Клас :_____8__________
Тема: «Технологія виготовлення виробів у техніці валяння. Вибір та обґрунтування об’єкта проектування. Планування роботи з виконання проекту. Моделі – аналоги. Розробка ескізного малюнка».
Мета:
навчальна: формування поняття про конструкційні матеріали; навчити добирати конструкційні матеріали відповідно до безпосереднього етапу роботи; поглибити знання з переліку використання інструментів та пристосувань для виготовлення прикраси; поглибити знання учнів з декоративно – ужиткового мистецтва;
розвиваюча: розвиток наочно-образного мислення, уяви, уміння аналізувати, порівнювати; розвивати пізнавальні інтереси учнів;
виховна: виховання творчої фантазії під час виконання виробу; виховувати повагу до традицій українського народу.
Обладнання та наочність: зразки конструкційних матеріалів,інструментів та пристосувань для виготовлення прикраси; інструкційні картки.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Організаційний моент.
Актуалізація опорних знань та умінь
Учитель. Декоративно – прикладне мистецтво – предметно духовний світ людини – включає в себе численні види художньої практики. Це плетіння і ткання, різьблення і виточування, розпис і вишивка. Ми з вами вже знайомі з багатьма техніками декоративно - ужиткового мистецтва, давайте пригадаємо їх у так званий
«Щоденник вражень від виконаної роботи»
Опанована техніка |
Виконані вироби |
Враження від роботи |
|
|
|
|
|
|
Повідомлення теми уроку
Учитель. Сьогодні ми з вами познайомимось з новою для вас технікою – валяння. Тому і тема нашого уроку це
«Технологія виготовлення виробів у техніці валяння. Вибір та обґрунтування об’єкта проектування. Планування роботи з виконання проекту. Моделі – аналоги. Розробка ескізного малюнка».
Але ми з вами не просто спробуємо опанувати цю поки що невідому техніку, а використаємо її для виготовлення наступного виробу – намисто.
Мотивація навчальної діяльності
Різноманітні прикраси для сучасної жінки є невід'ємною частиною її гардеробу. Адже саме вони роблять кращу половину людства неповторнимиічарівними.
Мотиви традиційних прикрас дістались нам від предків. В уці узори вони вкладали глибокий сакральний та обереговий зміст. Ще за часів трипільської культури наші пращури носили прикраси, декорували свій одяг вишивкою, аплікацією, розписом.
Нагрудні прикраси, що виконували ритуальні та захисні функції, вберігали людину від зурочення та всілякого лиха, носили на тілі. А ось те, що вдягали поверх одягу, слугувало колоритним доповненням до традиційного українського костюму.
Жіночі прикраси в українському побуті стали обов'язковою частиною святкового вбрання, також мали своє призначення та певні особливості. За кількістю нагрудних прикрас можна було визначити, наскільки була заможною їхня власниця.
Українські селянки, навіть найбідніші, намагались не поступатись одна перед одною в кількості різноманітних прикрас. Подібні коштовності збирались протягом кількох поколінь та передавались у спадок як сімейна реліквія. Інколи набір жіночих прикрас коштував більше, ніж будинок чи пара волів. Купувалися прикраси на сільських ярмарках та торгових рядах великих міст. Постачальниками були здебільшого місцеві ремісники, проте деякі коштовності завозились з інших країн.
Вивчення нового матеріалу.
Нагрудні прикраси у вбранні українських жінок займали особливе місце. Коштовні намиста , різні за формою, кольором та матеріалом, гармонійно пов'язувались між собою та надавали неповторної вишуканості традиційному українському одягу. Поєднання різних прикрас було зумовлене місцевими традиціями.
Назва жіночої прикраси |
Характеристика прикраси |
Зовнішній вигляд |
Металеві прикраси |
Вони мали вигляд спіральних трубочок, на які були нанизані монети (для заможніших пань) чи хрестики (мали назву «хрестові згарди») |
|
Салба |
Нагрудник з тканини, розшитий монетами, на зразок турецьких, татарських та молдовських прикрас. Їх носили на Буковині |
|
Дукач |
прикраса, що мала вигляд монети з бантом. Спочатку використовували австрійські дукати, проте згодом почали брати російські рублі, але стара назва так і залишилася. Таке намисто носили в Центральній та Східній Україні |
|
Бурштинове намисто |
Великі круглі намистини вирізалися ножем і нанизувалися на довгу нитку. Найчастіше таку масивну низку бурштину носили разом з коралами. |
|
Коралі |
Чи не найпоширенішим на всій Україні було коралове намисто. Червоні коралі на тлі української вишиванки – це неймовірна краса і вишуканість. Традиція носити коралі, пройшовши крізь віки, збереглася й донині, а тому цей вид прикрас нашию ми можемо уявити найкраще. |
|
Скляні та перлові буси |
кожна дівчина мріяла про «писані пацьорки». Саме так називалось скляне намисто, яке було надзвичайно дорогим, адже розписані вручну намистини привозили із далекої Венеції. Скляні та перляні прикраси були привілеєю лише найзаможніших панянок. |
|
Намисто з бісеру |
Спочатку він був теж дорогим, адже його привозили з острова Мурано, але коли Чехія почала його масове виробництво, кожна жінка чи дівчина могла дозволити собі одягнути «цятки» (так намисто з бісеру називали на Буковині). |
|
Намисто в техніці валяння |
З вовни можна виготовляти різноманітні вишукані речі – шарфи, капелюхи, палантини, намиста, броші, шапки й навіть пальта. |
|
Назва інструмента та пристосування |
Характеристика інструмента та пристосування |
Зображення |
Гнучкий дріт для нанизування |
Такий дріт із багатоьх тоненьких волокон із нержавіючої сталі, які обгорнуті нейлоном, що збільшує його густину, не втрачаючи гнучкості. Вузлики на ткаому дроті не тримаються, при роботі з ним краї виробу закінчують зажимами. |
|
Зажими (крімпи) |
Це маленькі металеві намистинки, які зажимають на виробі з допомогою плоскогубців (краї зажимів будуть плоскими і квадратними) або щипців-кримперів (можна отримати зажим заокругленої форми). |
|
Стрічки |
Цей унікальний матеріал допоможе надати Вашому виробу неповторний вигляд і об'єм |
|
Нейлонова нитка |
Завдяки широкій палітрі кольорів такі нитки чудово підходять для пейотного (мозаїчного) плетіння. Порада: перевірте яскраві кольори на схильність втрачати колір (линяти). |
|
Еластичний шнур
|
Такий матеріал підходить для виготовлення прикрас без застібки. Проте еластичний шнур потребує вправності при зав'язуванні вузлів. |
|
Дріт
|
Для біжутерії найчастіше використовують дріт 20 калібру (0,8 мм). Але орієнтиром для Вас повинен слугувати сам виріб: отвори в намистинах, кольорова гамма (можна використати дріт з золотим чи срібним напиленням)
|
|
Муліне
|
Муліне виробляють з шовку і бавовни з різними добавками, які надають йому різноманітності відтінків. Найкращий матеріал для вишивки бісером. |
|
Шнур або ремінець |
При плетінні виробу можна використовувати різні типи шнурів та ремінців: шкіряні, із бавовни чи гуми і т.д. Головне - переконатися, що отвір намистини достатньо широкий. Кольорова гамма не велика, проте це компенсується різноманіттям діаметру. |
|
Дріт, що тримає форму ( дріт "меморі")
|
Такий дріт зберігає форму незалежно від того, як сильно його розтягують, згинають чи сплітають. В магазині Ви знайдете круги з такого дроту, діаметр яких Вам потрібен.
|
|
Осмислення учнями нового матеріалу
Заповнити порівняльну таблицю.
Вид намиста |
Зовнішній вигляд |
Собівартість |
Зносостійкість |
Трудоємність |
Застосування в сучасності |
Металеві прикраси |
|
|
|
|
|
Салба |
|
|
|
|
|
Дукач |
|
|
|
|
|
Бурштинове намисто |
|
|
|
|
|
Коралі |
|
|
|
|
|
Скляні буси |
|
|
|
|
|
Перлові буси |
|
|
|
|
|
Намисто з бісеру |
|
|
|
|
|
Намисто в техніці валяння |
|
|
|
|
|
Практична робота
Самостійне виконання практичної роботи за допомогою інструкційних карток.
Інструкційна картка № 3 «Порівняльна таблиця моделей – аналогів»
Модель – аналог |
Порівняльна характеристика |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Складання поетапного плану виконання проекту.
Ескізний малюнок майбутнього виробу
|
|
Опис моделі
|
|
Модеді – аналоги
|
|
Необхідні матеріали
|
|
Необхідні інструменти та пристосування
|
|
Використані оздоблюючи матеріали
|
|
Послідовність виконання роботи
|
|
Використана кольорова гама
|
|
Рефлексія
Домашнє завдання