Тема: Чому ввічливі слова називають чарівними?
Мета: Збагачувати та активізувати словниковий запас учнів. Формувати комунікативну компетентність, мовленнєву культуру школярів. Розвивати діалогічне мовлення, пам’ять, мислення. Виховувати ввічливість, повагу до старших та однолітків.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки для роботи в групі, цеглинки «Лєго».
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Привітання. (Слайд 1)
Станьмо разом в дружне коло.
Привітай нас, рідно школо!
Я і ти, і ми, і ви.
Ми – одна сім’я!
2. Обмін інформацією.
- Сьогодні я помітив …
- Мою увагу привернуло …
- Сьогодні мене здивувало ..
3. Вправа «Синоптик».(Слайд 2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розповідь вчителя. (Слайд 3)
Колись давно в одній країні було зачароване місто. У цьому місті не світило сонечко, не цвіли квіти. Діти не сміялися, не співали пісень, а часто сварилися і плакали. Люди не говорили одне одному добрих, лагідних слів.
Але одного разу у це місто на повітряній кулі прилетів чарівник. Чарівник був дуже ввічливий. Проходячи вулицями міста, він говорив усім чарівні слова.
2. Робота в групах «Піраміда ввічливих слів» (Слайд 4)
- Зараз ми перевіримо, які ви знаєте ввічливі слова. Я впевнена, що ви знаєте їх дуже багато. Це можуть буди слова вітання вранці та ввечері, слова прощання, подяки. (Порахувати)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку.(Слайд 5)
- Сьогодні ми будемо досліджувати, чому ввічливі слова називають чарівними?
2. Слухання вірша «Чарівні слова».
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі,
їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
Ключики ці дійсно є чарівними. І від цих слів усе навколо змінюється, бо вони відкривають людські серця.
У Чарівника завжди з собою багато повітряних кульок з ввічливими словами, якими він щедро ділився з людьми.
Зараз ми з вами теж побудемо трішки чарівниками і утворимо свій великий букет чарівних слів.
3. Робота в групах. Складання пазлів.
4. Гра « Чи ввічливий ти?»
Тільки встали на світанку - скажем всім:
- Доброго ранку!
За котлетки й борщ із хлібом – мамі мовимо:
- Спасибі!
В школу ген іде сусід – всі гукнем йому:
- Привіт!
А до діда завітаєм, то говоримо:
- Вітаю!
В класі дзвоник "дзень-дзелень" – дружно кажем:
- Добрий день!
Щоб прочитати нову казку – ми попросимо:
- Будь ласка.
Слів усіх ми знаєм значення, коли йдемо , кажем:
- До побачення!
А матусі за смачну вечерю щиро проспіваєм:
- Дякую!
Коли спать лягаєм на ніч – дружно мовимо:
- Добраніч!
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Закріплення матеріалу.
1. Повідомлення вчителя.
Приємно спілкуватися з увічливими й добрими людьми. З такими, які нікого не ображають і не принижують. Про них кажуть, що вони культурні. А неввічливих і грубих – називають некультурними. Вони не вміють поводитися, бо не знають правил культурної поведінки – етикуту.
2. Інформаційна хвилинка.
Англійці й американці: «Сенк'ю». Французи: «Мерсі». Німці: «Данке». Поляки: «Дзінькую». Чехи: «Дєкуї». Словаки: «Дьякую». Білоруси: «Дзякую». Латиші: «Палдієс». Литовці: «Ачю. Декуй». Молдавани: «Мулцумеск». Естонці: «Тянан».
Всюди щиро зустрічають лише чемних, ввічливих!
3. Індивідуально-диференційована робота в групках .
1. Розв’язування проблемних ситуацій.
1). У тебе перестала писати ручка. (Вибачте! Чи буде у вас запасна ручка? Дайте, будь ласка!)
2). Ти випадково когось штовхнув. (Вибач, будь ласка! Я ненавмисно)
3). Тобі хочеться погратися іграшкою твого друга. (А можна мені, будь ласка , погратися твоїм роботом)
4). Ти запізнився на урок. (Добрий день! Вибачте, будь ласка! Дозвольте зайти до класу?)
2. Досліди (5, 6, 7, 8 групи)
Як слова можуть впливати на твій настрій? Наведи приклади.
Недарма ввічливі слова називають «чарівними». Усім, кому адресовані ці слова, стає приємно і хороше. Поміркуйте, чому так відбувається.
4. Гра «Піраміди компліментів»
Дивлячись в очі сусідові, потрібно сказати йому кілька добрих слів, за щось похвалити. Той, до кого звертаються, киває головою і говорить: «Спасибі, мені дуже приємно!». Потім він дарує комплімент своєму сусідові. Вправу проводять по колу.
Гра «Чарівні окуляри»
Діти по черзі приміряють «чарівні окуляри» і називають гарні риси один одному.
VІІ. Підсумок матеріалу.
1. Вправа «Рюкзак».
- Чи, дійсно, ввічливі слова можна назвати чарівними?
- Які корисні знання візьмемо із собою?
- Що нового дізнались?
2. Вправа «Пірамідка настрою».
- Мені було цікаво і я справився з усіма завданнями;
- Я дізнався щось нове;
- Мені потрібна була допомога.
4. Перегляд відео «Чарівні слова».
Сумне місто зникло. Зацвіли навколо квіти, дзвінко заспівали пташки, засміялися діти, люди почали говорити одне одному добрі слова, і визирнуло з-за хмар сонечко.
- Дякую за увагу!
“ Будь ласка ”, “Спасибі ” , “ Будьте здорові ” –
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, від вчителя й просто знайомих.
Тож радьмо : частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій !
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів: “ Добрий день”, “ Вітаю ”, “ Здрастуй”.