Тема. Члени речення. Головні й другорядні члени речення. Зв’язок слів
у реченні.
Мета: дати дітям поняття про головні і другорядні члени речення. Навчити
їх визначати підмет та присудок. Розвивати вміння встановлювати
зв’язок між членами речення за допомогою питань, мовлення, память,
увагу, спостережливість, мислення. Активізувати словниковий
запас учнів.
Виховувати любов до природи рідного краю, бережливе
ставлення до неї.
І. Організаційний момент
- Діти, у мене сьогодні дуже гарний настрій. Підніміть руки у кого такий же настрій. А у кого поганий. У кого байдужий. Я думаю, що до кінця уроку у вас настрій покращиться. Адже, урок української мови не може залишити нікого байдужим.
Учитель посміхається,
Урок наш починається.
Сіли, діти, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прочитайте прислів’я, яке записане на дошці.
Дерево сильне корінням, а людина – знаннями.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Жовтень, як справжній художник, зачарував нас своїми кольорами. На деревах, немов пташата, тріпочуть різнобарвні листочки. Ті, що опадають, схожі на метеликів. На каштанах сидять зелені їжачки. Частину цієї краси я принесла вам до класу у букеті.
(Здрастуй, осене! Доброго дня, чарівнице!)
(Приходь до нас, ласкава осене! Осене, пригости нас смачними дарунками!)
-Що ми зараз з вами складали ? (речення)
-З чого складається речення?
-Скільки слів може бути у реченні?
-Що виражає речення?
-Як відокремлюються речення на письмі, в усному мовленні?
Робота в зошиті
а) Каліграфічна хвилинка
Урок продовжим без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
б) Графічний диктант
- Я читаю речення, а ви записуєте види речень за метою висловлювання.
1.Чи вже прийшла осінь?
2.Ніжно падають листочки на доріжки і стежинки.
3. Вже не чути співу пташок.
4.Приходь до нас, ласкава осене!
ІV. Оголошення теми та завдань уроку
Сьогодні ми будемо продовжувати працювати над реченням.
Прочитайте тему нашого сьогоднішнього уроку.
V. Пояснення нового матеріалу
Листя, на, злітає, пожовкле, землю.
(На землю злітає пожовкле листя)
Пам'ятка
ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
ПІДМЕТ |
ПРИСУДОК |
називає
про кого або про що повідомляється в реченні |
|
що говориться про підмет |
Хто? Що? |
Що робить? Що зробить? Та ін. |
підкреслюємо
|
|
2. Робота з підручником
Прочитайте правило на с.35.
Повернемося до нашого речення і встановимо зв’язок між словами цього речення.
- Чи зв’язані слова в цьому реченні між собою?
- Як встановити цей зв’язок?
За допомогою питань. Питання ставимо від головних членів речення.
- Що означає встановити зв’язок слів у реченні?
V. Фізкультхвилинка
Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!
Разом будем спочивать.
Взяли дружно руки в боки:
Повороти, два прискоки.
Сіли, встали, піднялись.
Вліво, вправо нахились.
Пострибали, відпочили.
До роботи чемно сіли.
VІ. Усвідомлення та закріплення матеріалу
Завдання:
Осінній парк
Чи любиш ти гуляти в осінньому парку під ногами шарудять жовті листочки ще недавно парк був зелений та пройшло літо і осінь заграла золотистими кольорами яка чудова пора
2. Групова робота. Естафета.
- Зберіть зі слів речення. Прочитайте. Назвіть головні члени речення.
(Діти поділені на 3 групи)
до, осінь, Прийшла, беріз.
золоті, їм, стрічки, Принесла.
коси, в, зелені, Вплели, берези, стрічки.
на, них, Подивилося, сонце, і, не, впізнало.
сумують, Сміється, берези, а, сонечко.
- Які речення за метою висловлювання?
3. Самостійна робота.
Прийшла осінь. Вже пожовкло листя. Подув вітерець. На узліссі росте берізка. Вітер зривав листочки. Почав накрапати дощ.
(Довідка: золота, на деревах, легенький, самотня, ніжні, дрібний)
VІІ. Рефлексія
Складання сенкану
Сенкан
5. Пора року.
VІІІ. Домашнє завдання
Правило с.35, впр.68, с.36