Комунальний заклад «Зміївська гімназія № 1 «Сузір'я»
Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області
Чотирикутники
Відкритий урок у 8 класі
Підготувала
вчитель: Бережна Т.В
2024р.
Чотирикутники
Урок з геометрії у 8 класі.
Тема уроку. Чотирикутники.
Мета уроку. Систематизувати й узагальнити знання, вміння і навички учнів про чотирикутники, їх властивості; формувати здатність самостійно аналізувати ситуацію, уміння використовувати набуті знання, розвивати процеси мислення (аналіз, синтез, аналогію, узагальнення); виховувати розуміння учнями важливості геометрії в щоденному житті, мовну культуру учнів та формувати в них різні групи компетенцій: а) уміння вчитися – індивідуальний досвід участі в роботі на уроці. Бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату, творчий підхід до вирішення проблеми;
б) загальнокультурні (комунікаційні) – опанувати засоби культурного спілкування в ході обговорення питань уроку, розвивати вміння вести групову бесіду;
в) соціально-трудові – усвідомлення власного внеску в спільну роботу, готовність робити вибір, уміння відстоювати свою точку зору, прояву ініціативи ;
г) інформаційні – уміння використовувати різноманітну інформацію, аналізувати, систематизувати та узагальнювати її, розширення кругозору.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: слайди, конспект
Девіз уроку: «Принципи геометрії є принципами всієї математики. (О. Хайям)!»
На слайді №1 «Цей урок навчить мене»:
Хід уроку
І. Організаційно – психологічна частина. Сьогодні на уроці ми працюватимемо разом і я розраховую на вашу старанну працю на уроці та змістовні відповіді. Кожному з вас хочу побажати, щоб на цьому уроці ви були: «У» - усміхненими, «С»- спокійними, «П» - прогресивними, «І» - ініціативними, «Х» - хоробрими.
Генрі Форд говорив: «Збиратися разом – це початок, Триматися разом – це прогрес, Працювати разом – це успіх». Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ!
ІІ. Підготовка до свідомої навчальної діяльності: повідомлення теми уроку, визначення мети та мотивація навчання.
Досягти успіху можна тільки тоді, коли є певна мета. Тому ознайомимося з темою уроку та сформулюємо мету нашого уроку. (Діти висловлюють свої думки).Ми завершили вивчення теми «Чотирикутники». Сьогодні ми маємо узагальнити ,систематизувати вивчене, вчитися використовувати здобуті знання та вміння в незвичайних і несподіваних ситуаціях, перевірити теоретичний матеріал і застосувати його до практичних вправ. Різні властивості чотирикутників досліджували не тільки любителі геометрії, а й найвідоміші вчені всіх епох: Евклід. Ньютон, Ейлер, Гаусс, Лангранж та інші. Виявлені та досліджені ними властивості чотирикутників – справжні перлини людського мислення. Багато з них доступні для розуміння вам, учням, ми їх вже вивчили. Геометрія чотирикутника дає чудовий матеріал для досліджень, у них кожен може знайти цікаві і доступні теми для самостійних пошуків. Домашнім завданням було знайти цікаві факти про чотирикутники. (Діти повідомляють ці факти)
Хотілося розповісти про один надзвичайно цікавий винахід. “Кавунам зовсім не обов’язково зберігати ту форму, якою наділила їх природа”- говорить японський овочівник Томаюкі Оно. На своєму баштані, поблизу Токіо, він вирощує кавуни у формі квадратів. Такі кавуни дуже сподобались фірмам, що упаковують і транспортують товари. Зразки свого надзвичайного мистецтва Томаюкі Оно продемонстрував на виставці в Токіо. Проте методи вирощення “квадратних” кавунів Оно тримає в секреті. “Можу сказати, що ні металічних рам, ні хімікатів я не застосовую” – говорить він.
Записуємо дату та тему уроку.
ІІІ. Відтворення та корекція опорних знань.
Знання, що будуть потрібні протягом уроку для виконання різних завдань і задач, повторимо.
Розглянути слайди №6,№7,№8 «Як часто ми зустрічаємося з чотирикутниками»
а) Назвати приклади в мистецтві
б) Назвати приклади в будівництві
в) Назвати приклади в повсякденному житті
2. Дати означення чотирикутника
3. Чи є дана фігура чотирикутником (так чи ні)?
Відповідь:
4. Узагальнення і систематизація знань. Відмітити знаком «+» властивості, характерні для даних фігур.
Відповідь
Кросворд (Колективна робота)
Використовуючи ознаки чотирикутників , та їх властивості заповнюємо кросворд.
Індивідуальна перевірка знань. Розв’язання задач за готовими малюнками
А)
Б)
В)
Експрес-контроль
Використання набутих знань і навичок під час розв’язування задач. Самостійна робота
Вчитель пояснює задачу підвищеної складності
Учні записують розв’язок у зошиті
Розв’язування практичних задач. Пропоную практичну задачі для усного розв’язання.
Майстер-паркетник хоче бути упевненим в тому, що чотирикутники, які він випиляв, - це квадрати. Чи достатньо для цього: - рівності чотирьох сторін; (ні, чотирикутник може бути ромбом); - рівності двох діагоналей; (ні, чотирикутник може бути прямокутником); - рівності чотирьох сторін та рівності двох діагоналей (так). Скільки трапецій на малюнку ?
5. Підведення підсумків уроку.
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон». Запитання. а) Чи потрібно вивчати властивості чотирикутників? б) Чи потрібно цю тему включати до шкільної програми?
2. Осмислення результатів уроку (рефлексія). - Що ми робили на уроці? - Чому ми цим займалися? - Чи вдалося нам досягти мети уроку? - Що сподобалося і що не сподобалося на уроці? - З ким приємно було працювати? - Які ваші пропозиції? 3. Виставлення оцінок. Учитель оцінює роботу учнів на уроці. На високому рівні виявили свої творчі здібності, уміють розв’язувати задачі високого рівня такі учні… На достатньому рівні вміють узагальнювати і систематизувати навчальну інформацію, формулювати і застосовувати основні властивості чотирикутників…
Учні, які знають властивості чотирикутників, але не завжди їх вміють застосувати, заслуговують на найвищу оцінку середнього рівня. Це такі учні…
6. Повідомлення домашнього завдання. Повторити $ 1-5, розв’язати задачу № 254, 256. Пошукове завдання. Знайти відношення сторін предметів прямокутної форми та порівняти з числом 1,62. Зробити висновки. Вчитель. Мудрець сказав: «Дві людини, які обмінялися золотими монетами , не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них став вдвоє розумнішим. Адже обидва стали тепер розумнішими».Ця притча проста, але зміст її глибокий. Обмінюючись думками, ідеями, досвідом, знаннями, люди нічого не втрачають. А багато чого набувають – нових знань.Ось і ви сьогодні дізналися багато нового про чотирикутники. Я сподіваюсь, що кожен із вас щоденно наполегливо буде підніматися по крутих схилах науки геометрії впевнено крокуючи до нових знань. Бажаю вам успіхів у освоєнні «геометричного океану знань». Урок закінчено, до зустрічі на наступному уроці!
Використана література. 1. Тадеєв В. О. Геометрія. Вимірювання многокутників: Базовй курс. Підр. для 8 кл. загальноосв. Навч. закл. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008. 2. Гін В. І. Прийоми педагогічної техніки. – Х.: Веста: Вид. «Ранок», 2007. 3. Підручна Марія. Позакласна робота з математики. 8-9 класи. /М. Підручна, Г. Янченко. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. 4. Сухарева Л. С. Дидактичні ігри на уроках математики. 7-9 класи. – Х.: Основа, 2006. 5. Далингер В. А. Методика реализации внутр. Предметних связей при обучении математики. Кн. Для уч. – М.: Просвещение, 1991
.