Урок читання з використанням критичного мислення
Клас : 1
Тема : В. Сухомлинський "Як Сергійко навчився жаліти "
Мета: навчальна:
Розвивальна:
Виховна :
Хід уроку
І. Організація класу
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше, клас!
Попрацюємо старанно,
Щоб сказати у кінці.
Що у нашім дружнім класі,
Діти, просто, молодці!
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Нумо всі часу не гаймо і роботу починаймо.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 1 класі
Діти – просто молодці!
І.Фаза актуалізаці(виклик).
1.Інтерактивна вправа «Найщасливіша мить»
Вчитель пропонує дітям стати в коло, взятися за руки і при цьому повідомити радісні факти із шкільного життя. Не забувайте помічати красу життя і ділитися з дітьми!
2.Мовна розминка. За допомогою рахівнички діти об'єднуються в групи.
Тікав заєць через міст.
Довгі вуха, куций хвіст,
А ти далі не тікай,
рахувати починай,
раз, два,три - вийди ти.
3.Повідомлення теми, мети уроку.
- Отже, сьогодні ми з вами познайомимося ще з одним оповіданням В. Сухомлинського.
Ми будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно, перевіримо, чи справдилося ваше передбачення і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком по вихованню кращих рис характеру.
ІІ. Фаза побудови знань . Знайомство з автором тексту і назвою В.Сухомлинського "Як Сергійко навчився жаліти "
1. Загадки.
Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять.
Було собі два брати і обидва Кіндрати, через дорожку живуть і один одного не бачать.(Очі)
Круглі озерця ніколи не замерзають.
2.Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа «Передбачення»
- Уважно подивіться на слова і назву, як ви гадаєте, про кого або про що буде наше сьогоднішнє оповідання.
- Почніть свою розповідь словами «Я думаю…», «На мою думку…» (Діти висловлюють своє припущення)
- Чи можна із заголовка дізнатися, про кого і про що йдеться в тексті?
- Ви коли-небудь зустрічалися з людьми з фізичними недоліками?
- Чи легко жити людині з фізичними вадами?
- Як ви думаєте з якими неприємностями їм доводиться зустрічатися в житті?
3. Ознайомлення з новим матеріалом
Вступна бесіда
- А які риси характеру ви знаєте?
- Ці риси оселилися в хмаринках. Прочитайте їх.
-В якій хмаринці оселилися б ви? Чому?
- Як ви гадаєте, яка риса характеру найголовніша, яка об’єднує в собі всі інші?
- Саме про це буде наше оповідання.
4. Читання тексту учнями по черзі - до кого доторкнеться вчитель.
"Як Сергійко навчився жаліти "
Маленький хлопчик Сергійко гуляв біля ставка. Він побачив дівчинку, що сиділа на березі.
Коли Сергійко підійшов до неї, вона сказала:
- Не заважай мені слухати, як хлюпають хвилі. Сергійко здивувався. Він кинув у ставок камінець. Дівчинка запитала:
- Що ти кинув у воду? Сергійко ще більше здивувався.
- Невже ти не бачиш? Я кинув камінець. Дівчинка сказала:
- Я нічого не бачу, бо я сліпа.
Сергійко від подиву широко відкрив очі й довго дивився на дівчинку.
Так, дивуючись, він і додому прийшов. Він не міг уявити: як це воно, коли людина нічого не бачить?
Настала ніч. Сергійко ліг спати. Він заснув з почуттям подиву.
Серед ночі Сергійко прокинувся. Його розбудив шум за вікном. Шумів вітер, в шибки стукав дощ. А в хаті було темно.
Сергійкові стало страшно. Йому пригадалася сліпа дівчинка. Тепер хлопчик уже не дивувався. Його серце стиснув жаль.
Як же вона, бідна, живе в отакій темряві?!
Сергійкові хотілося, щоб скоріше настав день. Він піде до сліпої дівчинки. Не дивуватиметься більше. Він пожаліє її.
5.Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
6. Гра «Швидко відповідай» - Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.
· Де гуляв Сергійко?
· Що робила дівчинка на березі?
· Що кинув у воду Сергійко?
· Чим був здивований хлопчик?
· Чому вночі хлопчику стало страшно?
· Чому серце хлопчика стиснув жаль?
· Чому Сергійко чекав на ранок?
7. Вправа на розвиток читацьких навичок.
На дошці записано початки речень. Діти мовчки читають їх і відшукують закінчення у тексті, зачитують його вголос.
1. Маленький хлопчик Сергійко ....
2. Він не міг уявити: ....
3. Сергійко від подиву широко ....
8. Читання деформованих прислів’їв. Робота в парах
- Зараз ви попрацюєте в парах. У вас на парті є листочок рожевого кольору. Прочитайте деформовані прислів’я, з’єднайте лініями частини прислів’я.
Не смійся з лиха людського, а добрі діла.
Хто іншим добра бажає, той і собі має.
Не одежа красить людину, щоб тобі не було такого.
- Поясніть, як ви їх розумієте.
VІІ. Фаза консолідації.
Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями.
1. Бесіда
- Як ви гадаєте, чому хлопчик вирівшив вранці повернутися до дівчинки?
- Яка головна думка оповідання (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних.)
- Як треба ставитися до таких людей?
- Як би ви по іншому назвали це оповідання?
- Чому нас навчило це оповідання?
- Що вас найбільше вразило?
- Який ви для себе зробили висновок? (треба бути людяним)
2. Інтерактивний метод «Людяним потрібно бути, щоб»
тебе похвалили дорослі дарувати людям добро
взамін отримати винагороду
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:
На уроці: я вчився…
я дізнався…
я зрозумів…
я хотіла б…
- Мені сподобалось, як ви працювали. Дякую за роботу.
- Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. В народі кажуть: «Життя прожити - не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.