Урок." Декоративно-ужиткове мистецтво. Образ-символ"

Про матеріал

Ознайомити учнів із декоративно-прикладним мистецтвом; вчити стилізувати та декорувати при­родну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.

Перегляд файлу

Тема :           Декоративно-ужиткове мистецтво. Образ-символ

Завдання:  Ескіз орнаменту в колі або квадраті, смузі (гуаш)

Мета:   продовжувати ознайомлювати учнів із декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати та декорувати при­родну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.

Оснащення:

Відео ряд: твори майстринь; слайди зі зразками орнамен­тів; навчальні роботи з методичного фонду, роботи учнів для пре­зентації; кросворд; карточки з прислів'ями.

Музичний ряд: фонограми пісень: «Два кольори» (слова Д. Павличка, музика 0. Білаша), «Пісня про рушник» (слова А. Малишка, музика. П, Майбороди).

 

ХІД УРОКУ

І.       ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Вступне слово вчителя.

 Епіграф уроку:

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, і вірна любов.

А. Малишко

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

 

Для дитини з ООП

 

Гра «Закінч речення»

Декоративно-ужиткове мистецтво — це... (вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні пред­метів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).

До видів декоративно-ужиткового мистецтва належать... (розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, писанкарство, ви-тинанка, лозоплетіння, флористика, художня об­робка металу, виготовлення виробів зі скла).

Орнамент — це... (візе­рунок  побудований на ритмічному чергуванні й по­єднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.)

Він застосовується в... (  розмальовуванні стін будинків, прикрашан­ні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.)

Види орнаментів поділяють за... (змістом і формою).

Основними групами орнаментальних сюжетів є... (геометричний, рослинний, зооморфний, антро­поморфний).

Орнаменти за формою бувають... (стрічкови­ми, композиційно-закритими, сітчастими).

Скласти асоціативний кущ ДУМ , озвучити

 III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Про справжній твір мистецтва говорять: «Зроблено з душею». У народі називають душею саму суть, зміст художнього образу. Народні майстри — тонкі й чуйні художники, а ще во­ни — мудрі філософи, які вкладають у свої твори глибокий зміст. Уся їхня праця, усі помисли — на щастя, на радість людям.

Сьогоднішній урок — це ще один крок у світ прекрасного. Краплини мудрості, потрапивши до ваших сердець, перетворяться на велику скарб­ницю добра, любові до України, до свого народу. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Знан­ня й уміння, набуті під час сьогоднішнього уроку, знадобляться вам не тільки на наступних уроках образотворчого мистецтва й художньої культури, що ви вивчатимете в 10 класі, а також у повсяк­денному житті. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником.

Учитель. Про справжній твір мистецтва говорять: «Зроблено з душею». У народі називають душею саму суть, зміст художнього образу. Народні майстри — тонкі й чуйні художники, а ще во­ни — мудрі філософи, які вкладають у свої твори глибокий зміст. Уся їхня праця, усі помисли — на щастя, на радість людям.

Сьогоднішній урок — це ще один крок у світ прекрасного. Краплини мудрості, потрапивши до ваших сердець, перетворяться на велику скарб­ницю добра, любові до України, до свого народу. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Знан­ня й уміння, набуті під час сьогоднішнього уроку, знадобляться вам не тільки на наступних уроках образотворчого мистецтва й художньої культури, що ви вивчатимете в 10 класі, а також у повсяк­денному житті. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником.

Метод «Асоціація»

Учитель. Діти, із чим у вас асоціюється слово «рушник»?

Відповіді дітей.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Оголошення темаи та мети уроку.

З вишивкою пов'язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, перемоги і поразки, сподівання на майбутнє.

Нанесення на одяг орнаментів у давнину мало в першу чергу магічне значення. Розміщення орнаменту на жіночих сорочках пов'язане з шануванням руки як своєрідного знарпраці. Орнаменти, маючи певне символічне значення, повинні були надати їй сили, вправності.

Орнаментальні композиції народної української вишивки  ст ворені не тільки для того, щоб тішити око, а й щоб роздумувати, «читаючи» їх.

 

Достеменно не відомо, кому першому спало на думку втілити в орнаменті красу навколиш­нього світу. Археологічні знахідки й літописи під­тверджують, що всі візерунки на керамічних, різь­блених виробах і килимах мають спільні риси.

Вправа «Назви орнамент» (слайд)

На окремому листку розглянути і прочитати назви орнаментів.

Інформаційна хвилинка

Рушник завжди відігравав значну роль у жит­ті українського народу: без нього не обходяться церемонії та обряди, родинні й державні свята.

З давніх-давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, що були не тільки взірцем їхньої працьовитості та мистецьких здібностей, але й мали також магічний та релігійний» зміст. Бажаючи прихилити до себе богів, люди за­кликали їх відповідними знаками-символами й обе­регами

 

Пісня «Два кольори»

 

Розповідь про символи

Як усе розмаїття форм життя вмістити у певні межі, у конкретну форму?

використовувалися як графічний знак, що символізував природні  явища, стихії, людину у світі.

Змалювати прості геометричні знаки коло, трикутник, хрест, Ромб.

 На листочку в клітинку

Перегляд відео про орнаменти

 

Творчі завдання

Скільки відсотків поля зафарбовано

Скільки квадратиків синього і жовтого кольорів

 Практична робота

Намалювати орнамент в колі або стрічці

Етапи роботи

  1. Розграфити листок (можна взяти в клітинку)
  2. Зроби ескіз малюнку
  3. Деталізуй орнамент
  4. Зітри допоміжні лінії
  5. Розфарбуй готовий візерунок.

 

Працює на окремому розграфованому  листочку

  1.    Підбиття підсумку уроку.

  Колективний аналіз виконаних робіт  «Показуха»

Рефлексія

* Я дізнався, що… * Мене здивувало, що… * Мені сподобалось… * Можливо було б краще, якби…

7. Домашнє завдання  дізнатися про смволи з інтернету.

 

Додаток

А чи знаєте ви, що 2007 року в Україні роз­почалася акція «Рушник національного єднання»? Понад 1000 найкращих майстринь країни робили вишивку на конопляному полотні завдовжки 9 метрів. Це був незвичайний орнамент: у центрі — «Дерево життя», виконане 27 кольорами, за кількі­стю адміністративних центрів країни. Майже п'ять місяців подорожував рушник із міста до міста, і ко­жен, за бажанням, міг зробити на ньому стібок.

Президент  і відомі політики також вишили на ньому кілька хрестиків.

 Якби вам запропонували вишити стібок на цьому рушнику, яким кольором ви це зробили б? Що саме вишили б? Чому?

 

 

 

 

ПИСАНКАРСТВО

 

 

 

ДЕКОРАТИВНИЙ  РОЗПИС

 

 

 

     ВИШИВКА                 ТКАЦТВО   

 

 

 

 

   КИЛИМАРСТВО               КАРАМІКА   

 

 

 

 

  РІЗЬБЛЕННЯ  ПО ДЕРЕВУ

 

 

 

 

 

 

 

 

Полічити скільки квадратиків синього,

жовтого

 і червоного кольору

1

 

doc
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
5673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку