Дайджест з теми: «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх» 9 клас
1. За допомогою «Хмаринки тегів» сформулюйте поняття «цивільне право».
Цивільне право –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
2. Користуючись витягом з Цивільного кодексу України, заповніть пропуски в тексті.
3. Розв’яжіть юридичну задачу.
Тринадцятирічний Володимир за участь у телевізійних передачах отримав винагороду в сумі 40 гр. За ці гроші він купив маркер (12 грн.) і електронний калькулятор (26 грн.). Батьки В. вирішили, що він нерозумно витратив гроші, бо в сім'ї вже є кілька маркерів і калькулятор. Вони повернули покупку до крамниці, вимагаючи від директора повернення грошей. Директор відмовився задовольнити їх вимогу, пояснюючи, що хлопчик зробив покупку за власні гроші, якими неповнолітні мають право розпоряджатися самостійно. Чи правомірні дії директора?
Розробка відкритого уроку з правознавства (9 клас). 11.12.2017
Тема: «Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх»
Мета: 1) дидактична: дати уявлення про поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «правочин»; ознайомити з основними джерелами права в галузі цивільного права;
2) розвиваюча: розвивати уміння коментувати та аналізувати юридичні тексти; шукати необхідну інформацію; розвивати уміння аргументовано висловлювати свою точку зору та практичні навички роботи з нормативно-правовими актами;
3) виховна: виховувати пріоритет загальнолюдських цінностей, активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність; виховувати повагу до Законів України та любов до Батьківщини; виховувати вміння захищати свої права цивілізованим шляхом.
Тип уроку: практично-аналітичний
Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.
Обладнання: підручник, відео-ряд, ІКТ, витяги нормативно-правових актів, ресурси мультимедіа кабінету та учнів, роздатковий матеріал, схеми, таблиці.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Виклик
ІІІ. Усвідомлення
ІV. Рефлексія
V. Виставлення оцінок
Хід уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Щоденно ми з вами, навіть не здогадуємось про те, що постійно вступаємо у правовідносини, тобто у відносини, що регулюються нормами права. Недаремно, людство протягом тривалого історичного розвитку намагалось розробити такі правові норми, які б найкраще регулювали суспільне життя. не дивно, що економіст, літератор кінця ХХ ст. Данило Рудий вважав закон проявом людської мудрості, з цього приводу він говорив: «Закон є вищий прояв людської мудрості, що використовує досвід людей на благо суспільства». Тож, сьогодні на уроці ми з вами поринемо у глибини мудрості народу та законодавців в царині цивільного права. На уроці ми з вами познайомимось з такими поняттями як «цивільна правосуб’єктність особи», її складові, визначимо які види цивільної дієздатності передбачені законом.
Працюючи сьогодні на уроці ми з вами повинні обміркувати «Чи достатній обсяг цивільних прав і обов’язків має неповнолітня особа». Тож, відкривайте ваші зошити і запишіть тему уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів
Але перш ніж ми з вами перейдемо до вивчення нового матеріалу давайте згадаємо:
І Які правовідносини регулює цивільне право
Діти, давайте спробуємо з вами сформулювати визначення поняття «цивільне право». У цьому нас допоможе «Хмарка тегів». Знайти цю хмаринку ви зможете у своєму опорному конспекті.
Думки учнів.
Отже, цивільне право – це галузь права, що врегульовує цивільні правовідносини, тобто майнові та особисті не майнові відносини між юридично рівними учасниками.
Ми з вами впритул наблизилися до предмету цивільного права.
Зараз ми працювати зі схемою « Предмет цивільного права». У ході нашої роботи ви не тільки повинні занотувати до зошиту схему, але й підібрати приклади з вашого життя де ви вступали у зазначенні правовідносини.
Користуючись визначенням скажіть, що є предметом регулювання цивільного права?
ІІІ Пояснення нового матеріалу
Отже, цивільне право регулює …..( діти – майнові відносини.)
Наведіть приклади із свого життя де ви ставали учасниками майнових відносин. Учні наводять приклади.….. Дякую.
Згідно з інформацією Міжнародного Альянсу Інтелектуальної власності Україна – найбільша піратська країна світу. У зв’язку з цим проти нашої держави були запровадженні санкції.
Скажіть будь-ласка чому світове співтовариство приділяє таку увагу піратству? Які права творця порушує кожен з нас качаючи з Інтернету музику улюбленого виконавця чи цікавий фільм? (Відповідь учнів: право інтелектуальної власності).
Право інтелектуальної власності законодавиць відніс до особистих не майнових відносин. Особисті немайнові відносини ми можемо розділити на 2 групи:
Отже, предмет цивільного права ми з вами визначили.
Робота з підручником
А зараз давайте відкриємо ваші підручники на ст.106 та спробуємо з’ясувати, які НПА належать до джерел цивільного права (Учні називають джерела Цивільного права за ланцюжком.
Сьогодні на уроці ми з вами часто вживали поняття «відносини»; «правовідносини». ми повинні розуміти, що кожні правовідносини передбачають наявність низки обов’язкових елементів без яких вони не можуть існувати. Отже, зараз ми будемо з вами говорити про склад цивільних правовідносин. Нагадайте мені будь-ласка, складові правовідносин.
Склад цивільних правовідносин
Вони виникають між певними учасниками – суб’єктами, стосовного майнового або немайнового блага – об’єкти. Важливим елементом цивільних правовідносин є зміст, відображений у конкретних суб’єктивних правах і обов’язках учасників правовідносин.
ІІ Що таке цивільна правоздатність і цивільна дієздатність
Особливістю правового статусу суб’єктів правовідносин є те, що вони наділяються цивільною правосуб’єктністю.
1. Діти, пригадайте, що таке правосуб’єктність?
2. Які види цивільної правосуб’єктності ви можете назвати?
Ваші підручники подають тільки 2 елементи правосуб’єктності, тоді як ми з вами використовуючи додаткову літературу та Цивільний Кодекс України виділятимемо і 3 елемент, а саме деліктоздатність (здатність нести відповідальність за свої дії).
Правосуб’єктність фізичної та юридичної особи дещо відрізняється, тож, візьміть зараз картку з завданням № 2 «Правосуб’єктність фізичних та юридичних осіб» і в ході моє розповіді заповніть таблицю
Розповідь вчителя: Фізичні особи рівні в своїй правоздатності. Цивільної правоздатності не можна позбавити жодну фізичну особу. Натомість її цивільну дієздатність можуть обмежити у разі й у порядку, встановлених законом. Наприклад, якщо особа страждає на психічний розлад, який істотно впливає на усвідомлення нею значення своїх дій та/або можливість керувати ними, чи зловживає алкогольними напоями, наркотичними засобами, токсичними речовинами й тим ставить себе чи свою сім’ю, інших осіб, яких вона за законом зобов’язана утримувати, в скрутне матеріальне становище, суд може обмежити її дієздатність. У такому разі над фізичною особою встановлюють піклування: вона може самостійно вчиняти лише визначені правочини, а інші – за згодою піклувальника. Поновлюється цивільна дієздатність фізичної особи судом у разі зникнення підстав, що призвели до її обмеження.
Якщо фізична особа не здатна усвідомлювати значення своїх дій та/або керувати ними внаслідок хронічного, стійкого психічного розладу, то вона може бути визнана судом недієздатною. Над такою особою встановлюється опіка. Недієздатна фізична особа не має права вчиняти жодного правочину. Від її імені та в її інтересах такі дії вчиняє опікун. Він також відповідає за шкоду, завдану недієздатною фізичною особою.
На відміну від фізичної, цивільні правоздатність і дієздатність юридичної особи настають одночасно з моменту державної реєстрації та припиняються одразу після її ліквідації або реорганізації.
ПРАВОСУБ’ЄКТНІСТЬ ФІЗИЧНИХ ТА ЮРИДИЧНИХ ОСІБ
Вид правосуб’єктності |
Фізичні особи |
Юридичні особи
|
Правоздатність |
Набувається з моменту народження |
Набувається з моменту державної реєстрації юридичної особи
|
Дієздатність |
Набувається з досягненням певного віку; може бути обмежена судовим рішенням
|
Набувається з моменту державної реєстрації юридичної особи
|
Деліктоздатність |
Набувається з досягненням певного віку |
Набувається з моменту державної реєстрації юридичної особи |
ІІІ Якою є цивільна правосуб’єктність неповнолітніх осіб
Через відсутність у малолітніх осіб (до 14 років) життєвого досвіду, неможливість у повному обсязі розуміти значення своїх дій і керувати ними, їхня дієздатність є частковою. Тож, давайте з вами працюючи з окремими статтями Цивільного Кодексу України спробуємо визначити види та обсяг цивільної дієздатності неповнолітніх осіб. Зараз будь-ласка, відскануйте QR код, що знаходиться у ваших дайджестах, у лівому верхньому куточку натисніть «Види цивільної дієздатності» та заповніть пропуски у наведеній таблиці.
Види цивільної дієздатності
ІV. Рефлексія
Проблемне питання
Зараз, давайте повернемось до нашого з вами запитання, що лунало на початку уроку, «Чи достатній обсяг цивільних прав і обов’язків має неповнолітня особа» (Думки учнів)
Узагальнення знань учнів
Ось і завершили ми з вами перший урок з теми «Цивільне право», але перш ніж ми з вами запишемо домашнє завдання, давайте виконаємо декілька завдань на закріплення знань отриманих на уроці.
Узагальнення знань у нас вами відбудеться у формі «Блеф-клубу», я зачитуватиму певні твердження, у разі помилкового твердження ви повинні сказати слово «Стоп» і виправити помилку. Однак, учні ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– працювати з нами не будуть, у вас на столах лежать правові рівняння, ваше завдання х вирішити і здати в кінці уроку.
Гра «Блеф-клуб»
1. Цивільну дієздатність особи неможливо обмежити навіть за рішенням суду.
2. Цивільна правоздатність особи наступає від моменту народження.
3. До суб’єктів цивільних правовідносин не належать фізичні особи.
4. Малолітніми вважаються особи віком від 14 до 18 р.
5. До джерел ЦП належить: КУ, ЦКУ, значна кількість законів, як от «Про авторські та суміжні права» тощо.
Виставлення оцінок
Домашнє завдання: опрацювати параграф 16, скласти юридичну ситуацію з теми