Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати уміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне,розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання, коригувати мову учнів; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих., загальнокультурну компетентність
Тема: Від усмішки йде до всіх тепло. В.О. Сухомлинський "Усмішка".
Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати уміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне,розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв'язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання, коригувати мову учнів; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих., загальнокультурну компетентність
Очікуваний результат:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, мікрофон, записи на дошці, картки для роботи у парах, "Словознайченко", «Довідкове бюро», підручники.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Встаньте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей
Привітайтесь : «Добрий день!»
ІІ. Вправи на розвиток читацьких навичок
1. Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки
Ж_в_, д_бр_ зв_рш_й,
Т_ н_г_р_д з_ ц_ н_ в_м_г_й.
Х_й _ж_в_є _ст_н_ ст_р_:
Л_д_н_ п_ч_н_єтьс_ з д_бр_.
(Живи, добро звершай,
та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
людина починається з добра).
2. Мовна розминка.
Гра «Складіть і поясніть».
Відновити крилаті вислови і пояснити їх значення:
Гарні не красиві слова, А совість, голубе мій,- Рана від слова заживає, проте У кожної людини є |
це в людині головне. своя співуча пір’їна. а красиві діла. слід глибокий зостається.
|
Василь Олександрович Сухомлинський – великий педагог і великий письменник.
ІІІ. Актуалізація знань
- А хто з вас пригадає , які твори Василя Олександровича ми вже читали? (Спляча книга, Горобчик і вогонь, Відро,Кінь утік, Який слід повинна залишити людина на землі, Камінь, Гвинтик, По волосинці, Руденький)
Гарні не красиві слова, а красиві діла. Красиві слова і красиве діло.
У кожної людини є своя співуча пір’їна. Співуча пір’їнка.
Рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається. ____________________
А совість, голубе мій, - це в людині головне. Руденький.
І (батьки Сухомлинського)
Народився В.О. Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині у бідній сім"ї. Його батько, Олександр Омелянович, працював столяром і теслярем, а пізніше, був сільським кореспондентом. З великою теплотою згадував він свою матір, Оксану Юріївну, яка виховувала чотирьох дітей.
Батьки ніколи не вживали лайливих слів, поважали книгу і прищеплювали любов до книги дітям.
ІІ Дитинство і шкільні роки майбутнього письменника
У дитинстві малий Василько дуже любив читати і малювати. У його діда була досить велика бібліотека, яку він віддав онуку. А от для того щоб малювати у хлопця не було грошей ні на фарби, ні на альбом.. Їх можна було одержати тільки за збір лікарських рослин. Тому Василько збирав акацієвий цвіт, щоб отримати зошити, а за фарбами ходив за тридцять п'ять кілометрів у місто Кременчук. У школі Василько вчився з великий задоволенням..
ІІІ. Творчість
Прожив Василь Олександрович мало – всього 52 роки (1918-1970 рр). Жив недовго, але встиг зробити чимало – написав 48 книжок, 500 статей, 1500 казок і оповідань для дітей. Найбільш відома його книжка – «Серце віддаю дітям» (видана 30-ма мовами світу, витримала 54 видання).
ІV.
Безцінним скарбом є казки Василя Олександровича. Коротенькі, дотепні, мудрі, повчальні – вони спонукають нас замислюватися. «З малих років учись жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добре для людей, і приємно, коли зробив щось погане, негідне» - писав Сухомлинський.
V.
Що було найгловнішим в житті Сухомлинського?
Без роздумів він відповідав: любов до дітей.
Читаймо казки Василя Сухомлинського – ніжні і мудрі, і вони будуть напувати нас чистою джерельною водою.
IV. Оголошення теми і мети уроку
Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює при цьому тих, хто її дарує. Вона триває одну мить, а в пам'яті залишається інколи й назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтись без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатшим. Вона створює щастя в домі, породжує атмосферу доброзичливості і слугує паролем для друзів.
Довідкове бюро. Усмішка – міміка обличчя, уст, що виражає задоволення, прихильність, іронію; безголосий сміх. Якщо кажуть: доля усміхається, це значить, що людині щастить, таланить.
V. Опрацювання твору В.О. Сухомлинського „Усмішка"
1. Слухання оповідання (ЕППЗ – урок 116)
- Визначити жанр твору. (оповідання)
- Слухайте уважно і скажіть, яка тема цього твору (розповідь про дівчинку)
2. Словникова робота.
Читання "пірамідок" слів
іде луг страх
дибає ціпок спохмурнів
оволодів повагом затьмарився
барвистий тремтіла жайворонок
почимчикувала тупала насторожилася
— Доберіть синоніми до слів іде (дибає, почимчикувала) , тремтіла (страх, насторожилася).
А чи знаєте ви що таке ціпок? (в творі це палиця)
Гра «Розвідники»
Біле мов … волосся (спіла пшениця).
Срібна пісня жайворонка тремтіла, мов … (той струмок, що ось-ось помре).
Заясніли кульбабки, мов … (маленькі сонця).
________ _________ … … .
_________________
(Вона почимчикувала зеленими луками).
На зелених луках ( 1 ), тупала за метеликом( 3 ), погляд його був похмурим (4), дід не усміхнувся ( 5 ), спохмурнів цілий світ ( 6), серце затремтіло ( 8), бабуся усміхнулась ( 9 ).
Визначте, що автор схвалює, а що засуджує в оповіданні?
( І варіант – схвалює; ІІ – засуджує)
схвалює: доброзичливість, людяність, повагу до живого, любов до природи; засуджує: поганий настрій, насупленість, непривітність, зневагу до оточуючих
Керувати власним настроєм. Дарувати людям усмішку.
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
1. Гра «Мікрофон».
- Я б сказав В.Сухомлинському спасибі за …
2. Контроль, корекція та оцінювання знань.
- Чи все вдалося зробити?
- Що ви зрозуміли з оповідання «Усмішка»?
- Поміркуйте до чого автор закликає.
Тому, я раджу вам віддавати свою посмішку тим,хто оточує вас, щоб їх життя було хоч трішечки кращим і світлішим.