Малеш Т.М. |
2018 |
`
Перечинський
професійний
ліцей
МАЛЕШ ТАЇНА МИКОЛАЇВНА
Викладач професійно-теоретичної підготовки Перечинського професійного ліцею, спеціаліст вищої категорії, старший викладач
Освіта: Харківський інженерно-педагогічний інститут
Інженер-викладач машинобудівних дисциплін
Анотація
Методична розробка інтегрованого уроку з теми «Складальне креслення. Читання складального креслення зварної конструкції» поєднує два предмети – «Читання креслень» і «Обладнання та технологія зварювальних робіт». Такий урок дає можливість створити в учнів систему знань взаємопов’язаних предметів для рішення однієї проблеми. Набуті знання з спецтехнології без інтеграції їх в креслення, чи навпаки, не мають сенсу в практичному застосуванні умінь і навичок.
Теми програм:
Складальне креслення, його призначення.
Технологія ручного дугового зварювання.
Тема уроку: «Складальне креслення. Читання складального креслення зварної конструкції»
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: інтегрований урок з елементами інтерактивного навчання.
Дидактичне забезпечення:
план-конспект уроку, креслення, індивідуальні картки-завдання, презентація, довідниковий матеріал, підручники.
Матеріально-технічне забезпечення:
ноутбук, мультимедійний проектор, мережа WI-FI, додатки Viber і Coogle Форми .
План уроку
«Те що я чую, я забуваю,
те що я чую і бачу – я трохи запам’ятовую,
те що я чую, бачу і повторюю – я починаю розуміти»
Інтегрований урок з теми «Складальне креслення. Читання складального креслення зварної конструкції» включає два предмети – «Читання креслень» і «Обладнання та технологія зварювальних робіт». Основна задача цього уроку – навчити учнів читати креслення зварної конструкції. На період вивчення теми з креслення «Складальне креслення. Читання складального креслення», учні вже вивчили теми «Умовні позначення швів зварних з’єднань», «Основні типи зварних з’єднань», «Режими ручного дугового зварювання покритими електродами» з спецтехнології.
В ході уроку, після вивчення матеріалу з креслення «Складальне креслення. Читання складального креслення», викладач, разом з учнями читають креслення зварної конструкції і розраховують режими зварювання для одного з швів зварного з’єднання. Таким чином відбувається інтеграція двох предметів для рішення однієї проблеми – формування у учнів компетентностей в читанні складального креслення відповідно до професії, визначенні кількості зварних з’єднань, які потрібно виконати за цим кресленням, означенні типу зварного з’єднання за умовним позначенням, визначенні типу і характеру шва та форми підготовки кромок за довідниковим матеріалом, розрахунок режимів зварювання для відповідних швів.
Такі уроки потребують кропіткої роботи з їх підготовки, але вони більш ефективні для сприйняття та засвоєння учнями, так як відбувається взаємозв’язок двох предметів і теоретичні знання відразу закріплюються практичними уміннями для удосконалення професійних навичок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Перевірка наявності учнів.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повідомлення теми програми і уроку.
Мотивація уроку.
Кожен кваліфікований робітник має володіти навичками в читанні складальних креслень, так як складальне креслення – це «інструкція» для виготовлення виробу. А будь-яка зварна конструкція – це виріб, який вам потрібно буде виготовити. І поряд не буде наставника, який допоможе. Приймати рішення доведеться самостійно. Отже вам необхідно знати, як визначити кількість деталей, що входять до конструкції; як зображуються зварні з’єднання на кресленні, знайти їх за умовним позначенням; вміти означити характер зварного шва і форму підготовки кромок відповідно до типу з’єднання; обрати для них режими зварювання.
Перевірка попередніх знань, необхідних для вивчення даної теми.
Деталь – це виріб виготовлений з матеріалу однієї марки без застосування складальних операцій.
Кромки.
Видимий – суцільною лінією, невидимий – штриховою.
Лінією-виноскою з односторонньою стрілочкою і поличкою.
Тоді, коли всі шви зварних з’єднань виконують за одним стандартом і він вказується в технічних умовах на кресленні.
Тоді, коли на кресленні є декілька однакових швів, то їх позначають єдиним номером, який проставляють на поличці лінії-виноски, а умовне позначення вказують тільки на одному з них.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення нової теоретичної інформації (мультимедійний супровід) (Додаток 3)
Складальне креслення. Призначення |
Креслення |
Складальним кресленням називають документ, що містить зображення складальної одиниці та інші дані, необхідні для її складання (виготовлення) та контролю. Це креслення складають за робочими кресленнями або ескізами деталей, які входять до складу виробу. (Додаток 4)
Складальне креслення повинно містити такі дані:
На складальному кресленні, коли це необхідно, наводять дані та зображення, які додатково показують будову та принцип дії виробу. У нашому випадку на кресленні додатково зображені місцеві вигляди, які показують форму підготовки кромок.
При штрихуванні кожної деталі складальної одиниці додержуються таких правил: перерізи двох статичних металевих деталей заштриховують у різні боки, при чому перерізи однієї і тієї ж деталі на різних виглядах штрихують в один і той же бік.
До кожного складального креслення входить специфікація.
Специфікація – це документ, який визначає склад складальної одиниці. Він потрібний для виготовлення конструкторських документів і планування запуску у виробництво складових частин складальної одиниці. (Додаток 5)
Специфікація має вигляд таблиці, до якої заносять номери позицій, позначення робочих креслень, назва складальних одиниць, кількість.
У загальному випадку специфікація має містити такі розділи:
Читання складального креслення |
«Креслення» і «Спецтехнологія» |
Для того, щоб правильно прочитати складальне креслення необхідно:
Порядок читання складального креслення.
А тепер давайте разом спробуємо прочитати складальне креслення зварної конструкції за таким алгоритмом.
Зварна конструкція називається опора.
На креслені 7 зображень.
На кресленні 3 зображення, які відносяться до основних виглядів.
Креслення містить 4 місцевих виглядів.
На креслені є 5 розрізів – вигляд спереду і місцеві вигляди.
До складу вузла входять 5 деталей – вушко, плита, ребро жорсткості, основа і стояк.
Габаритні розміри конструкції: 35мм, 40мм, 45мм і 56мм.
Товщина стінок 8мм.
На кресленні 5 умовних позначень зварних з’єднань.
На кресленні зображені такі зварні з’єднання: С9 – стикове, У6 – кутове з катетом 5мм, Т1 – таврове з катетом 5мм, Т3 – таврове з катетом 4мм.
Потрібно виконати 6 швів: С9 – один, У6 – один, Т1 – один, Т3 – три.
Технічні вимоги:
Зварні шви по ГОСТ 5264 – 80
Електроди марки Э50 ГОСТ 9467 – 75
Визначення режимів зварювання для зварних з’єднань, зображених на кресленні. |
«Спецтехнологія» |
Для визначення і розрахунку режимів зварювання необхідно дати характеристику кожному зварному з’єднанню.
На кресленні умовно зображено такі зварні з’єднання: С9, У6 – ∆5, Т1 – ∆5,
Т3 – ∆4.
Для зварного з’єднання С9 - вушка і основи:
Відповідь на запитання учнів.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Повідомлення завдання.
Виконайте тест. https://forms.gle/vgSfZgVpQheroxue9
Перевірка та оцінка робіт.
V. Підведення підсумків.
Аналіз діяльності учнів.
Оголошення та мотивація оцінок.
Домашнє завдання:
Додаток 1
Завдання для повторення попередніх знань, необхідних для вивчення теми уроку
Варіант №1
|
Варіант №2
|
Варіант №3
|
Варіант №4 |
Додаток 2
Допоміжні знаки для позначення зварних швів.
Додаток 3
Мультимедійний супровід до уроку
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 5
Специфікація до складального креслення «Опора»
Позначення
|
Найменування |
Прим. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
Документація |
|
|
|||||||
|
|
|
ЖМТЧ.040015 000СК |
Складальне креслення |
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
Деталі |
|
|
|||||||
|
|
1 |
ЖТМЧ.040015.001 |
Вушко |
1 |
|
|||||||
|
|
2 |
ЖТМЧ.040015.002 |
Плита |
1 |
|
|||||||
|
|
3 |
ЖТМЧ.040015.003 |
Ребро жорсткості |
1 |
|
|||||||
|
|
4 |
ЖТМЧ.040015.004 |
Основа |
1 |
|
|||||||
|
|
5 |
ЖТМЧ.040015.005 |
Стояк |
1 |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
ЖТМЧ.040015 000 |
||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
Изм. |
Лист |
№ докум |
Підпис |
Дата |
|||||||||
Розробив |
|
|
|
|
літера |
лист |
листів |
||||||
Перевірив |
|
|
|
Опора |
|
|
|
||||||
|
|
|
|
ЖТМОД |
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
Додаток 7
Вибір діаметра електрода залежно від товщини металу
Товщина зварюваного металу, мм |
1,5 |
2 |
3 |
4-5 |
6-8 |
9-12 |
13-15 |
16-20 |
Діаметр електрода, мм |
1,6 |
2 |
3 |
3-4 |
4 |
4-5 |
5 |
5 і більше |
Додаток 8
Значення коефіцієнта пропорційності залежно від діаметра електрода
Діаметр електрода, (de), mm |
1-2 |
3-4 |
5-6 |
Коефіцієнт пропорційності (К), А/мм |
25-30 |
30-45 |
45-60 |
Орієнтовні режими зварювання кутових швів зі скосом кромок
Вид шва |
Товщина металу, мм |
Число шарів або проходів |
Діаметр електрода, мм |
Сила струму, А |
Однобічний |
4 6 8 12 20 |
1 1 1-2 3-4 6-8 |
3-4 4-5 4-5 4-6 4-6 |
120-160 160-220 160-220 160-300 160-320 |
Двобічний |
10 20 40 60 80 |
2-4 4-8 8-16 16-30 30-40 |
4-6 4-6 4-6 5-6 5-6 |
160-320 160-360 160-360 220-360 220-360 |
Інформаційні джерела
1 |
|