Тема уроку « Чому воду називають чарівницею? » ( 3 клас)
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про воду; формувати уявлення дітей про роль води у природі, її агрегатні стани, властивості; розвивати інтерес до пізнання навколишнього середовища, вміння самостійно мислити, досліджувати; виховувати шанобливе ставлення до природних водних багатств.
Обладнання: О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1); робочий зошит № 1 “Я досліджую світ”; звичайний зошит; глобус;
приладдя для дослідження.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: після цього уроку діти зможуть:
Назвати основні джерела прісної води.
Пояснювати: чому варто берегти воду.
Зобразити схематично кругообіг води у природі.
Дослідити властивості води.
Формулювати власні судження стосовно проблеми прісної води у світі .
Хід уроку
І. Вступна частина.
- Організаційний етап ( привітання, перевірка присутності та готовності учнів до уроку).
- Перевірка Д/З.
- Емоційне налаштування. Вправа «Імпульс потиску» (Своїм потиском руки я передаю імпульс гарного настрою. Ваше завдання: отримавши імпульс – передати його іншому)
Девіз уроку:
Старайся! Пробуй! Живи!
Розум, Увагу свою прояви!
1. Актуалізація опорних знань.
Відгадай загадку
- Чого в решеті не понесеш? (Воду)
- Чистий й ясний, як алмаз, коштовним не буває. Він від матері породжений, сам її народжує. (Лід)
2. Мотивація (несподіваний факт про воду).
Яка вода швидше перетвориться на лід: гаряча чи холодна? Якщо міркувати логічно, то, звичайно, холодна. Адже гарячої потрібно спочатку охолонути, а потім вже замерзнути, а ось холодній остигати не потрібно. Однак досліди показують, що в лід швидше перетворюється саме гаряча вода.
Точної відповіді на питання, чому все-таки гаряча вода замерзає швидше холодної, до сих пір не існує. Можливо, справа в різниці в переохолодженні, випаровуванні, утворенні льоду, конвекції, або причина у впливі розріджених газів на гарячу і холодну воду.
Ви напевно здогадалися, про що ми сьогодні говоритимемо? Тема нашого уроку «Чому воду називають чарівницею?». Я сподіваюсь, що на цьому уроці ми дізнаємось, де у природі можна зустріти прісну воду, чим вона важлива і як ми можемо її зберегти, а також пригадаємо стани та властивості води.
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?( відповіді учнів)
Прийом «Асоціативний кущ»
Мета : висловити асоціації, які виникають у дітей, коли чують слово «вода».
Інструкція: Діти, коли ви чуєте слово вода , що найперше спадає вам на думку? Які слова чи почуття виникають у вашій уяві?
На дошці посередині записую слово «Вода», від нього стрілочками асоціації ( 7-8 думок учнів). Можливі варіанти відповідей (рідина, життя море, океан, кран, лід, спрага, крапля, річка)
ІІ. Основна частина уроку.
Я пропоную вам список тверджень, сформульованих на основі змісту розповіді. Ви маєте висловити здогадки, істинні вони чи хибні.
Земля – блакитна планета.
Солона вода корисна для всього живого.
Прісну воду важливо берегти.
Найбільше прісної води в океанах.
Вода – це джерело життя.
Діти, чи знаєте ви, чому нашу планету називають блакитною?
Тому що на ній найбільше саме блакитного кольору. Це ВОДА:безкрайні океани, моря, ріки, озера та інші водойми. Води насправді більше, ніж суші. Але якщо ми розіллємо всю цю воду у два відерця, то побачимо, що перше – буде повне по вінця, а в іншому – зовсім мало. У повному відерці – солона морська вода, якої на планеті Земля дуже багато, але чого не скажеш про питну, прісну воду.
Де у природі ми зустрічаємо прісну воду?
Непосидливій водичці
любо плинути у річці,
гомоніти у струмочку,
відпочити у ставочку.
– Дощик, дощик! — раді діти.
Нам полив дерева, квіти!
І з хмариночки водичку
повернув у нашу річку.
Отож, найбільше прісної води зберігають річки, озера, джерела, струмочки, а також багато прісної води зберігають льодовики та мовчазні озера.
І все це – вода, звична та знайома.
Вода – в усьому живому й неживому на нашій планеті – в нас самих, в тваринах, рослинах, грунті. Без води життя на Землі неможливе.
Ви пам’ятайте, що у світі води багато, але питної води дуже-дуже мало.
- Після розповіді , вчитель з учнями з'ясовують, які твердження виявилися правильними, а які ні.
- Який колір на ньому переважає? Чому?
- Зробіть висновок, яку частину нашої планети (більшу чи меншу) займає вода?
Обговорюємо в групах «Мої власні гіпотези та міркування»
Підвести підсумки .
Питання для обговорення:
- Де сьогодні ми зустрічалися з водою?
- Для чого люди використовують воду?
- Яке значення у житті людини має вода?
- Чому варто берегти воду?
Робота в малих групах «Що нового ви дізналися про воду?
- Які є ланки кругообігу води?
- Що таке «випаровування»?
- Що таке «конденсація»?
- Дослід № 1. «Яка форма у води?»
Наливаємо воду у посудину різної форми (пляшка, миска, склянка).
Вода приймає форму посудини, куди вона налита.
Висновок. Вода не має форми.
- Дослід № 2. «Прозорість води»
Для підведення дітей до висновку про прозорість води доцільно використати нескладний дослід: занурити у воду кілька різних предметів.
- Дослід № 3. «Вода без смаку і хороший розчинник»
Запропонувати дітям спробувати воду на смак. Опустити в склянку ложечку цукру (солі).
- Що трапилося з цукром?
- Сіллю?
- Якою стала вода на смак, в яку поклали цукор, а в яку – сіль?
-Де поділися крупинки солі та цукру? (Розчинилися)
ВИСНОВОК.
Властивості води: прозора, безбарвна, текуча, без смаку, без форми, без запаху.
Воду називають чарівницею, тому що вона в природі вона перебуває в різних станах: рідкому, твердому , газоподібному.
Рідкий (річки, моря, океани,струмки, болота тощо).
Газоподібний (хмари, туман, пара (випари)).
Твердий (сніг, лід, град)
ІІІ. Етап рефлексії
Закріплення й узагальнення знань.
- Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?
- Що вразило вас найбільше?
- Для чого потрібно берегти воду?
- Чому вода є джерелом життя всього живого?
Метод СЕНКАН
Інструкція. Я пропоную на основі знань на уроці створити свою картину-бачення від поняття «вода» і кожен побудує власний сенкан.
- Ключове слово. (ВОДА)
- 2 прикметники, що характеризують його.(Важлива, корисна)
- 3 дієслова (Тече, наповнює, бурлить)
- Речення з ключовим словом (Воду потрібно берегти)
- Синонім, узагальнення, підсумок до слова( Скарб)
«Продовжи речення»
Інструкція. На завершення уроку пропоную на основі здобутих на уроці знань продовжити речення:
Тепер я знаю… .
Тепер я буду…
Підсумок уроку.
Оголошення Д/З