Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури, особливостями національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно-дозвіллєвій сфері;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
предметні компетентності:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютер, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація, ілюстрації, підручник Л.Масол «Мистецтво» 5 клас.
Методи і засоби роботи: вербальний, наочний, ретроспективний, пояснювально-ілюстративний, розповідь, коментар, дослідницький.
Види діяльності учнів на уроці: участь у бесіді, пізнавальна, виконання, слухання.
Термін і поняття: біг-бенд, трюк, цирк, парад-алле.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Під звучання циркової музики (аудіозапис) учні заходять до класу.
2. Вітання. Діти, сьогодні до нас завітали гості, давайте привітаємось.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Цирк – один із найулюбленіших видів мистецтва як дітей, так і дорослих. Він назавжди увійшов у наше життя, як скажімо, музика, театр, кіно. Тож сьогоднішній урок ми присвятимо цирку. Адже, «Цирк – мистецтво, сповнене радості».) (Слайд 2)
І наше завдання сьогодні, ознайомитися з історією виникнення циркового мистецтва, особливостями цього жанру та виявити значення музичного та образотворчого мистецтва в створенні яскравої, веселої, циркової вистави.
Для цього ви були об’єднані у три команди: «Мистецтвознавці», «Художники» та «Музиканти». Відповідно до ролей кожна команда має своє завдання.
«Художники», слухаючи мистецтвознавців та музикантів, мають створити багатофігурну композицію про «Цирк» та запрошення на циркову виставу. (Слайд 3,4)
Спочатку давайте поринемо в історію. Тож, давайте звернемося до наших «Мистецтвознавців». Що ви можете сказати про історію цирку?
ІІІ. Мотивація.
Учень: (Слайд 5) Мистецтво цирку - одне з найдавніших. Воно виникло з первісних ігрищ та обрядів, пов’язано з трудовою і військовою діяльністю людей. Цирк існував у Стародавньому Єгипті, Давній Греції, Китаї, циркові номери включалися до виступів бродячих народних акторів – скоморохів.
Учень: (Слайд 6) Слово «цирк» походить із часів Стародавнього Риму, де нараховувалося 7 цирків, зокрема Цирк Максимум. Щорічно у ньому влаштовувалися змагання їзди на колісницях. Для цього було побудовано споруду з амфітеатром, але без даху. Сьогодні місце таких змагань називається іподромом.
(Слайд 7) А конструкція сучасного цирку проглядається в споруді знаменитого Колізею. Тут проводилися бої гладіаторів і єдиноборства з хижими звірами, які також вважаються передвісниками цирку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: До речі, слово «цирк» з латинської перекладається «коло».
Якщо основою художніх образів у літературі є слово, а в музиці – звукова інтонація, то першоосновою художньої мови цирку є трюк - складне для виконання та емоційно вражаюче видовище.
Давайте звернемося до «Мистецької скарбнички» у підручнику на с.143.
(Слайд8)
Трюк – ефектний, складний і майстерно виконаний прийом, один з головних засобів виразності в цирковому мистецтві.
(Слайд 9)
Учень: Різноманітні трюкові дії у супроводі музики, хореографії, слова, зовнішнього оформлення і утворюють цирковий номер.
(Слайд 10)
Учень: Якщо циркові номери об'єднані певним сюжетом — виникає цілісна циркова вистава, (Слайд 11) де в кожного артиста свій образ: кумедний клоун, фокусник-чарівник, відважний дресирувальник, спритні гімнасти, сильні акробати.
Вчитель: Пропоную вам передивитися фрагмент циркової вистави та звернути увагу на музичне оформлення номеру.
Перегляд відеофрагменту.
Вчитель: Діти, а як ви вважаєте, чи потрібна музика у цирку? (Звернення до учнів – «Музикантів») «Музиканти», що ви можете сказати з цього приводу?
(Слайд 12)
Учень: Успіх циркової вистави залежить від музики. Саме їй належить важлива роль у створенні загальної емоційної атмосфери в цирку. Для цього використовують фрагменти з популярної класичної музики, а інколи створюють спеціальні твори для цирку,сповнені бадьорості, блиску, гумору.
Учень: Зовсім інші настрої має викликати музика у процесі виконання ризикованих трюків фокусників або повітряних гімнастів. Для передачі відчуття тривожного чекання здавна застосовують барабанну дріб.
Продовження перегляду відеофрагменту.
(Слайд 13)
Вчитель: Урочистою має бути музика параду-алле – ходи артистів по арені в яскравих костюмах разом із дресированими тваринами.
Перегляд відеофрагменту.
(Слайд 14)
Вчитель: Циркове свято завжди супроводжується музикою естрадно-духового оркестру або біг-бенду. Він розміщується не в оркестровій ямі, а на спеціальному балконі над входом на арену.
І знову повернемося до підручника с.143 «Мистецька скарбничка»
Біг-бенд (англ. – великий оркестр) – тип оркестру, який виконує танцювальну, естрадну, джазову музику.
Перегляд відеофрагменту.
Учень: Колись у минулому в цирку грали переважно колишні військові музиканти. Звідси – традиційно значна роль духових інструментів у цирковій музиці. Нині до його складу входять і різні сучасні електронні інструменти, зокрема саксофони, електрогітари.
Слухання музики (Слайд 15)
Вчитель: 1) Прикладом блискучої циркової музики може бути легендарний марш з кінофільму «Цирк» Ісаака Дунаєвського. Фільм вийшов на екрани в 1936 р. й набув широкої популярності багато в чому завдяки музиці. Марш, швидко подолавши кінематографічні кордони, став своєрідним цирковим гімном.
Я пропоную вам послухати цей легендарний марш!
2) Пропоную також переглянути фрагмент з кінофільму «Принцеса цирку», створеного за однойменною оперетою угорського композитора Імре Кальмана. А ви поміркуйте, чи завжди в цирку повинна звучати весела та урочиста музика.
Перегляд відеофрагменту.
Вчитель: Отже, давайте порівняємо музику маршу й арії.
Учні: Музика маршу весела, бадьора, а музика арії лірична, сумна, адже життя артистів цирку нелегке і їм іноді за кулісами теж буває важко і сумно.
Вчитель: Молодці. Мені подобається, що ви уважно прислухаєтеся до музики та вдало аналізуєте фрагменти, які я вам пропонувала. Раджу у вільний час переглянути повністю ці фільми, впевнена, що ви отримаєте неабияке задоволення.
Отже, ми впевнилися, що успіх циркової вистави залежить від музики.
І знову звертаємося до «Мистецтвознавців», які розкажуть, що цирк – це не тільки розважальна вистава…
(Слайд 16)
Учень: Цирком називається не тільки розважальна вистава, а й сама архітектурна споруда, зазвичай округлої форми, завершена куполом.
(Слайд 17) Саме під куполом ми можемо спостерігати виступи повітряних гімнастів.
Учень: Споруда може бути стаціонарною або пересувною – шапіто.
(Слайд 18)
Шатер, спеціально розгорнутий на час гастролей циркової трупи, після її від’їзду розбирається.
Учень: (Слайд 19) Циркові номери виконуються на круглій площадці – арені, або манежі.
(Слайд 20) Її діаметр у всіх цирках світу становить 13 метрів, незалежно від розмірів споруди. Манеж відділяється від глядацьких місць жорстким бар’єром.
Учень: Місця для глядачів розташовані амфітеатром —сходами, що поступово підіймаються навколо арени.
Вчитель: Про цирк ми знаємо не лише з циркових вистав.
Спробуємо пригадати улюблені образи циркового мистецтва.
Допоможе нам у цьому образотворче мистецтво. Пропоную розглянути репродукції картин. (Слайд 21-25)
Слайд 21-Юрій Горбачов
“Клоун на коні”
Слайд 22-Марк Шагал
“Великий цирк”
Слайд 23-Жорж Сьора “Цирк”
Слайд 24-Пабло Пікассо
“Дівчинка на кулі”
Слайд 25-Пабло Пікассо
“Родина комедіантів”
Вчитель: Як ви вважаєте, якими видами циркового мистецтва займаються герої картин?
Учень: Клоунадою, акробатикою, гімнастикою, пантомімою, жонглюванням, фокусами, дресируванням тварин, їздою верхи на конях, еквілібристикою.
Вчитель: А можуть ще якісь види мистецтва нам розповісти про циркове мистецтво?
Учень: Так, це кінематограф та мультиплікація. (Слайд 26)
Вчитель: Пропоную переглянути деякі веселі фрагменти з мультфільмів про цирк.
(Слайд 27)
V. Узагальнення знань.
Вчитель: Сьогодні ми багато нового дізналися про цирк, тож скажіть, будь ласка:
( Мабуть, популярність пояснюється і тяжінням людини до чуда, і вірою в надзвичайні й необмежені сили та можливості людини).
Вчитель: А тепер прийшов час дізнатися, що створили наші художники?
(Художники пояснюють, що вони намалювали)
Дякуємо вам, любі «Художники». За кропітку працю, за творчість та старанність ви отримуєте оцінки-смайлики, які наклеїмо у щоденники.
VI. Підсумок та оцінювання.
Любі учні, сьогодні на уроці ви творчо і захоплено працювали, познайомилися з історією виникнення циркового мистецтва, різними жанрами, спеціальними термінами цирку, виявили роль музичного супроводу в цирковій виставі та переглянули багато відео фрагментів циркових вистав.
В цьому нам дуже допомагали наші «Мистецтвознавці», які отримують оцінки-смайлики «За активність, винахідливість» та «Музиканти», які отримують оцінки-смайлики «За активність, старанність».
Сподіваюсь, що цей урок приніс вам задоволення та розширив ваші знання в галузі циркового мистецтва. Пропоную вдома продовжити знайомство з цирковим мистецтвом. Тож, давайте відкриємо щоденники і запишемо Д/З.
(Слайд 28)
VII. Домашнє завдання. Прочитати с. 140-147 підручника; самостійно прослухати циркову музику і дізнатись більше про її роль у цирку, використовуючи різні сайти Інтернету; знайти і подивитись мультфільми про цирк.
Але і це ще не все! Наші «Музиканти» підготували нам сюрприз.
Просимо вас на сцену!
(Слайд 29, 30, 31)
Виконання пісні «Цирк» Тетяни Бурцевої.
(Слайд 32)
Урок закінчено!
Діти, наш урок закінчено! Дякую за роботу! До побачення!
Діти виходять під музику пісні «Цирк» Тетяни Бурцевої.