Урок "Давні звичаї та обряди"

Про матеріал
5 клас Тема. Давні українські зимові обряди. Мета. Ознайомити учнів з особливостями українських народних пісень зимового календарного циклу, особливостями їх звучання та виконання, ознайомити з жанрами українських календарних пісень: колядок, щедрівок, віншівок та народними традиціями їх виконання на зимових святах, особливостями проведення зимових свят в Україні. Розвивати вміння учнів розрізняти на слух виконання народних зимових пісень, розпізнавати на слух народні пісні та давати характеристику музичному образу й засобам виразності в народних піснях зимового циклу, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, музикувати на інструментах. Виховувати інтерес до українських народних календарних народних пісень, обробок народних пісень. Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему. Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація. Основні поняття для засвоєння: українські народні пісні зимового циклу: колядки, щедрівки, віншівки. Твори, які вивчаються на уроці: • М. Леонтович. «Щедрик» (а капела) у виконанні дитячого хору. • М. Леонтович. «Щедрик» у виконанні мішаного хору та оркестру. • Цікаві версії виконання твору «Щедрик» М.Леонтовича. • «Новорічна пісня». Сл. та муз. Н. Май — розучування. • Пісня «Під Новий рік» - виконання
Перегляд файлу

http://www.playcast.ru/uploads/2016/10/22/20277788.png

 

 

 

Розробка уроку з музичного мистецтва

для 5 класу на тему:

 

 

 

https://i.pinimg.com/736x/92/c6/f5/92c6f5a2797a6d42434b1978a66f9cdd--ukrainian-language-ukraine.jpg

 

 

Підготувала вчитель музичного  мистецтва

Оксана  Кордонська

http://www.playcast.ru/uploads/2016/10/22/20277788.png

5 клас

Тема. Давні українські зимові обряди.

Мета. Ознайомити учнів з особливостями українських народних пісень зимового календарного циклу, особливостями їх звучання та виконання, ознайомити з жанрами українських календарних пісень: колядок, щедрівок, віншівок та народними традиціями їх виконання на зимових святах, особливостями проведення зимових свят в Україні.

Розвивати вміння учнів розрізняти на слух виконання народних зимових пісень, розпізнавати на слух народні пісні та давати характеристику музичному образу й засобам виразності в народних піснях зимового циклу, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, музикувати на інструментах.

Виховувати інтерес до українських народних календарних  народних   пісень, обробок  народних  пісень.

 Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему. 

Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація.

Основні поняття для засвоєння: українські народні пісні зимового циклу: колядки, щедрівки, віншівки.

Твори, які вивчаються на уроці:

  •     М. Леонтович. «Щедрик» (а капела) у виконанні дитячого хору.
  •     М. Леонтович. «Щедрик» у виконанні мішаного хору та оркестру.
  •     Цікаві версії  виконання  твору «Щедрик» М.Леонтовича.
  •     «Новорічна пісня». Сл. та муз. Н. Май — розучування.
  •     Пісня «Під Новий рік» - виконання

 

 

Хід уроку:

1. Організаційний момент

Слово вчителя:

     Рада всіх бачити. А тепер посміхніться  один одному. Нехай ваша посмішка дасть заряд енергії, щоб ви плідно попрацювали на уроці.

А зараз давайте методом «Світлофора» з’ясуємо, з яким настроєм ви прийшли на урок.

  • Метод «Світлофор».

Кожен учень піднімає відповідно до свого настрою картку:

                      червоний    - я  хвилююся;                      

                        жовтий       - мені байдуже!

                       зелений      - я налаштований на плідну роботу; хочу працювати.

2. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування. Народні українські танці та особливості їх виконання і звучання.

  • Що таке календарно-обрядові пісні?
  • Розкажіть про їхні особливості виконання та музичний супровід.
  • Які календарно-обрядові пісні ви знаєте?

3. Бесіда про українські особливості українських народних пісень зимового циклу

Слово вчителя:

 Зима! А з нею дивовижне свято!
Твоя душа у небеса летить
І радості одержує багато,
Й приходить справжнє щастя кожну мить.

Тема нашого уроку: «Давні українські зимові обряди та звичаї». Надворі панує зима. А в гості до всього українського народу одне за одним приходять радісні свята.

Поміркуйте! Чи є відмінність між колядками  та щедрівками?

В  основі  новорічно-різдвяної  обрядовості українців  є  три  свята:  Різдво, Святого  Василія («старий» Новий рік) та Святе Водохреще. Різдвяного вечора молоді люди, переважно хлопці, збирались у гурти, вибирали ватага — «березу» та міхоношу, запрошували музик і обходили всі оселі з колядками, релігійними піснями та віншівками:

Коляд, коляд, колядниця,

Добра з медом паляниця,

А без меду не така,

Дайте, дядьку, п'ятака.

Одчиняйте скриньку

Та давайте сливку.

Одчиняйте сундучок

Та давайте п'ятачок.

У колядках прославляють народження Христа і вітають господаря та всю його родину. В цих піснях завжди є заспів, власне колядка та приспів.

Щедрівки виконують переважно дівчата і діти напередодні Нового року та Водохреща. У цих піснях є традиційний приспів: «Щедрий вечір, добрий вечір».

А вдосвіта Нового року (14 січня) хлопчики-полазники  провідують  хресних   батьків, родичів і сусідів, проказують  чи   виспівують коротенькі привітання — віншівки й засівають оселі зерном:

Сію, вію, посіваю,

З Новим роком поздоровляю!

Щоб було у вас в стіжку,

В мішку, в коморі, в оборі,

В ложці, в мисці й у колисці.

Музичний словничок 

Колядки — старовинні обрядові величальні пісні, які виконують колядники від Різдва (7 січня) до Водохреща.

Щедрівки — новорічні обрядові пісні, в яких висловлюють побажання доброго врожаю, приплоду худоби й усіляких гараздів.

Віншівки — новорічні привітання, які виголошували хлопчики - полазники, засіваючи оселю господаря зерном на старий Новий рік (14 січня).

4. Музичне сприймання.

Вчитель. Багато професійних композиторів використовували у своїх творах народні мелодії. Український композитор Микола Леонтович написав майже 100 обробок на народні пісні. Пропоную прослухати українську народну пісню «Щедрик» в обробці композитора.

М. Леонтович. «Щедрик» (а капела) у виконанні дитячого хору;

М. Леонтович. «Щедрик» у виконанні мішаного хору та оркестру.

 

5. Аналіз музичного твору.

  •      Охарактеризуйте особливості виконання щедрівки різними хоровими колективами.
  •      Які засоби музичної виразності вам вдалося розпізнати в цьому творі в кожному випадку виконання?
  •      Яка щедрівочка вам більше сподобалася: у виконанні дитячого хору (а капела) чи мішаного хору з оркестровим супроводом?
  •      Оберіть малюнок, який, на вашу думку, найбільше підходить до прослуханого твору М. Леонтовича.

Ритмічний малюнок

Вчитель:      Всі співають, веселяться,

                       Не вгава  веселий сміх,

     Через те, що  скоро свято,

      Що за свято?

Відповідь:    Новий рік.

Вчитель: Я не даремно продовжила наш урок цією загадкою, тому, що вона розповідає про прихід новорічних свят, які несуть усім радість, сміх та щастя у кожну родину. Давайте вивчимо пісню про новорічне свято.     

6. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за  вибором вчителя).

7. Розучування пісні. «Новорічна пісня». Сл. та муз. Н. Май.

Ознайомлення зі змістом та характером пісні. Розучування мелодії пісні, виконання її по фразах. Виконання ритмічного малюнку пісні плесканням в долоні. Виконання пісні фразами індивідуально та групами.

8. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

 Міні-вікторина.

1. На яке свято співають колядки? (Різдво)

2.  Назвіть подругу Василя.  (Маланка)

3. Який композитор написав більш як 100 обробок українських пісень? (М.Леонтович)

4. Коли відзначають Святвечір? (Увечері 6 січня.)

5. У колядках і щедрівках часто згадують пана, пані, князя. Чи значить це, що пісні призначалися тільки багатим людям? (Ні, це так шанували простих господарів.)

9. Підсумок уроку

10. Домашнє завдання.

Вивчіть колядку  чи щедрівку. Виконайте ілюстрацію до прослуханої на уроці щедрівки в обробці М. Леонтовича. Підготуйтесь до свят. Віднайдіть віншівку, та вивчіть її.

Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Новорічний пісенник»

Мета: записувати народні колядки та щедрівки на диктофон, записувати текст народних пісень, оформлювати дитячий новорічний пісенник.

Очікуваний результат: пісенник.

План створення:

Ви бачили колись пісенник? Пропонуємо вам власноруч його виготовити. До нього зможете записати улюблені новорічні пісні та ' народні колядки й щедрівки.

1- й крок — візьміть диктофон та запишіть новорічні авторські та народні пісні у своїх рідних і друзів, прослухайте та запишіть текст пісень, які вам найбільше сподобались.

2- й крок — пригадайте та запишіть текст своїх улюблених новорічних авторських пісень та колядок, щедрівок.

3- й крок — спробуйте оформити свій перший новорічний пісенник: пропонуємо кожну пісню записати на окремий аркуш та окремо зробити яскраву новорічну обкладинку.

Заключне слово вчителя.                                                                                               Сьогодні ми з вами ознайомились із обрядами, звичаями, піснями давнини, глибше пізнали наших далеких предків.І упевнились в тому, що народна творчість живе в нашій пам’яті, вона має продовжувати своє існування.

Тож пам’ятайте ці добрі традиції, вітайте своїх рідних, друзів з Різдвом  Христовим, вивчайте і співайте для них колядки й щедрівки, від чистого серця бажайте щастя, здоров’я, благополуччя родині. Закінчити урок хочу словами народної щедрівки:

                                   Так, радуйся, земле,

                                    У пишній обнові.

                                    Бувайте щасливі!

                                    Бувайте здорові!

11. Вихід з класу під  музику М. Леонтовича.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку