Урок "Члени речення. Головні й другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні"

Про матеріал
План-конспект уроку на тему "Члени речення. Головні й другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні". , мета якого –дати дітям поняття про головні і другорядні члени речення, навчити їх визначати підмет та присудок. Тип урок: урок засвоєння нових знань .
Перегляд файлу

 

Тема. Члени речення. Головні й другорядні члени речення. Зв’язок слів

           у реченні.

Мета: дати дітям поняття про головні і другорядні члени речення. Навчити

           їх визначати підмет та присудок. Розвивати  вміння встановлювати

            зв’язок між членами речення за допомогою питань, мовлення, память,

           увагу, спостережливість, мислення. Активізувати словниковий

           запас учнів.

           Виховувати любов до природи рідного краю, бережливе

           ставлення до неї.

Хід  уроку

І. Організаційний момент

- Діти, у мене сьогодні  дуже гарний настрій. Підніміть руки у кого такий же настрій. А у кого поганий. У кого байдужий. Я думаю, що до кінця уроку у вас настрій покращиться. Адже,  урок української мови не може залишити нікого байдужим.

Учитель посміхається,

Урок наш починається.

Сіли, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прочитайте прислів’я, яке записане на дошці.

Дерево сильне корінням, а людина – знаннями.

  • Як ви розумієте це прислів’я?
  • Що ми повинні здобувати на уроці?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Жовтень, як справжній художник, зачарував нас своїми кольорами. На деревах, немов пташата, тріпочуть різнобарвні листочки.  Ті, що опадають, схожі на метеликів. На каштанах сидять зелені їжачки. Частину цієї краси я принесла вам до класу у букеті.

  • У яку пору року запрошують нас листочки?
  • Які професії має осінь?
  • Давайте поговоримо з осінню. Привітайте її.

(Здрастуй, осене! Доброго дня, чарівнице!)

  • Що б ви хотіли в неї запитати? (З якими братами-місяцями ти прийшла? Чому ти іноді сумуєш? Куди ти мандруєш?)
  • Попросіть, закличте осінь.

(Приходь до нас, ласкава осене! Осене, пригости нас смачними дарунками!)

 

-Що ми зараз з вами складали ? (речення)

  чого складається речення?

-Скільки слів може бути у реченні?

-Що виражає речення?

-Як відокремлюються речення на письмі, в усному мовленні?

 

Робота в зошиті

 

а)  Каліграфічна хвилинка

Урок продовжим без зупинки

 з каліграфічної хвилинки.

 

 

б) Графічний диктант

- Я читаю речення, а ви записуєте види речень за метою висловлювання.

 1.Чи вже прийшла осінь?

   2.Ніжно падають листочки  на доріжки і стежинки.

   3. Вже не чути співу пташок.

   4.Приходь до нас, ласкава осене!

 

ІV. Оголошення теми та завдань уроку

Сьогодні ми будемо продовжувати працювати над реченням.

Прочитайте тему нашого сьогоднішнього уроку.

  •                   Як ви вважаєте : чи зможемо ми самостійно відкрити «таємницю» про головні члени речення?                                       

 

 

V. Пояснення нового матеріалу

  1. Зі слів складіть речення. ( Колективна робота на дошці).

 

      Листя, на, злітає, пожовкле, землю.

(На землю злітає пожовкле листя)

 

  • яке це речення за метою висловлювання? За інтонацією?
  • Запишіть речення у зошит.
  • Скільки слів у даному реченні?
  • Чи є серед них головні , без яких реченню не обійтися?
  • Спробуйте прочитати речення без першого слова, другого, третього,четвертого.
  • Чи всі речення мають зміст?
  • Чому?
  • Який висновок можна зробити? (в реченні є головні слова , без яких втрачається зміст)
  • Знайдть слово ,яке називає про кого або про що говориться в тексті.
  • На яке питання воно відповідає?
  • Яка це частина мови?
  • Який висновок можна зробити? ( листя – головне слово в реченні)
  • Висновок : слова , які відповідають на питання хто? Або що? І називають того, про кого говориться в реченні називаються підметом
  • А що говориться про листя?
  • На яке питання відповідає слово злітає?
  • Що воно означає?
  • Яка це частина мови?
  • Який висновок можна зробити?
  • Висновок: слова , які відповідають на питання що робить?що зробить? І вказують на дію предмета називаються присудком.
  • Ось ми і відкрили «таємницю»
  • Які слова називають головними членами речення?
  • У кожного з вас на парті пам’ятка. Розгляньте її.

 

 Пам'ятка

 

             ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

ПІДМЕТ

ПРИСУДОК

 

             називає

про кого або про що повідомляється в реченні

 

що говориться про підмет

  •                             відповідає

Хто? Що?

Що робить? Що зробить?  Та ін.

 

 

підкреслюємо

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що нового ви дізналися?
  • Давайте виділемо в нашому реченні граматичну основу.

 

 

2. Робота з підручником

Прочитайте правило на с.35.

Повернемося до нашого речення і встановимо зв’язок між словами цього речення.

- Чи зв’язані слова в цьому реченні між собою? 

- Як встановити цей зв’язок? 

 За допомогою питань. Питання ставимо від головних членів речення.

- Що означає встановити зв’язок слів у реченні? 

 

V. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!

Разом будем спочивать.

Взяли дружно руки в боки:

Повороти, два прискоки.

Сіли, встали, піднялись.

Вліво, вправо нахились.

Пострибали, відпочили.

До роботи чемно сіли.

 

VІ. Усвідомлення та закріплення матеріалу

 

  1. Робота в парі (у зошиті).

     Завдання:

  1. Поділити текст на речення. Позначити початок і кінець кожного речення.
  2. Поставити розділові знаки.
  3. У другому реченні підкреслити головні члени речення.

                                  Осінній парк

        Чи любиш ти гуляти в осінньому парку під ногами шарудять жовті листочки ще недавно парк був зелений та пройшло літо і осінь заграла золотистими кольорами яка чудова пора

 

    2. Групова робота. Естафета. 

   - Зберіть  зі слів речення. Прочитайте. Назвіть головні члени речення.

      (Діти поділені на 3 групи)

 

до, осінь, Прийшла, беріз.

золоті, їм, стрічки, Принесла.

коси, в, зелені, Вплели, берези, стрічки.

на, них, Подивилося, сонце, і, не, впізнало.

сумують, Сміється, берези, а, сонечко.

 

- Які речення за метою висловлювання? 

 

  3. Самостійна робота.

  1. Поширити речення другорядними членами.
  2. Підкреслити головні і другорядні  члени речення.

 

Прийшла осінь. Вже пожовкло листя. Подув вітерець. На узліссі росте берізка. Вітер зривав листочки. Почав накрапати дощ.

 

(Довідка: золота, на деревах, легенький, самотня, ніжні, дрібний)

 

    VІІ. Рефлексія

  • Про що ми вели мову?
  • Що вам сподобалося на сьогоднішньому уроці?
  • Чого він нас навчає?
  • Чи прислів’я підходить до нашого уроку?
  • Який настрій у вас в кінці уроку? Чому?

 

Складання сенкану

Сенкан

  1. Осінь
  2. Різнобарвна, золота.
  3. Прийшла, завітала, обтрусила.
  4. До нас прийшла осінь.

       5. Пора року.

 

VІІІ. Домашнє завдання

 

Правило с.35, впр.68, с.36

doc
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку