Урок-детектив. Морально-етичні проблеми оповідання «Скарб» Олекси Стороженка

Про матеріал
Урок-детектив. Морально-етичні проблеми оповідання «Скарб» Олекси Стороженка допоможе розкрити дітям значення понять: щастя, добро, зло, взаємодопомога, повага до батьків.
Перегляд файлу

Урок-детектив. Морально-етичні проблеми оповідання «Скарб» Олекси Стороженка

Мета: проаналізувати ідейно-художній зміст твору, проаналізувати життя головного героя, з’ясувати морально-етичні проблеми твору, виховувати любов та повагу до батьків, до праці, до життя.

Хід уроку

I.Організаційний момент

Мотивація  дітей. Сторітелінг.

Добрий день, діти! Дуже рада вас вкотре бачити. А у вас який настрій? (бадьорий, позитивний). (1 слайд)  І хоч ви втомилися, бо вже пройшло 6 уроків, але з іншого боку – це останній урок, після якого завершиться день. Сподіваюся, що ми гарно проведемо з вами час і ви не помітите, як промайне урок.

Сьогодні до вас мій шлях був непростим. Вранці коли я поспішала до школи,  до мене підійшов чоловік, охайно одягнений, у незвичайному капелюсі, із лупою в руці, і заговорив до мене з англійським акцентом. Він шукав поліційний відділок. Я не відразу його впізнала, а потім здогадалася… А ви, підкажете хто це? (Шерлок Холмс) детективний агент, детектив (чіпляю картинку).(фахівець з розслідування злочинів, агент розшукової поліції). (2 слайд)

II. Актуалізація опорних знань ( у руках у вчителя лупа)        

-         Дізнавшись, що я поспішаю до школи, він подарував мені на удачу лупу і попросив мене разом з учнями допомогти йому у справі: відшукати таємного втікача. Чи допоможемо ми Шерлоку Холмсу?

-         Інструмент таємного агента у нас є, тож пропоную нам спробувати себе у ролі детектива. Ви згодні?

Нас багато, а це вже справжнє детективне агентство. Назвімо його «Дослідники» ( 3слайд). Кожен детектив носить  з собою нотатник, щоб збирати речові докази. Вашим «Записником детектива» сьогодні буде зошит. ( 4 слайд).

Отож запишіть дату і тему нашого першого розслідування: Урок-детектив. Морально-етичні проблеми оповідання «Скарб» Олекси Стороженка. (5 слайд).

-         Які завдання ви поставите перед собою на уроці?

-         Що б ви хотіли дослідити? 

(проаналізувати ідейно-художній зміст твору, проаналізувати життя головного героя, з’ясувати морально-етичні проблеми твору, виховувати любов та повагу до батьків, до праці, до життя).

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Оповідання називається «Скарб».

Асоціативне гроно.

-         Які асоціації виникають у вас , коли ви чуєте слово «скарб»?

Скарб – це коштовності, дорогоцінності,гроші,  духовні цінності.

Що ж мав на увазі Олекса Стороженко ми простежимо, спостерігаючи за життям головного героя, шукаючи речові докази за змістом твору.

Речові докази, що життя хлопця – це скарб.  Робота над змістом твору.

1. Якими словами розпочинається оповідання?

2. З яким жанром літератури є схожість?

3. У якій сім’ї народився синок?  ( 1.Єдиний синок у заможних батьків)

4. Як вони виховували сина?         (2. Ледащо)

5. Як хлопець проводив час?

6. Як ставився син до батьків?        (3. Байдужий)

7. Куди мати виводила сина? Як там поводився Павлусь?    ( 4. Егоїстичний)

8. Чи змінилося ставлення хлопця до матері, коли він подорослішав?

9. Чи підтримував батько виховання матері?

10. Який випадок став фатальним для родини? (історія з медом) ( 5. Примхливий)

11. Отож, детективи, у 20 років хлопець став сиротою, зовсім не пристосований до життя. Що його чекало у майбутньому?   ( 6. Не пристосований до життя)

12. Хто йому допомагав? Як поводилися наймити з Павлусем? Чому вони продовжували хлопцеві догоджати?

13. Розкажіть, як на Зелені свята парубки йшли скарб шукати?

14. Які небилиці розповідали, де можна було знайти скарб?

15. Як Павло доживав віку?

- Звернімося до речових доказів і проаналізуймо.

- Що позитивного було у Павлуся?

Записуємо речові докази: (на папір дошки)

1.Єдиний синок у заможних батьків.   +

 2. Ледащо  -

3. Байдужий  -

4. Егоїстичний  -

5. Примхливий  -

6. Не пристосований до життя   -

Ми продовжимо наше розслідування за допомогою слідчого експерименту.

Слідчий експеримент. (на дошці зображуємо лінію життя учнів і лінію життя Павлуся) ( 6 слайд).

Поміркуйте, у кожного з нас є своя лінія життя. Вона має злети і падіння. Її можна було б зобразити, як кардіограму життя.

От скажімо, ви народилися, зробили перший крок – зліт, впали – падіння, навчилися говорити – зліт, пішли в садочок, плачете за мамою – падіння, далі рівно радієте, дорослішаєте, пішли до школи – зліт, отримали погану оцінку – падіння, дали все добре друзі, уроки, а потім дистанційна – перша ваша реакція? – ура – а далі довгий час сидячи вдома, зміна настрою – падіння, вийшли до школи, прийшли у 5 клас – зліт – війна (розпач, старах) – відновилося навчання, пішли в школу (радість)

-         А яку лінію життя ви зобразили б для Павлуся? (рівну, поділену на відрізки)

Немовля -    хлопчик -  парубок 20 років – чоловік.

-         А тепер проаналізуйте, яка лінія життя вам подобається більше? Чому?

-         Чи подобається вам одноманітне життя?

-         Чи розвивалися б ви, якби не ходили до школи?

-         Чи потрібен людям розвиток?

-         Поміркуйте чи є Павлусь ідеалом для автора? Доведіть.

У своєму творі автор використовує засоби комічного зображення.

-         Як ви думаєте, навіщо? (щоб висміяти, посміятися над вадами)

Допоможіть зрозуміти, які є види комічного і що вони означають.

Завдання «Школа розвідки». ( 7 слайд).

Гумор, ода, балада,  іронія, плач, сатира, драма, сарказм.

Гумор – доброзичливий сміх, спрямований на викриття певних вад людського характеру.

Іронія – тонка прихована насмішка, кепкування, глузування. Про явище чи особу говориться нібито в позитивному чи захопленому тоні, а розуміти треба протилежне.

Сатира – гостре висміювання всього нечесного, несправедливого.

Сарказм – зле, уїдливе висміювання серйозних вад у характері персонажа.

-         Які види комічного використовує Олекса Стороженко у своєму творі? (гумор, іронію, сатиру).

Робота з текстом, цитатами (робота в групах)

Автор використав у творі комічні портрети, фразеологізми, просторічні, лайливі слова, комічні прислів’я. 1 група підкреслює просторічні, лайливі слова, 2 група – фразеологізми, 3 група – прислів’я.

Спробуйте знайти засоби комічного за допомогою цитат, вони розкидані.

Просторічні, лайливі слова з оповідання “Скарб”.

 

Матірка,

пуцьвірінок,

запінитись,

малесенький

телепень,

скажена,

орав здорово

 

Фразеологізми з оповідання “Скарб”.

 

” Павлусь за ввесь день і пари з рота не пустить”,  останню сорочку витягне,

розпластався на перині, буцім з його чортяка лика дере,

очі витріщить, зоставсь круглим сиротою

як той пуцьвірінок, останню сорочку витягне,

” Раз вночі розвередувавсь Павлусь, як на живіт кричить…”

” Щастя, як горох з мішка”

” Ти ж із хати ніколи носа не виткнеш!”

” …їсть неборак, аж за ушима лящить…”

” до білого волосся доспався”

 

Прислів’я з оповідання “Скарб”.

 

Обома руками за його держатися,

” …буцім з його чортяка лика дере.”

як Бог дасть, то й у вікно вкине,

Хвалить шинкар п’яницю, а дочки своєї за його не віддасть

” батько ноги простяг”

” Останеться він на світі, мов сліпий без поводатаря!”

 

Отже, за жанром  - це гумористичне оповідання з елементами фантастики. Автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.

Комічні оповідання можуть вдало розповісти суть у коміксах.

-         Які комікси ви створили?

Ще одним сучасним елементом зображенням є меми - це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в інтернеті.

-         Хто з вас підготував меми до твору?

Завжди в роботі детектива створюється фоторобот Павлуся.

Вам цікаво було б побачити, яким був би сучасний Павлусь, який би вів такий спосіб життя?

Я спробувала відтворити такий образ за допомогою штучного інтелекту і дивіться, що з цього вийшло.

VІ. Підсумок уроку.

-         Що ви візьмете собі в валізу детектива?

-         Що ви взяли корисного для себе?

-         Як ви розумієте слово «скарб» після аналізу оповідання? ( але не поспішайте, мені підкинули анонімного листа, можливо, там є підказка)

Розшифруйте за допомогою криптограми-послання, яким автор звернувся до читачів.

Скарб – це щастя… Той тільки щасливий, кого Господь благословив на добрі діла.

Ви гарно попрацювали в детективному агентстві, тож пройшли посвяту в детективи, за це отримуєте медаль детектива і гарний бал.

Здавна люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою людина, котра безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило Павлусеві в усьому, але, мабуть, мало хто хотів би такого щастя. Тому, діти, я бажаю, щоб кожен з вас досяг свого щастя, знайшов свій скарб у житті.

 Отож ви творці свого щастя, пам’ятайте, що від вас залежить, яке у вас буде майбутнє, а головним скарбом для вас є сім’я, навчання, друзі, мета, до якої ви йдете, розвиток.

Домашнє завдання.

В. р.- Уявіть себе в ролі автора і запишіть  власну кінцівку цього оповідання від  моменту, коли Павлусеві вкинули у вікно хорта.

або напишіть лист – пораду Павлусеві.

Д.р. – скласти сенкан до слова «скарб».

 

docx
Додано
13 березня
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку