Тема: Данте Аліг’єрі. Поема «Божественна Комедія». Композиція твору.
Мета: пригадати відомості про життя та творчість Данте; розкрити основні особливості поеми «Божественна Комедія»; жанрової своєрідності поеми, поглибити знання про алегорію, дослідити алегоричні значення образів поеми, визначити її новаторський характер; спонукати до розвитку навичок дослідницької діяльності, складання опорної схеми, самостійного здобування нової інформації із додаткових джерел; сприяти формуванню особистісного естетичного судження; заохочувати до формування в учнів прагнення розуміти світ навколо себе, бажання до самовдосконалення, повагу до почуттів інших.
Предметні компетентності, що формуються на уроці:
Ключові компетентності, що формуються на уроці:
- застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації;
- створювати електронну продукцію (презентацію, буктрейлер);
- здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
- висловлювати думку щодо порушених у поемі «Божественна комедія» соціальних проблем.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв'язки: географія, інформаційні технології, математика
Обладнання: текст «Божественної комедії», ілюстративний матеріал, презентації, буктрейлери
Люди ніколи не бувають
ні безмежно хороші,
ні безмежно погані
Франсуа де Ларошфуко
Хід уроку
І Організація учнів до уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності
За однією східною легендою, якось боги вирішили створити світ. З'явились зорі, небо, море, квіти, гори… А потім – людина. Наприкінці вони подбали про Істину. Задумались боги, куди сховати її, щоб людина не одразу її знайшла. Їм хотілося, щоб якомога довше шукати Істину. «Давайте сховаємо її на найвищій вершині»,- сказав один бог. «Давайте сховаємо її на самому дні моря»,- заперечив інший. І лише найстарший і наймудріший бог сказав: «Ні, сховаємо її в душі людини. Вона шукатиме істину в усьому Всесвіті, не підозрюючи, що носить її в собі». Кожна людина у своєму житті шукає істину. Шукав її і Данте.
Бесіда
- Як ви розумієте слова видатного французького письменника-мораліста Франсуа де Ларошфуко?
- Чи можна, опираючись на епіграф спрогнозувати про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці?
ІІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Отже, тема сьогоднішнього уроку - Данте Аліг’єрі. Поема «Божественна Комедія». Композиція твору. Пошуки втраченого шляху.
На уроці ви дізнаєтесь про те, як Данте розумів будову Всесвіту й роль людини в ньому, ми розкриємо жанрову своєрідність поеми «Божественна комедія», детальніше ознайомимося з образами поеми, визначимо її новаторський характер.
IV Актуалізація опорних знань
Данте… Це ім'я не можливо обминути, вивчаючи зарубіжну літературу. Про нього говорять лише гіперболами – величний, неповторний, осяяний, геній. У самому імені Данте прихований шлях до безсмертя, воно перекладається «як той, що дає (дарує)», він подарував людині віру у свою силу, у свої внутрішні можливості, надію на моральне оновлення себе і всього людства. Це про нього шепотіли мешканці міста, що він бачив Люцифера, спускався у пекло і повернувся, тому що його обличчя здавалося присипаним попелом із пекла. А про себе він міг би сказати лише : «… і плакала Любов у серці в мене …», тому що завжди зберігає вірність двом музам: коханій та Італії, про єдність якої мріяв протягом усього життя.
Б е а т р і ч е. Данте — один із найталановитіших італійських поетів, життя якого припадає на перехідний період між Середньовіччям та добою Відродження. Цікаво, що в історію увійшло саме ім’я поета — Данте, а не прізвище — Аліґ’єрі (як, наприклад, Боккаччо , Рабле, Достоєвський, Толстой).
Б о к а ч ч о. Народився Данте Аліґ’єрі у травні 1265 року у Флоренції. Цьому місту судилося стати батьківщиною славетного італійця Франческо Петрарки. Тут була створена «Мона Ліза» Леонардо да Вінчі. Данте походив зі збіднілої дворянської сім’ї. Здобув прекрасну освіту, був добре ознайомлений із античною літературою, особливо з творчістю Вергілія, який став його улюбленим письменником.
Б е а т р і ч е. У житті поета відбулася зустріч, що наклала відбиток на всю його творчість та долю. Коли Данте було 9 років (мені 8), ми зустрілися уперше. Він одразу закохався у мене. Але друга зустріч — у церкві — відбулася лише через декілька років. Я зробила вигляд, що не помітила його захоплених поглядів...
Б о к а ч ч о. Саме ця історія юнацького кохання лягла в основу віршів поетичної збірки під назвою «Нове життя». У цих поезіях Данте описує свої відчуття від зустрічей з прекрасною Беатріче, оспівує своє кохання до неї.
Б е а т р і ч е. Невдовзі батьки видали мене заміж. Я не стала щасливою у цьому шлюбі, але я була слухняною дочкою. Доля булла жорстокою: мені судилося померти у віці 25 років. Але залишилася одна душа на світі, яка ніколи не забувала мене, присвячуючи мені все нові й нові поезії.
Б о к а ч ч о. Так, Данте ніколи не забував Беатріче. Але життя продовжувалося. Поет одружився з Джеммою Донатті (про яку жодного разу не згадав у своїх творах), у сім’ї народилося двоє синів.
Б е а т р і ч е. Доля готувала ще чимало випробувань для великого поета. Бо він був не лише митцем, а ще й політиком, громадянином, пристрасною та небайдужою людиною.
Б о к а ч ч о. У країні точилася запекла боротьба двох партій: гвельфів — прибічників об’єднання під владою римського папи та гібеллінів — прибічників німецького імператора. За традицією своєї сім’ї, Данте належав до партії гвельфів.
Б е а т р і ч е. У 1302 р. Данте був приговорений до вигнання і більше не повернувся до свого рідного міста. Останні роки свого життя поет провів у Вероні та Равенні. У 1315 р. уряд Флоренції оголосив амністію: ті, хто хотів отримати помилування, повинні були пройти через все місто в полотняних сорочках та паперових ковпаках. Так водили на вогнище єретиків. Але такий шлях був неможливим для Данте.
Б о к а ч ч о. «Ні,— писав своєму другові поет,— це не шлях повернення на Батьківщину. Якщо немає більш гідного шляху, то у Флоренцію я не увійду ніколи»
Б е а т р і ч е. На свою батьківщину він так і не повернувся, і до останніх своїх днів вважав себе «безвинним вигнанцем». У вересні 1321 року, повертаючись із Венеції, Данте захворів болотяною лихоманкою та помер у ніч з 13 на 14 вересня. Правитель Равенни поклав на чоло поета лавровий вінок.
Б ок к а ч ч о. Похований Данте у Равенні, хоча влада Флоренції неодноразово прагнула перенести прах поета на його батьківщину, там навіть установили усипальницю для тіла митця, яка і досі залишається порожньою.
V Робота над темою уроку
Історія написання. Поему «Комедія» Данте писав упродовж 14 років: розпочав 1290р., переробив 1313-го,а завершив 1321-го.
Композиція. « Божественну комедію» поділено на три частини («Пекло», «Чистилище», «Рай»), кожна з яких містить 33 пісні. Усього в поемі 100 пісень: 1 (вступ) +33 ( « Пекло»)+33 («Чистилище»)+33 («Рай»). Як математик Данте обчислив просторові параметри : а) у «Пеклі»- 9 кіл; б) у «Чистилищі» - 2передчистилища і 7 сходинок гори; в) у «Раю» - 9 небесних сфер.
«3» частини поеми «3» кольори вбрання Беатріче «3» пащі царя
Жанрова своєрідність. За жанром «Божественна комедія» є ліро-епічною поемою.
І перш чим ми будемо аналізувати зміст поеми, прошу вас представити свої проєкти.
Давайте пригадаємо зміст Божественної комедії і оформимо міні фільм за частинами «Божественної комедії»
Об’єднайтесь, будь ласка, у три групи. Кожній буде дане завдання за 10 -12 хв описати одну з частин Комедії: Пекло, Чистилище, Рай і представити свою роботу. Можете користуватися підручниками, зошитами та інтернетом. Час пішов.
А) першоосновою життя є кохання;
Б) найстрашніший гріх - зрада;
В) рушій Всесвіту – високі моральні цінності
- Чи актуальними вони є у наш час?
(Алегорія – це троп, інакомовлення, у якому узагальнене абстрактне поняття передається за допомогою конкретного образу.)
Алегорії в творі неоднозначні. Наприклад, звірі, що заступають поетові шлях у темному лісі, представлені за традиціями – тлумаченням символів:
леопард - підступність; лев - жорстокість; вовчиця – ненажерливість, хтивість.
Та існує й інше тлумачення : леопард – політичні супротивники Данте, лев – король Франції, вовчиця – римське папство.
Асоціативний тренінг
Для узагальнення знань стосовно алегоричних образів поеми, давайте проведемо асоціативний тренінг:
VІ Підсумок уроку
Підводячи підсумок уроку хочу сказати:
Данте Аліґ'єрі випередив свій час, своїх сучасників, і навіть багатьох своїх наступників. Він став першим співцем Відродження, нового життя.
Пропоную і вам дати оцінку поемі Данте.
« Данте, твоя поема – це…»
Учні пишуть слова на картках, що вішають на дошці, утворюючи асоціативний кущ.
І на пам'ять про наш урок хочу прикріпити на дошку у вашому класі картку з висловлюванням Анатолія Бахути:
Хто хоче світу – стань собою,
Хто хоче Бога – йди у храм,
Хто хоче друга – йди з юрбою,
Хто хоче істини – йди сам.
Візьміть ці слова як побажання бути Людьми.