Урок. Д.Білоус «Колядник». Традиції українського народу

Про матеріал
Традиції українського народу Українські зимові свята – одні з найяскравіших і найсамобутніших, адже в нашого народу є багато цікавих традицій, обрядів, звичаїв. Усі свята новорічно-різдвяного циклу – це радість, веселощі, ялинка, колядки, вертеп, подарунки, смаколики, розваги.
Перегляд файлу

Тема уроку: Д.Білоус «Колядники»

Мета уроку: вдосконалювати навички виразного та свідомого читання вірша Д.Білоуса «Колядники»; збагачувати словниковий запас; розвивати мислення, пам’ ять, увагу; уміння виділяти у тексті головне; поглиблювати знання учнів про Різдво Христове; виховувати повагу та шану до звичаїв свого народу, любов до рідного краю, повагу до минулого й сучасного; виховувать в учнів працьовитість, бажання пізнавати свята.

Обладнання: таблиці для словникової роботи; таблиці для розчитування; різдвяні атрибути: звізда,дзвіночок,вертеп; тематична виставка книг.

ТЗН: ноутбук, аудіозапис колядки «Дзвонять дзвоники різдвяні».

 

                                Хід уроку

І.Організація класу до уроку.

               Рада я вас всіх вітати

               І урок наш розпочати.

               Настрій – супер,

                Погода – клас,

                До роботи – все гаразд!

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

        1.Розгадування загадок.

- З неба падають сніжинки,

  Люди всі несуть ялинки.

  Рік старий кудись утік –

  Так приходить…

- Він легкий, неначе пил. З неба він летить без крил…

- Пухнастий сніг усе вкриває, Різдвяна зірка в небі сяє…

- Влітку коні спочивають, взимку діточок катають…

- Має повно колючок,

  Мов зелений їжачок.

  А в зимові гарні свята

  Має ще й прикрас багато…

- Пухнастий сніг усе вкриває

  Різдвяна зірка в небі сяє.

  Повсюди радість,щастя,сміх-

  Це місяць перший із усіх…

- Летять сніжинки за вікном

  І свято до нас приходить в дім

  Особливим світлим торжеством.

  Кличемо ми той день

-В яслах солома

  У них дитя,

  То день народження…

2.Вправа «Мікрофон»

- Діти, за що ви любите зиму? (Відповіді учнів)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  Зима принесла нам веселі зимові свята.

-Діти, які свята вам найбільше подобаються? (Відповіді дітей)

  Українські зимові свята – одні з найяскравіших і найсамобутніших, адже в  нашого народу є багато цікавих традицій, обрядів, звичаїв.  Усі свята новорічно-різдвяного циклу – це радість, веселощі,  ялинка, колядки, вертеп, подарунки, смаколики, розваги.

-Сьогодні ми з вами ознайомимося з віршем Д.Білоуса «Колядники».

1.Біографічні дані поета для дітей.

 Народився поет в селянській багатодітній сім ї, в  селі Курмани Сумської області. Він був десятою дитиною в родині Ганни Давидівни і Григорія Миколайовича Білоусів.

  Батько закінчив три класи церковно-парафіяльної школи. Його старший брат Олекса складав вірші. Вдома вони створювали театр для дітей. Звідси і зародилась любов у хлопця до літературної діяльності.

  Він добровільно пішов на фронт, де й був тяжко пораненим. У 1945 році закінчив філологічний факультет Київського університету. Д.Білоус все життя присвятив літературній діяльності. Збірки «Диво калинове» та «Чари барвінкові» принесли поетові найбільшу славу.

  13 жовтня 2004 року на 85 році життя полинув сивим журавлем у вічність. Похований на Байковому кладовищі у Києві.

2.Розповідь учням про Різдво Христове.

 Одним із самих чарівних, сімейних свят – є Різдво Христове.Його з нетерпінням чекають усі християни і діти, і дорослі. Адже саме у ніч з 6-го на 7-е січня відбулося велике чудо для всіх людей – народився син Божий Ісус Христос – захисник бідних і знедолених.

  Із давніх-давен існував у нашому народі гарний звичай бажати один-одному і господарям щастя, здоров’ я, многих літ і всяких статків у хаті і родині.

  Згідно з традицією 6 січня, коли на небі з’ являлась перша зірочка –

 сім’я збиралась за святковим столом. Страви дозволялись тільки пісні – риба, фрукти, горіхи,…Головною вважалася кутя. Всього страв повинно бути 12 – за кількістю апостолів.

  На наступний день йдуть на Богослужіння, а потім діти починають колядувати. На Різдво прийнято ходити із зіркою по домівках, співаючи колядки. При колядуванні заведено вбиратися в різдвяні костюми і вітати кожного зустрічного з Різдвом. Також є така традиція: опівночі, в ніч із 6-го на 7 січня, необхідно відчинити вікна і двері, щоб Різдво увійшло в дім. Оскільки на Різдво закінчується піст, то прийнято готувати 12 страв, але вже не пісних. Увечері на Різдво знову за вечерею, коли зійде перша зірочка, збирається вся родина, щоб відсвяткувати народження Христа.

  Вже по Святій Вечері українці починали ходити по хатах з піснями та відтворенням побутових сценок. Вітали господарів та їхніх дітей. Віншували їм злагоду й достаток.

  До колядування готувались заздалегідь. Традиційний колядницьких ватаг – білі та коричневі кожушки й свитки, чоботи власної роботи або віночки у дівчат були прикрасою різдвяного вертепу. Колядувати ходять із «звіздою» та дзвоником. «Звізду» роблять з дерев' яної обичайки та тоненьких дощечок, семи дощечок. Звізда декорується кольоровим папером та стрічечками, а в середині образок «Народження Христа» і свічка.

   Чого не можна робити на Різдво?

 Згідно із церковною традицією, 7 січня можна снідати лише після того, як

сім ‘я повертається  із церкви. Першу ложку мав з їсти голова родини та благословити трапезу. Лише після цього інші члени сім ї могли приступати до частування.

 Різдво вважають святом милосердя, тож не можна відмовляти нужденним у милостині. Своєрідною милостинею є і подяка колядникам, тому не реагувати на цей спів також не можна. У цей день заборонено лихословити і сваритися. Забороняється шити, прати, прибирати, виконувати різну фізичну роботу. Народження Христа потрібно зустрічати в чистому охайному одязі.

  Мабуть найкраща традиція Різдва – це провести час у родинному колі.

ІV. Ознайомлення з твором.

1.Читання вірша Д.Білоуса «Колядники» вчителем.

-Який жанр твору?

-Як описав поет зовнішність хлопчика?

2.Словникова робота.

Напуска ману –робить сердитий вигляд;

Дошкулю – заморожу.

3. Мовчазне читання вірша учнями.

    Пам ‘ятайте,милі діти,

    І хлоп ‘ята, і дівчата.

    Щоб успіхи чудові мати,

    Треба гарно всім читати.

Запитання до прочитаного:

-Хто головний герой твору?

-Чого просить малий колядник у своїй колядочці?

4.Читання учнями вголос.

-Що несе в торбинці Гриць?

-Яка мета цього твору?

V.Закріплення вивченого матеріалу.

  1.Вправа. Ромашка «Блума».

 (Учні по черзі відривають пелюсточку ромашки і дають відповіді на запитання прочитаного твору).

-Чи довелось колядувати тобі?

-Хто головний герой твору?

-Які гостинці ти отримав від коляди?

-Яка колядочка у хлопчика?

-Що несе Гриць з коляди кроликам?

-Як мама зодягла хлопчика?

Що прохав у колядці Гриць?

-Що буде, коли дядько не дасть пирога?

-Що в іншого господаря прохає колядник?

-Чи раді дорослі дяді і тьоті колядникам?

-Гриць іде з коляди, мов господар із…

2.Гра «Закінчити речення».

(Дівчатка читають початок речення, а хлопчики продовжують до кінця речення).

3.Гра «Розвідник»

-До слова коляда потрібно з тексту підібрати споріднені слова (колядочка, колядниця, колядує, колядник, колядинець).

4.Вправа. Кола «Вартега».

(На спеціальному бланку даються зображені кола, а учні повинні зобразити предмети із кіл про які читали у тексті. Тобто домалювати кола.)

4.Слухання колядки «Дзвонять дзвоники різдвяні».(Аудіозапис)

5.Виконання колядок учнями.

6.Тематична виставка літератури.

(Взимку багато зимових свят. Про історію їх виникнення, традиції святкування можна прочитати ось у цих книгах).

VІ. Підсумок уроку.

-Коли в Україні святкують Новий рік, День Святого Миколая, Різдво Христове?

-Яке із цих свят державне, яке релігійне?

Рефлексія .Вправа «Світлофор».

(Коли учні відмічають зелений колір – на уроці все сподобалось; червоний – щось не сподобалось; жовтий – хочуть більше дізнатись.)

 

  •  

-                                                    

docx
Додав(-ла)
Шевченко Інна
Додано
10 січня 2022
Переглядів
1449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку