Ознайомити учнів із декоративно-прикладним мистецтвом; вчити стилізувати та декорувати природну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.
Завдання: Ескіз орнаменту в колі або квадраті, смузі (гуаш)
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати та декорувати природну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.
Оснащення:
Відео ряд: твори майстринь; слайди зі зразками орнаментів; навчальні роботи з методичного фонду, роботи учнів для презентації; кросворд; карточки з прислів'ями.
Музичний ряд: фонограми пісень: «Два кольори» (слова Д. Павличка, музика 0. Білаша), «Пісня про рушник» (слова А. Малишка, музика. П, Майбороди).
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Епіграф уроку:
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
А. Малишко
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
|
Для дитини з ООП
|
Гра «Закінч речення» Декоративно-ужиткове мистецтво — це... (вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд). До видів декоративно-ужиткового мистецтва належать... (розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, писанкарство, ви-тинанка, лозоплетіння, флористика, художня обробка металу, виготовлення виробів зі скла). Орнамент — це... (візерунок побудований на ритмічному чергуванні й поєднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.) Він застосовується в... ( розмальовуванні стін будинків, прикрашанні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.) Види орнаментів поділяють за... (змістом і формою). Основними групами орнаментальних сюжетів є... (геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний). Орнаменти за формою бувають... (стрічковими, композиційно-закритими, сітчастими). |
Скласти асоціативний кущ ДУМ , озвучити |
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
|
Учитель. Про справжній твір мистецтва говорять: «Зроблено з душею». У народі називають душею саму суть, зміст художнього образу. Народні майстри — тонкі й чуйні художники, а ще вони — мудрі філософи, які вкладають у свої твори глибокий зміст. Уся їхня праця, усі помисли — на щастя, на радість людям. Сьогоднішній урок — це ще один крок у світ прекрасного. Краплини мудрості, потрапивши до ваших сердець, перетворяться на велику скарбницю добра, любові до України, до свого народу. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Знання й уміння, набуті під час сьогоднішнього уроку, знадобляться вам не тільки на наступних уроках образотворчого мистецтва й художньої культури, що ви вивчатимете в 10 класі, а також у повсякденному житті. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником. Учитель. Про справжній твір мистецтва говорять: «Зроблено з душею». У народі називають душею саму суть, зміст художнього образу. Народні майстри — тонкі й чуйні художники, а ще вони — мудрі філософи, які вкладають у свої твори глибокий зміст. Уся їхня праця, усі помисли — на щастя, на радість людям. Сьогоднішній урок — це ще один крок у світ прекрасного. Краплини мудрості, потрапивши до ваших сердець, перетворяться на велику скарбницю добра, любові до України, до свого народу. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Знання й уміння, набуті під час сьогоднішнього уроку, знадобляться вам не тільки на наступних уроках образотворчого мистецтва й художньої культури, що ви вивчатимете в 10 класі, а також у повсякденному житті. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником. Метод «Асоціація» Учитель. Діти, із чим у вас асоціюється слово «рушник»? Відповіді дітей. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ |
|
Оголошення темаи та мети уроку. З вишивкою пов'язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, перемоги і поразки, сподівання на майбутнє. Нанесення на одяг орнаментів у давнину мало в першу чергу магічне значення. Розміщення орнаменту на жіночих сорочках пов'язане з шануванням руки як своєрідного знарпраці. Орнаменти, маючи певне символічне значення, повинні були надати їй сили, вправності. Орнаментальні композиції народної української вишивки ст ворені не тільки для того, щоб тішити око, а й щоб роздумувати, «читаючи» їх. |
|
Достеменно не відомо, кому першому спало на думку втілити в орнаменті красу навколишнього світу. Археологічні знахідки й літописи підтверджують, що всі візерунки на керамічних, різьблених виробах і килимах мають спільні риси. Вправа «Назви орнамент» (слайд) |
На окремому листку розглянути і прочитати назви орнаментів. |
Інформаційна хвилинка Рушник завжди відігравав значну роль у житті українського народу: без нього не обходяться церемонії та обряди, родинні й державні свята. З давніх-давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, що були не тільки взірцем їхньої працьовитості та мистецьких здібностей, але й мали також магічний та релігійний» зміст. Бажаючи прихилити до себе богів, люди закликали їх відповідними знаками-символами й оберегами |
|
Пісня «Два кольори» |
|
Розповідь про символи Як усе розмаїття форм життя вмістити у певні межі, у конкретну форму? використовувалися як графічний знак, що символізував природні явища, стихії, людину у світі. |
Змалювати прості геометричні знаки коло, трикутник, хрест, Ромб. На листочку в клітинку |
Перегляд відео про орнаменти |
|
Творчі завдання Скільки відсотків поля зафарбовано |
Скільки квадратиків синього і жовтого кольорів |
Практична робота Намалювати орнамент в колі або стрічці Етапи роботи
|
Працює на окремому розграфованому листочку |
Колективний аналіз виконаних робіт «Показуха» Рефлексія * Я дізнався, що… * Мене здивувало, що… * Мені сподобалось… * Можливо було б краще, якби… 7. Домашнє завдання дізнатися про смволи з інтернету. |
|
Додаток А чи знаєте ви, що 2007 року в Україні розпочалася акція «Рушник національного єднання»? Понад 1000 найкращих майстринь країни робили вишивку на конопляному полотні завдовжки 9 метрів. Це був незвичайний орнамент: у центрі — «Дерево життя», виконане 27 кольорами, за кількістю адміністративних центрів країни. Майже п'ять місяців подорожував рушник із міста до міста, і кожен, за бажанням, міг зробити на ньому стібок. Президент і відомі політики також вишили на ньому кілька хрестиків. Якби вам запропонували вишити стібок на цьому рушнику, яким кольором ви це зробили б? Що саме вишили б? Чому? |
ПИСАНКАРСТВО
ДЕКОРАТИВНИЙ РОЗПИС
ВИШИВКА ТКАЦТВО
КИЛИМАРСТВО КАРАМІКА
РІЗЬБЛЕННЯ ПО ДЕРЕВУ
Полічити скільки квадратиків синього,
жовтого
і червоного кольору
1