«Дерево роду мого»
5клас
Мета: розкрити зміст поняття родинне дерево; розвивати вміння роботи з фото джерелами, створювати родинне дерево та визначити їх роль у роботі дослідників; розглянути родинне дерево та сімейні фотографії як писемні та речові історичні джерела; виховувати повагу до своїх рідних.
Вступне слово вчителя.
Роде наш красний! Що може бути прекраснішим від того дня, коли до отчого порога, під рідну батьківську стріху злітаються діти, онуки, правнуки, щоб низько вклонитися матері і батькові за вічну турботу і ласку, за недоспані ночі, коли знімали жар з нашого стола і випікали запашний духмяний хліб.
Кожна людина повинна знати свій родовід, пам’ятати своїх прадідів, знати, чим вони займалися, як жили, чим славилися. Треба вивчити «дерево свого роду». Що більший рід, то міцнішим стає дерево, і кожної гілочки чи коріння є своє ім’я.
- Що ж допомагає кожному з нас дізнатися про своє минуле, про своє коріння?
- Хтось, не подумавши, запитає: а для чого все це зберігати? Що думаєте ви?
Фотографія — історичне джерело
Загадка
Аркуші паперу, як кінострічки, вони зберігають моменти історичні. (Фотографії)
Евристична бесіда
1) Чи можна фотографію назвати історичним джерелом? Власну думку обґрунтуйте.
2) Яку інформацію історики можуть прочитати на фотографіях?
В кожної української родини своя багатогранна, своєрідна історія,однак,вона тісно пов’язана з історією нашої Батьківщини – України.
На початку нашого заняття ставлю до вас проблемне запитання над яким ми будемо працювати і дамо відповідь на нього в кінці нашого практичного заняття.
Проблемне запитання: Яким чином впливає історія окремої української родини на історію України?
Пам’ятка (адаптована для 5 класу)
Як працювати з фотоджерелами
Словникова робота:
Генеалогія – ( від грецьких слів «рід, походження» та «слово, знання») — допоміжна історична наука про походження та взаємний зв’язок родин.
Родинне або генеалогічне дерево – схема походження сім’ї з іменами,прізвищами, роками життя родичів.
Можна продемонструвати приклади родинних дерев
Робота учнів починається з гри. Діти, відповідаючи на загадки, піднімають фотографії тих членів родини, про яких йдеться.
Хитрі очі, дві косички. У веснянках ніс та щічки. Непосида невеличка це моя … (сестричка.)
Сильний, добрий, справедливий, біля нього ми щасливі. Знає, вміє він багато. Гордимось, бо це наш …(тато.)
Ніжна, лагідна, рідненька, як голубонька сивенька. Нам би небо прихилила. Це … наша мила.(бабуся)
Він чимало літ прожив, на повагу заслужив. Для матусі він — татусь, а для мене він — … (дідусь.)
Пестить, ніжить, і голубить розуміє, дуже любить. Я до неї пригорнуся, бо вона моя … (матуся).
Леся Вознюк
Завдання
Поясніть значення українських прислів’їв і приказок про родину.
1) З родини йде життя людини.
2) Забудеш свій рід — усохне твій корінь.
Учні представляють свої проекти підготовлені вдома з батьками «Моє родинне дерево»
«Сімейні реліквії мого роду»
Діти розповідають про сімейні реліквії свого роду.
Реліквія (від лат. relinquere — «залишатися»),— шанована річ, яку свято зберігають.
Підсумки.
Ми добре попрацювали, багато дізнались, а чи дійсно сьогоднішній урок був уроком історії?
Генеалогія – ( від грецьких слів «рід, походження» та «слово, знання») — допоміжна історична наука про походження та взаємний зв’язок родин.
Родинне або генеалогічне дерево – схема походження сім’ї зіменами,прізвищами, роками життя родичів.