Тема: А.Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство козаків. Характеристика образу Павлуся
Мета: продовжити роботу над ідейно-художнім аналізом твору; формувати вміння складати план характеристики головного героя; дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки; виховувати почуття патріотизму, віри в перемогу добра, справедливості, шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.
Обладнання: портрет А.Чайковського, підручник, картки, ілюстрації до твору, пам’ятка.
…ми, браття, козацького роду.
Державний Гімн України
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Доброго дня всім! Я рада вас вітати на нашому уроці.
- Діти, а ви любите, коли до вас приходять гості? Чому? ( бо це весело, радісно, нові зустрічі, обмін інформацією, побажаннями, ділимося думками про наше життя…)
-Тож давайте привітаємо один одного добрим словом, побажаємо собі удачі, а нашим гостям приємного перебування у нас. Хто хоче чогось побажати своїм однокласникам?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
-Так, ми, українці, з діда-прадіда були гостинними у свята і в будні; дотримувалися народних звичаїв та традицій, свято вірили в доброту, благородство; завжди були життєлюбними…
-Діти, а яке християнське свято відзначається 14 жовтня? (Покрова Пресвятої Богородиці)
- А чи знаєте ви, чим воно особливе? (бо підтримувало віру козаків, спрямовувало їх дух на мужні, відважні подвиги в ім’я життя і волі
2. Енциклопедична хвилинка про св. Покрову
- Отож, свята Покрова – це покровителька всіх козаків. Їй вони молилися, благаючи дати їм сили для боротьби, мужності не схибити у найвідповідальніший момент, вміти зберегти вірність своєму краєві, своїй родині, своїй присязі.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Діти, творчість якого письменника ми вивчаємо? Яка тематика найбільше була до душі письменникові? Про що розповідається в повісті А.Чайковського «За сестрою»?
- Сьогодні на уроці ми продовжимо розглядати творчість А.Чайковського, працюючи над уривками його повісті «За сестрою». А саме, Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство козаків. Характеристика образу Павлуся.
- Як ви розумієте зміст епіграфа?
- А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІV. Перевірка домашнього завдання
Перевірка д/з. Ти – мені, я - тобі
- Перевіримо дз. Ставимо запитання один одному.
V. Опрацювання навчального матеріалу
Згадаємо зміст повісті і розгадаємо кросворд. Ділимося на дві команди. Оберіть командирів.
Оберіть собі кросворд.
1 |
8 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
3 |
|
|
|||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
По горизонталі: 1. Назва села, де жила родина Судаків. 2. Хто продав головного героя татарам-купцям? 3. Засіб, за допомогою якого татари перевозили награбоване майно. 4. Зброя, яку козаки використовували під час бою. 5. Командир татар. 6. Прізвище одного з козацьких ватажків. 7. Скільки років було Ганнусі ?
По вертикалі: 1. Ім’я головного героя твору.
Відповіді: Спасівка, харциз, віз, шабля, Мустафа, Тріска. Павлусь.
|
1 |
|
|
|
|
||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||
|
4 |
|
|
|
|
|
|||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
||
|
6 |
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|
|
||||
По горизонталі: 1. Куди татарин вдарив матір Павлуся? 2. Дружина Степана Судака. 3. За допомогою чого Непорадний захопив татарина? 4. Ім’я дідуся Павлуся. 5. Не скачи у воду, як не знаєш… . 6. Ім’я невільника, якого звільнили за проханням Павлуся. 7. Прізвище козацького ватажка.
По вертикалі: 1. Ім’я сестри головного героя повісті.
Відповіді: груди, Палажка, аркана, Андрій, броду, Остап, Недоля.
Підбиття підсумків
- Діти, які асоціації у вас виникають від слова козак. Створимо асоціативний кущ.
(лицар, захисник, патріот, Честь, вірність, відвагу, силу, героїзм, готовність обороняти православну віру, свій народ навіть ціною свого життя)
Обговоримо питання: «Козацтво у творі А.Чайковського «За сестрою»».
- Чому А.Чайковський приводить своїх героїв у степ? А, наприклад, не в гай, селище, до моря»?
- Чи доводилося вам бувати в степу?
- Що ви відчували?
- То символом чого в повісті є степ? (Волі, простору, великих можливостей, мужності).
- Хто є представниками українського козацтва у творі? (Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска, дід Панас).
- Що їх об’єднує? (Дружба, єдина мета, взаємодопомога, розуміння одне одного).
- Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це і досить складно? (лицарі, справжні захисники)
- Яким у творі зображений рід Судаків?
- Як ставились запорожці до зрадників свого народу?
- Кого із січовиків автор описує найдокладніше? Що можна сказати на основі цих описів про ставлення письменника до запорожців?
- Поряд із словом козак часто вживають слово лицар, тому що козаки – відчайдушні українські лицарі.
6. Робота в групах.
І група- користуючись твором, згадати та записати козацькі звичаї.
(обирали ватажка, доглядали коней, молилися, судили зрадників, варили їжу, жінок не було, одяг був простий, розташовували колом вози під час бою і билися до останнього)
ІІ група – лицарське ремесло, яким володіли козаки.
(як лицарі були чесними, вірними, сильними, їздили на конях, воювали на воді і суші, кидали спис, володіли арканом, стріляли з лука, орудували шаблею)
- Висловіть власну думку, відповідаючи на запитання: «Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, козацьким лицарем? Чому?»
Бесіда
План
а) цілеспрямованість, незламність, твердість;
б) наполегливість, мужність, витривалість, розум;
в) любов до сестри, родини, рідного краю;
г) ненависть до гнобителів українського народу;
г) справедливість, вірність, готовність на самопожертву;
д) кмітливість, винахідливість;
3. Павлусь - відважний лицар і герой
9. Характеристика Павлуся за планом 1-2 учні
- Спробуємо за планом дати характеристику головному героєві, використовуючи виписані цитати – це було д/з
10. Складання «Пам’ятки майбутньому лицареві»
- Кожен юнак, який хоче стати чоловіком, гідним поваги, має формувати в собі риси козацького лицарства. Самовиховання – справа нелегка.
Дівчатка - Що потрібно для того. Щоб виховати себе лицарем?
Хлопця –1. Уявіть, що ви режисер фільму «За сестрою», скажіть, який епізод буде, на вашу думку, найцікавіший глядачам? Чому?
Пам’ятка майбутньому лицареві
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
1. «Незакінчене речення»
«А. Чайковський у своєму творі «За сестрою» намагався розповісти…, нагадати…, закликати…».
2. Підсумкова бесіда
- Чи сподобався вам урок?
- Чи потрібно було читати цей твір?
- Чому, на вашу думку, повість є актуальною в наш час?
3. Взаємооцінювання
VІІ. Домашнє завдання
- Підготуватися до контрольної роботи , повторити творчість Т.Шевченка, А.Чайковського
По-різному складається кожного доля, незалежно у який час ти живеш. Та честь, відданість, мужність, благородство цінувались завжди. І як хочеться, щоб ми були гідними наших пращурів, а не перекотиполем чи полин-травою у нашім краї, у нашому домі, у наших сім’ях. Любіть життя!
1