Географічна оболонка- найбільший природний комплекс Землі
Мета уроку: сформувати розуміння понять «природний комплекс», «географічна оболонка», формувати знання про географічну оболонку як найбільший природний комплекс Землі, дати уявлення про її основні закономірності; розвивати географічне мислення, уміння виявляти причинно-наслідкові зв’язки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, глобус.
Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки понять «природний комплекс», «географічна оболонка»; характеризувати загальні закономірності географічної оболонки; наводити приклади природних комплексів; оцінювати значення знань про природні комплекси для життєдіяльності людини.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання і завдання
1. Наведіть приклад впливу клімату на живі організми.
2. До яких наслідків можуть призвести зміни у світовому кругообігу води?
3. Результатом взаємодії яких компонентів природи є ґрунти?
III. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Природний комплекс.
2. Географічна оболонка та її закономірності.
1. Природний комплекс
Завдання
Наведіть приклади зональних комплексів. Пригадайте про зміну кількості отримуваної сонячної енергії із широтою і поясніть із цих позицій їх існування.
Запитання
1) Що таке природний комплекс?
2) З яких компонентів він складається?
3) Як вони взаємозалежні?
2. Географічна оболонка та її закономірності
Завдання
1) Дайте визначення поняття «географічна оболонка».
2) Перелічіть основні закономірності географічної оболонки. Розкажіть докладніше про одну з них (на вибір).
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання
1. Доведіть, що географічна оболонка є природним комплексом. (Пригадайте, що таке природний комплекс, які він має закономірності, на прикладах покажіть, що географічна оболонка має перелічені закономірності.)
2. Донедавна вважалося, що вовки завдають великої шкоди, тому їх відстрілювали. Результат здивував людей: постраждали тварини, на яких полювали ці хижаки! Серед них стали швидко поширюватися захворювання, які призвели до зменшення поголів’я, наприклад, північних оленів. Поясніть зв’язок між винищуванням вовків і скороченням поголів’я оленів. (Зверніть увагу на те, які тварини в першу чергу стають здобиччю хижаків.)
3. Усі комплекси, у тому числі й географічна оболонка, характеризуються певною стабільністю. Незначний вплив на них не спричинить якісних змін. Наприклад, якщо вирубати дерева на невеликій ділянці лісу, це не завдасть відчутної шкоди лісу, через кілька років виростуть нові дерева й чагарники. А от вирубка великих масивів лісу може стати початком ланцюжка послідовних змін компонентів природи, які призведуть до якісної зміни всього природного комплексу.
Розкажіть про можливі наслідки вирубування лісу, використовуючи ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків.
Приклад. Вирубування лісу — зникнення рослин і тварин, характерних для лісових районів — зниження вологості — поява іншої рослинності — зміна й руйнування ґрунтів — утворення ярів — зниження рівня ґрунтових вод — обміління річок.
V. Підсумки уроку
Висновки
Природний комплекс (ландшафт) — це поєднання компонентів природи, що перебувають у складній взаємодії і утворюють єдину систему. Найбільшим природним комплексом на Землі є географічна оболонка. Вона охоплює всю гідросферу, біосферу, верхню частину літосфери й нижні шари атмосфери. У географічній оболонці безупинно здійснюється кругообіг речовин. Закономірностями географічної оболонки є цілісність, ритмічність, зональність.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Індивідуальне завдання (за бажанням). Протягом багатьох тисяч років у степовій і лісостеповій зонах України найпоширенішими трав’янистими рослинами були: ковила, типчак, полин, лугові трави. Зараз ці рослини збереглися лише на природоохоронних територіях і на невеликих, непридатних для господарського освоєння ділянках землі. Як ви вважаєте, чи відновиться в цих природних зонах колишній рослинний покрив, якщо припинити вирощування сільськогосподарських культур? Або земля заросте іншими рослинами, наприклад бур’янистою травою? Доведіть свою точку зору, спираючись на матеріали спостережень за ділянкою землі, що протягом одного або декількох років не обробляється людиною. Зробіть висновки зі своїх спостережень.