22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Урок з зарубіжної літератури "Джек Лондон .Оповідання "Жага до життя""

Про матеріал
Тема: Джек Лондон. «Жага до життя». Особливості сюжету та ідеї оповідання. Довкілля в зв’язках з головним героєм. Ознайомити учнів із короткими відомостями про життя і творчість американського письменника Джека Лондона, розкрити історію створення «Північних оповідань», донести до розуміння учнів сенс назви «Жага до життя», його жанр, розпочати роботу над змістом оповідання; розкрити роль північної природи у творі.
Перегляд файлу

Тема: Джек Лондон. «Жага до життя». Особливості сюжету та ідеї оповідання. Довкілля в зв’язках з головним героєм.

Мета    дидактична: ознайомити учнів із короткими відомостями про життя  і творчість американського письменника Джека Лондона, розкрити історію створення «Північних оповідань», донести до розуміння учнів сенс назви «Жага до життя»,  його жанр,  розпочати роботу над змістом оповідання; розкрити роль північної природи у творі.

   розвивальна: розвивати навички виразного читання, усного зв’язного мовлення, увагу, логічне мислення;

   виховна: виховувати сильний характер, гуманізм, кмітливість, впевненість у своїх силах.

Обладнання: портрет письменника, схема «Джек Лондон», роздатковий матеріал: таблиця «Північні оповідання», ребуси.

Тип уроку: урок сприймання художнього твору.

Епіграф:                                                             Є воля до життя – є людина.

О. Довженко

                                              ЗМІСТ УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда на основі життєвих спостережень.

1) З героями яких творів ви познайомилися на минулих уроках?  (Робінзон Крузо, котрий провів 28 років на безлюдному острові; Дік Сенд, котрий за волею обставин став капітаном у 15 років, взявши на себе відповідальність за життя інших людей).

2) Як ви розумієте поняття «екстремальна ситуація»? Що людина відчуває, коли потрапляє в неї? (Екстремальна ситуація – це порушення нормальних умов життя  і діяльності людей, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом. В таких надзвичайних обставинах людина хвилюється, панікує,  подекуди втрачає надію на порятунок)

3) Чи потрапляли ви особисто в екстремальну ситуацію? Яку саме?

4) Що б ви порадили тим людям, хто зустрічається з такими життєвими обставинами? (Ніколи не втрачати надію, вірити в краще, не панікувати і реально оцінювати ситуацію).

ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

 Сьогодні на вас чекає зустріч з людиною, чиє життя можна назвати суцільним випробуванням, адже він мав усе: незвичайні подорожі та пригоди, злидні та успіх, щастя й горе, любов і ненависть. Мова йтиме про мужню й сміливу людину – американського письменника Джека Лондона. Писав він про Північ, сувору й величну, в умовах якої виявляється справжня людська сутність.  Отож, сьогодні на уроці ми ознайомимося з вами із короткими відомостями про життя  і творчість американського письменника Джека Лондона, розкриємо історію створення «Північних оповідань», розтлумачимо сенс назви «Жага до життя»,  жанр цього твору та  розпочнемо роботу над змістом оповідання.

Отож, тема нашого сьогоднішнього уроку  «Джек Лондон. «Жага до життя». Особливості сюжету та ідеї оповідання. Довкілля в зв’язках з головним героєм».

2. Робота з епіграфом.

1) Діти, як ви розумієте слова О. Довженка? (О. Довженко наголошує на тому, що людина буде лише тоді нормально існувати і радіти життю, коли вона цього сама хотітиме).

2) Чому автор прирівнює життя людини до волі жити? (Тому що, людина повноцінно житиме лише в тому випадку, коли бажатиме досягти чогось в житті, матиме свої мрії, бажання реалізуватися).

 Так, справді, саме завдяки волі до життя людина вершить свої справи, живе, кохає і радіє всьому навколо. Якби людина не хотіла жити, вона б просто перетворилася в звичайного металевого робота без почуттів, емоцій та думок. І тоді весь світ став би сірим, не цікавим, сухим.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

Ім’я відомого американського письменника Джека Лондона пов’язане із захоплюючими оповіданнями про сильних та мужніх людей, що кидали виклик долі, боролися із суворою природою Півночі, виявляли силу духу й неабияку мужність. Лондонівські герої  до сих пір є кумирами багатьох читачів в усьому світі.

2. Робота з портретом письменника.

Зверніть увагу на портрет Джека Лондона:

1) Про що говорить погляд письменника? (Погляд письменника виражає віру в життя та вказує на творчу натуру).

2) Що ви можете сказати про зачіску, одяг Джека Лондона? (Одяг письменника чистий, охайний,  хоч і не досить дорогий. Зачіска сучасна, акуратна).

3) Що вас вражає, приваблює в цьому портреті? (Приємна зовнішність, правильні риси обличчя, що свідчать про добродушність,  оптимізм).

4) Як ви вважаєте, ким би могла стати людина з такою зовнішністю? Чому? (Людина з такою зовнішністю могла б стати актором чи художником або вихователем. Це пов’язано з добрими очима, приємною посмішкою).

 – А тепер давайте порівняємо наше уявлення про зовнішність письменника зі словесним портретом Джека Лондона з книги його дружини Чарміан Лондон:

«Перше, що впало в око й запам’яталося на довгі роки – це широко розплющені великі сірі очі, прямий погляд, скромна, спокійна манера триматися і головне – великі красиві губи з особливими, глибокими, загнутими догори кутиками. І на всьому цьому якийсь відбиток чистоти і порядності».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Робота зі схемою «Джек Лондон».

(Вчитель розповідає про життя і творчість Джека Лондона. Учні коротко занотовують головні події з життя письменника)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментар вчителя до схеми

1. Джек Лондон народився в Сан-Франциско, в США. При народженні отримав ім’я Джек Чейні, але вісім місяців потому, коли мати вийшла заміж, став Джоном  Гріффітом Лондоном. Після того, як мати захворіла на тиф, вихованню сина вона не могла надавати гідного значення.  З вітчимом сім’я жила дуже бідно.

2. Дитинство Лондона пройшло в Сан-Франциско. Ще з самого малечку він став постійним відвідувачем бібліотеки, бо дуже любив читати. В 13 років Джек закінчив початкову школу, але до середньої вже ходити не міг, бо родина не мала грошей. Тому в юному віці хлопець мав іти на роботу: консервна фабрика, джгутова фабрика, членство у вуличній банді.

3. Через скрутне матеріальне положення Джек Лондон влаштувався матросом на корабель, який тримав курс до берегів Японії. Хлопець розумів, що ця мандрівка може бути небезпечною, ба, навіть коштувати йому життя. Але він не здавався і протягом плавання не раз довів свою мужність та рішучий характер, незважаючи на такий юний вік. Із цієї подорожі Джек Лондон привіз багато вражень, які потім реалізувалися в оповіданні «Тайфун біля берегів Японії», що згодом зайняло І місце в газетному конкурсі майстрів слова. Це принесло йому перші 25 доларів гонорару.

4. Після повернення юнак вирішив зайнятися освітою. В школі його ображали, адже хлопець вирізнявся з натовпу як віком, так і зовнішністю. Крутився як міг: мив вікна у школі, працював. Потерпівши невдачу тут, майбутній письменник складає вступні іспити до Каліфорнійського університету, але провчившись там семестр, залишає його за браком коштів. Джек Лондон влаштовується працювати у пральню.

5. Всю Америку облетіла звістка – на Алясці знайдено золото. Починається так звана «золота лихоманка», в якій бере участь і молодий письменник.

 Після кількох років виснажливої праці йому так і не вдалося знайти золото. Тому через хворобу цингу Джек Лондон повертається. Але з собою він привозить значно більше, ніж золото – героїв своїх творів, котрі пізніше називатимуть «Північні оповідання».

6. Приїхавши з Аляски, Джек Лондон починає наполегливу і плідну працю над своїми літературними сюжетами. Хлопець посилає свої оповідання майже в усі газети Сан-Франциско, тратячи свої останні кошти. Нарешті друком виходить перше оповідання автора «За тих, хто в дорозі». Відтак, на літературному обрії засвітилася ще одна письменницька зірка.

4. Слово вчителя.

Твори Джека Лондона відкрили американцям Північ. Він не тільки дав точні, яскраві і поетичні картини краю Білої Тиші й показав людей, які його населяли: індіанців – корінних жителів, з своєрідними законами. Та  білих, що прийшли у пошуках щастя.

Ірвінг Стоун, автор художньої біографії Джека Лондона, що має назву «Моряк у сідлі», писав: «Він був одержимий жагою правди! Неприкрашену правду про труднощі, які довелося пережити золотошукачам, про силу й слабкість людської натури розповів Джек Лондон у своїх творах під назвою «Північні оповідання».

5. Робота з узагальнюючою таблицею «Північні оповідання»

Цикл «Північні оповідання» -  умовна назва ранніх творів Джека Лондона, з якими він входить у світову літературу. Об’єднані єдиною тематикою, вони складають свого роду героїчний епос американської Півночі, що розповідає про «золоту лихоманку», про важкі будні Клондайку, про красу і гармонію природи, про життєві драми людей.

«Північні оповідання»

тематика

герой

1. Тема боротьби сильної особистості зі стихією, утвердження моральних якостей людей, їхньої взаємодопомоги, дружби, людяності («Біла тиша», «Північна Одіссея», «Жага до життя», «На сороковій милі»)

1. Герої – золотошукачі, бродяги, мисливці, авантюристи, аборигени Аляски.

2. Тема згубного впливу грошей на душу людини, романтичне протиставлення природи і цивілізації («Людина зі шрамом», «Тисяча дюжин», «У далекому краї»)

2. Відсутній поділ на позитивних та негативних.

 

 

 

3. Тема згубного впливу «копальневої цивілізації», повязаного з насадженням пороків і деградацією особистості («На кінці веселки»)

3. Позитивний герой для письменника – це людина, яка зосереджує в собі фізичну та духовну силу, здатна до самовідданої дружби і любові, великодушна і безкорислива, смілива і цілеспрямована. Це неоромантичний герой.

4. Тема трагічної долі індіанців, зображення їхньої самобутності, культури, протиставлення шляхетності і мужності індіанців хижацтву «білих вовків» («Ліга старих», «Влика загадка»)

 

 

 

6. Робота з назвою оповідання.

Серед ряду оповідань особливе місце займає «Жага до життя», у якому розповідається про одну подію з життя персонажа. Отже, за жанром – це відоме вам оповідання.

В оригіналі воно мало назву «Love to the life» – «Любов до життя». Але деякі науковці користуються перекладом «Жага до життя». Давайте визначимо, яку назву вживати доцільніше.

Як ви розумієте слова «жага» та «любов»?

(Учні висловлюють свої асоціації з цими словами).

Тепер давайте звернемо увагу на тлумачення цих понять за словником.

Жага – це нестримне бажання чого-небудь, до чого-небудь, до досягнення певної мети.

Любов  почуття, котре проявляється в бажанні піклуватися про когось, сильний потяг до когось чи до чогось.

Проаналізувавши лексичне значення цих  двох слів, «жага»  найкраще передає головну мету героя, бо у нього було гаряче бажання вижити, яке і допомогло йому побороти голод, холод, хворобу і навіть смерть.

7. Робота з епіграфом до оповідання.

У своєму оповіданні Джек Лондон використовує епіграф:

«Хто добре жив і кинув все,

лиш той здобуде гарту, –

і виграти потрапить той,

хто ставить все на карту».

1) Діти, як ви розумієте даний вислів?  (Цей вислів про мужню, вольову, сильну духом людину, яка ніколи не здається, яка має бажання, мрію, мету в боротьбі з важкими випробовуваннями долі. Така людина прагне використати всі можливі шляхи, щоб виграти складний поєдинок із нелегкими поворотами долі)

2) Що автор хотів цим сказати? (Цим епіграфом Джек Лондон хотів закликати читача не боятися ризикувати, використовувати кожен шанс, який нам дає доля, задля досягнення більшого)

 Отож, можемо зробити висновок, що автор наголошує на думці про те, що, якщо у людини є сильне бажання чи мрія, то необхідно ризикнути всім, зробити крок вперед, хоча часом дуже небезпечний. Але якщо він дасть хоча б один шанс, щоб досягти бажаного, то його просто необхідно зробити. І лише та людина  гідна здійснення своїх найзаповітніших мрій, яка бажає їх настільки палко, що готова зробити відчайдушніший крок.

8. Виразне читання частини оповідання Джека Лондона «Жага до життя»: від слів «Вони йшли, кульгаючи…» до «… заставлені найрізноманітнішими стравами».

9. Словникова робота.

Клунок – наповнена чимось дорожня торба, яку носять за плечима.

Валун – обточений дією води або льодовиків камінь великих розмірів, уламок гірської породи.

Шумовиння – білувата пухирчата маса, піна.

Каное – човен північноамериканських індіанців.

Факторія – торговельна контора і поселення європейських або північноамериканських купців у колоніальних країнах.

Дюйм – одиниця довжини, яка дорівнює 2, 54 см.

Кисет – маленький мішечок для тютюну, який затягується шнурком.

Пригорща – кількість чогось, що вміщається між обома напівзігнутими й складеними кистями.

Фунт – міра ваги,  453, 6 г.

Конвульсивно – з сильними корчами всього тіла, мимовільними скороченнями мускулатури тіла внаслідок ураження кори головного мозку.

Кварта – міра рідких та сипких тіл у деяких країнах, переважно трохи більша за літр.

10. Бесіда за змістом прочитаного.

1. Назвіть героїв оповідання. (Білл та його товариш)

2. Який негідний вчинок зробив Білл по відношенню до свого побратима? (Він кинув його напризволяще в біді посеред річки)

3. Куди прямував головний герой? ( В країну Патичків)

4. Знайдіть описи природи в оповіданні, які б доводили те, що навіть навколишнє середовище перебувало в такому самому стані, як і головний герой. («Біля обрію дотлівало сонце, ледве проглядаючи крізь запону туману й мли, що налягали на землю без чітких обрисів, наче гуща».; «Невесела картина. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустеля, невисокі, пологі пагорби. Ні деревця, ні кущика, ні травинки – нічого, крім безкрайньої страшної пустки…».)

5. Про що думав герой, коли блукав страшною пусткою? («Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця… Там під перевернутим каное, що привалене каміняччям, їхня схованка. Він знайде там набої для своєї рушниці, гачки й ліску, щоб добувати собі харчі. Там є борошно – правда, небагато, – шматок бекону й трохи бобів». «Ось про що думав він, силкуючись іти вперед».

6. В якому стані перебував головний герой при спробах зловити куріпку? «Він жбурляв у них камінцями, але не міг влучити. Тоді він поклав клунок на землю й почав підкрадатися до птахів плазом, як кіт до горобця. Його штани подерлися об гостре каміння, з колін сочилася кров, залишаючи червоні сліди, та через пекучий голод  він не відчував болю. Він повз по м’якому моху, одяг його змок, тіло дубіло з холоду…».

7. Що найбільше дошкуляло йому: рани, втома чи голод? Доведіть це цитатами з твору. (Голод. «Страшна втома долала його, кортіло лягти й заснути, але бажання дістатись до країни Патичків, а надто голод гнали його вперед. Він шукав у озерцях жаб і розгрібав пальцями намул, сподіваючись виколупати хробака, хоча й знав, що ні жаби, ні черви не живуть так далеко на півночі».     «Раз він мало не наткнувся на куріпку, що, певне, спала. Він не бачив її, поки вона не випурхнула йому просто в лице зі своєї шкалубини між камінням. Не менш переляканий, ніж куріпка, він усе-таки встиг схопити її, але в руці у нього залишилось тільки три пір'їни з хвоста. Дивлячись услід куріпці, він відчув до неї таку ненависть, ніби вона заподіяла йому не знати яке зло. Отак він ні з чим повернувся назад і взяв клумак на плечі».)

8. Згадайте момент, коли чоловік помітив у калюжі піскура. Як він себе поводив? Про що це говорить?  (Чоловік відразу почав ловити його, прикладаючи багато зусиль, бо голод сильно дошкуляв йому).

Сьогодні ми з вами розпочали читати оповідання «Жага до життя». На наступному уроці ми обов’язково повернемося до нього.

IV. Узагальнення і систематизація набутих знань.

 

1. Гра «Відгадай правильний порядок».

Слово вчителя. Ваше завдання – згадати події, про які ми тільки що з вами прочитали в оповіданні «Жага до життя» та розташувати їх у правильному порядку.

1) Спроба зловити рибу в калюжі.

2)  «Вони ступали, кульгаючи, до річки…»

3) Герой лічив сірники.

4) Герой підвернув ногу.

5) Мрійливі думки про прибуття до Країни Патичків.

              (2,  4,  5,  3, 1)

2. Розгадування ребусів.

1. Аляска.

2. Тічинічилі.

V. Підведення підсумків і пояснення домашнього завдання.

1. Підсумкове  слово вчителя.

Одного разу Джек Лондон так сказав про своє життя: «Мені страшно тепер подумати про те, з яким самозреченням я працював, і про те, яким я був бідним, як відчайдушно хотів пробитися, і ще – яким я був щасливим».

Незважаючи на всі негаразди, котрі йому принесла доля, незважаючи на всі ті біди та нещастя, котрі йому вдалося пережити, Джек Лондон став носієм безмежного гуманізму, кмітливості, вольового характер. Ці якості людини, яка має жагу до життя, він втілив у героях своїх оповідань.

2.  Пояснення домашнього завдання.

 – Вашим домашнім завданням буде:

1) прочитати статтю підручника про Джека Лондона .

2) дочитати оповідання   «Жага до життя» до кінця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 січня
Переглядів
1136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку