Пропоную вашій увазі урок «Цікаві факти з життя українських письменників в задачах на відсотки», за допомогою якого я не лише намагаюся формувати ключові компетентності, а ще реалізую наскрізну лінію «Громадянська відповідальність».
Тема: Цікаві факти з життя українських письменників у задачах на відсотки
Розробила: учитель математики Маріупольської гімназії №2 Зеніна Світлана Савеліївна.
Мета: Удосконалювати уміння та навички застосовувати понятття відсотка, знаходження числа за його відсотком та відсотка від числа до розв'язування задач, розвивати вміння зводити життєві задачі до математичних розрахунків та можливості застосовувати їх в житті; заохочувати учнів до самостійної навчальної діяльності;
розвивати в учнів усну і письмову культуру мовлення, творчі здібності, логічне мислення, формувати вміння аналізувати інформацію;
виховувати в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок, патріотичні почуття, гордість за країну.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: роздатковий матеріал для роботи в групах, мультимедійна презентація.
Хід уроку:
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
Ми з вами розв'язували багато задач на відсотки. Як ви думаєте, чи потрібно вивчати відсотки? Відсотки мають широке використання у повсякденному житті. Де ви зустрічали відсотки? (під час знижок на цінниках у магазинах, на базарах, при оплаті різних видів послуг, при підрахунку тарифних цін, при банківських операціях.)
Сьогодні на уроці математики ви будете не лише розв'язувати задачі на відсотки, а ще почуєте багато цікавих фактів з життя видатних українських письменників. Наш урок складається з декількох етапів. Спочатку вам потрібно згадати ті знання, які здобули на попередніх уроках.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Усні вправи та теоретичні питання.
1) Що називається відсотком?
2) Як знайти відсотки від числа?
3) Як знайти число за його відсотками?
4) Скільки відсотків відповідає всій величині? Її половині? Чверті величини?
V. Застосування знань, умінь і навичок. Робота в групах.
Спочатку розділимося на 5 команд шляхом жеребкування.
Запам'ятайте : задача не може бути розв′язана індивідуально; розподіліть роботу так, щоб кожен учасник групи був задіяний в роботі; організуйте спільну роботу. Ви повинні виявляти повагу один до одного.
І тур . Завдання №1
Роки життя Івана Франка 1856-1916.
Скільки прожив поет? ( 60 років)
1) Число 60 і є початковим числом для нашого завдання. Знайдіть 10000 % від нього. Це 6000 – така загальна кількість творів видатного діяча.
2) Частину спадщини Івана Франка було опукліковано в 50 томах, що становить 50% всіх творів. А у скількох томах можна розмістити всю спадщину поета? ( у 100 томах)
3) Знайдіть число, 50% якого дорівнюють 100. (Це число 200) . За час активної творчої діяльності Франка в нього вийшло більше за 200 окремих видань, це означає, що кожного року він видавав 5–6 книжок.
4) А як пов'язане число, що становить 10% від числа 200, з Іваном Франком? Це число 20 , воно зустрічається на українських грошах.
Завдання №2
Розглянемо купюру, номіналом у 10 раз більшим.
На ній зображено Ларису Косач, більш відому як ЛесяУкраїнка, геній української літератури.
VІ. Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне Сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли! Встали – сіли!
Бачте, як розвеселили?!
Стало й Сонце танцювати,
Нас до справи закликати.
Нумо, разом попрацюємо!
Над завданням поміркуємо!
VІІ. ІІ тур. Завдання №3
Розглянемо купюру у 100 грн. На ній зображено найвідомішу людину України Тараса Шевченка. Цікаві факти зашифровані у цій схемі:
Один із кратерів Меркурія отримав ім’я нашого Тараса Григоровича. Діаметр кратера Шевченко – 137 кілометрів.
Завдання №4
Ще один видатний український письменник, філософ зображений на купюрі у 500 гривень.
Це Григорій Савич Сковорода. Народився він у 1722 році в родині казака. Досконало володів такими мовами, як латинь, єврейська, польська, німецька, італійська та французська. Ваше завдання полягає в тому, щоби скласти задачу з відсотками, використовуючи число 500.
Презентація задач.
VІІІ.Підсумки уроку
Виставлення оцінок з коментарем.
ІХ. Домашнє завдання. Розглянути інші купюри, записати імена всіх українських діячив, зображених на них, розв'язати задачу №1082 з підручника.