її не можна купити, не можна випросити,не можна взяти у борг, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі,нічого не варта, поки її не віддали!

Тому, я раджу вам віддавати свою посмішку тим,хто оточує вас, щоб їх життя було хоч трішечки кращим і світлішим.

 

docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку