Урок «Десятковий дріб. Запис десяткових дробів»

Про матеріал
З метою напрацювання методики навчання математики в умовах НУШ пропонується конспект уроку «Десятковий дріб. Запис десяткових дробів» у 5 класі за модельною програмою і підручником О. Істера. План навчального заняття укладено на компетентнісній основі з урахуванням принципу дитиноцентризму.
Перегляд файлу

Тема уроку: Десятковий дріб. Запис десяткових дробів

Мета уроку: Формування ключових компетентностей учнів, зокрема:

- математичної ключової і предметної, що передбачає засвоєння поняття десяткого дробу, формування умінь розрізняти, читати, записувати і наводити приклади десяткових дробів;

- здатність спілкуватися рідною українською мовою шляхом поповнення свого словникового запасу, правильного використання математичної термінології;

- навчання впродовж життя, що виявляється в умінні організовувати та планувати свою навчальну діяльність, моделювати власну освітню траєкторію;

- інформаційно-комунікаційної шляхом критичного осмислення інформації, одержаної з різних джерел;

- соціальної, що забезпечується колективною навчальною діяльністю, змістом навчальних завдань.

Обладнання: підручник з математики, ілюстративні, відео та дидактичні роздаткові матеріали, сучасні електронні засоби навчання.

Тип уроку: урок формування компетентностей [2].

План уроку

І. Етап організації (Формування компетентності спілкування рідною мовою, соціальної компетентності, виховання доброзичливості, привітності, толерантності).

1. Психологічне налаштування. Учитель: Усім нам треба щиро привітатись:   Добрий день! Нашу зустріч розпочнем!

Дзвоник всім нам дав наказ ‒

До роботи швидше, 5 клас.

Попрацюєм всі старанно,

Щоб пройшов урок немарно [3].

2. Бесіда-організація учнів на колективну пізнавальну діяльність на уроці і впродовж вивчення навчальної теми.

ІІ. Етап орієнтації й актуалізації знань (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, соціальної).

1. Усний рахунок з використанням сигнальних карток червоного (неправильно) і зеленого (правильно) кольору за запитаннями:

- Навести приклади звичайних дробів.

- У дробі 3/8 назвіть чисельник, знаменник дробу?

- Що означає риска дробу?

- Оскільки 1 см – це 1/10 дм, то 3 см – це … (3/10 дм).

- Оскільки 1 коп – це 1/100 грн, то 50 коп – це … (50/100 грн)

- Так як 1 г – це 1/1000 кг, то 25 г – це … (25/ 1000 кг).

- Подібним чином можна подати дробом 5 дм 3 см – це … (5 дм)

- Аналогічно 6 ц 15 кг дробом – це … (6 ц).

2. Формування мотиваційної ситуації. Знаменниками п’яти останніх дробів є числа 10, 100, 1000. Для таких дробів у математиці використовують більш зручну форму запису – без знаменника, відділяючи цілу частину від дробової комою: 0,3; 0,50; 0,025; 5,3; 6,15. А називають такі дроби десятковими. Ми їх будемо вивчати впродовж наступних уроків.

ІІІ. Етап цілепокладання (Формування математичної ключової і предметної, ключових навчання впродовж життя і соціальної компетентностей, ).

1. Орієнтаційна інтерактивна бесіда. На вивчення теми «Десяткові дроби. Порівняння, округлення, додавання і віднімання десяткових дробів» відводиться 13 уроків. Буде в нас дві самостійні роботи і тематична контрольна (діагностична) робота. Їх результати і досягнення щоденної праці стануть основою для виставлення тематичної оцінки.

Настановчий висновок. Тому, настроюємо себе на важку і цікаву навчальну працю на кожному уроці і вдома з перспективою добрих знань і високої діагностичної оцінки.

2. Оголошення теми уроку: «Десятковий дріб. Запис десяткових дробів» та визначення навчальних завдань.

3. Проєктне пізнавальне завдання на урок. Розв’язуючи різні вправи за темою уроку, визначити їх основні типи.

ІV. Етап цілереалізації (Формування ключових: здатність спілкуватися рідною українською мовою, математичної, навчання впродовж життя та соціальної компетентностей).

1. Пізнально-комунікативна діяльність: запис прикладів десяткових дробів і їх читання: 0,3; 0,50; 0,025; 5,3; 6,15.

Мовознавча хвилинка. Академічний словник української мови означає слово «десятковий» як такий, що має в основі числення десятки, а «десятковий дріб» ‒ дріб, яким виражаються десяті, соті, тисячні і т. п. частини цілого [4, с. 256]. Читаються десяткові дроби так: «нуль цілих три десятих», «нуль цілих двадцять п’ять тисячних», «шість цілих п’ятнадцять сотих».

2. Висунення навчальної гіпотези: «Будь-який звичайний дріб, знаменником якого є розрядна одиниця 10, 100, 1000, …, можна записати у вигляді десяткового дробу».

Доведення навчальної гіпотези:

1) Приклади запису звичайних дробів у вигляді десяткових: ; 4 .

2) Напрацювання алгоритму запису звичайного дробу у вигляді десяткового за візуальною схемою:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Робота з підручником.  Аналіз умовної схеми: «Запис звичайного дробу у вигляді десяткового» на с. 215.

4. Осмислення і запам’ятовування навчального матеріалу. Самостійна робота учнів з наступною взаємоперевіркою у «навчальних парах»: вивчення алгоритму запису звичайного дробу у вигляді десяткового.

5. Евристична партнерська «суб’єкт-суб’єктна» діяльність. Завдання: Вироблення структури десяткового дробу.

 

 

 

 

 

 

Звернути увагу: 1) число має закінчуватися тим розрядом, який названо в умові;

2) відсутні розряди дробової частини заповнюються нулем;

3) у десятковому дробі після коми має бути стільки цифр, скільки нулів у знаменнику звичайного дробу.

6. Фронтальне розв’язування усних вправ №№ 1280, 1281 [1, с. 216].

7. Поєднання колективного розв’язування письмових вправ, один учень біля дошки з самостійною діяльністю учнів.

Колективно: №№ 1282 (1, 5, 4, 6, 7, 9), 1304 (2, 4, 5), 1306 (1, 2, 5), 1284; самостійно №№ 1282 (2, 4, 8, 12), 1304 (1, 3), 1306 (3, 5) [1, с. 216, 217, 219].

Зразок виконання № 1306:

173 : 10 = = 17 = 17,3;   3005 : 10 000 = = 0, 3005.

8. Інтелектуальна фізкультхвилинка у формі гри «Правда – неправда, або «Так – ні». Учитель описує ситуацію фразою: «Звичайний дріб можна подати у вигляді десяткового», «Десятковий дріб завжди має цілу частину», «Дріб 0,48 не має цілої частини», «У дробу 3, 789 чотири десяткові знаки», «Цілу і дробову частину розділяє кома» та ін. Істинність ситуації учні сигналізують почерговим підняттям рук вгору, хибність – присіданням.

8. Висунення навчальної гіпотези: «Будь-який десятковий дріб можна записати у вигляді звичайного дробу».

Доведення навчальної гіпотези на прикладах.

1. Записати звичайним дробом: 0,1; 0,5; 3,6; 12,5; 0,06; 3, 45; 0,005; 1,126, 3,458, 2,08.

2) Вправи №№ 1286, 1292 [1, с. 217, 218].

V. Етап рефлексійно-оцінювальний (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, інформаційно-комунікаційної).

1. Робота з соціальними мережами. Математика в Youtube.

Закріплення засвоєння вивчених компетенцій за відеофрагментом «Десятковий дріб. Запис десяткового дробу» URL: https://www.youtube.com/watch?v=zK3zIcz_2xo [5].

2. Рефлексійна бесіда зарезультатами виконання проєктного пізнавального завдання на урок. Інтерактивна технологія «Знайди рішення».

Основні типи вправ за темою уроку:

1) розуміння, запис і читання десяткових дробів;

2) запис звичайного дробу у вигляді десяткового;

3) запис десяткового дробу у вигляді правильного звичайного дробу або мішаного числа.

3. Оцінювання навчальних досягнень учнів та побажання подальших успіхів у вивченні десяткових дробів і виконання домашнього завдання.

VІ. Етап формування домашнього завдання (Формування математичної, навчальної і соціальної компетентностей). 1. Опрацювати § 40, с. 214, 215. 2. Виконати письмово різнорівневі завдання №№ 1283 (шість прикладів на вибір), 1285, 1293, 1307 [1, с. 217, 218, 219]. 3. Розв’язати задачу з рубрики «Життєва математика» «у колі сім’ї» № 1324: «У супермаркеті оголошено акцію: за умови гуртової купівлі соку (від 50 пакетів) пакет коштуватиме 27 грн замість 30 грн. Скільки грошей заощадить багатодітна родина, придбавши під час акції 100 пакетів соку?»

 

Використані джерела:

1. Істер О. Математика : підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : «Генеза», 2022. 303 с.

2. Компетентнісний урок / сайт Доброгорської І. А. URL: https://irintolevna8.wixsite.com/mysite/kompetentnisnij-urok

3. На допомогу вчителю: віршики до початку уроку. URL: https://bookwoed.blogspot.com/2017/11/blog-post_15.html

4. Словник української мови : в 11 т. / за ред І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1971. Т. 2. 550 с.

5. 5 клас. Математика. Десятковий дріб. Запис десяткових дробів. Всеукраїнська школа онлайн. URL: https://www.youtube.com/watch?v=zK3zIcz_2xo

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Pasteruk Inna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2023
Переглядів
1461
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку