Урок читання у 2 класі. Казка "Оселедець і камбала"

Про матеріал
Дана розробка є однією із цикла уроків розділу "В кожній казці є урок, мов у квіточці медок" підручника "Українська мова та читання 2 клас Савченко 2019 ч.2"
Перегляд файлу

Тема. Як риби короля обирали. «Оселедець і камбала» (польська народна казка)

 (с. 46-48).

Мета: ознайомити учнів із польською народною казкою; удосконалювати вміння давати характеристику герою; формувати вміння виразно читати казку, відтворювати зміст прочитаного, уміння висловлювати свою думку; збагачувати життєвий досвід дітей; розвивати увагу, пам'ять, уяву; виховувати чесність, скромність, порядність; засудити пихатість, нахабність;

Хід заняття

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

2. Психологічна настанова. Вправа «Шкала настрою»

sndt3flvj-272

— Перед вами — шкала настрою. Оберіть і зробіть позначку, що відповідає вашому настрою зараз. Сподіваюся, наприкінці уроку ця позначка у всіх зрушиться праворуч. Аби це сталося, будемо працювати наполегливо, згуртовано, старанно, дружно, уважно, творчо.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Артикуляційні вправи

1) Робота з таблицею Шульте

    

2) Робота над скоромовкою.

Юра ловить рибку ловко,

Скоро мовить скоромовку:

Випірнай-но, рибко, близько!

Розсипай-но срібні бризки!

Щоб спіймав я карася,

Карася з порося!

— Прочитайте скоромовку спочатку повільно, чітко вимовляючи слова. Потім швидше, а потім на максимальній швидкості.

 2. Вправа на розвиток уваги до слова «Зашифровані слова» (https://childdevelop.com.ua/html/temp/118699/WIM0717EF5.pdf)

3. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних фонових знань

1) Слухання аудіозапису «Звуки моря». (https://www.youtube.com/watch?v=LdsTydS4eww&ab_channel=%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%97%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8)

— Заплющте оченята, послухайте запис і скажіть, куди ми сьогодні вирушимо.

— Хто з вас бував на морі? Що або кого з мешканців моря ви бачили? Що вам про них відомо?

2) Повідомлення теми та завдань уроку.

— Так, ми вирушимо до моря, а саме — до Балтійського моря, розташованого на півночі Європи, що омиває береги багатьох країн, серед них і береги Польщі. (Демонстрування на карті.) Тож сьогодні ми ознайомимося із польською народною казкою, дізнаємося, які дивні події відбувалися в морських глибинах.

4. Робота над текстом казки «Оселедець і камбала»

1) Робота над заголовком.

— Прочитайте назву казки (с. 46). Хто такі оселедець і камбала?

— Де ми могли їх бачити?

— Чим цікаві ці риби? (Демонстрування малюнків.)

— Про що може йти мова  у цій казці?

  1.      Розгадування анаграм, складених на сайті «Розвиток дитини»

Анаграми

1. КРАІТС

 2. БААКАЛМ

 3. ААКСЛА

4. ЕСЕЕДОЛЦЬ

5. СЛООЬС

3) Співвіднесення їх з малюнками риб

 

Додаткова інформація. Камбала — це риба, які більшість часу проводить на дні моря, лежачи на лівому боці, з двома очима на правому боці. Існує понад 500 видів камбалових. Камбала — єдина риба, помічена на дні Маріанської западини. Тривалість життя рибини становить від 20 до 30 років. Верхня сторона тіла камбали містить особливий пігмент, тому риба може змінювати колір і пристосовуватися до будь-якого ґрунту. Покладена на шахову дошку, вона також намагається пристосуватися до фону й утворює на тілі світлі та темні плями

 

Оселедець — риба зграєва. Її косяки розтягуються часом на десятки кілометрів (до 150 км). Учені стверджують, що такий косяк може налічувати до трьох мільярдів особин. Риба, відірвана від зграї, перебуває у стресовому стані та неминуче гине. Середня тривалість життя оселедця — 10-12 років.

До ХV століття оселедець їли тільки жебраки і ченці через те, що риба була несмачною: пахла прогірклим жиром, але головне — дуже гірчила. А потім стався «оселедцевий переворот». Рибалка на прізвище Бейкельс здогадався перед засолюванням видаляти зябра, які були причиною гіркоти. Засолений без зябер оселедець був таким смачним, що став делікатесом. З того часу без цієї риби не обходився жоден королівський стіл Європи. Аби зберегти секрет засолювання, голландці переробляли рибу просто в морі. Тому тривалий час у них не було конкурентів, і ніхто не заважав їм установлювати ціну на цей продукт.

4)Сприймання змісту тексту учнями.  Прослухайте казку та підготуйте відповідь на запитання

-          Чому королем став оселедець?

(https://www.youtube.com/watch?v=I8gy9HXRWqk )  

  1.      Складання плану.

1.Рішення риб.

2. Претендент на корону.

3. Змагання.

4. Заслужена перемога

5.Незадоволена камбала.

6. Оселедець - король.

6) Перевірка первинного сприймання змісту твору.

Перевірка емоційного сприймання змісту

— Що вас здивувало? Вразило?

— Чи зустрілися незнайомі слова?

Словникова робота

·    Пояснення незрозумілих слів і висловів, якщо такі зустрілись.

·    Підготовка до читання складних для вимови слів. Читання «луною» за вчителем.

оселедці

балтійських

замислилися

найсильнішого

камбала

потрібний

рознеслася

найспритнішого

тріска

змагання

пропхався

найголовніше

лосось

посланці

сподівався

Балтійському

салака

одноголосно

сперечалися

Північному

угрі

голодранець

вишикувались

незадоволеною

— Прочитайте слова «на одному видиху» по стовпчиках. Кому це вдалося?

— Що означають слова першого стовпчика?

— Прочитайте слова, написані з великої букви. Поясніть їхнє написання. Що вони означають?

Фізкультхвилинка (https://www.youtube.com/watch?v=cUmvYKFcP2g&ab_channel=%D0%97%D0%BB%D1%8E%D0%B1%D0%BE%D0%B2%27%D1%8E%D0%B4%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9-%D0%94%D0%B8%D1%82%D1%8F%D1%87%D1%96%D0%BF%D1%96%D1%81%D0%BD%D1%96)

4) Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.

Вибіркове читання

— Знайдіть і прочитайте пояснення, чому риби не хотіли обрати королем лосося.

— Знайдіть і прочитайте, за яким критерієм риби вирішили обрати короля.

— Знайдіть і прочитайте пояснення, чому оселедець виявився найкращим плавцем.

— Знайдіть і прочитайте пояснення, чому спізнилася на змагання камбала.

Дискусія «Займи позицію»

— Поміркуйте над питанням «Чому риби змирилися з перемогою оселедця?». Об'єднайтеся у групи залежно від відповіді, що ви обираєте. Разом доберіть аргументи на захист своєї позиції.

Кожен учасник групи «Я не знаю» робить вибір, до якої з трьох інших груп приєднатись, і пояснює, чому цей вибір саме такий.

4 групи:

sndt3flvj-273

 Складання характеристики головного персонажа

— Випишіть з казки слова, що характеризують камбалу та оселедця. Наведіть фрагменти казки, що підтверджують вашу думку.

Оселедець

Камбала

худий

невдоволена

непримітний

надута

витривалий

 

 

Визначення головної думки казки

— Прочитайте прислів'я. Яке з них висловлює основну думку казки?

·    Зазнайство з ніг зіб'є, скромність на ноги поставить.

·    Скромних скрізь поважають, а хвальків зневажають.

·    У воді риби багато — всієї не виловиш.

5) Стисле переказування казки за словами-маркерами.

Одного разу серед риб рознеслася чутка...

Тут наперед пропхався...

Довго сперечалися...

Призначили...

Спочатку всі пливли...

Судді вирішили...

Незадоволеною залишилась...

Дізнавшись, що королем став...

З того часу...

6) Робота в групах. «Шість капелюхів де Боно».

І група. Білий капелюх (інформація). Перегляньте казку, і відшукайте факти, що відповідають дійсності. (Наприклад, міграція лосося, забарвлення камбали тощо.)

ІІ група. Жовтий капелюх (логічний позитив). Що гарного, на вашу думку, відбулось у казці?

ІІІ група. Чорний капелюх (критика). Які негативні події відбувалися у казці?

IV група. Червоний капелюх (почуття та інтуїція). Що вам сподобалось у творі? Які емоції, почуття виникали під час читання казки?

V група. Зелений капелюх (креативність, альтернативні рішення). Як би могли розвиватися події казки, якби риби не сприйняли перемогу оселедця?

VI група. Синій капелюх (управління процесом). Які висновки з прочитаного ви зробили? Чого навчає ця казка? Що засуджує?

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексія

Вправа «Шкала настрою»

— На початку заняття ми позначали свій настрій. Поставте позначку на шкалі іншим кольором.

— Підведіть руки, у кого позначка, хоч трішки, але зрушила праворуч. Дуже рада, що ваш настрій від казки став ще кращим. Дякую за наполегливу, старанну, дружну, творчу роботу!

Інтерактивний прийом «Мікрофон»

·    Хто є головним героєм казки?

·    Яку проблему розв'язували риби?

·    Чого вчить нас ця казка?

2. Домашнє завдання

— Перечитайте казку, розкажіть її батькам чи меншим братикам і сестричкам.

За бажанням створіть ілюстрацію до казки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2023
Переглядів
564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку