Урок № Дата Клас 1 Вчитель: Задорожня В.С.
Тема: Число і цифра 7. Поняття «сьомий»
Мета: ввести поняття «сьомий»; ознайомити з написанням цифри 7; учити порівнювати предмети; закріплювати вміння співвідносити кількість предметів і число; вправляти у додаванні за допомогою числового променя; навчити бачити і створювати число за допомогою різних засобів (математичний планшет, кінетичний пісок, пластилін, м’які палички тощо); розвивати мислення.
Міжпредметні зв’язки: дати загальне поняття тижню «Техніка, яка допомагає»; провести ранкове коло; згадати чистомовку; зробити фонетичний аналіз слова «сім».
Обладнання: комп’ютер, мультфільм «Веселі цифри»; предметні малюнки; таблиця «Число 7», таблиця «Як пишеться число 7»; робочий зошит; розмальовки із прикладами; математичний планшет; кінетичний пісок; м’які палички; допоміжний матеріал (ваги, квіти, фрукти і т.д.).
Організаційний момент. Ранкова зустріч.
Діти стають в коло і починають плескати в долоні. Ті, кого стосується відповідь виходять уперед і перестають плескати. Потім повертаються назад.
- У класі є дівчатка. - У класі є хлопчики.
- У класі є діти, чиє ім’я на букву М (Маріанна, Матвій).
- У класі є діти, чиє ім’я Кирило. - Гарний настрій сьогодні мають…
- У кого день народження влітку… - У кого є бабуся.
Давайте порахуємо, скільки нас сьогодні. Почну я – перша, Кирило – другий…
Вчитель нагадує про те, що це останній тиждень перед канікулами і він називається «Техніка, яка допомагає». А ще день сьогодні осінній хмарний, число 22, а місяць жовтень, бо за вікном все жовте.
2. Актуалізація опорних знань.
- Діти, навколо вас багато підказок, яку цифру ми вивчатимемо сьогодні. Хто здогадається. Знайдіть її. Моя підказка: цю цифру називав … учень, коли ми рахувалися.
Дійсно, це цифра сім. А між якими цифрами вона стоїть. Гляньте на потяг.
Весела лічба.
Раз, один – це я в сім'ї,
Два – а це батьки мої,
Три-чотири – дід й бабуся,
П'ять – сестра моя Маруся,
Шість – мій брат Андрій, а сім -
Це моя сім'я: ми всі!
Сім щасливих рідних Я
Називаються СІМ'Я!
Лічба від 1 до 10.
Повторення понять «наступне», «попереднє» число.
Ознайомлення з новим матеріалом.
«Математика у колективі»
Гра «Знайди цифру».
Спробуємо з вами знайти цифру 7 у нашому кабінеті.
Вставайте і шукайте, можете принести, а можете показати.
Гра «Зроби цифру».
Кожен з вас має на столі математичний планшет та м'які палички, а хто хоче погратись із кінетичним піском?
Усім вам буде однакове завдання: створіть цифру сім. Відчуйте її на дотик. Покажіть нам усім, хто як створив.
Гра «Аналіз цифри».
Вчитель пише «сім» словом. Викликається учень до дошки для фонетичного аналізу.
Робота з підручником (ст.. 31 Математика Оляницька Любов 2019 рік)
Завдання 1.
Скільки грибів на малюнку назбирав їжачок.
Як ще називається число сім (сьомий). Давайте порахуємось, хто в нас сьомий?
Завдання 2.
Це сузір’я Великої та Малої Ведмедиці. Скільки зірок у Малої Ведмедиці? А у Великої? Хто знайшов найяскравішу зірку Полярну. У якому сузір’ї вона знаходиться? Що означають рівності, записані у підручнику?
Завдання 3.
Працюємо з числовим променем. Обчислюємо вирази.
Завдання 4.
Потрібно прочитати та обчислити вирази:
1+4; 6-5; 5-1; 4-2; 7-1; 6+1.
Завдання 5.
Поміркуємо, які знаки потрібно поставити (=, <, >).
5 і 7; 7 і 1; 6 і 7; 7 і 4; 7 і 7.
Фізкультхвилинка. Гімнастика для очей.
Широко розплющу очі,
Роздивлюсь усе охоче.
Потім мружусь, наче киця,
І заплющую очиці! (повторити 3 рази).
А тепер нове завдання –
Оченятам тренування.
Раз – поглянь у далечінь,
Два – в долоньці відпочинь (3 рази).
Закріплення вивченого матеріалу.
Ознайомлення із друкованою та рукописною цифрою 7.
Цифра сім, як кочерга,
В неї, бач, одна нога.
Пояснення вчителя.
Цифра 7 складається з хвилястої лінії, великої і маленької палички. Починають писати хвилясту лінію трохи нижче за середину верхньої сторони клітинки, доводять її до верхнього правого кута клітини. З верхнього правого кута проводять похилу паличку до середини нижньої сторони клітинки. Маленька горизонтальна паличка має перекреслити довгу приблизно посередині.
А зараз напишемо цифру у повітрі.
Всі попробують написати на дошці.
«Математика самостійно»
Написання цифри 7 у зошиті. (коли воно відбувається, вчитель тихо починає казати слова чистомовки, діти підхоплюють).
(Лі-лі-лі – відлетіли журавлі.
Ли-ли –ли – дні осінні пройшли.
Ло-ло-ло – вже все снігом замело.
Ни-ни-ни – будем ждати ми весни).
«Математика у парі»:
кожен отримує завдання для роботи в парі (приклади «Морозиво», приклади «Квіточка», приклади «Фрукти», завдання «Ваги»).
Підсумок уроку. Рефлексія.
Додаткова інформація:
Я ходив на сінокіс.
Сам косу маленьку ніс.
Розкажу секрет усім:
- Коса – справжня цифра сім.
Сім кабанчиків рано встали
І до дуба всі помчали.
На верх дивляться сумні:
Сім сіреньки зайчиків,
Малесеньких буханчиків
У поле поскакали –
Сім морквин зірвали.
Ми один кавун купили
І на частки розділили.
Один кавун, а скибок сім,
По скибці вистачить усім.
Сім яблук з гілочок звисають.
Сім яблук всіх у сад скликають:
Будете усі здорові.