Тема уроку: Десятковий дріб. Запис десяткових дробів
Мета уроку: Формування ключових компетентностей учнів, зокрема:
- математичної ключової і предметної, що передбачає засвоєння поняття десяткого дробу, формування умінь розрізняти, читати, записувати і наводити приклади десяткових дробів;
- здатність спілкуватися рідною українською мовою шляхом поповнення свого словникового запасу, правильного використання математичної термінології;
- навчання впродовж життя, що виявляється в умінні організовувати та планувати свою навчальну діяльність, моделювати власну освітню траєкторію;
- інформаційно-комунікаційної шляхом критичного осмислення інформації, одержаної з різних джерел;
- соціальної, що забезпечується колективною навчальною діяльністю, змістом навчальних завдань.
Обладнання: підручник з математики, ілюстративні, відео та дидактичні роздаткові матеріали, сучасні електронні засоби навчання.
Тип уроку: урок формування компетентностей [2].
План уроку
І. Етап організації (Формування компетентності спілкування рідною мовою, соціальної компетентності, виховання доброзичливості, привітності, толерантності).
1. Психологічне налаштування. Учитель: Усім нам треба щиро привітатись: Добрий день! Нашу зустріч розпочнем!
Дзвоник всім нам дав наказ ‒
До роботи швидше, 5 клас.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб пройшов урок немарно [3].
2. Бесіда-організація учнів на колективну пізнавальну діяльність на уроці і впродовж вивчення навчальної теми.
ІІ. Етап орієнтації й актуалізації знань (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, соціальної).
1. Усний рахунок з використанням сигнальних карток червоного (неправильно) і зеленого (правильно) кольору за запитаннями:
- Навести приклади звичайних дробів.
- У дробі 3/8 назвіть чисельник, знаменник дробу?
- Що означає риска дробу?
- Оскільки 1 см – це 1/10 дм, то 3 см – це … (3/10 дм).
- Оскільки 1 коп – це 1/100 грн, то 50 коп – це … (50/100 грн)
- Так як 1 г – це 1/1000 кг, то 25 г – це … (25/ 1000 кг).
- Подібним чином можна подати дробом 5 дм 3 см – це … (5 дм)
- Аналогічно 6 ц 15 кг дробом – це … (6 ц).
2. Формування мотиваційної ситуації. Знаменниками п’яти останніх дробів є числа 10, 100, 1000. Для таких дробів у математиці використовують більш зручну форму запису – без знаменника, відділяючи цілу частину від дробової комою: 0,3; 0,50; 0,025; 5,3; 6,15. А називають такі дроби десятковими. Ми їх будемо вивчати впродовж наступних уроків.
ІІІ. Етап цілепокладання (Формування математичної ключової і предметної, ключових навчання впродовж життя і соціальної компетентностей, ).
1. Орієнтаційна інтерактивна бесіда. На вивчення теми «Десяткові дроби. Порівняння, округлення, додавання і віднімання десяткових дробів» відводиться 13 уроків. Буде в нас дві самостійні роботи і тематична контрольна (діагностична) робота. Їх результати і досягнення щоденної праці стануть основою для виставлення тематичної оцінки.
Настановчий висновок. Тому, настроюємо себе на важку і цікаву навчальну працю на кожному уроці і вдома з перспективою добрих знань і високої діагностичної оцінки.
2. Оголошення теми уроку: «Десятковий дріб. Запис десяткових дробів» та визначення навчальних завдань.
3. Проєктне пізнавальне завдання на урок. Розв’язуючи різні вправи за темою уроку, визначити їх основні типи.
ІV. Етап цілереалізації (Формування ключових: здатність спілкуватися рідною українською мовою, математичної, навчання впродовж життя та соціальної компетентностей).
1. Пізнально-комунікативна діяльність: запис прикладів десяткових дробів і їх читання: 0,3; 0,50; 0,025; 5,3; 6,15.
Мовознавча хвилинка. Академічний словник української мови означає слово «десятковий» як такий, що має в основі числення десятки, а «десятковий дріб» ‒ дріб, яким виражаються десяті, соті, тисячні і т. п. частини цілого [4, с. 256]. Читаються десяткові дроби так: «нуль цілих три десятих», «нуль цілих двадцять п’ять тисячних», «шість цілих п’ятнадцять сотих».
2. Висунення навчальної гіпотези: «Будь-який звичайний дріб, знаменником якого є розрядна одиниця 10, 100, 1000, …, можна записати у вигляді десяткового дробу».
Доведення навчальної гіпотези:
1) Приклади запису звичайних дробів у вигляді десяткових: ; 4 .
2) Напрацювання алгоритму запису звичайного дробу у вигляді десяткового за візуальною схемою:
3. Робота з підручником. Аналіз умовної схеми: «Запис звичайного дробу у вигляді десяткового» на с. 215.
4. Осмислення і запам’ятовування навчального матеріалу. Самостійна робота учнів з наступною взаємоперевіркою у «навчальних парах»: вивчення алгоритму запису звичайного дробу у вигляді десяткового.
5. Евристична партнерська «суб’єкт-суб’єктна» діяльність. Завдання: Вироблення структури десяткового дробу.
Звернути увагу: 1) число має закінчуватися тим розрядом, який названо в умові;
2) відсутні розряди дробової частини заповнюються нулем;
3) у десятковому дробі після коми має бути стільки цифр, скільки нулів у знаменнику звичайного дробу.
6. Фронтальне розв’язування усних вправ №№ 1280, 1281 [1, с. 216].
7. Поєднання колективного розв’язування письмових вправ, один учень біля дошки з самостійною діяльністю учнів.
Колективно: №№ 1282 (1, 5, 4, 6, 7, 9), 1304 (2, 4, 5), 1306 (1, 2, 5), 1284; самостійно №№ 1282 (2, 4, 8, 12), 1304 (1, 3), 1306 (3, 5) [1, с. 216, 217, 219].
Зразок виконання № 1306:
173 : 10 = = 17 = 17,3; 3005 : 10 000 = = 0, 3005.
8. Інтелектуальна фізкультхвилинка у формі гри «Правда – неправда, або «Так – ні». Учитель описує ситуацію фразою: «Звичайний дріб можна подати у вигляді десяткового», «Десятковий дріб завжди має цілу частину», «Дріб 0,48 не має цілої частини», «У дробу 3, 789 чотири десяткові знаки», «Цілу і дробову частину розділяє кома» та ін. Істинність ситуації учні сигналізують почерговим підняттям рук вгору, хибність – присіданням.
8. Висунення навчальної гіпотези: «Будь-який десятковий дріб можна записати у вигляді звичайного дробу».
Доведення навчальної гіпотези на прикладах.
1. Записати звичайним дробом: 0,1; 0,5; 3,6; 12,5; 0,06; 3, 45; 0,005; 1,126, 3,458, 2,08.
2) Вправи №№ 1286, 1292 [1, с. 217, 218].
V. Етап рефлексійно-оцінювальний (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, інформаційно-комунікаційної).
1. Робота з соціальними мережами. Математика в Youtube.
Закріплення засвоєння вивчених компетенцій за відеофрагментом «Десятковий дріб. Запис десяткового дробу» URL: https://www.youtube.com/watch?v=zK3zIcz_2xo [5].
2. Рефлексійна бесіда зарезультатами виконання проєктного пізнавального завдання на урок. Інтерактивна технологія «Знайди рішення».
Основні типи вправ за темою уроку:
1) розуміння, запис і читання десяткових дробів;
2) запис звичайного дробу у вигляді десяткового;
3) запис десяткового дробу у вигляді правильного звичайного дробу або мішаного числа.
3. Оцінювання навчальних досягнень учнів та побажання подальших успіхів у вивченні десяткових дробів і виконання домашнього завдання.
VІ. Етап формування домашнього завдання (Формування математичної, навчальної і соціальної компетентностей). 1. Опрацювати § 40, с. 214, 215. 2. Виконати письмово різнорівневі завдання №№ 1283 (шість прикладів на вибір), 1285, 1293, 1307 [1, с. 217, 218, 219]. 3. Розв’язати задачу з рубрики «Життєва математика» «у колі сім’ї» № 1324: «У супермаркеті оголошено акцію: за умови гуртової купівлі соку (від 50 пакетів) пакет коштуватиме 27 грн замість 30 грн. Скільки грошей заощадить багатодітна родина, придбавши під час акції 100 пакетів соку?»
Використані джерела:
1. Істер О. Математика : підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : «Генеза», 2022. 303 с.
2. Компетентнісний урок / сайт Доброгорської І. А. URL: https://irintolevna8.wixsite.com/mysite/kompetentnisnij-urok
3. На допомогу вчителю: віршики до початку уроку. URL: https://bookwoed.blogspot.com/2017/11/blog-post_15.html
4. Словник української мови : в 11 т. / за ред І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1971. Т. 2. 550 с.
5. 5 клас. Математика. Десятковий дріб. Запис десяткових дробів. Всеукраїнська школа онлайн. URL: https://www.youtube.com/watch?v=zK3zIcz_2xo