Держави світу
Мета уроку: закріпити знання про народи світу; сформувати розуміння поняття про держави світу, дати уявлення про політичну карту; формувати вміння визначати географічне положення держави: розвивати вміння працювати з картою, просторове мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, політична карта світу, ілюстрації із зображенням символів держави.
Очікувані результати: учні зможуть: розповідати про найбільші держави; розпізнавати способи зображення держав і столиць на політичній карті світу; визначати за картою найбільші держави й держави-сусіди України та їхні столиці; позначати на контурній карті кордони держав, підписувати їх назви та столиці.
Географічна номенклатура: Канада, Китай, США, Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова.
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Запитання і завдання
1. Дайте визначення поняття «народ».
2. Чому важливою умовою формування народу є проживання на одній території?
3. Наведіть приклади країн, назви яких збігаються з назвами народів, що в них проживають.
4. У чому виражається культура українців?
5. Знайдіть помилки й неточності в тексті та виправте їх.
Люди сучасного типу з’явилися на Землі приблизно 100 тис. років тому. Поступово вони розселилися по всій території земної кулі, крім Австралії. Протягом тривалого часу кількість населення Землі зростала дуже повільно: людина залежала від природи, гинула від хвороб, стихійних лих, нестачі їжі, у сутичках із тваринами. Бурхливе зростання населення спостерігалося в Х ст. Зараз на Землі проживає більш ніж 8 млрд людей. За зовнішніми ознаками розрізняють чотири основні раси: європеоїдну, африканоїдну, австралоїдну й монголоїдну. Найчисленнішою є австралоїдна раса. Представники цієї раси живуть в Америці.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Коли люди вперше зустрічаються, то вони відрекомендовуються один одному. Знайомство починається з повідомлення імені, прізвища, місця проживання. А на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з місцем проживання деяких народів Землі.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання і завдання
1. Які держави ви знаєте?
2. З якими державами межує Україна?
3. Представники яких народів живуть у нашому населеному пункті?
V. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Поняття про державу.
2. Різноманіття держав світу.
3. Політична карта світу.
1. Поняття про державу
Запитання і завдання
1) Що таке держава?
2) Які символи держави ви знаєте?
3) Опишіть державні символи України.
4) Доведіть, що в них відображаються історія і традиції країни.
2. Різноманіття держав світу
Запитання
1) Які ознаки абсолютної монархії?
2) Чому владу монарха обмежують?
3) Чим відрізняються унітарні держави від федеративних?
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Запитання і завдання
1. За назвою країни визначте частину світу.
Судан — Африка; Китай — …; Франція — …; Бразилія — …; Австралія — …; Індія — … .
2. Яке поняття об’єднує наведені назви?
Китайці, хіндустанці, бенгальці, німці.
3. Продовжте ланцюжок.
Великобританія — острови; Польща — материк; Японія — …; Китай — … .
4. Знайдіть на карті країни, назви яких збігаються з назвами їхніх столиць.
VII. Підсумки уроку
Висновки
Державою називають територію з визначеними кордонами, населенням, господарством і політичною владою. Важливою ознакою держави є незалежність від інших країн. До найбільших за площею території і кількістю населення країн належать: Росія, Канада, Китай, США, Бразилія, Австралія, Індія. Основним законом держави є конституція. Держави відрізняються одна від одної формою правління, територіальним устроєм, кількістю населення, площею території. На політичну карту за допомогою умовних позначок нанесені країни, їхні столиці й кордони.
VIII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Чому кількість держав збільшується?