Урок читання в 3 класі
Тема: Шевченків заповіт облетів увесь світ. Т.Шевченко ,,Зацвіла в долині’’, ,,Тече вода з-під явора’’.
Мета: ознайомити учнів з творчістю українського поета Т.Г.Шевченка, працювати над виразністю читання віршованих текстів; збагачувати словниковий запас учнів; розвива-ти навички читання, усне зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного краю, бажа-ння читати твори Т.Шевченка, почуття любові й поваги до світлого образу поета.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
- Я рада всіх бачити на уроці читання. Сьогодні ми з вами вирушимо в подорож по місту Знань. Його вулиці дуже загадкові і таємничі. Тож будемо пізнавати нове, цікаве і корисне. Побажаймо один одному успіхів і гарного настрою.
Урок читання починаємо,
Гарного настрою всім бажаємо.
Те що вивчили – пригадаємо,
Поміркуємо, почитаємо.
Мовленнєва розминка. Чистомовка.
Подорожуючи містом, ми потрапили на вулицю Розчитування.
Ди-ди-ди – йшли качата до води
Иця-иця-иця – а на зустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити – та качат не треба вчити
Юсь-юсь-юсь –вони з розбігу в воду плюсь.
Гра ,,Шифрувальники’’
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з поезією геніальної людини. Щоб дізнатися хто це, розшифруйте слова.
Вінок –нок+р+ші Вірші
Київ – їв –и+ oб+за+ря Кобзаря
- А кого ми називаємо Кобзарем?
Наша подорож продовжується і ми прийшли на вулицю повідомлень. Тема нашого уроку ,,Шевченків заповіт облетів увесь світ . Читання віршів ,,Зацвіла в долині’’, та ,,Тече вода з-під явора’’. Ваше завдання – уважно слухати, активно працювати, старанно читати і ви дізнаєтесь багато нового про життя і творчість поета.
Тарас Григорович дуже любив Україну, її стрункі тополі, верби над ставами. Особливо Шевченко любив калину. Він присвятив їй свої вірші: у своєму ,,Кобза-рі’’ слово калина він ужив 385 разів, а всього у творах Шевченка калина згадуєть-ся 965 разів. Сьогодні ми ознайомимося з чудовим віршем Кобзаря ,,Зацвіла в долині’’. Вслухайтеся, як звучить українське слово.
Первинне ознайомлення з віршем.
Словникова робота.
Свитина – старовинний одяг.
Словесне малювання.
- А зараз прочитайте вірш самостійно і уявіть собі, які картини можна побачити за словами вірша?
- Які звуки можна почути, читаючи вірш?
- Відшукайте слова, якими поет описує калину. З ким він її порівнює?
Гра ,,Диктор телебачення’’
Гра ,,Знайди рими’’
Слухання пісні.
- Багато віршів Шевченка стали піснями. Композитор Аркадій Філіпенко написав музику на слова цього вірша, і ось послухайте яка отрималась гарна пісня.
Фізкультхвилинка.
Складання сенкану до слова ,,калина’’.
- А зараз ми ознайомимося ще з одним віршем геніального поета ,,Тече вода із-за гаю’’. Цей вірш Шевченко написав за кілька місяців до смерті. Останні дні життя поета були наповнені болем. В його поезії оживала неповторна краса України.
Первинне ознайомлення з твором за допомогою презентації.
Бесіда після прослуховування вірша.
- Що змальовує поет у вірші?
- Які картини ви уявили, слухаючи вірш?
- Відчувається милування поета рідною природою. Справді, поезія, ніби малюнок-пейзаж. Квітучий і чарівний куточок України зображений в цьому гарному вірші. На тлі чарівної природи діють люди – родина, в якій батько, мати і дівчина на виданні. Настрій добрий, тут панує злагода : дівчина бере воду, співає, батьки радяться, кого б то їм своїм зятем звати. Щастя і спокій передав поет у вірші.
Словникова робота.
- Ми з вами не можемо рухатись далі, бо попереду нас чекає міст, що любить нові слова. Щоб його перейти, потрібно дізнатися значення деяких слів.
Значення слів: явір, яр, ряска.
Мовчазне читання ,,Рибки’’.
- Прочитайте мовчки цей вірш, як рибки. З яким настроєм, якою інтонацією та в якому темпі потрібно читати цей вірш?
Добирання слів – назв дій до слів – назв предметів.
Вода – тече, калина – пишається, явір – молодіє , верболози й лози – зеленіють, качаточка –хлюпощуться, качечка – випливає , ловить, розмовляє.
Читання вірша ,, хвостиком’’
Робота за ілюстрацією в підручнику.
Ось і закінчилась наша подорож вулицями міста Знань. Ми потрапили на вулицю Підсумкову.
- Ще раз погляньте на портрет Т.Г.Шевченка. З нього дивиться добра і розумна людина.
- Які асоціації у вас виникають, коли ви дивитесь на цей портрет?
Cкладання асоціативного куща.
Вправа ,,Закінчи речення’’
- Т.Г.Шевченко – це …
- Сьогодні ми познайомилися з його віршами …
- У цих творах автор змалював…
Рефлексія.
- Нехай на вашому життєвому шляху завжди будуть поруч Шевченкова мужність і невмируще слово.
Повідомлення домашнього завдання.