Предмет: Всесвітня історія
План уроку №17
Тема програми: Держави Азії, Африки та Латинської Америки: вибір шляхів розвитку
Тема уроку: Деколонізація Африки. Крах Апартеїду
Мета:
Основні поняття і терміни: деколонізація, метрополія, Південно-Африканська Республіка (ПАР), бантустан, апартеїд, Організація Африканської Єдності (ОАЄ), трайбалізм.
Очікувані результати: здобувачі освіти зможуть називати дати, пов'язані з темою уроку; показувати на карті територіальні зміни в Африці; застосовувати й пояснювати поняття й терміни; характеризувати режими, які виникали в країнах Африки; аналізувати зміни на Африканському континенті, які відбулися після Другої світової війни; порівнювати розвиток африканських.
Компетентності:
Ключові: спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами (читатий розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела, авторські публікації на історичні й соціально політичні теми); ініціативність і підприємливість (використовувати досвід пізнання історії для вибору дієвих життєвих стратегій); соціальна та громадянська компетентності (працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий, зокрема взятий з історії, досвід).
Предметні: хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові зв'язки); інформаційна (критично оцінювати події, які відбулися в Африці на основі історичних джерел); просторова (показувати на карті територіальні зміни в Африці, які відбулися після Другої світової війни); логічна (визначати роль людського чинника в історії, розкривати внутрішні мотиви та зовнішні чинники діяльності історичних осіб); аксіологічна (визначати особливості відносин на африканському континенті після деколонізації).
Обладнення: комп’ютер, смартфон, підручник, атлас, сервіси Google.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Які держави володіли найбільшими колоніями в Африці у міжвоєнний період?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Здобувачі освіти переглядають відео про Африку
IV. Пояснення нового матеріалу
Деколонізація Африки
Деколонізація — процес надання незалежності та повного суверенітету колоніям, домініонам, підмандатним територіям.
Вчитель. Вирішальною подією в процесі деколонізації стало ухвалення Генеральною Асамблеєю ООН 14 грудня 1960 р. «Декларації надання незалежності колоніальним державам і народам», після чого відбулися події, які ввійшли в історію як «Рік Африки». Найдовше трималася за свою колоніальну імперію Португалія. Проте після того, як у 1974 р. в країні відбулася «Революція гвоздик», отримали незалежність португальські володіння в Африці — Ангола та Мозамбік. Останній бастіон колоніалізму впав на початку 1990 р., коли стала незалежною Намібія.
«Рік Африки» — образний вислів, яким позначають 1960 р., коли незалежність отримали 17 колоній на Африканському континенті.
Завдання: використовуючи підручник учні складають таблицю «Причини ліквідації колоніалізму» та охарактерезувати етапи деколонізація Африки.
Орієнтовний вигляд таблиці.
Причини ліквідації колоніальних імперій |
Передумови ліквідації колоніалізму
|
|
|
Завдання. Опрацювати текст підручника та додаткові матеріали та скласти основні етапи деколонізації Африки
Етапи деколонізаційного процесу:
Проблеми африканських країн
Вчитель. Здобуття незалежності не означало автоматичного вирішення проблем континенту. Національні еліти, які прийшли до влади, постали перед необхідністю самостійно, без допомоги метрополій, забезпечувати нормальне функціонування економіки, системи охорони здоров'я, освіти тощо.
Країни, які здобули незалежність, розвивалися по-різному. Частина африканських країн Сходу, поділяючи цінності демократії й конкурентного суспільства, орієнтувалися на США та Західну Європу. Інші країни (Гана, Гвінея, Малі, Ангола, Бенін, Конго, Танзанія, Ефіопія, Мозамбік) обрали соціалістичну орієнтацію, що передбачало визнання марксизму офіційною ідеологією та проголошення наміру будувати соціалізм.
Часто заяви африканських лідерів про соціалістичну орієнтацію були лише риторикою, аби отримати гроші, сировину та зброю від СРСР на «побудову соціалізму». Загалом у 80-х роках ХХ ст. майже 20 країн заявили про соціалістичну орієнтацію. Після розпаду СРСР і соціалістичного табору в Європі правителі цих країн більше не згадували про соціалістичну орієнтацію.
Рух неприєднання — міжнародне об'єднання країн світу, які визнають неприєднання до військово-політичних блоків і союзів одним з основних принципів своєї зовнішньої політики. Утворений на конференції в м. Белграді в 1961 р.
Завдання. Використовуючи підручник вказати основні проблеми та воєнні конфлікти постколоніальної Африки. Орієнтовний вигляд:
Країни Південної Африки
Найбільші конфлікти на території Африки
Роки |
Країна, події |
1952-1960 |
Заколот руху «Мау-мау» в Кенії |
1954-1962 |
Національно-визвольна боротьба за незалежність Алжиру |
1955-… |
Боротьба християнського населення на півдні Судану |
1960-1965, 1977-1978, 1997-… |
Громадянська війна в Демократичній Республіці Конго (Заїр – 1965-1997), сепаратистські рухи, втручання сусідніх, європейських держав, СРСР, США |
1961-1975 |
Війна за незалежність Анголи |
1962-1973 |
Війна за незалежність Гвінеї-Бісау |
1963-1975 |
Війна за незалежність Мозамбіка |
1963-1967 |
Війна Сомалі з Кенією |
1964-1968, 1977-1978 |
Війни Сомалі з Ефіопією |
1964 (1972) –1979 |
Громадянська війна (Війна білої і чорної громад) в Родезії |
1966-1989 |
Боротьба Намібії за незалежність |
1967-1970 |
Громадянська війна в Нігерії. Спроба створення на півдні країни незалежної держави Біафра |
1968-1971, 1976-1990 |
Громадянська війна в Чаді, втручання у події Франції та Лівії |
1975-2002 |
Громадянська війна в Анголі. Втручання у події СРСР, Куби, ПАР |
1975-1995 |
Громадянська війна в Мозамбіку. Втручання в події СРСР і ПАР |
1978-1979 |
Війна між Угандою і Танзанією |
1988-1989, 1993-1994 |
Громадянська війна в Бурунді |
1959, 1990-… |
Громадянська війна в Руанді |
1989-2003 |
Громадянська війна в Ліберії |
1989-… |
Громадянська війна в Сомалі |
1991-2000 |
Громадянська війна в Сьєрра-Леоне |
Крах апартеїду на півдні Африки
Вчитель. Після того як на початку 60-х років ХХ ст. більшість африканських країн здобула незалежність, расизм на континенті зберігався тільки в Південно-Африканській Республіці (ПАР), де існував режим апартеїду. Ця політика ґрунтувалася на ідеї про відособлений розвиток європейського й неєвропейського населення Південної Африки. Унаслідок застосування норм апартеїду більшість населення ПАР була позбавлена громадянських прав.
Зокрема, 23 млн темношкірих мешканців не мали виборчих прав. Для «кольорового» населення створювали спеціальні поселення — бантустани. Були заборонені змішані шлюби тощо. Громадські місця, транспорт, лікарні, пляжі й інші місця відпочинку рясніли вивісками «Тільки для білих». «Чорні» автобуси зупинялися на спеціальних автобусних зупинках, а «білі» — на «білих». У парках були лавки окремо для білих і всіх інших, окремими були й школи й університети.
Практично всі сфери життя підлягали сегрегації (від латин. segregatio — відокремлення, розділення) — фактичному та юридичному відокремленню «кольорових» жителів країни від білих. Унаслідок апартеїду виникла соціальна прірва між нащадками європейців, які жили за західними стандартами, і знедоленою більшістю населення.
Апартеїд — крайня форма расової дискримінації, політика позбавлення тих чи інших груп населення, залежно від їхньої раси, політичних, соціально-економічних і громадянських прав аж до примусового переселення і т. ін.
Сеґреґація — політика примусового відокремлення будь-якої групи населення за расовою або етнічною ознакою, одна з форм расової дискримінації.
IV. Узагальнення та систематизація знань
1. Поясніть історичні поняття: «деколонізація», «апартеїд», «Рік Африки», «Рух неприєднання».
2. Охарактеризуйте причини й передумови деколонізації Африки. Чому європейські держави погодилися надати незалежність народам Африки?
3. У чому проявлявся режим апартеїду в Південно-Африканській Республіці? Унаслідок яких подій було ліквідовано цей режим?
V. Домашне завдання