Льодовики й багаторічна мерзлота
Мета уроку: формувати знання про покривні й гірські льодовики, їх утворення й значення; дати уявлення про багаторічну мерзлоту й райони її поширення.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, ілюстрації із зображенням льодовиків і айсбергів, схема «Гірський льодовик».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки понять «льодовик», «багаторічна мерзлота»; виділяти відмінності між покривними й гірськими льодовиками; наводити приклади покривних та гірських льодовиків.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Природа — розумний і завбачливий господар, вона знає, що прісної води в неї небагато, й тому «консервує» прісну воду для тривалого зберігання. Робить це природа за допомогою холоду, льоду й снігу. Сьогодні ми довідаємося про деякі способи створення й зберігання запасів прісної води — про льодовики. Запасів води в них стільки, що їх можна порівняти зі стоком усіх річок Землі за 700 років. На далеких полицях у своїй коморі — у льодовиках природа зібрала понад 95 % прісної води.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання
1. Де й коли вам доводилося бачити лід?
2. Як він утворюється?
3. Які властивості має?
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Загальне уявлення про льодовики.
2. Гірські й покривні льодовики.
3. Утворення й рухи гірського льодовика.
4. Багаторічна мерзлота.
1. Загальне уявлення про льодовики
Запитання
1) Де і як утворюються льодовики?
2) Чому в горах України немає льодовиків?
2. Гірські й покривні льодовики
Запитання
1) Які льодовики називають гірськими?
2) Які льодовики називають покривними?
3) Де розміщені найбільші покривні льодовики?
4) Чому вони є причиною утворення айсбергів?
3. Утворення й рухи гірського льодовика
Завдання
Розкажіть про утворення й рух гірських льодовиків.
Робота в групах
Учитель об’єднує учнів у дві групи: перша — фахівці з покривних льодовиків, друга — з гірських. Групи готують по п’ять запитань і ставлять їх одна одній. Якщо відповідь неправильна, відповідає група, що складала запитання. Перемагає команда, яка дасть більше правильних відповідей.
4. Багаторічна мерзлота
Запитання
1) Що таке вічна мерзлота?
2) Якими є особливості зведення будинків у районах вічної мерзлоти?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з таблицею
Заповніть таблицю «Види льодовиків».
Вид льодовика |
Особливості природи |
Райони поширення |
Покривні |
|
|
Гірські |
|
|
Робота в групах
Учитель об’єднує учнів у дві групи. Завдання кожної — підготувати розповідь про зародження, життя й зникнення айсберга, починаючи від випадання снігу над центральною частиною Антарктиди, утворення льоду й закінчуючи плаванням айсберга в океані з наступним його діленням, таненням і руйнуванням.
Завдання
Відомо, що айсберги були причиною багатьох трагедій. Зокрема від зіткнення з одним із них затонув «Титанік». Запропонуйте заходи для запобігання подібним катастрофам.
VI. Підсумки уроку
Висновки
Льодовики — це природні скупчення льоду атмосферного походження на суходолі. Вони характеризуються пластичністю, тобто здатністю самостійно пересуватися під дією сили ваги. Льодовики утворюються вище від снігової лінії. Розрізняють покривні й гірські льодовики. Основна маса льоду зосереджена в покривних льодовиках, найбільший із них вкриває Антарктиду. У районах із холодним кліматом існує багаторічна мерзлота, вона являє собою шар мерзлих гірських порід.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Багато районів світу відчувають нестачу прісної води. Запропонуйте проект використання айсбергів для розв’язання цієї проблеми.