Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки Донецької облдержадміністрації
Відділ освіти Костянтинівської районної ради
Обласний конкурс «Сучасний урок історії та правознавства
В Новій Українській школі»
Тема уроку з всесвітньої історії для 8 класу
«Цивілізації доколумбової Америки»
Конспект уроку підготувала
Данілова Олена Дмитрівна,
учитель історії Новодмитрівського
навчально-виховного комплексу
Костянтинівської районної ради
Донецької області
с. Новодмитрівка, 2020
Пояснювальна записка
Урок – практичне заняття «Цивілізації доколумбової Америки» є останнім у темі «Великі географічні відкриття та становлення капіталістичних відносин». Після проведення першого уроку в темі учні класу були поділені на три групи «майя», «інки», «ацтеки» й отримали випереджувальне завдання. Оскільки урок проводиться в класах сільської школи, де кількість учнів складає 15 - 18 осіб, кожна група нараховує 5-6 учнів. З «капітанами» груп проведено інструктажі й надано рекомендації щодо виконання завдань.
Капітани розподілили завдання серед учнів команди відповідно їх умінь, можливостей і бажань. Один учень готує усне повідомлення, другий – презентацію або відео фрагмент, третій – географічне положення й демонстрацію на карті, хтось готує малюнки, інший – збирає наочність ( на парті під час уроку демонструються плоди картоплі, томатів, кукурудзи, соняшникова олія, какао-порошок або шоколад тощо).
Для перевірки знань учнів використовуються онлайн – тести вчителя, створені на сайті «На урок», інтерактивні вправи LearningApps
https://learningapps.org/display?v=pycn4nhkt20
https://learningapps.org/watch?v=p78ix8r6t17
На кожній парті для роботи учнів приготовлені файли з картками оцінювання, таблицями власного враження від уроку, шаблоном таблиці «Народи доколумбової Америки».
Тема: Цивілізації доколумбової Америки, 8 клас
Мета: - сформувати уявлення про особливості цивілізацій доколумбової
Америки;
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та умінь.
Форма уроку: практичне заняття.
Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор,
презентація «Народи доколумбової Америки», карта «Великі географічні відкриття», онлайн-тест на сайті «На урок», створений вчителем, шаблони інтерактивних вправ LearningApps, планшети й телефони учнів, підключені до мережі Інтернет, відео фрагменти «Великий Інка» та «
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Підготовчий етап
- Організаційний момент ( 1 хв.)
- Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів ( Проводиться у формі онлайн-тестування на сайті «На урок» - 2 хв.)
- Мотивація навчальної діяльності ( 1 хв.)
- Оголошення теми,представлення її змісту й очікуваних результатів (2 хв.)
ІІ. Основна частина
- Сприйняття й первинне усвідомлення нового матеріалу ( 15 хв.)
- Племена майя( представлення випереджувального завдання групою, робота з історичною картою, термінами й поняттями, перегляд презентації)
- Ацтеки (звіт-повідомлення групи, робота з історичною картою, перегляд презентації)
- Інки (повідомлення групи №3, робота з картою, перегляд відео фрагменту)
- Осмислення знань та умінь(створення порівняльної таблиці «Народи доколумбової Америки») - 6 хв.
- Систематизація й узагальнення нових знань-2 хв.
ІІІ. Підсумковий етап.
ХІД УРОКУ
І Підготовчий етап
1.1.Оргмомент
1.2.Актуалізація опорних знань - онлайн-тести «Великі географічні відкриття», що створені вчителем на сайті «На урок» ( 6 х 0,5 = 3 бали )
Учитель: надсилає учням посилання на Google Classroom. Завдання оцінюються автоматично, учні вносять оцінку в оціночну таблицю, яка лежіть на парті у кожного учня. (Слайд 1)
Код доступу 264265
Попросіть учнів використати цей код, відкривши посилання
join.naurok.ua
Або надішліть посилання учням:
1.3. Мотивація навчальної діяльності
1.4. Оголошення теми уроку, представлення її змісту та очікуваних результатів. Учитель відкриває тему уроку ( Слайд №2) й пропонує учням висловитися з приводу змісту та очікуваних результатів. Після цього відбувається порівняння очікуваних результатів (Слайд №3)
ІІ. Основна частина
2.1. Вивчення нового матеріалу ( первинне сприйняття)
Учитель:пропонує записати тему в зошит і накреслити таблицю, шаблон якої лежить на кожній парті ( і на Слайді №4), звертає увагу на те, що заповнювати таблицю слід протягом уроку, уважно слухаючи повідомлення однокласників.
Народи доколумбової Америки |
Територія проживання |
Основні заняття |
Держава й суспільні відносини |
Досягнення, відкриття |
МАЙЯ |
|
|
|
|
АЦТЕКИ |
|
|
|
|
ІНКИ |
|
|
|
|
Учитель: Проблемне питання уроку (Слайд 5) – Який вклад внесли народи доколумбової Америки в історію людства?
Команди «Майя», «Ацтеки» та «Інки» звітують про виконання випереджувального завдання за алгоритмом:
Учитель; доповнює та виправляє ( за необхідності) повідомлення учнів, нагадує про необхідність заповнення таблиці.
Учнівські презентації, об'єднані в одну, демонструються протягом представлення нового матеріалу.
Демонстрація відео франменту «Великий Інка» ( 1 хвилина)
2.2. Систематизація і узагальнення нових знань та умінь
Учитель: На основі ілюстрацій (Слайд 6) зясуйте, якою була подальша доля
підкорених народів?
Учитель: пропонує завершити роботу в таблиці «Народи доколумбової Америки».
Народи доколумбової Америки |
Територія проживання |
Основні заняття |
Держава й суспільні відносини |
Досягнення, відкриття |
МАЙЯ |
Півострів Юкатан і Гватемала в Центральній Америці |
Землеробство, ремесло, обробка каменю |
Відсутня єдина держава. Міста-держави з власним правителем. Управлять допомагали жерці, знать. Общинники «низькі люди». Раби – окрема група. |
Писемність, точний календар, ввели «нуль», астрономічні обсерваторії, кам’яні храми, палаци. |
АЦТЕКИ |
Центральна Америка, території Мексики |
Землеробство - плавучі поля,, ремесло, військова справа |
Держава з центром – Теночтітлан. На чолі – імператор. Військова знать займала високі посади |
Знали технологію виробництва паперу з кори, розвинена медицина, ювелірна справа. |
ІНКИ |
Західне узбережжя Південної Америки, Центральні Анди |
Землеробство, ремесло, тваринництво, військова справа |
Держава із столицею Куско. Правитель – Великий Інка, Син Сонця. Родичі займали високі посади. Родові общинники залишалися безправними. |
Кіпу – вузелкове письмо, дороги, поштовий зв'язок, особливі школи, акведуки, підвісні мости. |
Учитель: пропонує перевірити завдання із складання таблиці (3 учня).Діти вносять корективи в зошити.
Учитель: Пригадайте проблемне питання, яке отримали на початку уроку – Який вклад внесли народи доколумбової Америки в історію людства? Чи можемо висновками нашої таблиці дати відповідь на поставлене питання? (1 - 2 учня).
ІІІ. Підсумковий етап
3.1. Перевірка знань і умінь за допомогою інтерактивниз вправ LearningApps:
1. «Історичний пазл» - поєднання країни й певних досягнень ( при вірному виконанні демонструється відео сюжет «Храми майя» ( 1,35 хвилина) https://learningapps.org/display?v=pycn4nhkt20
2. Вікторина «Відкриття і мореплавці» https://learningapps.org/watch?v=p78ix8r6t17
3.2. Підведення підсумків уроку, рефлексія
Оцінювання роботи учнів відбувалося на всіх етапах уроку в табличках, які заповнює кожен учень. Виставлення оцінок за урок.
Тести ( 6 х 0,5 б.) (до 3бал.) |
Випереджу- вальне завдання ( до 4 бал.) |
Заповнення порівняльної таблиці (до 2бал.) |
Узагальнення (до 2 бал.) |
Рефлексія ( 1 бал) |
Разом |
|
|
|
|
|
|
Учитель пропонує учням коротко представити власні враження від уроку в таблиці, яка є в файлі на кожній парті.
Плюс (+) |
Мінус (- ) |
Цікаво ( ! ) |
усе, що сподобалось: інформація, форми роботи, емоції, користь і т.п. |
усе, що не сподобалось: було надто складним чи нудним, залишилось незрозумілим і т.п. |
усе, що викликало інтерес: нові факти, думки, питання й міркування, що з’явились, і т.п. |
|
|
|
Слово надається 2 – 3 учням для озвучування записаного.
3.3. Інструктаж до виконання домашнього завдання
Обов’язкове завдання: повторити параграфи 1 – 4 підручника, нанести на контурні карти території проживання підкорених європейцями народів.
Додаткове завдання : Скласти «хмару тегів» до вивченої теми за допомогою програми «WordCloud.pro.».