Тема. Вступ до теми. Казки про тварин. Т. Майдановий «Примовка до казки». «Вовк та собака» (українська народна казка). Прислів'я (с. 38-39).
Мета: поглибити знання дітей про казку як жанр усної народної творчості; розкрити зміст поняття народні казки; навчити розпізнавати казки з-поміж інших творів; навчати спостерігати за діями персонажів, запам'ятовувати послідовність подій (сюжет); учити визначати головну думку казки; формувати вміння виразно читати казку за особами, відтворювати зміст прочитаного; розвивати зв'язне мовлення дітей, мислення, артистичні здібності; збагачувати життєвий досвід школярів; виховувати любов до читання, до казок;
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
Тож сьогодні, любі діти,
Хочу я вам побажати
Всі знання з апетитом
На занятті поглинати.
А щоб ці знання і вміння
Вам не стали тягарем,
Побажаю всім терпіння
І старання.
Тож почнем!
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Артикуляційні вправи
1) Робота з таблицею Шульте.
2) Робота над скоромовкою.
Побачив вовк козу,
Забув про грозу.
2. Вправа «Не розгубись!»
— Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.
9 |
1 |
7 |
3 |
6 |
5 |
8 |
4 |
2 |
медок. |
У |
у |
казці |
мов |
урок, |
квіточці |
є |
кожній |
— Яке речення утворилося? Поясніть, як ви його зрозуміли.
3. Повідомлення теми та завдань.
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Розгляньте ілюстрації. Що їх об’єднує? Як ви думаєте, що ми читатимемо у цьому розділі?
— Як ви гадаєте, чому казки названо народними?
4. Актуалізація опорних фонових знань. Робота з ментальною мапою (https://bubbl.us/12482177)
2) Бесіда.
— Казка народилася дуже давно. Так давно, що люди ще не вміли писати, тому переказували їх одне одному. Під час переказування ці казки дещо змінювались, ім'я автора забувалося.
— Мабуть, і ви вперше не прочитали казку, а почули від мами чи бабусі. Пригадайте, як казка прийшла до вас, хто її вам розповів.
Саме казка дала нам перші уроки життя, формувала наше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність і підступність. Слухаючи перші казки, ми, затамувавши подих, стежили за пригодами героїв.
— А чим вам подобаються казки?
— У казках відбуваються дивовижні події, тварини, рослини, навіть предмети поводяться як люди — розмовляють, співають, переживають, хвилюються. Часто зустрічаються химерні дивні істоти.
3) Робота на платформі learningApps(https://learningapps.org/create?new=71#preview)
Вірний, |
як вовк. |
Голодний, |
як їжак. |
Хитрий, |
як ведмідь. |
Колючий, |
як заєць. |
Боязкий, |
як собака. |
Вайлуватий, |
як лисиця. |
— У казках кожен герой має свої риси характеру. Встановіть відповідність між словами.
5. Робота над казкою «Вовк та собака»
1) Вправа «Передбачення за назвою твору».
— Прочитайте назву казки. Хто буде її персонажами?
— Що вам відомо про вовка, про собаку, їхні характери? (Демонстрування малюнків тварин.)
— У яких стосунках вони в реальному житті?
— На вашу думку, які події можуть відбуватися у цій казці?
2) Слухання казки (https://www.youtube.com/watch?v=oT4erNrIrXs&ab_channel=%D0%A7%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%B8%D0%BA%26Co)
3) Перевірка первинного сприймання змісту твору.
Перевірка емоційного сприймання змісту
— Чи сподобалася казка? Чим вона вам сподобалась? Що зацікавило? Що вас здивувало? Вразило?
— Чи справдилися ваші передбачення щодо можливих подій?
Словникова робота
· Пояснення значення слова.
Ланцюг — низка металевих кілець, послідовно з'єднаних одне з одним.
— Знайдіть і прочитайте слова, у яких є букви, що завжди позначають два звуки.
— Знайдіть і прочитайте слова, що складаються: з одного складу; трьох складів; двох складів.
— Виберіть і прочитайте слова, що означають назву предмета.
4) Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.
Читання казки учнями
Бесіда за змістом прочитаної казки
— Між ким відбувався діалог?
— Яке питання зацікавило собаку?
— Що здивувало пса?
— Як здобував собі їжу собака?
— Що собака запропонував вовкові?
— Чи пристав вовк на пропозицію собаки?
— Чим закінчилася зустріч вовка і собаки?
— Чому, на вашу думку, вовк відмовився йти до хазяїна? Поясніть свою думку.
Вибіркове читання
— Прочитайте пояснення собаки щодо потертої шиї.
— Знайдіть і прочитайте з відповідною інтонацією питальні речення.
— Знайдіть і прочитайте з відповідною інтонацією окличні речення.
Руханкаhttps://www.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU&ab_channel=CreativeTeacher
Вправа «Акула»
Учитель навмисно не дочитує слова в реченні, їх ніби проковтнула акула. Учні відшукують і читають речення правильно. Наприклад:
Зустрі... во... та соба... (Зустрілись вовк та собака.)
Во... погоди..., пішо... (Вовк погодився, пішов.)
6. Робота над прислів'ям (с. 39)
— Прочитайте прислів'я. Поясніть, як ви розумієте його зміст.
7. Метод «Обери свою позицію»
— Напишіть своє ім'я на стікері та розмістіть його на шкалі.
— Доберіть аргументи на захист своєї позиції.
Заслуховування аргументів.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
· Яку казку читали?
· Чи є в неї автор?
· Хто є героями казки?
· Про що спонукає замислитися ця казка?
2. Домашнє завдання
На вибір: переказувати казку або підготуватись до інсценізації казки.
За бажанням намалювати свою ілюстрацію до казки.