Тема : Монографічне вивчення творчості українських поетів
Мета: дослідити життя та творчість Л.Костенко, її поезії; вчити вслухатися в тексти поезій і на їх основі сприймати і розуміти красу природи і людських почуттів; розвивати уміння читати поезії, образне мислення, мовлення, літературні здібності, уміння аналізувати і порівнювати зміст поезій; виховувати любов до художнього слова, природи; чисті,відверті почуття.
Обладнання: презентації , малюнки, оформлення літературної світлиці.
Тип уроку: світлиця художнього слова.
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.
- Відчиняє нам завісу життя і творчості нашої сучасниці ці рядки, як епіграф життя:
« Відайд динілю критхіку бесе. За це шаду поповсянютьє сломвіт.»
(Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом)
- Якою вважає себе Л. Костенко? Попробуємо дати відповідь на це питання в кінці уроку.
- Якою була доля Ліни Костенко?
ІІІ. Робота над матеріалом уроку.
1 група Знайомство з життям та творчістю Ліни Костенко
Учень 1: 19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину Костенко принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.
Учень 2: Батьки майбутньої поетеси були вчителями. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога.
Учень 3: В дитинстві мріяла бути льотчицею. Якось вирішила стрибнути з парашутом. Взяла стару мамину парасольку, обідрала чорну тканину (адже парашут повинен бути білим, яким бачила його в небі), натягнула на каркас простирадло. Забралася на горище і, відкинувши драбину, стрибнула … Звичайно, сильно забилася. Але не плакала.
Учень 4: Коли їй було 11 років почалася Друга Світова війна. Ці дитячі спогади вплинули на її творчість, вона багато писала про війну та мир. Закінчила школу з медаллю.
Учень 1: У радянські часи брала активну участь у русі за свободу і права людини, за що була виключена на 14 років з літературного процесу. В Україні твори Костенко не друкувалися. У відповідь на таку жорстоку ценцуру, поетеса навіть оголосила голодування.
Учень 2: Після Чорнобильської катастрофи Ліна Костенко – єдина з українських письменників – майже 20 років регулярно відправлялася в Чорнобильську зону. Та висвітлювала цю трагедію у своїх віршах.
Учень 3: Ліна Костенко – почесний професор Києво-Могилянської академії, почесний доктор Львівського та Чернівецького університетів.
Учень 4: Відмовилась від звання Героя України, так як для неї політичні заслуги неважливі.
Учень 1: У 2015 році мала планета Сонячної системи № 290127 отримала назву Ліна Костенко
- Про Ліну Костенко всім є що сказати. Усім, хто просто читав її вірші та поеми, хто має душу й має совість.
Вірш «Крила»
- Крилатою робила любов до дітей.
— Крім музики, я ще люблю живопис. Не збувся у мені художник, я колись малювала. Ото я у віршах малюю собі потрошку.
- Які картини виникають в уяві?
- Яка головна думка твору?
Не бійся правди, хоч яка гірка,
не бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,
бо в цьому схибиш — то уже навіки.
- Ліна Василівна була свідком війни. Можливо тому не визнавала несправедливості, була непримиримою до тих, хто ображає гідність людей, хто не шанує свою мову, свій народ, свою Батьківщину, хто не береже багатства Землі.
Одного разу письменниця поділилася пророчою історією, розказаною батьками. Їй ще не виповнилося і року, коли представник НКВС в черговий раз навідався в будинок викладачів. Під час бесіди співробітник держбезпеки поцікавився, чи немає в будинку зброї. Відповідь була позитивною: батько вказав на дівча-немовля, яке спало в колисці.
Про те, що є така зброя — слово, Костенко дізнається згодом.
І хоч на світі сторони чотири,
Я тут живу, бо я цей край люблю.
ІV. Узагальнення та систематизація знань «Чи знаю я Л. Костенко»
Ліна Костенко мене навчила…
V. Рефлексія і домашнє завдання
Цікаве про Л. Костенко
Воля, талант, правда — ось три кити, на яких побудувала вона своє життя
Вона привчила не найсміливіших людей до того, що слова незалежність, гідність і свобода існують в мові не просто так…
Її друзі одностайно характеризують письменницю як надзвичайно вимогливу до себе. Вона, мовляв, не терпить фальші ні в собі, ні в оточенні, а ще цінує кожну хвилину, воліючи присвячувати час читанню або написанню текстів.
— Поезія — це справа серця, бути дуже розумною в поезії погано. А я з юності любила читати філософські книжки і хотіла бути мудрою. А потім зрозуміла, що це мені починає заважати, відчула, що поезія хоче іншого. Я перехотіла бути розумною і дозволила собі бути вільною.
— Мій дід Михайло, за переказами рідних, був відлюдником в Іонівському монастирі, ясновидцем, цілителем. Він подарував своїй сестрі єпатріхіль, то під неї всі люди приходили, коли голова боліла чи що, і, кажуть, допомагало... Мабуть, у мене від діда пішло бажання відлюдності.
— Останнє моє психологічне надбання: Ліно, не замислюйся над тим, як ти пишеш, нехай стихія сама прокладає собі шлях.
Я живу без концепції, я живу так, як я відчуваю, як я розумію, а концепції формують теоретики
Коректна ода ворогам
Мої кохані, милі вороги!
Я мушу вам освідчитись в симпатії.
Якби було вас менше навкруги,—
людина може вдаритись в апатію.
Мені смакує ваш ажіотаж.
Я вас ділю на види і на ранги.
Ви — мій щоденний, звичний мій тренаж,
мої гантелі, турники і штанги.
Спортивна форма — гарне відчуття.
Марудна справа — жити без баталій.
Людина від спокійного життя
жиріє серцем і втрачає талію.
Спасибі й вам, що ви не м’якуші.
Дрібнота буть не годна ворогами.
Якщо я маю біцепси душі —
то в результаті сутичок із вами.
Отож хвала вам!
Бережіть снагу.
І чемно попередить вас дозвольте:
якщо мене ви й зігнете в дугу,
то ця дуга, напевно, буде вольтова.
Буває, часом сліпну від краси. БЕРІЗКИ ПО КОЛІНА У ВОДІ
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,—
Він ловить шурхіт, шелест, шарудіння, СУНИЧКИ
хапає снопик лапками двома.
Я суничок назбираю УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ
Жменьку мамi i собi! УКРАЇНА
Брови в нього волохатi, БУЗИНОВИЙ ЦАР
Сивi косми пелехатi.
Лиш гусей лебедина низочка ЧАРОДІЙНЕ СЛОВО
огинає струни беріз.
Як же, хлопцi, хатку ви прибили, ЛІС НА СВІТАНКУ
Що ïï порушили вiтри?!
Ростуть опеньки у тумані ПЕРЕКИНУТА ШПАКІВНЯ
серед сосонок та беріз.
_____________________________________________________________________
Буває, часом сліпну від краси. БЕРІЗКИ ПО КОЛІНА У ВОДІ
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,—
Він ловить шурхіт, шелест, шарудіння, СУНИЧКИ
хапає снопик лапками двома.
Я суничок назбираю УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ
Жменьку мамi i собi! УКРАЇНА
Брови в нього волохатi, БУЗИНОВИЙ ЦАР
Сивi косми пелехатi.
Лиш гусей лебедина низочка ЧАРОДІЙНЕ СЛОВО
огинає струни беріз.
Як же, хлопцi, хатку ви прибили, ЛІС НА СВІТАНКУ
Що ïï порушили вiтри?!
Ростуть опеньки у тумані ПЕРЕКИНУТА ШПАКІВНЯ
серед сосонок та беріз.
1