1.Прес –бій
2.Робота з оповіданням за схемою розгортання сюжету.
3. Словникова робота
4. Складання інформаційного грона «Хто він?»
5. Складання асоціативного куща «Який він?»
6. Складання таблиці.
7 .Виразне читання за ролями.
8. Метод «Прес»
9.Прийом «Придумай продовження оповідання».
Урок№
ТЕМА: ''Чорнобиль - наша печаль і скорбота'' за оповіданням Євгена Гуцала ''Зозуля''.
МЕТА: На основі оповідання Євгена Гуцала ''Зозуля'' дати учням з більшою силою відчути чорнобильську трагедію, а також показати, що чужої біди немає; розвивати навички самостійного пошуку інформації, пам'ять, логічне й образне мислення, виховувати чуйність, повагу до всього живого, кращі людські якості.
ОБЛАДНАННЯ: Плакат-епіграф, портрети героїв-пожежних, книга Євгена Гуцала „Діти Чорнобиля", стенд з літературою про Чорнобиль, статистичні дані.
ЕПІГРАФ:
Чи знаєш ти, світе, Як сиво ридає полин, Як тяжко, як тужно Моєму народу болить!
Борис Олійник
ХІД УРОКУ
І.Етап орієнтації.
Лірична хвилина. Лунає мелодія на фоні відеопрезентації.
Учитель .Чорнобиль... Нині це слово знає весь світ. Чорнобиль -? це мука і трагедія, це подвиг і безсилля, це пам'ять, це наш нестерпний біль. Було собі в Україні місто Чорнобиль. Затишне, красиве. Та біля нього побудували атомну станцію. І недогледіли її. Погано збудували. Погано й пильнували.
Сталася аварія на атомній станції. Багато земель України стали брудні. На них не можна сіяти, пасти худобу. На заражених землях нікому тепер не можна жити. Ті землі треба лікувати. Чорнобиль — тепер велика рана України.
Чорнобиль походить від назви гіркого полину чорно-билки. Спочатку так іменувалося давнє поселення, потім — місто, а згодом — і атомна електростанція.
1986-го.. 26 квітня 1986 року на четвертому енергоблоці Чорнобильської АЕС сталася найбільша катастрофа сторіччя. Це була трагедія не тільки для України, а й для всього людства. Найбільшому радіоактивному забрудненню піддались області України, Білорусі, Росії. Це територія з населенням 7,1 млн осіб, із них 3 млн дітей.
ІІ. Етап цілепокладання
Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.
- Біль Чорнобиля відображають у своїх творах поети, прозаїки, художники, скульптори. На сьогоднішньому уроці ми будемо аналізувати оповідання Євгена Гуцала „Зозуля". Епіграфом уроку я взяла слова Бориса Олійника:
Чи знаєш ти, світе, Як сиво ридає полин, Як тяжко, як тужно Моєму народу болить!
Нам з вами потрібно зрозуміти й осмислити, що чужої біди немає, адже в Україні склалася важка демографічна ситуація. Смертність населення перевищує народжуваність. Збільшується кількість психічних і онкологічних захворювань у людей. Настав час бити на сполох, рятувати своє майбутнє, бо обов'язком кожного є охорона рідної природи, чуйне ставлення до неї.
ІІІ.Етап проектування
1.Прес –бій
2.Робота з оповіданням за схемою розгортання сюжету.
3. Словникова робота
4. Складання інформаційного грона «Хто він?»
5. Складання асоціативного куща «Який він?»
6. Складання таблиці.
7 .Виразне читання за ролями.
8. Метод «Прес»
9.Прийом «Придумай продовження оповідання».
ІV.Етап організації виконання плану
__________________________________________________________________
1.Прес – бій
2.Робота з оповіданням за схемою розгортання сюжету.
- А зараз за схемою розгортання сюжету відтворимо текст.
(Під час переказу звертаємо увагу учнів на пейзаж з померлою річкою)
Схема розгортання сюжету. Елементи композиції оповідання Є. Гуцала «Зозуля»
3. Словникова робота
Пе΄лех – жмут, пасмо.
Розся΄диста верба – з пишною кроною.
Вру΄на – густі сходи посівів.
Нітитися – ніяковіти.
Товче воду у ступі – говорить те ж саме.
4. Складання інформаційного грона «Хто він?»
5. Складання асоціативного куща «Який він?»
6. Складання таблиці.
Радощі: Біди:
- бабусині казки та пісні; - хвороба рідних;
- весна; - нерозуміння місцевого населення;
- бажання спілкування. - туга за рідним краєм;
- незатишний, чужий будиночок.
Найбільша радість у житті дитини – дружнє спілкування.
7 .Виразне читання за ролями.
Зупиняється й отямлюється на чиїйсь леваді, біля копанки, обставленої сніпками сухого очерету. У копанці плавають качка з качуром, а над копанкою стоїть незнайома дівчинка із зеленими, як весняна ряска, очима, а в очах – запитання: куди біжиш?
- Ти хто така? – зупиняючись питає Миколка.
- Я, – відказує дівчинка.
- Хто?!
- Я!
- А-а, – мовить Миколка, суплячись. І примирливо. А я – Миколка.
- То й добре! – з викликом каже дівчинка.
- Ти чого тут стоїш?
- А ти чого біжиш?
- А-а, – знову мимрить Миколка, збитий з пантелику такою розмовою. – Та оце я біжу за зозулею.
- За якою зозулею?
- Та за зозулею, – смутнішаючи, каже Миколка й дивиться понад русявою головою дівчинки в небеса. – Ти не чула зозулі?
- Зозулі? – приглядається пильніше до нього. – Коли?
- Та сьогодні.
- Сьогодні не чула.
- А вчора?
- І вчора не чула. Чула позавчора.
- Де? – жвавішає Миколка.
- А отам, – і вона веде правою рукою, показуючи понад городами та понад садками. – Біля Оврамової хати, на липі.
Зачарований рухом її руки, Миколка вглядається туди, прислухаючись. Тихо – й раптом півень сурмить неподалік, аж хлопець здригається.
- А нащо тобі зозуля? – питає дівчинка. – Хіба ти не чув зозулі? Не знаєш, як вона кукає?
- Та чув, – нітиться Миколка.
- А ти часом не переселенський?
- Переселенський.
- А-а, тоді все ясно.
- Що ясно? – бурмотить він.
- Переселенський.
- А як переселенський, то що?
- Переселенський, того й за зозулею бігаєш.
У Миколки звідкись береться лють – і на цю зеленооку дівчинку, яка стоїть над копанкою, де плавають качур і качка, і ще на щось, і ще на щось!
- А ти знаєш, чого я бігаю за зозулею? – кричить він.
- Знаю.
- Чого?
- Бо ти переселенський! – сміється дівчинка, блискаючи щербатими зубами.
Одне-єдине слово зіпсувало все: і замилування дівчинкою, і почуття дружби, що зароджувалася – і образило так, як ніхто ніколи не ображав Миколку у цьому селі.
- То чому ж дівчинка вчинила саме так?
8. Метод «Прес»
Я думаю….
Тому що….
Наприклад….
Отже….
9.Прийом «Придумай продовження оповідання».
Діти живуть в одному селі. Як ви вважаєте, чим може закінчитись це знайомство?
Миколка не знайшов друга, але впадати у відчай йому було ніколи, бо треба знайти зозулю, яка б накувала здоров’я бабусі.
Уявіть, що ви потрапили в оповідання Є. Гуцала, попросіть зозулю від імені Миколки
- То яка ж основна думка твору?
ІV. Контрольно-оцінюючий етап
1.Літературний диктант «Так чи ні»
саркофаг. Так
(За кожну правильну відповідь 1 бал)
Учитель :Пройдуть роки, минуть десятиліття, а Чорнобильська трагедія все одно хвилюватиме серця людей. І тих, кого вона зачепила своїм чорним крилом, і тих, хто народився після тих страшних років. Вона завжди буде об’єднувати всіх живих одним спогадом, однією печаллю, однією надією на мирне і краще життя.
Євген Гуцало змушує нас замислитися над життям, дбати про чистоту думок і душі, спонукає бути добрими, щирими, милосердними. Нам обов'язково потрібно пам'ятати про уроки моралі й милосердя, бо саме від нас залежить майбутнє нашої країни, планети.
2. Експрес-інтерв'ю.
Сьогоднішній урок навчив мене бути ...
Оцінювання
Домашнє завдання
1.Зробити хронологічну таблицю життя і творчості Т.Г.Шевченка
2.Зібрати матеріали про ліквідацію пожежі на ЧАЕС для створення Книги пам'яті.
Урок№
ТЕМА: ''Чорнобиль - наша печаль і скорбота'' за оповіданням Євгена Гуцала ''Зозуля''.
МЕТА: На основі оповідання Євгена Гуцала ''Зозуля'' дати учням з більшою силою відчути чорнобильську трагедію, а також показати, що чужої біди немає; розвивати навички самостійного пошуку інформації, пам'ять, логічне й образне мислення, виховувати чуйність, повагу до всього живого, кращі людські якості.
ОБЛАДНАННЯ: Плакат-епіграф, портрети героїв-пожежних, книга Євгена Гуцала „Діти Чорнобиля", стенд з літературою про Чорнобиль, статистичні дані.
ЕПІГРАФ:
Чи знаєш ти, світе, Як сиво ридає полин, Як тяжко, як тужно Моєму народу болить!
Борис Олійник
ХІД УРОКУ
І.Етап орієнтації.
Лірична хвилина. Лунає мелодія на фоні відеопрезентації.
Учитель .Чорнобиль... Нині це слово знає весь світ. Чорнобиль -? це мука і трагедія, це подвиг і безсилля, це пам'ять, це наш нестерпний біль. Було собі в Україні місто Чорнобиль. Затишне, красиве. Та біля нього побудували атомну станцію. І недогледіли її. Погано збудували. Погано й пильнували.
Сталася аварія на атомній станції. Багато земель України стали брудні. На них не можна сіяти, пасти худобу. На заражених землях нікому тепер не можна жити. Ті землі треба лікувати. Чорнобиль — тепер велика рана України.
Чорнобиль походить від назви гіркого полину чорно-билки. Спочатку так іменувалося давнє поселення, потім — місто, а згодом — і атомна електростанція.
1986-го.. 26 квітня 1986 року на четвертому енергоблоці Чорнобильської АЕС сталася найбільша катастрофа сторіччя. Це була трагедія не тільки для України, а й для всього людства. Найбільшому радіоактивному забрудненню піддались області України, Білорусі, Росії. Це територія з населенням 7,1 млн осіб, із них 3 млн дітей.
ІІ. Етап цілепокладання
Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.
- Біль Чорнобиля відображають у своїх творах поети, прозаїки, художники, скульптори. На сьогоднішньому уроці ми будемо аналізувати оповідання Євгена Гуцала „Зозуля". Епіграфом уроку я взяла слова Бориса Олійника:
Чи знаєш ти, світе, Як сиво ридає полин, Як тяжко, як тужно Моєму народу болить!
Нам з вами потрібно зрозуміти й осмислити, що чужої біди немає, адже в Україні склалася важка демографічна ситуація. Смертність населення перевищує народжуваність. Збільшується кількість психічних і онкологічних захворювань у людей. Настав час бити на сполох, рятувати своє майбутнє, бо обов'язком кожного є охорона рідної природи, чуйне ставлення до неї.
ІІІ.Етап проектування
1.Прес –бій
2.Робота з оповіданням за схемою розгортання сюжету.
3. Словникова робота
4. Складання інформаційного грона «Хто він?»
5. Складання асоціативного куща «Який він?»
6. Складання таблиці.
7 .Виразне читання за ролями.
8. Метод «Прес»
9.Прийом «Придумай продовження оповідання».
ІV.Етап організації виконання плану
__________________________________________________________________
1.Прес – бій
2.Робота з оповіданням за схемою розгортання сюжету.
- А зараз за схемою розгортання сюжету відтворимо текст.
(Під час переказу звертаємо увагу учнів на пейзаж з померлою річкою)
Схема розгортання сюжету. Елементи композиції оповідання Є. Гуцала «Зозуля»
3. Словникова робота
Пе΄лех – жмут, пасмо.
Розся΄диста верба – з пишною кроною.
Вру΄на – густі сходи посівів.
Нітитися – ніяковіти.
Товче воду у ступі – говорить те ж саме.
4. Складання інформаційного грона «Хто він?»
5. Складання асоціативного куща «Який він?»
6. Складання таблиці.
Радощі: Біди:
- бабусині казки та пісні; - хвороба рідних;
- весна; - нерозуміння місцевого населення;
- бажання спілкування. - туга за рідним краєм;
- незатишний, чужий будиночок.
Найбільша радість у житті дитини – дружнє спілкування.
7 .Виразне читання за ролями.
Зупиняється й отямлюється на чиїйсь леваді, біля копанки, обставленої сніпками сухого очерету. У копанці плавають качка з качуром, а над копанкою стоїть незнайома дівчинка із зеленими, як весняна ряска, очима, а в очах – запитання: куди біжиш?
- Ти хто така? – зупиняючись питає Миколка.
- Я, – відказує дівчинка.
- Хто?!
- Я!
- А-а, – мовить Миколка, суплячись. І примирливо. А я – Миколка.
- То й добре! – з викликом каже дівчинка.
- Ти чого тут стоїш?
- А ти чого біжиш?
- А-а, – знову мимрить Миколка, збитий з пантелику такою розмовою. – Та оце я біжу за зозулею.
- За якою зозулею?
- Та за зозулею, – смутнішаючи, каже Миколка й дивиться понад русявою головою дівчинки в небеса. – Ти не чула зозулі?
- Зозулі? – приглядається пильніше до нього. – Коли?
- Та сьогодні.
- Сьогодні не чула.
- А вчора?
- І вчора не чула. Чула позавчора.
- Де? – жвавішає Миколка.
- А отам, – і вона веде правою рукою, показуючи понад городами та понад садками. – Біля Оврамової хати, на липі.
Зачарований рухом її руки, Миколка вглядається туди, прислухаючись. Тихо – й раптом півень сурмить неподалік, аж хлопець здригається.
- А нащо тобі зозуля? – питає дівчинка. – Хіба ти не чув зозулі? Не знаєш, як вона кукає?
- Та чув, – нітиться Миколка.
- А ти часом не переселенський?
- Переселенський.
- А-а, тоді все ясно.
- Що ясно? – бурмотить він.
- Переселенський.
- А як переселенський, то що?
- Переселенський, того й за зозулею бігаєш.
У Миколки звідкись береться лють – і на цю зеленооку дівчинку, яка стоїть над копанкою, де плавають качур і качка, і ще на щось, і ще на щось!
- А ти знаєш, чого я бігаю за зозулею? – кричить він.
- Знаю.
- Чого?
- Бо ти переселенський! – сміється дівчинка, блискаючи щербатими зубами.
Одне-єдине слово зіпсувало все: і замилування дівчинкою, і почуття дружби, що зароджувалася – і образило так, як ніхто ніколи не ображав Миколку у цьому селі.
- То чому ж дівчинка вчинила саме так?
8. Метод «Прес»
Я думаю….
Тому що….
Наприклад….
Отже….
9.Прийом «Придумай продовження оповідання».
Діти живуть в одному селі. Як ви вважаєте, чим може закінчитись це знайомство?
Миколка не знайшов друга, але впадати у відчай йому було ніколи, бо треба знайти зозулю, яка б накувала здоров’я бабусі.
Уявіть, що ви потрапили в оповідання Є. Гуцала, попросіть зозулю від імені Миколки
- То яка ж основна думка твору?
ІV. Контрольно-оцінюючий етап
1.Літературний диктант «Так чи ні»
саркофаг. Так
(За кожну правильну відповідь 1 бал)
Учитель :Пройдуть роки, минуть десятиліття, а Чорнобильська трагедія все одно хвилюватиме серця людей. І тих, кого вона зачепила своїм чорним крилом, і тих, хто народився після тих страшних років. Вона завжди буде об’єднувати всіх живих одним спогадом, однією печаллю, однією надією на мирне і краще життя.
Євген Гуцало змушує нас замислитися над життям, дбати про чистоту думок і душі, спонукає бути добрими, щирими, милосердними. Нам обов'язково потрібно пам'ятати про уроки моралі й милосердя, бо саме від нас залежить майбутнє нашої країни, планети.
2. Експрес-інтерв'ю.
Сьогоднішній урок навчив мене бути ...
Оцінювання
Домашнє завдання
1.Зробити хронологічну таблицю життя і творчості Т.Г.Шевченка
2.Зібрати матеріали про ліквідацію пожежі на ЧАЕС для створення Книги пам'яті.