Тема: Сильний людський характер в екстремальній ситуації. Анонімність головного героя оповідання та її зв'язок з ідеєю твору (за твором Джека Лондона «Жага до життя»).
Мета дидактична: проаналізувати текст оповідання та знайти в ньому автобіографічні моменти з життя самого автора, зробити порівняльну характеристику героя і Білла, прослідкувати на цитатному матеріалі поведінку анонімного головного героя під час самотньої подорожі, його емоційний стан, пов’язати анонімність героя з головною думкою твору.
розвивальна: розвивати навички виразного читання, усного зв’язного мовлення, увагу, логічне та образне мислення, уяву.
виховна: виховувати сильний характер, гуманізм, кмітливість, впевненість у своїх силах; утвердити думку про те, що ми маємо цінувати наше життя.
Обладнання: кросворд «Джек Лондон», роздатковий матеріал: чайнворд.
Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом художнього твору.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Знайди помилку».
– Пропоную вам зіграти у гру. Я буду називати факти, які пов’язані з життєвим і творчим шляхом Джека Лондона, а ваше завдання – визначити, вірні вони чи у твердженні присутня помилка, яку потім вам потрібно буде виправити.
1) Письменник народився в Сан-Франциско. «+»
2) Псевдонім Джек Лондон походить від імені прадіда автора. «-» (Від імені вітчима)
3) Майбутній письменник не зміг закінчити навчання в університеті через те, що його забрали до війська.«-» (Причина – нестача коштів)
4) Оповідання «За тих, хто в дорозі» принесло письменникові перемогу в газетному конкурсі. «-» («Тайфун біля берегів Японії»)
5) «Жага до життя» входить до циклу «Північних оповідань». +
6) Існує думка, що головним героєм твору «Жага до життя» є сам автор. +
7) «Золота лихоманка» – це хвороба людини, котра поражає шкірний покрив. «-» (Це процес масового від’їзду людей на Аляску у пошуках золота)
2. Відгадування кросворду «Джек Лондон»
«Джек Лондон»
6. До берегів цієї країни тримав курс корабель, на борту якого перебував Лондон. (Японія)
7. Одна з рис характеру, проявлена героєм оповідання «Жага до життя». (Мужність)
8. Улюблене заняття Джека в дитинстві. (Читання)
9. Те, що шукали люди на далекій і холодній Півночі. (Золото)
10. Оповідання «… біля берегів Японії». (Тайфун)
11. Місце дії у творах Джека Лондона. (Аляска)
Ключовий вираз: «Жага до життя».
ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
– Сьогодні на уроці ми продовжимо з вами мандрувати суворою, безкрайньою та холодною Північчю. Разом з головним героєм спробуємо подолати всі ті труднощі, котрі приготувала для нього доля, зробимо спробу порівняти образ мандрівника та його друга Білла, проаналізуємо поведінку головного героя, спробуємо знайти в оповіданні автобіографічні мотиви та пов’яжемо це з головною думкою оповідання.
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку – «Сильний людський характер в екстремальній ситуації. Анонімність головного героя оповідання та її зв'язок з ідеєю твору (за твором Джека Лондона «Жага до життя»).
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
«Вони ступали, кульгаючи до річки… Обидва були стомлені й виснажені, з облич не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі незгоди…», – так розпочинається оповідання Джека Лондона «Жага до життя».
Ви вже переконалися в тому, що герої пережили надзвичайно багато життєвих випробувань під час подорожі. Але про що вони думали, яким був їх душевний та емоційний стан, поведінка?
2. Складання опорної схеми «Автобіографізм в оповіданні «Жага до життя».
– На минулому уроці ми розглядали з вами біографію Джека Лондона. Вдома ви ще раз закріпили отриману інформацію, тому добре володієте нею. Ви знаєте, що багато фактів із життя письменника, зокрема події поїздки на Аляску, вилилися на папері. Подивіться, будь ласка, на дошку. Тут ви бачите схему. На ній знаходиться цитатний матеріал. Ваше завдання – прочитати його уважно, обдумати і визначити подію з життя письменника, яка знайшла своє місце в оповідання «Жага до життя» та записати її в таблицю.
(Вчитель викликає учнів до дошки по черзі. Вони читають цитату і заповнюють схему у відповідному місці. Паралельно решта учнів замальовують схему у зошиті, записуючи лише біографічні факти).
Схема «Автобіографізм в оповіданні «Жага до життя»
1 2
4 3
– Спираючись на текст одного з «Північних оповідань» Джека Лондона, ми довели, що герої та сюжети творів письменника – це не витвір його уяви, а реальні події із життя шукачів пригод на північноамериканському півострові.
3. Бесіда за змістом оповідання.
1) Мандрівка принесла головному героєві надзвичайно багато випробувань. А що ж найбільше дошкуляло його? Знайдіть і зачитайте цитати. (Голод. «Його охопило одне бажання – їсти. Виголоднів він просто до знетями. Йому було байдуже, куди простувати, отож він ішов, де легше, – низинами. Навпомацки знаходив під снігом водяні болотяні ягоди, так само навпомацки висмикував корінці рогозу. Та все це було не смачне і не вгамовувало голоду. Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю, скільки міг знайти, але знайшов небагато, бо це була повзуча рослина і ховалася під снігом у кілька дюймів завтовшки».)
2) Надзвичайно складні погодні умови Аляски залишили головного героя майже в безвихідній ситуації, яку він правильно оцінював. У чому це проявлялося? Знайдіть епізод, коли чоловік рахує сірники і, використовуючи цитатний матеріал, доведіть, що герой справді потерпав від холоду. (Усвідомлення, що вогонь – це порятунок від холоду, врятувало його. «Він розв’язав свого клунка і передусім полічив сірники. Їх було шістдесят сім. Щоб пересвідчитись, він полічив їх тричі. Тоді розділив на при пучечки, загорнув кожен у промащений папір і сховав – один пучечок у порожній кисет, другий – за внутрішній обідок поношеного капелюха, а третій – за пазуху, під сорочку». «На ранок він змерз і прокинувся зовсім хворий. Сонця не було. Земля й небо стали ще сіріші, аж темні. Віяв холодний вітер, і перший сніг побілив вершечки погарбів».
3) Згадайте зміст оповідання і подумайте: який вибір довелося зробити чоловікові, котрий, незважаючи на втрати, дав йому шанс вижити? Зачитайте цитати. ( Чоловік усвідомлював, що в нього майже не лишилося сил іти далі і нести важку ношу золота за плечима, тому він вирішує покинути спершу частину, а потім і все добуте багатство. Це свідчить, про те, що він цінував своє життя, а вже потім гроші. «Ще одна ніч; уранці, міркуючи розважливіше, він розв’язав шкіряну шворку, що нею затягував лосячу торбинку. З неї полився жовтий струмочок зернистого золотого піску й самородків. Він розділив золото надвоє; одну половину зав’язав у шмат укривала й заховав біля примітного кам’яного виступу; а другу згріб назад у торбинку». «Опівдні він відчув. Що нести клунок йому несила. Він знову розділив золото, одну половину висипав просто на землю. Трохи згодом викинув і решту, залишивши при собі укривало, бляшане відерце й рушницю…».
4) З якими дикими звірами зустрівся герой під час подорожі? Як себе поводив чоловік? Чим закінчилися сутички людини і звірів? (Зустріч з ведмедем дуже налякала його. «Перед ним було м'ясо і життя. … Зараз він кинеться на ведмедя і вб’є його. Але серце застережливо стукотнуло, потім шалено підскочило й дрібно-дрібно затріпотіло, голову стягло мов обручем, мозок оповила млість. … А що, коли звір нападе на нього, слабосилого? Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду, міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. Ведмідь незграбно ступив уперед, став на задні лапи й вичікувально рикнув. Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він теж загарчав, дико, люто, вкладаючи в це гарчання весь свій страх, як невіддільний від життя, переплетений з найглибшим його корінням. Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо й не боялась його».
Наступним страшним випробуванням була зустріч із хворим вовком. «Гострі вуха не стирчали догори, як у інших вовків; очі були тьмаві і налиті кров’ю, голова понурилася. Звір безперестанку кліпав од яскравого сонця». Вовк постійно переслідував чоловіка, чекаючи, доки той повністю знеможеться і його можна буде з’їсти. «Ікла злегка стиснулись, потім здавили руку дужче, вовк зібрав усю силу, намагаючись устромити зуби в поживу, якої так давно чекав. Але й людина чекала довго: рука здавила вовчу щелепу… Хвилин через п’ять чоловік усією вагою навалився на вовка. Але рукам бракувало сили задушити його. Тоді він притиснувся обличчям до вовчої горлянки, намагаючись її прокусити. Рот забився шерстю. Минуло півгодини, і чоловік відчув, як у горло потік теплий струмочок. Кров зовсім йому не смакувала. Він ковтав її, немов розтоплений свинець, насилу долаючи огиду. Потім він перекинувся на спину і заснув». )
5) Який вигляд мав герой, коли його знайшли моряки? Чи було щось дивне у його поведінці далі? Чим це пояснюється? («То була й справді жива істота, в якій важко було впізнати людину: сліпа, безтямна і звивалась на піску, немов велетенський хробак. Вона звивалась марно, майже не посуваючись уперед, але була вперта – корчилась, крутилась і за годину пролазила футів із двадцять». Уже будучи на кораблі, чоловік дуже боявся: чи вистачить їм їжі. Моряки помітили, що герой гладшає. Все пояснила велика кількість захованих сухарів. Переживши такий страшний голод, чоловік не міг поводитися по іншому).
6) Знайдіть опис стану природи, яким автор прагнув натякнути на щасливий кінець. («Зійшло яскраве сонце, весь ранок він шкандибав, заточуючись і падаючи, до корабля, що виднів на іскристому морі. Погода стояла чудова – в північних широтах настало коротке бабине літо»).
4. Робота з порівняльною таблицею: «Білл і головний герой: різні шляхи до перемоги».
– Білл та його друг – це два протилежних герої, котрі мають різні методи досягнення поставленої мети. Зараз ми в цьому переконаємося. Подивіться на дошку, тут зображена порівняльна таблиця «Білл і головний герой: різні шляхи до перемоги». Ваше завдання – намалювати та заповнити її у своїх зошитах.
(Учні креслять таблицю, заповнюють її на основі запитань вчителя).
|
Білл |
Головний герой |
Поведінка під час мандрівки |
Нам відомо лише те, що чоловік здійснив негідний вчинок, покинувши свого друга напризволяще в біді, коли той потребував його допомоги. Вій лишив головного героя одного серед річки із хворою ногою. Решту маршруту Білла ми не знаємо. У розповіді присутні лише його сліди. |
Виявив мужність, силу волі, не злякався диких звірів, хоробро терпів холод, голод та самотність. |
Риси характеру |
Егоїзм, підлість. |
Впертість, впевненість у своїх силах. |
Фінал |
Смерть |
Порятунок |
Причина |
Жадібність, слабкість духу. |
Палке бажання вижити, віра в свої сили. |
1) Яку інформацію автор надає нам про Білла? Який негідний вчинок зробив він по відношенню до головного героя?
2) Як поводив себе головний герой протягом усієї мандрівки Аляски?
3) З якої сторони, позитивної чи негативної, ми можемо схарактеризувати Білла? Чому? Які риси характеру продемонстрував він своїм вчинком?
4) А що можна сказати про характер головного героя? Які якості виявилися у нього?
5) Чим обернулася для обох мандрівників подорож холодним півостровом?
6) Через що Білла спіткав злий фатум?
7) Чому головний герой лишився живим, а не помер голодною смертю, або при зустрічі з вовком?
5. Слово вчителя.
Головного героя можна по правді назвати взірцем нічим незборимого бажання жити, мужньо долаючи всі випробування, які йому приготувала доля. Втративши все, він зберіг найголовніше. По-перше, це – сила духу, яка не скорялася смерті: він не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг дикого вовка. По-друге, це – людська сутність: «Що ж, нехай Білл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Білових кісток. А Білл зробив би так, якби опинився на його місці, думав він, плентаючись далі…».
У своєму оповіданні Джек Лондон не дає імені своєму героєві. Він не вважає це занадто важливим. Це пов’язано з основною думкою у творі. Як ви думаєте, чому автор на перше місце ставить саме анонімного героя?
(Головне для Джека Лондона – сказати, що герой – Людина з великої літери, це взірець сильної духом, справжньої Людини, яка має за душею щось гуманістичне, що завжди допоможе перемогти у складних та екстремальних ситуаціях).
IV. Узагальнення і систематизація набутих знань.
1. Чайнворд «Віднайди правильну відповідь»
– Перед вами сітка із буквами українського алфавіту. Ваше завдання – серед цієї сітки літер віднайти:
1) назву річки, до якої планували дійти мандрівники через Велике Ведмеже озеро (Макензі);
2) назву птиці, малих пташенят якої з’їв головний герой, помираючи від голоду (куріпка);
3) назву міста, у яке направлялося китобійне судно (Сан-Франциско);
4) назву китобійного судна, матроси якого допомогли головному героєві («Бедфорд»);
5) жертву голодних вовків, мешканця природного середовища (оленя).
Слова можуть ламатися під прямим кутом, читатися у будь-якому напрямку.
А |
Р |
С |
Ц |
М |
Е |
Г |
О |
Ф |
Ш |
О |
Д |
И |
4 Б |
П |
З |
І |
Г |
Г |
Ь |
Ю |
К |
Я |
Л |
П |
Ж |
К |
Е |
Д |
Ф |
Р |
А |
Н |
Ц |
И |
С |
Б |
И |
Б |
П |
Є |
Д |
О |
– |
О |
Й |
Ф |
І |
З |
С |
Ю |
2 К |
М |
П |
І |
Ф |
А |
Н |
А |
К |
Ю |
Я |
Ь |
И |
Л |
У |
В |
А |
К |
О |
Щ |
А |
Б |
О |
Т |
Н |
Л |
Е |
Щ |
Р |
С |
Ш |
Ь |
Р |
М |
3 С |
Е |
Я |
И |
Е |
Д |
Ф |
Д |
І |
П |
А |
В |
Д |
Й |
Л |
Л |
И |
5 О |
Л |
Г |
Я |
Т |
О |
К |
Ю |
Є |
У |
Т |
Ю |
І |
Н |
Ч |
Р |
О |
Д |
А |
Б |
А |
Р |
Д |
А |
Ь |
1 М |
А |
К |
Е |
Н |
З |
І |
Т |
О |
У |
Е |
У |
П |
V. Підведення підсумків і пояснення домашнього завдання.
1. Підсумкове слово учителя.
Потрапити в таку екстремальну ситуацію, в якій опинився наш герой, – це скласти іспит на витривалість, силу духу, мужність, хоробрість та жагу до життя. Спершу «вони ступали, кульгаючи до річки..», потім «він повз навкарачки…», далі – жива істота «звивалася на піску, немов велетенський хробак. Вона звивалася марно, майже не посуваючись уперед…». Але всупереч волі злого фатуму «…йому хотілося жити. Було б просто безглуздо вмерти, витерпівши такі муки».
Я сподіваюся, що це оповідання змусить вас по-справжньому задуматися про ціну людського життя і ви будете насолоджуватися кожною його хвилиною.
2. Пояснення домашнього завдання.
Вашим домашнім завданням буде:
1) намалювати ілюстрації до оповідання Джека Лондона «Жага до життя»;
2) подумати і запропонувати іншу назву до вивченого літературного твору американського письменника.