Урок читання ВасильЧухліб "Зимова казка"

Про матеріал
При проведенні уроку в учнів формується уявлення про характерні ознаки зими. Діти вчаться помічати красу і неповторність зимової природи, сприймати змальовані словами образи зимової природи. Вдосконалюються навички правильного, свідомого, виразного читання; формуються уміння аналізувати, робити висновки з прочитаного, розвивати зв`язне мовлення учнів, спостережливість, естетичний смак, збагачувати їх словниковий запас, розширювати світоогляд учнів. В здобувачів освіти виховуються естетичні почуття, любов до зимової природи рідного краю, до України.
Перегляд файлу

Тема: Василь Чухліб «Зимова казка»

Мета:

  •          формування предметних компетентностей: формувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими; ознайомити їх з оповіданням Василя Чухліба; навчати помічати красу і неповторність зимової природи, сприймати змальовані словами образи зимової природи, природи рідної землі; удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів уміння аналізувати, робити висновки з прочитаного; розвивати зв`язне мовлення учнів, спостережливість, естетичний смак; збагачувати їх словниковий запас; розширювати світоогляд учнів; виховувати естетичні почуття, любов до зимової природи рідного краю, до України.
  •          формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, виконувати неохідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

комуникативної: уміти налагоджувати взаємодію під час роботи у парі, групі;

інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;

соціальної/громадської: уміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;

загальнокультурна: уміти працювати, дотримуватись норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.

Обладнання: презентація до уроку; портрет Василя Чухліба, зображення сніжинки.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров`язбережувальна, природнича.

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

Сядьте , діти всі рівненько

Усміхніться всі гарненько

Настрій на урок візьмемо

І працювати розпочнемо.

2. Психологічна настанова на урок

- Посміхніться мені, один одному.

- Нехай ці усмішки зігріють наші серця, наповнять їх радістю і добротою.

- Але в цю пору року , коли на вулиці холодно, нам усім хочеться тепла. Взимку в природі є ті, хто тепла не  хоче, а й боїться його . Хто це?

( Сніжинки)

А що діти можуть утворити  з сніжинок. ( сніговик, сніжку, снігову фортецю)

3.Вправа « Криголам»

- Діти, якими ви повинні бути на уроці?

На уроці ми будемо:

С – сміливі

Н- наполегливі

І- ініціативні

Ж- жваві

К- кмітливі

А- активні.

Я сподіваюсь, що сьогодні на уроці ви такими будете.

ІІ.  Основна частина

1. Артикуляційні вправи

1) Фонетична зарядка

- Уявіть, що ми в зимовому лісі дихаємо свіжим повітрям - вдих носом , видих носом (3 рази), на руку сіла сніжинка, щоб вона не розтанула подуйте на неї.

- Подув вітерець. ( у-у-у-у-у-у-у-у-у)

- Дерева шелестять голими вітами. ( ш- ш- ш- ш- ш)

- Затріщали гілочки від морозу. ( трісь – трісь- трісь)

2) Чистомовка

Ма-ма-ма , ма- ма-ма – вже до нас прийшла зима.

Іг-іг-іг, іг-іг-іг – випав білий -  білий сніг.

Ло-ло-ло, ло-ло-ло – кучугури намело.

3) Скоромовка

  Взимку біла вся земля,

  Ковзани бере маля.

4) Вправа « Сядь на пеньок»

Ранок- ранок- ранок -  ганок- ранок.

Сніг-сніг- сніг – сніг- сміх.

Тарасик –Тарасик – карасик- Тарасик-Тарасик.

Казка- казка-казка – каска- казка.

2. Робота над загадкою. Актуалізація опорних фонових знань

Мухи білі прилітають,

На голівоньки сідають,

Замітають всі доріжки

І дарують дітям сніжки.

Хто ж дарує жартома

Білі мухи? Це ... (зима).

- Про які білі мухи йдеться?

- Розгляньте зображення зимових краєвидів. Які ознаки зими на них можемо виділити?

- Як ви вважаєте, це тільки початок зими чи це зима вже ступила в свої права? Обґрунтуйте свою думку.

3. Вправа «Асоціації». Складання «асоціативного куща»

-  З чим асоціюєте слово «зима»?

4. Слово вчителя

Краса зимової природи завжди надихає митців зокрема письменників . За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передавали образи і  зимового ранку і засніженого лісу і морозної ночі. Отже , вирушаємо у світ зимової краси і зимових див.

8. Повідомлення теми та завдань уроку

- Сьогодні ми познайомимося із оповіданням Василя Чухліба «Зимова казка», дослідимо, що ж зимового відбувається взимку.

9. Додаткова інформація про Василя Чухліба.

- Ми вже знайомі з творами Василя Чухліба. Він був про іншу пору року («Чи далеко до осені»). Народився Василь Чухліб на Чернігівщині в 1941 році. Після закінчення Київського педагогічного інституту, працював вчителем. Пізніше автору запропонували друкувати свої оповідання в дитячому журналі «Малятко». Пише Василь Чухліб короткі оповідання та казки - Більшість із них - про природу.

10. Робота над оповіданням В. Чухліба «Зимова казка» (с. 59)

1) Гра «Передбачення».

- На ст. 59 Прочитайте заголовок оповідання. Поміркуйте, про що воно буде.

2) Виразне читання оповідання підготовленими учнями.

3) Перевірка первинного сприймання змісту твору. Перевірка емоційного сприймання тексту.

- Чи сподобалось вам оповідання? Що вас вразило? Здивувало?

- Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

11. Словникова робота

1) Пояснення значення незрозумілих слів.

Хурделиця - завірюха, хуртовина.

Димарі - труби для відведення диму з печі у приміщенні.

Держак - деталь предмета, за яку його тримають.

2) Читання слів «луною» за учнем, який гарно читає.

хвіртка

переливаються

сонячний

держак

зіперлася

прозорий

сніговик

починається

дерев’яний

хурделиця

прокидають

круглобокі

- Знайдіть слова, що означають  назву предмета.

12. Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту

1) Читання казки «сніжинками» (на якого учня «впала» сніжинка, той і читає). Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.

2) Бесіда за змістом тексту.

- Хто є дійовими персонажами оповідання?

- Яким був зимовий ранок?

- Чим займалися діти вранці?

- Що викликало захоплення дітей? (Краса зимового ранку викликала захоплення; яблуня в інеї наче в цвіту; снігурі наче червоні круглобокі яблука)

- Прочитайте виділені слова. Доберіть до них синоніми. (прокидають – прочищають; хурделиця – хуртовина, віхола, заметіль, хуга, завія)

- З якою інтонацією, на вашу думку, потрібно прочитати слова Тетянки й Тарасика? ( із захопленням і радістю) Прочитайте їх з відповідною інтонацією.

3) Читання. Вправа «Хурделиця»

- Куди прокладають стежку Тетянка і Тарасик?

- Які птахи посідали на гілках?

- Де стоїть сніговик?

4) Робота в парах.  Гра «Пошуковці»

- Доберіть з тексту ознаки до слів.

Ранок (який?) ... (зимовий, сонячний, прозорий).

Дим (який?) ... (голубий).

Лопатки (які'?) ... (дерев’яні).

Казка (яка?) ... (зимова).

5) Гра «Читає Незнайко»

(Учитель читає речення з тексту, навмисне припускаючись помилок. Учні мають помітити помилку, знайти в тексті та прочитати речення правильно.)

· На снігу іскринки горять (переливаються)

· Тарасик і Тетянка дерев’яними лопатками прокидають доріжку (стежку) до хвіртки.

· А вона вся в снігу (інеї), наче у цвіту.

· А біля хвіртки дідусь (сніговик) стоїть і до Тетянки й Тарасика посміхається.

· Задивилися удвох на снігурів (яблуньку)

- Так виправили всі помилки.

6) Робота в групах

1 група. Придумати за змістом запитання, які починались би словом «Що?».

2 група. Придумати за змістом запитання, які починались би словом «Хто?».

3 група. Придумати за змістом запитання, які починались би словом «Де?».

4 група. Придумати за змістом запитання, які починались би словом «Чому?».

5 група. Придумати за змістом запитання, які починались би словом «Як?».

Презентація робіт

ІП. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Гра «Правильна відповідь з ЛЕГО»

- Зараз ми з вами приготуємо дві цеглинки зеленого і червоного кольору. Правильна відповідь зелена цеглинка, не правильна червона.

· Ім’я автора Іван Чухліб?

· Василь Чухліб працював вчителем?

· Оповідання називається Чарівна казка?

· Дітей звали Іванко і Оленка?

· На гілках сиділи синички?

Молодці!

2. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного

- Яке оповідання ми сьогодні читали, хто його автор?

- Яким реченням закінчується оповідання?

- Чи сподобався вам урок?

- Станьте авторами нової зимової казки і придумайте її продовження.

- Оцініть свою роботу на уроці (цеглинками ЛЕГО).

- Ви сьогодні гарно попрацювали, дякую за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 жовтня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку