Тема. Як риби короля обирали. «Оселедець і камбала» (польська народна казка)
(с. 46-48).
Мета: ознайомити учнів із польською народною казкою; удосконалювати вміння давати характеристику герою; формувати вміння виразно читати казку, відтворювати зміст прочитаного, уміння висловлювати свою думку; збагачувати життєвий досвід дітей; розвивати увагу, пам'ять, уяву; виховувати чесність, скромність, порядність; засудити пихатість, нахабність;
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
2. Психологічна настанова. Вправа «Шкала настрою»
— Перед вами — шкала настрою. Оберіть і зробіть позначку, що відповідає вашому настрою зараз. Сподіваюся, наприкінці уроку ця позначка у всіх зрушиться праворуч. Аби це сталося, будемо працювати наполегливо, згуртовано, старанно, дружно, уважно, творчо.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Артикуляційні вправи
1) Робота з таблицею Шульте
2) Робота над скоромовкою.
Юра ловить рибку ловко,
Скоро мовить скоромовку:
Випірнай-но, рибко, близько!
Розсипай-но срібні бризки!
Щоб спіймав я карася,
Карася з порося!
— Прочитайте скоромовку спочатку повільно, чітко вимовляючи слова. Потім швидше, а потім на максимальній швидкості.
2. Вправа на розвиток уваги до слова «Зашифровані слова» (https://childdevelop.com.ua/html/temp/118699/WIM0717EF5.pdf)
3. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних фонових знань
1) Слухання аудіозапису «Звуки моря». (https://www.youtube.com/watch?v=LdsTydS4eww&ab_channel=%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%97%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8)
— Заплющте оченята, послухайте запис і скажіть, куди ми сьогодні вирушимо.
— Хто з вас бував на морі? Що або кого з мешканців моря ви бачили? Що вам про них відомо?
2) Повідомлення теми та завдань уроку.
— Так, ми вирушимо до моря, а саме — до Балтійського моря, розташованого на півночі Європи, що омиває береги багатьох країн, серед них і береги Польщі. (Демонстрування на карті.) Тож сьогодні ми ознайомимося із польською народною казкою, дізнаємося, які дивні події відбувалися в морських глибинах.
4. Робота над текстом казки «Оселедець і камбала»
1) Робота над заголовком.
— Прочитайте назву казки (с. 46). Хто такі оселедець і камбала?
— Де ми могли їх бачити?
— Чим цікаві ці риби? (Демонстрування малюнків.)
— Про що може йти мова у цій казці?
Анаграми
1. КРАІТС
2. БААКАЛМ
3. ААКСЛА
4. ЕСЕЕДОЛЦЬ
5. СЛООЬС
3) Співвіднесення їх з малюнками риб
Додаткова інформація. Камбала — це риба, які більшість часу проводить на дні моря, лежачи на лівому боці, з двома очима на правому боці. Існує понад 500 видів камбалових. Камбала — єдина риба, помічена на дні Маріанської западини. Тривалість життя рибини становить від 20 до 30 років. Верхня сторона тіла камбали містить особливий пігмент, тому риба може змінювати колір і пристосовуватися до будь-якого ґрунту. Покладена на шахову дошку, вона також намагається пристосуватися до фону й утворює на тілі світлі та темні плями
Оселедець — риба зграєва. Її косяки розтягуються часом на десятки кілометрів (до 150 км). Учені стверджують, що такий косяк може налічувати до трьох мільярдів особин. Риба, відірвана від зграї, перебуває у стресовому стані та неминуче гине. Середня тривалість життя оселедця — 10-12 років.
До ХV століття оселедець їли тільки жебраки і ченці через те, що риба була несмачною: пахла прогірклим жиром, але головне — дуже гірчила. А потім стався «оселедцевий переворот». Рибалка на прізвище Бейкельс здогадався перед засолюванням видаляти зябра, які були причиною гіркоти. Засолений без зябер оселедець був таким смачним, що став делікатесом. З того часу без цієї риби не обходився жоден королівський стіл Європи. Аби зберегти секрет засолювання, голландці переробляли рибу просто в морі. Тому тривалий час у них не було конкурентів, і ніхто не заважав їм установлювати ціну на цей продукт.
4)Сприймання змісту тексту учнями. Прослухайте казку та підготуйте відповідь на запитання
- Чому королем став оселедець?
(https://www.youtube.com/watch?v=I8gy9HXRWqk )
1.Рішення риб.
2. Претендент на корону.
3. Змагання.
4. Заслужена перемога
5.Незадоволена камбала.
6. Оселедець - король.
6) Перевірка первинного сприймання змісту твору.
Перевірка емоційного сприймання змісту
— Що вас здивувало? Вразило?
— Чи зустрілися незнайомі слова?
Словникова робота
· Пояснення незрозумілих слів і висловів, якщо такі зустрілись.
· Підготовка до читання складних для вимови слів. Читання «луною» за вчителем.
оселедці |
балтійських |
замислилися |
найсильнішого |
камбала |
потрібний |
рознеслася |
найспритнішого |
тріска |
змагання |
пропхався |
найголовніше |
лосось |
посланці |
сподівався |
Балтійському |
салака |
одноголосно |
сперечалися |
Північному |
угрі |
голодранець |
вишикувались |
незадоволеною |
— Прочитайте слова «на одному видиху» по стовпчиках. Кому це вдалося?
— Що означають слова першого стовпчика?
— Прочитайте слова, написані з великої букви. Поясніть їхнє написання. Що вони означають?
4) Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.
Вибіркове читання
— Знайдіть і прочитайте пояснення, чому риби не хотіли обрати королем лосося.
— Знайдіть і прочитайте, за яким критерієм риби вирішили обрати короля.
— Знайдіть і прочитайте пояснення, чому оселедець виявився найкращим плавцем.
— Знайдіть і прочитайте пояснення, чому спізнилася на змагання камбала.
Дискусія «Займи позицію»
— Поміркуйте над питанням «Чому риби змирилися з перемогою оселедця?». Об'єднайтеся у групи залежно від відповіді, що ви обираєте. Разом доберіть аргументи на захист своєї позиції.
Кожен учасник групи «Я не знаю» робить вибір, до якої з трьох інших груп приєднатись, і пояснює, чому цей вибір саме такий.
4 групи:
Складання характеристики головного персонажа
— Випишіть з казки слова, що характеризують камбалу та оселедця. Наведіть фрагменти казки, що підтверджують вашу думку.
Оселедець |
Камбала |
худий |
невдоволена |
непримітний |
надута |
витривалий |
|
Визначення головної думки казки
— Прочитайте прислів'я. Яке з них висловлює основну думку казки?
· Зазнайство з ніг зіб'є, скромність на ноги поставить.
· Скромних скрізь поважають, а хвальків зневажають.
· У воді риби багато — всієї не виловиш.
5) Стисле переказування казки за словами-маркерами.
Одного разу серед риб рознеслася чутка...
Тут наперед пропхався...
Довго сперечалися...
Призначили...
Спочатку всі пливли...
Судді вирішили...
Незадоволеною залишилась...
Дізнавшись, що королем став...
З того часу...
6) Робота в групах. «Шість капелюхів де Боно».
І група. Білий капелюх (інформація). Перегляньте казку, і відшукайте факти, що відповідають дійсності. (Наприклад, міграція лосося, забарвлення камбали тощо.)
ІІ група. Жовтий капелюх (логічний позитив). Що гарного, на вашу думку, відбулось у казці?
ІІІ група. Чорний капелюх (критика). Які негативні події відбувалися у казці?
IV група. Червоний капелюх (почуття та інтуїція). Що вам сподобалось у творі? Які емоції, почуття виникали під час читання казки?
V група. Зелений капелюх (креативність, альтернативні рішення). Як би могли розвиватися події казки, якби риби не сприйняли перемогу оселедця?
VI група. Синій капелюх (управління процесом). Які висновки з прочитаного ви зробили? Чого навчає ця казка? Що засуджує?
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія
Вправа «Шкала настрою»
— На початку заняття ми позначали свій настрій. Поставте позначку на шкалі іншим кольором.
— Підведіть руки, у кого позначка, хоч трішки, але зрушила праворуч. Дуже рада, що ваш настрій від казки став ще кращим. Дякую за наполегливу, старанну, дружну, творчу роботу!
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
· Хто є головним героєм казки?
· Яку проблему розв'язували риби?
· Чого вчить нас ця казка?
2. Домашнє завдання
— Перечитайте казку, розкажіть її батькам чи меншим братикам і сестричкам.
За бажанням створіть ілюстрацію до казки.