Урок «Десятковий дріб. Зображення десяткового дробу на координатному промені»

Про матеріал
З метою напрацювання методики навчання математики в умовах НУШ пропонується конспект уроку «Десятковий дріб. Зображення десяткового дробу на координатному промені» у 5 класі за модельною програмою і підручником О. Істера. План навчального заняття укладено на компетентнісній основі з урахуванням принципу дитиноцентризму.
Перегляд файлу

Тема уроку: Десятковий дріб. Зображення десяткового дробу на координатному промені

Мета уроку: Формування ключових компетентностей учнів, зокрема:

- математичної ключової і предметної, що передбачає розширення знань про десяткові дроби, в т. ч. щодо зображення десяткового дробу на координатному промені, формування умінь і навичок застосовувати їх до запису одиниць вимірювання величин та розв’язування прикладних задач;

- здатність спілкуватися рідною українською мовою шляхом поповнення свого словникового запасу, правильного використання математичної термінології;

- навчання впродовж життя, що виявляється в потребі пізнавати математику, уміти застосовувати набуті знання до розв’язування математичних і прикладних задач та організовувати свою навчальну діяльність;

- інформаційно-комунікаційної шляхом пошуку і критичного осмислення інформації, одержаної з різних джерел, зокрема Інтернет-мережі;

- історичної, шляхом використання історичного матеріалу щодо наукової еволюції математичних понять;

- підприємливість та фінансова грамотність за змістом задачі з рубрики «Життєва математика»;

- соціальної, що забезпечується партнерською співпрацею.

Обладнання: підручник з математики, ілюстративні, відео та дидактичні роздаткові матеріали, сучасні електронні засоби навчання.

Тип уроку: урок розвитку компетентностей [2].

План уроку

І. Етап організації й орієнтації (Формування компетентностей: математичної, спілкування рідною мовою, інформаційно-комунікаційної, історичної і соціальної).

1. Налаштувальна хвилинка. Вітання. Організація класу. Побажання гарного настрою і результативної праці.

2. Девізом до вивчення теми «Десяткові дроби» може стати вислів Цицерона: «Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику».

3. Інтелектуально-пізнавальне повідомлення про Марка Туллія Цицерона ‒ давньоримського філософа та політика, оратора, письменника та поета; хороброго полководця, Римського консула, автора класичних філософських праць, адвоката [4].

4. Історична довідка про десяткові дроби.

Якщо історія виникнення звичайних дробів почалася в Єгипті, то десяткові вперше з’явилися в Китаї приблизно в III столітті до н. е. Десяткові дроби вперше використав китайський математик Лю Хуей при добуванні квадратних коренів. У III столітті нашої ери десяткові дроби в Китаї стали застосовуватися при розрахунку ваги і обсягу. Поступово вони все глибше почали проникати в математику. У Європі десяткові дроби стали використовуватися набагато пізніше [3].

Висновок: математика історична наука, десяткові дроби використовували у давньому Китаї ще до нашої ери.

ІІ. Етап перевірки домашнього завдання і повторення навчального матеріалу (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, підприємливість та фінансова грамотність, соціальної).

1. З’ясування проблемних питань під час виконання домашнього завдання та організаційних моментів і методики виконання задачі з рубрики «Життєва математика» «у колі сім’ї» № 1324: «У супермаркеті оголошено акцію: за умови гуртової купівлі соку (від 50 пакетів) пакет коштуватиме 27 грн замість 30 грн. Скільки грошей заощадить багатодітна родина, придбавши під час акції 100 пакетів соку?»

2. Математичний диктант з наступною взаємоперевіркою за зразком у парах:

1) Записати десятковим дробом: три цілих п’ять десятих; п’ятнадцять цілих шіснадцять сотих, п’ятнадцять цілих шість сотих, нуль цілих сто двадцять три тисячних, одна ціла вісімнадцять тисячних; дванадцять цілих п’ять десятитисячних.

2) Записати словами: 0,2; 0,07; 1,368; 12, 0003; 8, 103.

3) Назвати відсутні розряди дробової частини десяткового дробу: 5,0308.

ІІІ. Етап цілевизначення (Формування математичної ключової і предметної, ключових навчання впродовж життя і соціальної компетентностей).

1. Орієнтаційна інтерактивна бесіда. Важливо не лише математику знати, а й використовувати на практиці. На уроці ми розширимо наші знання про десяткові дроби, зокрема, що стосується застосування їх до запису деяких величин, розв’яжемо вправи на зображення десяткових дробів на координатному промені.

2. Оголошення теми уроку: «Десятковий дріб. Зображення десяткового дробу на координатному промені».

ІV. Етап цілереалізації (Формування ключових: математичної, навчання впродовж життя та соціальної компетентностей).

1. Колективно-індивідуальне розв’язування вправ №№ 1287, 1289, 1290, 1313 [1, с. 217, 218, 220] за зразком.

  5 дм = м = 0,5 м; 117 см = 1 м = 1,17 м; 2 см 8 мм = м + м = 0,028 м; 1042 к. = 10 грн = 10, 42; 152 г = кг = 0,152 кг.

2. Розв’язування прикладних задач на використання десяткових дробів №№ 1310, 1319 (1) [1, с. 220, 221].

2. Здоров’язберігаюча фізкультхвилинка «Математика» [6].

4. Робота з підручником. Аналіз умовної схеми «Зображення десяткового дробу на координатному промені» [1, с. 216].

 

5. Розв’язування вправ фронтальним методом, один учень біля дошки №№ 1299 і 1308 [1, с. 219] на одному малюнку.

6. Колективно-індивідуальне розв’язування вправ за заготовленим малюнком (на дошці або за допомогою електронних засобів навчання) з коментуванням №№ 1294, 1296, 1297 та № 1301 [1, с. 218, 219].

7. Розв’язування вправ геометричного змісту в «навчальних групах» під керівництвом учнів-консультантів №№ 1302, 1311 [1, с. 219, 220].

V. Етап рефлексійно-оцінювальний (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, інформаційно-комунікаційної).

1. Робота з соціальними мережами. Математика в Youtube.

Закріплення засвоєння вивчених компетенцій за відеофрагментом «Десяткові дроби на координатному промені». дробу» URL: https://www.youtube.com/watch?v=zK3zIcz_2xo [5].

2. Рефлексійна бесіда. Інтерактивна технологія «Мікрофон». Продовжити фразу: «На уроці я:

- Я дізнався (дізналася) … .

- Я навчився (навчилася) … .

- Я зрозумів (зрозуміла) … .

- Я зможу … .

- Я оцінюю свою роботу … 

3. Оцінювання навчальних досягнень учнів та побажання подальших успіхів у вивченні десяткових дробів і виконання домашнього завдання.

VІ. Етап формування домашнього завдання (Формування математичної, навчальної і соціальної компетентностей). 1. Опрацювати § 40. 2. Виконати письмово різнорівневі завдання №№ 1288 (1, 2, 3), 1295, 1300 [1, с. 217, 218, 219]. 3. Розв’язати задачу з рубрики «Цікаві задачі – поміркуй одначе» № 1325 [1, с. 222].

 

Використані джерела:

1. Істер О. Математика : підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : «Генеза», 2022. 303 с.

2. Компетентнісний урок / сайт Доброгорської І. А. URL: https://irintolevna8.wixsite.com/mysite/kompetentnisnij-urok

3. Мандрівники в минуле ‒ Дроби в нашому житті. URL: http://drobvz.blogspot.com/p/blog-page_14.html

4. Марк Туллій Цицерон. URL: https://nashformat.ua/authors/mark-tullij-tsitseron-books

5. Павлюк О. Десяткові дроби на координатному промені 5 клас https://www.youtube.com/watch?v=6DPI-e6iit8

6. Фізкультхвилинка математика / Голуб Г. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Dza9tgJB4c4

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Pasteruk Inna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2023
Переглядів
553
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку