20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Члени речення. Головні і другорядні члени речення"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови "Члени речення. Головні і другорядні члени речення" 3 клас
Перегляд файлу

Тема. Члени речення.  Головні і другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні.

Мета: ознайомити учнів з поняттями  головні і другорядні члени речення; навчити їх визначати підмет та присудок; за допомогою ігрових ситуацій розвивати мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, мислення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.

Обладнання: мультимедійний супровід, картки для групової роботи та роботи в парах.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Стали, дітки, підтягнулись,

Один одному всі щиро посміхнулись.

Повернулись до гостей, привітались

–Добрий день!

А тепер тихенько сіли,

До роботи приступили.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

–Діти, сьогодні до нас на урок завітала ще одна гостя.

Загадка.

Щедра гостя знов до нас прийшла.

Багаті людям врожаї принесла.

Фрукти щедро дарувала,

Листям різнобарвним землю укривала.

Хто ж це? (Осінь) (слайд № 4)

Молодці!

–Вона прийшла дізнатися, як діти працюють на уроках.

      (слайд № 5)

      Жовтень, як справжній художник, зачарував нас своїми кольорами. На деревах, немов пташата, тріпочуть різнобарвні листочки.  Ті, що опадають, схожі на метеликів. Краса навкруги! На каштанах сидять зелені їжачки. Білокорі красуні струнко тягнуться в небеса. Частину цієї краси Осінь принесла нам до класу у букеті.

       А на листочках завдання. Ми повинні з ними справитися.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Завдання з першого листочка.

–Осінь хоче почути, що діти робили вдома.

–Яку тему ми вивчали на минулому уроці?

–Що таке звертання?

Прочитати вірш напам’ять і сказати, які звертання нам зустрілися у вірші.

А тепер відкрили зошити і записали дату.

ІV. Каліграфічна хвилинка

–Без зупинки переходимо до каліграфічної хвилинки.

–Другий листочок нам приніс таке завдання

а) записати ім’я гості (Осінь);

б)записати ознаку осені (чарівна)

в)звуковий аналіз слова осінь.

ІV. Актуалізація опорних знань.

1.Питання

–Вже декілька уроків ми працюємо над темою «Речення».

–Що таке речення?

–Що виражає речення?

–Які види речень за метою висловлювання ви знаєте?

2.Робота за картиною (слайд №6 )

–Третій листочок нам приніс цю картину.

Подивіться, яку красу зобразив художник . Може хтось знає як його ім’я?

(Розгляд картини  Ісаака Левітана «Золота осінь») (слайд )

–Складіть до картини питальне, розповідне, спонукальне речення зі словом осінь.(По рядам)

3.Малюнковий диктант

–Ох, скільки дарунків принесла нам осінь!

Деякі з них приніс нам слідуючий листочок в малюнковому диктанті.

(слайд №7-8)

(Гарбуз, виноград, яблуко, буряк, кукурудза, картопля.  Взаємоперевірка)

V.Оголошення теми та завдань уроку.

1.Загадка від Осені

Що за дивнії два слова –

Всього речення основа?

Перше того називає,

Хто чи що в нім виступає.

А що робить хтось чи щось,

Другий член розповідає.

Хто загадку розгадає,

Хай правицю піднімає!

Прочитайте тему уроку.

(слайд №9 )

Сьогодні на уроці ми ознайомимося  з поняттями  головні і другорядні члени речення; навчимося визначати підмет та присудок; будемо  розвивати мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, мислення; збагачувати словниковий запас .

2.Казка про члени речення

 (слайд №10)

Подивіться на ці будиночки. У кожному з них живе родина. Вона називається реченням.

 

 

 

 

     У великому будиночку живе велике речення, у меншому – маленьке.   Кожна родина складається із членів, кожен з них має свої обов’язки. Найголовніші в родині – підмет і присудок. Це–основа речення. Всі інші члени речення називаються другорядними. До підмета треба звертатися зі словами хто? або що? Він вказує про кого або про що говориться в реченні.

Разом з підметом головну роль виконує присудок. Він завжди розповідає, що в реченні говориться про підмет і відповідає на питання що робить?, що зробить? що буде робити?

      Хоч вони і головні слова в реченні, але коли їх тільки двоє, їм завжди сумно. Веселіше, коли є друзі–другорядні члени речення. Без них речення бідне, маленьке, його думка не всім зрозуміла.

3.Робота над правилом про підмет і присудок.

(Підручник, с.51)

VІ.Робота над новим матеріалом.

Завдання з п’ятого листочка. (слайд № 11)

1.Гра «Збери речення».( Колективна робота на дошці).

–Поки листочок долетів до нас, в реченні, яке він ніс, переплутались слова. Давайте їх зберемо. (слайд № )

      листя, на, злітає, Пожовкле, землю.

Знайдіть головні члени речення, підкресліть їх. (До якої схеми підходить наше речення? Утворіть з нього речення до 1 схеми)

Фізкультхвилинка (під музичний супровід) (слайд №12 )

-Утомились ми сидіти,

 треба трохи відпочити!

2.Гра «Редактор»(Робота в парах. Поставити розділові знаки у тексті).

–Той, хто багато читає, той і пише грамотно, знає де які знаки на письмі ставити.

–Поки Осінь добиралася до нас, з листочка із завданням зникли розділові знаки.

–Як відділяються речення одне від одного в усному мовленні і на письмі?

–Які розділові знаки стоять в кінці речення?

–З якої літери починаємо писати перше слово?

 Попрацюйте в парах:

а)розставте загублені знаки;

б)у другому реченні підкреслити головні члени речення.

                                  Осінній парк

        Чи любиш ти гуляти в осінньому парку під ногами шарудять жовті листочки ще недавно парк був зелений та пройшло літо і осінь заграла золотистими кольорами яка чудова пора.

3.Гра «Доповни вірш» (слайд№13)

–Редактори з нас вийшли гарні.

–Зараз ми з вами будемо поетами, доповнимо вірш своїми словами.

Осінь тихо, ніжно…

Тишу в ліс і сад …

Як художник все…

До зими усіх…

4.Зв’язок слів у реченні

Слідуючий листочок приніс нам зоровий диктант

(слайд №14-15)

Зоровий диктант

Осінь мила сади золотом  притрусила.

- Знайдіть головні члени речення.

- Як встановити  зв’язок між словами у реченні?

 -За допомогою питань. Питання ставимо від головних членів речення.

Встановлюємо зв’язок між словами на екрані і на дошці.

VІІ.Закріплення матеріалу

1.Робота в групах

–Слідуючий листочок приніс нам текст, але восени часто піднімається сильний вітер і він переплутав усі слова в реченнях. Тепер осінь зажурилася, що ми не дізнаємося про що вона хотіла розповісти. Спробуємо їй допомогти.?  (Відновити речення і записати його)

до,гаю, осінь, Прийшла, березового.

золоті, берізкам, вона,стрічки, Принесла.

коси, в, зелені, Вплели, красуні, стрічки.

на, них, Подивилося, сонечко, яскраве.

Білокорим,сумно,берізкам,дуже, стало.

Холодна,скоро,зима, настане.

–Молодці, справилися і з цим завданням! (слайд №16 )

         Подивіться на картину. Здогадалися про що ви складали речення. Давайте прочитаємо про що нам хотіла розповісти осінь. Такий текст ви зібрали. Усно виділити підмет і присудок у1 і 2 реченні.

2.Словникова робота(слайд №17 )

–Діти, для чого нам потрібні орфографічні словники?

–А тлумачні?

Завдання з десятого  листочка.

Сьогодні ми запам’ятаємо правопис ще одного слова, з яким ми зустрічаємося майже кожний день:

Предмет(пояснити значення)

–Це може бути якась певна річ, певне явище, окрема дисципліна.

Гра «Утвори нові слова»

(мед, мер, метр, темп, реп)

VІІІ.Підсумок уроку

 

–Вже пора урок кінчати,

Треба все підсумувати.

Про головне на уроці

Слухаємо в діалозі.

(Зустрілися 2 хлопчики, які грають роль Підмета і Присудка).

Присудок            Ти хто?

Підмет            Я – Підмет, на хто? і що? Відповідаю

                         І в реченні головну роль граю.

Присудок        Чого ж ти тут блукаєш

                         І кого шукаєш?

Підмет             Кажуть друг у мене був,

                         Що робити? – всіх питав.

Присудок         Та це ж я, друзяко,

                          Присудком мене звати!

Підмет              Що ж ти робиш, признавайся!

                          Зі мною у парі залишайся!

Присудок         Я з тобою згоджуюсь,

                          З тобою залишаюсь!

Разом               Ось ми пара яка!            

                      У реченні головна!

- Що таке підмет і присудок? (Це головні члени речення).

- А чи є важливими другорядні члени речення? (Так).

ІХ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити  правила на с. 51.
  2. Вправа 110. Списати. Визначити головні члени в кожному реченні, підкреслити їх.

–Осінь  задоволена дітьми,дарує їм листочки з оцінками, а також букет з осінніх листочків.

 

Учениця        Як сподобалося вам

                       То скажіть про це і нам.

   Як не все у нас вдалося,

   Що ж – ми лише вчимося.

 Уроку нашому кінець.

Хто трудився – молодець!

 

 

 

                       

                   Слайд № 1                                         Слайд № 2

                

                   Слайд № 3                                         Слайд № 4

                

                 Слайд № 5                                         Слайд № 6

                  

               Слайд № 7                                         Слайд № 8

 

                     

                   Слайд № 9                                         Слайд № 10

                     

               Слайд № 11                                         Слайд №1 2

                      

                 Слайд № 13                                         Слайд № 14

 

                    

                 Слайд № 15                                         Слайд № 16

 

                      

               Слайд № 17                                         Слайд № 18

                      

                  Слайд № 19                                         Слайд № 20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 березня
Переглядів
110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку