«Технічне креслення» |
1 |
Методична розробка уроку з предмета
Тема:
«Розрізи. Класифікація розрізів.
Позначення розрізів.»
Малеш Таїна Миколаївна
Викладач спецдисциплін вищої категорії
Харківський інженерно-педагогічний інститут
1992 рік
Інженер-викладач машинобудівних дисциплін
Працює з 2003 року
Анотація
Методична розробка уроку «Розрізи. Класифікація розрізів. Позначення розрізів.» включає план-конспект уроку, мультимедійний супровід до уроку та пакет навчально-інструкційного дидактичного матеріалу для учнів. Методична мета уроку – активізація пізнавальної діяльності учнів у процесі роботи з наочними посібниками та дидактичним матеріалом.
Уроки, проведені у такій формі дають можливість підвищити пізнавальну активність учнів, привити інтерес до вивчення предмета.
Тема програми:
Розрізи і перерізи.
Тема уроку:
Розрізи. Класифікація розрізів. Позначення розрізів.
Мета уроку:
Тип уроку:
комбінований.
Дидактичне забезпечення:
опорний конспект, презентації на тему «Розрізи», «Перерізи і розрізи, які оточують нас в повсякденному житті», плакати «Розріз», «Вертикальний та горизонтальний розрізи», пакети інструктивних та навчальних матеріалів для учнів (вхідні та вихідні робочі тести, бланки для виконання завдань, робочі зошити, шаблони відповідей), макети деталей, натуральні взірці деталей, підручники.
Матеріально-технічне забезпечення:
ноутбук, мультимедійний проектор, олівці, лінійки.
МПЗ: спецтехнологія, виробниче навчання.
план уроку
№ |
Структурний елемент уроку |
Час |
Діяльність викладача |
Діяльність учнів |
І |
Організаційна частина
|
2 хв. |
Вітає учнів. Перевіряє присутності учнів. Робить запис в журналі. |
Відповідають на привітання вчителя. |
ІІ |
Актуалізація знань
|
7 хв. |
Повідомляє тему і мету. Мотивує необхідність засвоєння знань з теми. Задає питання. Повідомляє завдання. |
Уважно слухають, Осмислюють. Відповідають на запитання. Виконують завдання самостійно. Перевіряють правильність відповідей. |
ІІІ |
Викладання нового матеріалу
|
18. хв.
|
Пояснює матеріал. Супроводжує пояснення показом слайдів. Демонструє макети деталей в розрізі. Робить аналіз розрізу і перерізу. Аргументує доцільність використання того чи іншого виду розрізу. Ставить проблемні питання. Перевіряє доступність викладання. |
Уважно слухають і дивляться, осмислюють, аналізують. Дають відповіді на запитання. Показують на кресленні. Виконують завдання. Перевіряють правильність відповідей.
|
ІV |
Закріплення нового матеріалу
|
8 хв. |
Видає завдання Пояснює вимоги до виконання Контролює
|
Уважно слухають. Самостійно виконують завдання. Перевіряють правильність відповідей.
|
V |
Підсумки уроку
|
10 хв. |
Проводить підсумки уроку. Демонструє презентацію. Ставить запитання. Аналізує типові помилки учнів. Оголошує і мотивує оцінки. Хвалить і дякує учнів за роботу. Повідомляє домашнє завдання. |
Слухають, дивляться, доповнюють. Відповідають на запитання. Беруть до уваги. Оцінюють свою роботу. Записують домашнє завдання. |
Пояснення стосовно проведення уроку.
«Мета навчання дитини полягає в тому,
щоб зробити її здатною розвиватися без допомоги вчителя»
Урок «Розрізи. Класифікація розрізів. Позначення розрізів» умовно розбито на 7 блоків – навчальних елементів інформаційного і навчального характеру. Кожен навчальний елемент має свою мету, які в комплексі дозволяють досягти кінцевої мети уроку.
До кожного завдання, яке учні виконують самостійно додаються критерії оцінювання і шаблони відповідей.
В ході проведення уроку учні самостійно оцінюють свої знання і заносять результати в таблицю балів. Окрім цього вони отримують додаткові бали від викладача за активну участь протягом уроку.
Під час підведення підсумку уроку викладач (або учень) демонструє презентацію на тему «Розрізи і перерізи, що оточують нас в повсякденному житті».
Робота учнів оцінюється в кінці уроку за результатами набраних балів.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація знань.
«Уява важливіша, ніж знання»
Альберт Ейнштейн
Будь-яке креслення призначене давати якнайповніше уявлення про форму зображеного на ньому предмета. Вам уже відомо, як на кресленнях зображують предмети за допомогою виглядів. Проте зустрічаються такі предмети або їх частини, форму яких важко визначити за кресленням тільки з допомогою виглядів. Іноді через наявність на поверхні предмета заглибини чи виступу виникає необхідність виконувати на кресленні додатковий вигляд, часто досить складний і малозрозумілий.
Багато предметів має внутрішні порожнини, обриси яких на кресленнях можна показувати штриховими лініями. Проте кількість таких ліній залежно від складності форми предмета може бути значною, деякі з них можуть суміщатися між собою або з контурними лініями. Внаслідок цього креслення стане малозрозумілим, воно не даватиме повного уявлення про форму зображеного предмета. Щоб як найчіткіше показувати на кресленнях обриси внутрішніх контурів предметів, застосовують зображення, які називаються розрізами.
А тепер давайте пригадаємо, що ми вивчали на попередньому уроці.
Очікувана відповідь: переріз – це зображення фігури, утворене уявним перерізуванням предмета січною площиною.
Очікувана відповідь: предмет умовно розрізають уявною площиною у тому місці, де необхідно виявити його форму. Частину предмета, яка знаходиться перед січною площиною умовно відкидають. На частині, що залишилась, чітко видно форму утвореного перерізу.
Очікувана відповідь: винесені і накладені.
Очікувана відповідь: винесений переріз розміщують поза контуром вигляду предмета, накладений – усередині контуру, тобто безпосередньо на вигляді.
Навчальний елемент-1
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (Додаток 1 )
Навчальний елемент 2
Утворення розрізу
Подивимось на малюнок. На ньому зображено три вигляди предмета:
Очікувана відповідь: вигляд спереду, зверху і зліва.
Правильно – головний, зверху і зліва. Внутрішні контури показано на виглядах лініями невидимого контуру.
Очікувана відповідь: штриховими.
На іншому малюнку показано зображення того самого предмета. Але на місці головного вигляду розміщено більш виразне зображення – на ньому невидимі контури наведено суцільними основними лініями. Це і є розріз.
У вас виникла думка «Це ж переріз». Правильно. Він утворений так само, як і переріз – уявним розрізуванням предмета умовною січною площиною. Передню частину предмета умовно видалено. Частину предмета, яка знаходиться в січній площині, на розрізі виділено штриховкою.
Очікувана відповідь: метал або сплав.
Але зверніть увагу на те, що зображення розрізу, суміщене з площиною креслення, містить не тільки фігуру, одержану в січній площині, а й ті контури предмета, що знаходяться поза нею.
Отже утворення перерізів і розрізів відбувається однаково. Проте між ними є відмінність. Вона полягає у тому, що переріз являє собою тільки ту фігуру, яка безпосередньо знаходиться в січній площині. На розрізі крім фігури перерізу показують ще й те, що знаходиться за січною площиною. Ось чому слід пам’ятати, що розріз вміщує переріз.
Слід пам’ятати, що уявний розріз предмета січною площиною не позначається на інших зображеннях цього предмета. Вигляд зверху і зліва лишився без змін. Виконання розрізу не вплинуло на їх зображення.
Таким чином, слід вважати, що розріз – це зображення предмета, уявно розрізаного січною площиною. На розрізі зображують те, що утворюється в січній площині і поза нею.
Якщо січна площина проходить уздовж тонкої стінки, наприклад ребро жорсткості, то на кресленні її показують розрізаною, але не заштрихованою.
Навчальний елемент 3
Класифікація розрізів
Очікувана відповідь: вигляд спереду.
Очікувана відповідь: вигляд зверху.
Очікувана відповідь: вигляд збоку.
У всіх розглянутих випадках прості розрізи утворені січними площинами, які умовно повністю розрізають предмети для показу їх внутрішньої будови. Такі розрізи називають повними.
Щоб показувати на кресленнях внутрішню будову предметів в окремих обмежених місцях, застосовують розрізи, які називають місцевими.
Місцеві розрізи застосовують на кресленнях суцільних деталей, які містять невеликі заглиблення чи отвори. Виконувати повні розрізи для таких деталей недоцільно. Тому достатньо умовно розрізати тільки ту частину деталі, яка вимагає додаткового виявлення її форми.
Місцевий розріз виділяють на вигляді суцільною хвилястою лінією. Вона не повинна збігатися з іншими лініями на вигляді. Проводять цю лінію від руки.
Навчальний елемент 4
Позначення розрізів
Розрізи на кресленні позначають так само, як і переріз.
Очікувана відповідь: положення січної площини показують товстою лінією у вигляді двох штрихів. Напрям погляду вказують стрілками. Із зовнішнього боку стрілок пишуть одинакові великі літери.
Як позначають на кресленні фігуру перерізу?
Очікувана відповідь: фігуру перерізу позначають такими ж літерами, якими було позначено лінію перерізу через тире.
Але позначення розрізів залежить від того, чи збігається січна площина з площиною симетрії предмета.
Якщо під час виконання розрізу січна площина не збігається з площиною симетрії предмета, її положення позначають розімкнутою лінією зі стрілками, що вказують напрям погляду. Зі зовнішнього боку стрілок пишуть великі літери алфавіту.
Якщо січна площина збігається з площиною симетрії предмета, розріз розміщують на місці одного з виглядів. При цьому положення січної площини не вказують і сам розріз не позначають.
Навчальний елемент 5
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Навчальний елемент 6
V. Підсумки уроку.
«Скільки б не милував наші очі зовнішній вигляд, ми завжди хочемо заглянути всередину»
На завершення я пропоную переглянути презентацію «Розрізи і перерізи які нас оточують в повсякденному житті». (Додаток 4)
З метою стимулювання подальшої навчально-пізнавальної діяльності учнів викладач аналізує їх роботу під час уроку, особливу увагу звертає на активну участь і кращі відповіді.
На основі балів, які учні набрали в ході уроку, викладач оцінює діяльність учнів.
Навчальний елемент 7
Навчальний елемент 8
Додаток 1
Мультимедійний супровід до уроку.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Пакет навчально-інструктивного матеріалу для учнів.
Тести для перевірки знань з попередньої теми.
Тема: «Перерізи».
Завдання: Дайте відповідь на запитання. Відповіді запишіть у таблицю.
1. Який із перерізів відповідає формі предмета і правилам виконання перерізів?
2. Яке із креслень відповідає перерізу зображеної деталі?
3. На якому зображенні показано переріз А–А?
Таблиця відповідей:
Завдання 1 |
|
|
|
|
|
Завдання 2 |
|
|
|
|
|
Завдання 3 |
|
|
|
|
|
Перевірка доступності викладання матеріалу.
Завдання: Визначити для яких деталей при їх зображенні доцільно робити переріз, а для яких – розріз. Відповіді занесіть у таблицю: намалюйте кола в клітинки, де потрібно зробити розріз.
1.
|
2.
|
3
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
9.
|
Таблиця для відповідей:
1.
|
2. |
3. |
4.
|
5. |
6. |
7.
|
8. |
9. |
Перевірка доступності викладання матеріалу.
Підтема: Класифікація розрізів.
Завдання: Визначити, який вид розрізу необхідно виконати для даних деталей. Відповідь запишіть у таблицю.
Таблиця відповідей:
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
Перевірка доступності викладання матеріалу.
Підтема: Позначення розрізів.
Завдання: визначити, на якому зображенні січна площина збігається з площею симетрії а на якому ні.
А Б
Тести для закріплення вивченого матеріалу.
Завдання 1: Підкресліть розріз, який відповідає даному зображенню?
Завдання 2: Знайдіть відповідність наочного зображення і розрізу.
Відповідь запишіть у таблицю.
Таблиця відповідей:
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Завдання 3: Визначте, який з наведених на рисунку розрізів є фронтальним; горизонтальним; профільним; похилим?
На якому рисунку розріз і переріз мають одинакові зображення?
На якому рисунку зображено місцевий розріз?
На якому рисунку січна площина не збігається з площиною симетрії?
Відповіді запишіть у таблицю.
а б в
г д е
Таблиця відповідей:
Фронтальний розріз |
|
Горизонтальний розріз |
|
Профільний розріз |
|
Похилий розріз |
|
Розріз і переріз мають одинакові зображення |
|
Місцевий розріз |
|
Січна площина не збігається з площиною симетрії |
|
Робочий зошит
Тема: Розрізи. Класифікація розрізів. Позначення розрізів.
Утворення розрізу.
Розріз – це________________________________________________________ ___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Розріз призначений__________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
На розрізі лінії невидимого контуру стають видимими і зображуються не штриховими, а___________________________ лініями. Місце розрізу матеріалу деталі покривають штрихуванням, що унаочнює зображення й полегшує читання креслень.
Розріз відрізняється від перерізу тим, що_____________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________ ______________ ______________
Класифікація розрізів.
Залежно від кількості січних площин розрізи поділяють на:
Простий розріз ___________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Залежно від положення січної площини відносно горизонтальної площини проекцій розрізи поділяють на:
Вертикальний розріз ___________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Залежно від розташування вертикальної січної площини відносно фронтальної і профільної площин проекцій вертикальні розрізи поділяють на:________________________________________________________________
Фронтальний розріз _____________________________________________
__________________________________________________________________
Профільний розріз ______________________________________________
__________________________________________________________________
Горизонтальний розріз ___________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Похилий розріз __________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Залежно від положення січної площини відносно двох основних вимірів(довжини і висоти) розрізи поділяють на:
Поздовжній розріз _______________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Поперечний розріз_______________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Залежно від місця проходження січної площини відносно предмета розрізи поділяють на:
Повний розріз_____________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
Місцевий розріз___________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Місцевий розріз виділяють на вигляді____________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Позначення розрізів
Січна площина збігається з площиною симетрії предмета:
розріз розміщують___________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
При цьому положення січної площини на кресленні _____________________ і сам розріз_________________________________________________________
Січна площина не збігається з площиною симетрії предмета:
Січну площину показують____________________________________________
__________________________________________________________________
Зі зовнішнього боку стрілок___________________________________________
__________________________________________________________________
Домашнє завдання: Побудувати профільну проекцію і виконати креслення розрізу деталі на фронтальній проекції. Креслення виконати на форматі А4 з дотриманням всіх вимог стандарту щодо оформлення креслень.
Додаток3
Критерії оцінювання і шаблони відповідей
НЕ-1
Критерії оцінювання:
за кожну правильну відповідь нараховується 2 бала,
максимальна кількість балів – 6.
Шаблон відповідей на вхідні тести.
Прикладіть шаблон на таблицю відповідей.
Завдання 1 |
|
|
|
|
|
Завдання 2 |
|
|
|
|
|
Завдання 3 |
|
|
|
|
|
НЕ-3
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь нараховується один бал. Максимальна кількість балів – 5.
Шаблон відповідей:
1.
|
2. |
3. |
4.
|
5. |
6. |
7.
|
8. |
9. |
НЕ-4
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь нараховується один бал. Максимальна кількість балів – 4.
Шаблон відповідей:
1. |
Фронтальний |
2. |
Профільний |
3. |
Місцевий |
4. |
Горизонтальний |
НЕ-5
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь нараховується один бал. Максимальна кількість балів – 2.
Шаблон відповідей: а – не збігається, б - збігається
НЕ-6
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь нараховується один бал. Максимальна кількість балів – 13.
Шаблон відповідей:
Завдання1: В
Завдання 2:
1 |
2 |
3 |
4 |
В |
Б |
А |
Г |
Завдання 3:
Фронтальний розріз |
в |
Горизонтальний розріз |
а |
Профільний розріз |
б |
Похилий розріз |
г |
Розріз і переріз мають одинакові зображення |
г |
Місцевий розріз |
д |
Січна площина не збігається з площиною симетрії |
а, г |
Додаток 4
Презентація для підсумку уроку
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 5
Таблиця балів
|
Бали |
Навчальний елемент 1 |
|
Навчальний елемент 3 |
|
Навчальний елемент 4 |
|
Навчальний елемент 5 |
|
Навчальний елемент 6 |
|
Додаткові бали |
|
Всього: |
|
джерела
1 |
|