22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Урок "Декоративний пейзаж. "Краєвиди моєї планети".

Про матеріал
Інтегрований урок образотворчого мистецтва, музичного мистецтва, української літератури, зарубіжної літератури. Ознайомлення з пейзажем у різних видах мистецтва.
Перегляд файлу

Інтегрований урок образотворчого мистецтва, музичного мистецтва, української літератури, зарубіжної літератури

6 клас

Тема. Декоративний пейзаж. «Краєвиди моєї планети». Пуантилізм

Мета. Ознайомити з нетрадиційною технікою малювання « Пуантилізм», розширити знання учнів про жанр – пейзаж; розвивати вміння аналізувати прочитане, уважно слухати та висловлювати враження та думки про музичний твір; розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазію, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осені; виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу.

Компетентності. Спілкування державною мовою.  Математична грамотність. Компетентності в природничих науках і технологіях. Інформаційно-цифрова компетентність. Уміння навчатися впродовж життя.  Соціальні і громадянські компетентності. Підприємливість. Загальнокультурна грамотність. Екологічна грамотність і здорове життя.

Тип уроку. Інтегрований  з використанням компютера

Методи навчання та викладання: діалогічний, демонстративно-ілюстративний, монологічний, стимулюючий, інструктивний.

Обладнання. ПК (презентація), малюнки ( зразки дитячих робіт), ілюстрації із зображенням пейзажів, репродукції картин художників-пейзажистів, пуантилістів.

Художні матеріали: папір,графітовий олівець, гумка, акварельні фарби, пензлики, палітра, серветка, склянка з водою.

Тип уроку. Розширення та поглиблення знань і вмінь.

Техніка виконання. Живопис.

                           Хід уроку.

І. Організаційна частина

                     Щоб урок минув не марно,

                     Працювати треба гарно.

                     Друзі, гуртом посміхнемось,

                     До роботи всі візьмемось!

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Згадаймо: що ми знаємо про живопис та живописні техніки?

(Живопис - це вид образотворчою мистецтва, художнє зображення, створене фарбами на площині - папері, полотні, картоні, дошці, стіні, склі).

    2. Групова робота

     Вправа «Криголам»

 Метою нашого завдання буде перевірка теоретичних знань з образотворчого мистецтва.

- Без чого неможливо намалювати живописний пейзаж?

Оклір – колір  епнзилк- пензлик  фараб -фарба

(колір, пензлик, фарба)

    До початкових літер слова підібрати :

  •   терміни образотворчого мистецтва;
  •   назви кольорів;
  •   жанри образотворчого мистецтва.

К – картина               Ф – фіолетовий, фреска                   П – пейзаж

О – орнамент             А - акварель                                       Е – ескіз

Л – ліловий                 Р - рожевий                                       Н – натюрморт                      

 І – ікона                      Б – бірюзовий, бордовий                З – зліпок                                  

 Р – рельєф                  А - автопортрет                                Л – ліплення                              

                                                                                                  И                                                

                                                                                                  К – коричневий

   ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

 Сприймання та аналіз естетичної дійсності і творів образотворчого         

       мистецтва

Сьогодні на уроці: 

1.Познайомимося з нетрадиційною технікою виконання малюнка «Пуантилізм».

2.Розширимо свої знання про пейзаж, його види.

3.Будемо розвивати  навички сприйняття,творчість, розвивати вміння аналізувати прочитане.

4.Сприйняття художніх і музичних творів.

4.Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу.

1.Пейзажжанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, міст, сіл.

Види пейзажів: Пейзаж: міський, сільський, морський, гірський, парковий 

2.Технологія  «Передбачення»

Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здо­гадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою сьогод­нішнього уроку.

 

Коли вона загляне в сад,

Наллється соком виноград,

І пізні яблука ранет

 Солодкі стануть, наче мед.

Як помандрує по гаях

З   чарівним   пензлем   у   ру­ках,—

Все розмалює на путі,

 Берізки стануть золоті!

 І ми її уклінно просим: —

Заходь  у гості,  щедра... (Осінь.)

3.Асоціативний кущ

Осінь

     4.Гра   «Шифрограма»

О

р

с

д

і

ю

н

е

ь

-

ч

т

а

с

р

х

і

ж

в

ф

н

ь

и

ц

б

я!

 

 

 

 

Осінь  - чарівниця!

IV. Робота над темою уроку

1. Вступна бесіда

Осінь... Скільки поезії в цьо­му золотаво-сонячному слові і скільки радості й тихого смут­ку! її часто називають «чудо­вою», «замріяною», «золотою», «загадковою», «незбагненною». Щоразу осінь неповторна у своїй красі й витівках. А яка вона не­постійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна; то весела і життєрадісна, то мрійлива і пла­ксива.

Можливо, саме через це її не оминали і не оминають увагою по­ети, композитори і художники. За допомогою своїх специфічних за­собів вони передають красу осін­ньої природи. Для художника — це фарби, композитора — звуки, а для письменника, поета – слово!

2.Прослуховування вірша

Олександр Олеся «Ліс восени» (виступ учнів)

Давно вже скошені лани,

 Стоять степи похило,

А в лісі, в лісі восени

Так любо ще, так мило.

На липах листя золоте

 Тріпоче понад вами,

Неначе знову ліс цвіте

Осінніми квітками.

Там наче макові квітки

 На гілці зайнялися,

Там наче жовті нагідки

 Промінням пройнялися.

Тут в росах квіти лісові,

 Там струмені прозорі,

Ось кущ біліє на траві,

 Як шум на синім морі.

Там шпак доспівує пісні,

 Всю душу виливає,

Якісь брехеньки голосні

Сорока розпускає.

Ось жовтий лист на зайця впав,

І заєць стрепенувся,

Схопивсь, на задні лапки став

І вбік кудись метнувся.

Он ледве чутно ходить лис.

То зникне між травою,

То вгору дивиться кудись

І крутить головою.

А вколо листя золоте

Тріпоче понад нами,

Неначе вдруге ліс цвіте

Осінніми квітками.

3. Слово вчителя музичного мистецтва

Дорогі діти.  Ви переконалися в тому, що образотворче мистецтво і музичне мистецтво ідуть завжди поруч, міцно узявшись за руки. В молодших класах ви малювали невеличкі картинки, слухаючи музику і уявляючи що саме там зобразила музика.  Малювали білу крижану зиму, свіжу і яскраву весну, зелене , веселе літечко. А ще – золоту, різнобарвну красуню  осінь.

До осені люди ставляться по-різному… Хто сумує за теплим літом, хто радіє, що скоро зима і Новий рік. А хто – жде… Жде, щоб помилуватися чарівними краєвидами і з філіжанкою  гарячого та запашного чаю послухати пісню дощу. Він не плаче…Ні!  Він сповіщає нам, що прийшла чудова, тиха, ніжна осіння пора.  Про неї складали вірші самі найвідоміші поети світу! З неї писали картини самі найталановитіші художники світу! Їй присвячували свої твори видатні композитори світу! І у 18 ст.,  і у 19, 20 ст.,  і в наші дні тема осені тривожить серця митців. Ось тільки послухайте! 18 століття.

Антоніо Вівальді.  (Збірка «Пори року» - «Весна». (Звучить уривок).

А ось так, ніжно і ласкаво зобразив цю красуню П.І.Чайковський, гуляючи по алеях чудового парку.

Петро Чайковський (Збірка «Пори року» - «Жовтень» (Звучить уривок).

А французький композитор Мішель Легран написав чудовий твір

 «Осінній сум».(Звучить уривок).

4. Наталка Май «Осінь»

А на завершення нашої невеличкої розповіді, ми заспіваємо чудову пісню композитора Наталки Май – «Осінь».

5. Дослідницька робота

        Коли ми читаємо літературний твір, ми завжди уявляємо собі природу за словесним описом, створеним письменником. Автор лише підказує, наштовхує нас на певне сприйняття . І кожен з нас уявляє його в залежності  від свого характеру, темпераменту.

 Група учнів-дослідників знайшла і зачитає як в художній літературі письменники описують осінні пейзажі. Давайте спробуємо зараз уявити те, про що буде йти мова.

  (Виступи учнів).

1). Прослуховування уривку з твору Галини Демченко «Осінь».

   Подовшали ночі.  Покоротшали дні. Сизі тумани вкривають землю, доки не зійде сонце. Прощавай, тепла пора! Тільки одна горобина весела – червоніє кетягами ягід поміж золотого листу. І гаї, і садки в багрянці. Пожовкло листя на кленах і осиках. Ледь повіє вітер – закружляє в повітрі легкими зграями. І враз нагадає, що наступила осінь.

 2). Прослуховування уривку з твору Василя Сухомлинського.

Пішов заморозок лугом. Де пройшов — по­жовкла трава. Підійшов до зеленого клена, дихнув — листя пожовтіло. Сів відпочити під горобиною — листя стало багряне, мов небо на вітряний день при заході сонця. Довго ходив заморозок садками й полями. Забув лише пі­дійти до маленької ромашки. Стоїть вона при дорозі, на тополю дивиться й дивується: чому це листя на ній пожовкло.

6.Слово вчителя зарубіжної літератури

 Ми послухали пісню про осінь, слова якої є літературним твором. Коли ми читаємо, слухаємо твір, ми уявляємо собі природу за словесним описом, створеним письменником. Автор лише підштовхує, підказує нам, на що звернути увагу. А далі кожен з нас сприймає художній твір в залежності від характеру, темпераменту, настрою, що переповнює нас.

 Багато митців слова описували красу осіннього пейзажу. Одним із них був О.С.Пушкін, для якого осінь улюблена пора року.

   Олександр Пушкін «Уж небо осенью дышало»

Уж небо осенью дышало, 
Уж реже солнышко блистало, 
Короче становился день, 
Лесов таинственная сень 
С печальным шумом обнажалась, 
Ложился на поля туман, 
Гусей крикливых караван 
Тянулся к югу: приближалась 
Довольно скучная пора; 
Стоял ноябрь уж у двора.

 Красу осені автор передає за допомогою художніх тропів, з якими ми знайомились на уроках зарубіжної літератури.

- Що таке художні тропи?

- Які різновиди художніх тропів ви знаєте?

- Що таке метафори, епітети, порівняння?

- Знайдіть художні тропи в творі О.Пушкіна «Уж небо осенью дышало».

 Художні тропи – це ті доріжки, тропинки, стежинки, які автор прокладає від свого серця до серця читача. Це як олівець, пензлик, якими художник малює свою картину.

7. Споглядання творів мистецтва.

Бесіда за репродукцією картини І. Левітана "Золота осінь".

8. Алгоритм « Змістовний склад суто естетичної оцінки твору».

   1.    Власна інтерпретація сюжету ( Що зображено на картині?) .

   2. Опис місця події (Де це відбувається?).

   3. Визначення головного героя, його емоційного стану або інших якостей     (Що або хто знаходиться в центрі? Які явища, події, предмети?).

   4.Визначення другорядних персонажів ,їх роль у творі.

 5.Опис представлених явищ або подій ( Словесний опис картини).

 6.Аналіз композиційного вирішення ( наявність композиційного центру), плановість ( доцільність виділення планів), розміщення та підпорядкованість деталей, тощо.

 7.Відповідність реальності ( фантастична чи реалістична).

 8.Оцінка колірного вирішення (визначення колориту картини: в якій гамі кольорів).

 9.Визначення жанру твору та аналіз художньої техніки виконання (Що зображено? Чим зображено? - гуаш, акварель, олівець, туш, вугіль, пастель, сангіна, олійні фарби).

  1.       Констатація образності твору (Виявлення художнього образу).
  2.       Аналіз загального настрою твору.
  3.       Висловлення особистого враження від твору ( Що ти хочеш змінити в картині? ). Використання асоціативних аналогій, зіставлення, порівняння, метафор, епітетів.

9.Технологія «Уяви себе»

Кольорова гама -ОПОРА(небо,сонце, земля, дерева, трава)

  •    Як ви думаєте, про що ця картина?
  •    Що зображено на картині?
  •   Яка трава восени? (Пожовкла, висохла.)
  •   Яке небо на картині? (Блакитного кольору, з білими хмарками.)
  •    Якого кольору листя на деревах? (Листя на деревах жовто-багряно­го кольору.)
  •    Чи всі дерева одягнені у золоте вбрання? (Ні, ялинки та сосни сто­ять зелені.)
  •    Якою здається вода в річці? (Потемнілою, холодною.)
  •    Як зображено сонце? (Художник показав, що сонце освітлює верхів­ки дерев. Але воно вже не гріє.)
  •    Що видно на високому березі вдалині? (На задньому плані видно широкі лани.)
  •    Що найбільше сподобалося вам у цій картині? (Стрункий хоровод берізок.)
  •    Чому осінь називають "золотою", "багатою", "щедрою"?
  •    Який колорит у картині?
  •    Який настрій викликає пейзаж?
  •    Який заголовок можна дати цій картині?
  •                  Осінь зображена на картині суха, сонячна. Стрункі молоді берези нагадують красунь-дівчат. Художник використав яскраві осінні барви природи і передав їх на полотні, назвавши картину "Золота осінь". На­певне, поштовхом до написання цієї картини послужило те, що худож­нику часто доводилося виглядати у вікно і милуватися чарівною і незрів­нянною красою золотої осені.

10.   Створення проблемної  ситуації

Метод «Мозковий штурм»

- Якого кольору осінь?

Осінь — господиня — просто красуня.

Якими ж бувають осінні дере­ва?

Щоб дать на це відповідь, пензлик беремо.

Відчуємо подих осіннього ві­тру.

Хай він допоможе створити палітру.

Для цієї пори підібрати кольо­ри.

Не так вже і складно — лиш фарби бери.

(Повторення осінньої гами кольорів)

Висновок

11. Вправа «Порівняй»

Розгляд ілюстрацій. Порівняння техніки виконання.

  1. Практична робота учнів.

        1. Ознайомлення з нетрадиційною технікою малювання «Пуантилізм»

    2.  Словникова робота

Пуантилізм –течія у живописі кінця ХІХ – початку ХХ століття, що характеризується манерою накладання чистих фарб окремими точковими мазками.Художники – пуантилісти: Поль Сіньяк, Анрі Едмон Кросс.)

Пуантилізм –мальовнича манера у вигляді мазків - точок

(Показ зразка дитячої роботи в техніці пуантилізму)

3 . Педагогічний малюнок

ЛОТ(логічно – опорна таблиця )

  1. Виберіть мотив і «напишіть» його в умі, визначивши, що буде головним на вашому малюнку.
  2. Визначте точку зору, лінію горизонту. Вирішіть, яка частина аркуша буде відведена небу, землі, деревам, воді тощо.
  3. Уникайте ситуацій, коли лінія горизонту поділяє лист пополам, і зображень, у яких дерево, стовп, будинок та інші об'єкти ділять малюнок по вертикалі на дві рівні частини. Виконавши малюнок, починайте роботу фарбами.
  4. Спочатку пропишіть воду, землю, небо, дерева, і тільки
    тоді працюйте над конкретизацією форми предметів (накладаючи мазки – точки).
  5. Особливу увагу приділіть предметам, розташованим на пер­шому плані. Вони пишуться більш чітко  за кольо­ром, контрастами; предмети другого плану мають вигляд плоскої плями з холодним блакитним, фіолетовим або сірим відтінком.

   4. Пальчикова гімнастика

Вересень писати вчився,

Але швидко щось втомився.

Жовтень втому проганяє,

Йому руку простягає.

В кулачок, на замок,

А тепер зроби місток.

Листопад — рідний брат,

По місточку пройти рад.

В другу сторону пройдеть­ся

В кулачок рука зіжметься.

Розігнуться пальчики —

Ось веселі зайчики...

Ну, досить забавлятись —

За пензлик треба братись

    І малювати старатись.

А тепер заплющить очі й під звуки прекрасної музики А. Вівальді (звучить одна з композицій циклу «Пори року») постарай­ся згадати красиві куточки природи нашої України, які ви  спостерігати під час поїздок за місто чи відпочинку.

5. Виконання роботи творчими групами « Лісовий пейзаж», «Гірський пейзаж», «Сільський пейзаж»  

      Під час роботи учнів, учитель здійснює  індивідуальний  контроль. (Звучить аудіозапис).

Критерії оцінювання робіт

  1. Розміщення на папері (композиційне вирішення)
  2. Дотримання законів перспективи.
  3. Розкриття теми.
  4. Колорит малюнка.

 VI. Підсумок уроку

  • Чи досягли ви того, чого очікували?

Учитель робить виставку на дошці з найкращих робіт. Проводиться обговорення цих робіт.

-   Яка робота найкраща? Чому?

  • Чи сподобалося вам працювати новою технікою?
  • У чому ви відчули труднощі?
  • Що давалось легко?

На уроці за допомогою цікавої техніки ми навчилися передавати у своїх пейзажах красу, яскравість, казковість осінньої природи, удосконалили техніку акварельного живопису та творчо себе проявили.

doc
Додано
21 січня
Переглядів
201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку