Урок інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі, за типовою освітньою програмою НУШ-1, розробленою під керівництвом Савченко О.Я. Підручник Я досліджую світ (Грущинська, Хитра, Дробязко) 1 клас НУШ
Тема. Як я можу допомагати природі?
Мета: збагатити знання дітей про охорону і збереження природи рідного краю; спрямувати практичну діяльність учнів, пов'язану з охороною та збереженням природних багатств; розвивати спостережливість, кмітливість, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв'язки; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до живого.
Урок 55
Тема. Як я можу допомагати природі?
Мета: збагатити знання дітей про охорону і збереження природи рідного краю; спрямувати практичну діяльність учнів, пов'язану з охороною та збереженням природних багатств; розвивати спостережливість, кмітливість, уміння встановлювати причиново-наслідкові зв'язки; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до живого.
Очікувані результати:
учні знатимуть:
та вмітимуть:
Обладнання і матеріали: комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проєктор, презентація, картки для гри «Хто я?», матеріали для створення плакатів.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
1. Вітання Слайд №2
Сидячи на подушках (тиха музика). https://youtu.be/ryUxrFUk6MY
- Доброго ранку, друзі! Ви відчуваєте тепло і затишок у класі. Під звуки цієї музики хочеться говорити один одному приємні слова. Закрийте на хвилинку очі і поміркуйте, щоб ви хотіли побажати своїм друзям. (Діти висловлюють побажання).
- А тепер візьміть те сердечко, яке відповідає вашому настрою і прикріпіть на наше дерево настрою
2. Групове заняття. Гра “Хто я?»
Гравець отримує картку, яка вставляється в обруч на голові. Картинку на картці бачать всі, окрім самого учасника. Виграє той, хто швидше за інших вгадає, кого зображено на його картці. Умови гри: необхідно ставити допоміжні питання, а відповіді суперників можуть бути тільки «Так» або «Ні». Для вгадування зображення є всього одна хвилина, яка фіксується пісочним годинником.
Для гри використовуються картки із зображенням тварин, які згадувалися на попередньому уроці (махаон, рогач, саламандра плямиста, морський коник, карась золотий, беркут, лелека чорний, пугач, сова довгохвоста, рись, дельфін, зубр, бурий ведмідь).
3. Щоденні новини.
- Яка зараз пора року?
- А скільки місяців має ця пора року? Назвіть їх. - Зараз який місяць? - А який сьогодні день тижня? Число? - Яка сьогодні погода? 4. Крісло автора
- Діти, а хто з вас готовий зайняти крісло автора та розказати нам віршик?
Все, що є навколо тебе:
сонечко, хмаринка, небо,
і пісок, каміння, води
й люди — часточка природи.
Поле, гори і травичка,
ліс, повітря і водичка,
бджілка, пташечка і зорі,
вільний вітер на просторі,
квіточки і різне зілля —
це, дитино, й є довкілля!
Надія Красоткіна
ІІ. Актуалізація знань учнів
- Ну що, уважно слухали? Про що говориться у вірші? (Про довкілля).
- А що таке довкілля? (Це все, що нас оточує).
- Чи згадувалися у вірші об`єкти живої природи? Що саме? (Людина, травичка, бджілка, пташечка, квіточка, зілля, дитина ).
- До якої природи належать сонечко, хмаринка, небо, пісок, каміння, вода, повітря, зоря? (До неживої природи).
Створення проблемної ситуації
- Природа Землі не тільки красива і корисна, але й дуже тендітна і вразлива. Ставитися до природи треба дбайливо і обережно. Про це знають всі, але чому ж тоді природа так часто скаржиться на людей?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку Слайд № 3
- Сьогодні ми дізнаємося, чи задоволена природа ставленням до неї, пригадаємо правила поведінки в природі. А щоб їх запам`ятати назавжди, створимо плакат. Ще будемо грати ігри, вирізати, малювати.
ІV. Формування компетентностей учнів
1. Робота в парах Слайди № 4 - 19
- Подивіться, діти, поштою до нас надійшов пакунок. Цікаво, від кого це? Відправник – Природа. Цікаво-цікаво… (Вчитель розгортає пакунок).
- Що це за книжка тут? Прочитайте її назву (Книга скарг природи).
- А що записують в Книгах скарг? Давайте подивимося..
Учні обирають по одній сторінці з Книги скарг на парту, читають напис, розглядають фото, обговорюють, з`ясовують, хто саме до них звертається.
Коли час відведений на роботу в парах вичерпано, вчитель читає слова з першої сторінки Книги, діти продовжують.
Опрацьовані сторінки діти закріплюють на магнітній дошці.
- Спробуйте відгадати:
Перша скаржилась нам (річка),
Потім (берег) і (вербичка),
А за ними – (мурашня),
Потім (квіти) і (пташина),
Ще (береза) й два (гриби)
І зеленая (трава),
А останнє – (повітря).
2. Руханка Слайд № 20
Звучить пісенька «Дощик», слова та музика Лесі Горової
- Прошу встати.
1.Якщо ви не руйнуєте гнізда пташок – підніміть руки вгору.
2.Якщо ви не ламаєте гілок – опустіть руки вниз.
3.Якщо ви не руйнуєте мурашники – почухайте носа.
4.Якщо ви не ловите метеликів – погладьте себе по голівці.
5.Якщо ви не забираєте пташенят з гнізд - підстрибніть тричі.
6.Якщо ви не відловлюєте лісових тварин – сплесніть у долоні.
7.Якщо ви хочете дружити з природою – сядьте тихенько за парти.
3. Перегляд відео
- А тепер час віртуальної подорожі. Уважно дивіться відео, та запам`ятовуйте провила поведінки в природі.
4. Робота в гупах. Створення плакату «Будь природі другом!» Слайд №21
- Давайте створимо три групи. Всі по черзі назвіть весняні місяці. Скільки буде груп? (Три: березень, квітень, травень).
- Ви отримали аркуші паперу, ножиці, клей, олівці. А найважливішими є емблеми, в яких зашифровані певні правила. Виберіть ті, які ви вважаєте головним, виріжте їх, наклейте на аркуш. Поміркуйте, чому саме ці зображення ви вибрали. Прикрасьте свій плакат. (Додаток 1).
- Коли група закінчить роботу, візьміться всі за руки, та підніміть їх вгору.
Формувальне оцінювання
- Просигналізуйте рукою, чи зрозуміли ви завдання.
(Діти створюють плакати, демонструють їх та пояснюють чому саме такі ілюстрації вибрали)
- Молодці, чудово впоралися із завданням. Але чому всі вибрали різні емблеми, адже треба було взяти найголовніші? (Учні висловлюють свої думки).
- Все вірно, правила поведінки для того, щоб зберегти природу, важливі усі.
- Тепер давайте об`єднаємо ваші роботи в один великий плакат та дамо йому назву.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Планета хворіє – планета радіє» Слайд №22, 23
- Зараз знову об`єднаємось у пари. Ви отримали сигнальні картки із зображенням Землі, яка хворіє і радіє. Я показуватиму вам малюнки, а ви сигналізуйте: радіє чи хворіє Земля від зображуваного. (Додаток 2).
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Формувальне оцінювання. Техніка «Сходинки успіху». Слайд №24
- Діти, ви справжні друзі природи. Багато знаєте про те, як її оберігати, як не зашкодити. Пам`ятайте, що людина наділена великими можливостями, томуна неї покладена відповідальність щодо збереженняприроди на Землі.
- А зараз оцініть вашу роботу на уроці і зобразіть себе на сходинках успіху. (У кожного школяра є картка із зображенням сходинок).
2. Рефлексія «Дружнє коло»
- Зберіться всі в коло і тричі одночасно повторіть: «Ми бережемо природу Землі! Ми – молодці!» Поаплодуйте собі та Матінці-Землі.
Додаток 1