Гурток «Стань творцем свого життя», керівник Вікарій Л.В.
Тема: «Цінності і потреби людини»
Мета: усвідомлення феномену цінностей і потреб як внутрішнього регулятора поведінки людини.
Завдання:
- формувати бачення і усвідомлення учнями особистих пріоритетних цінностей;
- створити умови для саморозкриття пiдлiткiв;
- розширити уявлення пiдлiтка про себе, про свої сильнi сторони;
- розвивати навички активного спiлкування, комунiкативні умiння.
Технічне обладнання: засоби мультимедіа.
Тип уроку:засвоєння нових знань
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
1. «Малюнкове привітання»
Учитель прикріплює на дошці смайлик "Радість" і бажає всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Для того щоб нам краще, продуктивніше працювати потрібно зрозуміти внутрішній світ кожного з вас , для цього ми проведемо вправу «Знайомство»
2. Знайомство.
Вправа «Моє ім’я».
Мета: допомогти людині відчути своє ім’я та себе більш значущими, творчими та цілеспрямованим; виявлення свого Я особистості.
Інструкція: «Я хочу запропонувати вам придумати собі друге ім’я або псевдонім і записати його на медальйоні, і одягнути.
З ваших псевдонімів випливає, що ж ви цінуєте, ваші цінності.
ІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
Тож Сьогодні ми поговоримо і пороздумуємо про цінності і потреби , як вони впливають на нашу поведінку.
Наше життя – це суцільний рух, це шлях, яким ідемо, формуючи своє ставлення до світу, до життя.
У кожному віці – своя мандрівка, свої правила навігації. Відтак стають важливими цінності, бо є дороговказами нашого життя: кличуть до нових обріїв, допомагають орієнтуватися в житті і відчувати себе Творцем власного життя. Тому будемо говорити про роль цінностей у житті людини, як «виглядають» та «працюють» цінності, що взагалі означає «керуватися цінностями», що таке потреба….
Тож, тема нашого заняття «Цінності і потреби людини»(прикріплено на дошці)
Відповіді на ці та інші питання ми шукатимемо сьогодні спільними зусиллями, тобто будемо вирішувати такі завдання:
( Давайте узгодити певні спільно обрані домовленості та завдання задля успішного спілкування та ефективної взаємодії. ) Я зачитаю завдання, а ви продумаєте яке з них важливе для вас і прикріпите смайлик біля тих, які найважливіші для вас.
Цінувати час
Поважати думку співрозмовника
Бути позитивними до себе та до інших (Бути +)
Дотримуватись правила додавання (Я + Ти = Ми)
Поважати протилежну стать (♀ + ♂)
Бути активними
Дотримуватись конфіденційності
Визначати особисті пріоритетні цінності
Розширити уявлення про свої сильнi сторони
Вдосконалювати навички активного спiлкування
Розвивати комунiкативні умiння.
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
Щоб реалізувати ваші очікування прошу прослухати притчу
1. Слухання частини притчі «Два вовки»
Притча «Два вовки»
Колись давно старий індіанець відкрив своєму внуку одну життєву істину:
— В кожній людині відбувається боротьба, дуже схожа на двобій двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, егоїзм, амбіції, брехню, підступність. Другий вовк представляє добро: мир, любов, надію, істину, доброту і вірність. Онук, вражений словами діда, задумався, а потім запитав:
— А який вовк зрештою перемагає?
Старий посміхнувся і відповів: …
Учитель перериває розповідь притчі.
Відповіді учнів. Молодці, але дізнатись чи правильні ваші здогадки ми зможемо наприкінці заняття.
ІV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
У кожного з вас на партах лежить «Карта цінностей і потреб». Можете ознайомитись з визначенням. Зачитайте!
Життєві цінності – це те, що люди вважають важливим для свого життя, що визначає мету й мотиви їхньої діяльності, про що вони мріють і чого прагнуть. У кожного своя ієрархія (розташування від найвищого до найнижчого) цінностей.
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.
Опис вправи:
А зараз я пропоную вам продовжити розмову про цінності. Про те, який зміст ви вкладаєте в це поняття. Наприклад, особисто для мене цінністю є сім’я, любов, друзі. А тепер по черзі озвучити ваші думки і продовжити фразу, яка починається зі слів: «Цінністю для мене є…». Записати в «Карту цінностей і потреб».
І зараз пропоную вам переглянути відео, де озвучуються думки великих ЛЮДЕЙ( запис відео з батьками вихованців) Чи передбачувані , чи відрізняються від ваших цінностей? Запишіть, давайте порівняємо ваші цінності і цінності батьків!
2.Вправа «Купи найцінніше. Аукціон »
З античних часів людство користується правилом, сформульованим давньогрецьким філософом Протагером: «Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю».
Зараз я пропоную вправу, яка допоможе кожному з вас знайти відповідь на питання: «Що особисто для вас є найбільшими життєвими цінностями?
Яку цінність ви поставите на перше місце?».
(Учні відповідають)
Висновок. Правила гри можна змінити, але життя – це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті – і часто ця плата буде перевищувати ваші сподівання.
3. Вправа «Тітонька з Бразилії»
Мета: зняти напруження, підтримати бадьорий настрій у групі.
Опис вправи:
Всі учасники стають у коло. Ведучий робить певні рухи, супроводжуючи їх фразами: «У мене є тітонька з Бразилії», «У неї довгі вії», «Вона любить плавати», «І грати на піаніно», «І читати книжки», «І варити смачну їжу»… Учасники повторюють рухи за ведучим.
V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
1. Зачитування кінцівки притчі «Два вовки»
— … А який вовк зрештою перемагає?
Старий посміхнувся і відповів:
— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш
Основою цінностей є людські потреби, котрі виступають як такі стани особистості, через які регулюється поведінка, визначається напрям думок, почуттів і волі людини. Потреба представляє життєві необхідності людини, її індивідуальні цінності.
Потреби пов’язані зі своєрідністю інтересів людини, її фізичними і психологічними особливостями, з її смаками. Відомий американський вчений-психолог Абрахам Маслоу розрізняє такі групи потреб:
1. Природні (фізіологічні) потреби. До цих потреб насамперед належать найбільш насущні потреби (їжа, вода, житло), тобто ті потреби, які людина повинна задовольнити, щоб вижити, щоб підтримувати організм у стані життєдіяльності. Ці потреби займають найнижче місце серед потреб людини. Якщо вони не задоволені, то легко беруть гору над усіма іншими потребами і відсувають їх на задній план, підпорядковуючи собі поведінку людини.
2. Потреби безпеки. Потреби цієї групи пов'язані з прагненням і бажанням людей перебувати в стабільному та безпечному стані, який би захищав від страху, болю, хвороб та інших страждань, які може принести людині життя. Люди постійно шукають опори й опіки в сильних родичах, друзях і т. ін.
3. Потреби приналежності й любові. Людина прагне до участі у спільних діях, вона хоче дружби, членства у будь-яких об'єднаннях людей, у громадських заходах тощо. Ці потреби схиляють людину до встановлення близьких, інтимних, ніжних стосунків з людьми і є стимулом до дружби та любові.
4. Потреби визнання (поваги), які виявляються у прагненні до звершення чогось, досягнення майстерності, незалежності, престижу, помітного становища і значущості. Людина хоче визнавати себе сама і того, щоб її визнавали інші.
Задоволення потреби визнання викликає віру в свої сили, відчуття своєї потрібності й корисності для інших людей. Натомість незадоволення цієї потреби призводить до виникнення почуття слабкості, приниженості, безпорадності.
5. Потреби самореалізації та розвитку особистості полягають у прагненні індивіда робити те, до чого його спонукають здібності й нахили, до чого він від чуває покликання, що є сенсом його життя і сприяє розвитку можливостей і здібностей. В одних осіб вони виявляються у винахідництві, художній творчості, науковій роботі, у інших – у спорті, у роботі з дітьми, учнями тощо. Через те дані потреби, на відміну від попередніх, Маслоу називає «потребами розвитку» (зростання). Усі ці потреби він уявляв у вигляді піраміди, у підніжжя якої знаходяться природні потреби, а на вершині – потреби в самореалізації.
Найвища потреби – це потреба в самореалізації, самопрезентації. Для того, щоб наблизитися до неї, пропоную вам творчу роботу з виготовлення власного
оберега.
VI. Підбиття підсумків уроку
Тож в основі кожної цінності є потреби людини. На кожному етапі життя на першому місці стоїть певна цінність. І лише ми обираємо якою вона буде.
Мета: закріпити позитивні емоції, отримані від роботи на занятті та від спілкування з групою.
Інструкція для учасників: на одній стороні аркуша – кола зазначити 3 свої позитивні, сильні якості власного характеру; на другій стороні – зліпити, символ-талісман, який буде виконувати функції захисного оберегу, дороговказом, еліксиром сили, який буде давати енергію.( ваші цінності)
Запитання для обговорення:
- Чому ви зобразили цей символ?
- Які емоції та почуття вас супроводжували під час виконання цієї вправи?
Висновок
У кожного з нас є багато якостей, талантів, достоїнств, за які ми себе цінуємо. А тому потрібно берегти та примножувати те, що для нас є найдорожчим, і водночас те, що є найдорожчим для інших людей.
Саме якості, здібності, можливості є внутрішньою силою людини. Важливо пам’ятати: чим більше позитивних якостей людина буде в собі формувати, які здібності буде розвивати, які можливості реалізувати, тим більшою внутрішньою силою буде володіти. Силою, яка власне і буде оберігати, буде підказувати мудрі рішення та буде відновлювати життєву енергію.
. Рефлексія
Оберіть "Смайл уроку"серед запропонованих. Поясніть свій вибір.
Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій, чи справдились очікування тощо. Це дасть змогу вчителю проаналізувати можливі помилки, знайти індивідуальний підхід надалі до кожного учня.
1