« У чому секрет успіху»
В. Чемерис «Чорна кішка,
або «магічне» число сім»
Тема. «У чому секрет успіху» В. Чемерис «Чорна кішка,
або «магічне» число сім»
Мета:
- стимулювати самостійні судження учнів, опираючись на їхній життєвий та читацький досвід;
Методично – дидактичне забезпечення уроку:
Ілюстрації, квіточки, роздатковий матеріал, підручник, додаткова література, конверти із завданнями, магнітофон.
Тип уроку: урок – діалог.
Форми роботи: фронтальна, парна, групова, індивідуальна
Інтерактивні технології: елементи ейдетики, робота в групах, в парах, вправа «Очікування», рефлексія, вправа «Асоціативний кущ»
Хід уроку:
І. Організація класу до роботи.
- Подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхнемося.
Девіз нашого уроку такий:
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.
ІІ. Етап проектування і покладання мети.
1. Вправа «Очікування».
2. Діалог – перевірка.
3. Хвилинка ейдетики.
4. Робота в групах та її презентація.
5. Асоціативний кущ.
6. Робота над текстом.
7. Творчі завдання.
- Чого ж навчить кожного з вас сьогоднішній урок?
Визначати своє ставлення
до прикмет
Виховувати в собі Поважати думку
бережливе ставлення своїх товаришів
до тварин
Цей урок
навчить Працювати в групах, Аналізувати, робити мене оцінювати свою роботу
висновки
Творчо працювати, розви-
Використовувати різні вати пам’ять, мислення
види діалогу
( Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую…».)
- Чи є у вас якісь побоювання ? ( Діти відповідають ).
- Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, вчитися дружнім стосункам; будете активними, творчими, мислячими і старанними.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Хвилинка ейдетики.
- Розпочнемо урок хвилинкою ейдетики.( Показую учням ілюстрації з журналів, називаючи при цьому слова, які потім зустрінуться в новому тексті. Учням потрібно знайти асоціацію ілюстрації зі словом, яке я називаю і запам’ятати його ).
- Пізніше ми ще повернемося до цих ілюстрацій.
2. Перевірка домашнього завдання.
Діалог – перевірка.
- На попередньому уроці ми ознайомилися з казкою Ю. Ярмиша «Паличка – рятівниця». Кожній домашній групі було задано своє домашнє завдання. Давайте нагадаємо, які завдання вам потрібно було виконати. ( Кожна група каже: І група – читати на швидкість. ІІ група – читати діалоги без слів автора. ІІІ група – написати твір – роздум на тему: «Якби в мене була чарівна паличка». 4 група – досконало читати текст, вміти знаходити головне ).
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Потім – вмиє личко.
2. Повідомлення теми уроку.
3. Створення асоціативного куща.
«Вовк і 7 козенят» 7 чудес світу 7 днів тижня
«Білосніжка і 7 гномів» 7 п’ятниць на тиждень
7
Квітка – семицвітка 7 кольорів веселки
7 раз відмір, а один відріж Семеро одного не ждуть
V. Опрацювання твору В. Чемериса «Чорна кішка, або магічне число «7».
1. Словникова робота.
- Сьогодні нам треба знати такі слова. ( Показую ). Думаю, що ви не всі їх знаєте. У лівій колонці слова з тексту, а в правій – їх пояснення.
Навмисно мовчати
Квапливо слідкує
Наврочити допомогти
Отакезний швидко, поспіхом
Невдача величезний
Підстерігає поразка
Зарадити біді зглазити
Нікому анічичирк спеціально
- Пограємось? Я вам кажу визначення, а ви кажете слово. Граємося з дівчатками.
2. Первинне ознайомлення з твором. Перевірка первинного сприймання.
- Починаємо знайомство з текстом. Відкрийте сторінку 128. Читаємо комбінованим способом. Починаю я, задаю вам швидкість.
( Читання комбінованим способом ).
Хвилинка відпочинку.
- А зараз відпочинемо. Фізкультхвилинку проведе Інна. ( Рухи під мелодію пісні «Черный кот» ).
3. Вибіркове читання.
4. Аналіз змісту твору.
- У яку прикмету вірив Василько?
- Звідки він її дізнався?
- А чи добре хлопчик вивчав правила? Які відмінки він плутав? А ми не плутаємо їх? Чим же відрізняються ці відмінки?
- Чому жінка сказала, що «один» - просте число, а «сім» - магічне?
- Що насправді допомогло Василькові?
- У чому полягає магія числа 7?
- Що хорошого ви бачите у тому, що хлопчику перебігла дорогу кішка?
- Чи слід вірити прикметам?
5. Творча лабораторія.
- У вас на партах є роздруковані завдання. Вам потрібно встановити послідовність подій. Не забувайте правила роботи в групах.
Встановіть послідовність подій.
( Презентація роботи ).
- Повернемось до наших ілюстрацій. Відшукайте речення, в якому є ці слова. ( Показую ілюстрацію, а діти відшукують речення з тим словом, яке запам’ятали ).
5. Робота в групах.
Пропоную вам об’єднатися в групи за допомогою квіток, що є у кожного. Зі своєю маленькою квіточкою знайдіть стіл, де розквітла така ж велика квіточка. Таким чином у нас утвориться 4 групи. Завдання ви знайдете в конвертах. На виконання завдання – 3 хв
Але перш, ніж ми будемо працювати, згадайте правила роботи в групах.
1 група: Скласти сенкан до слова «кішка».
2 група: З тексту вибрати головне і ознайомити з ним усіх учнів.
Цікаве про котів
Кіт – це тваринка, яку дуже люблять люди. З ним пов’язана величезна кількість прикмет і прислів’їв. По – різному складалася доля кота. В одних країнах він був священною твариною. В інших – втіленням нечистої сили, і його знищували. Особливо дісталося чорним котам. У фольклорі різних народів можна знайти повір’я, пов’язані саме з чорними котами.
У Північній Англії вважалося, що чорний кіт приносить в дім щастя.
Шотландська прикмета говорить: «Чорний кіт на порозі – достаток в домі».
Російська прикмета: «Кіт, собака і півень чорної масті оберігають дім від злодіїв».
За американською народною мудрістю: «Бродячий чорний кіт обов’язково віщує удачу. Якщо чорний кіт прийшов до ваших дверей, впустіть його і будьте до нього добрими».
А моряки вірять, що якщо на кораблі є чорна, без жодного білого волоска, кицька, то плавання буде вдалим».
А у нас на Україні кіт є, за народним словом, втіленням неочікуваної сварки: «Їм чорний кіт дорогу перебіг!» - говорять про ворогів, які ще недавно були друзями.
Але є одне спільне для багатьох народів повір’я: «Хто любить і береже котів, того цей хитрий звір оберігає від усякої біди».
У світі налічується 28 видів дрібних котів.
Коти живуть поруч з людьми близько 5 тис. років.
3 група: Мозкова атака. Треба дібрати до перших букв слова «Успіх» слова, які б характеризували це слово.
У
С
П
І
Х
4 група: Прочитати прислів’я і зачитати ті, які з них стосуються теми нашого уроку ).
10. Гадюку як не грій, вона все одно вкусить.
11. Кожна лисиця свій хвостик хвалить.
12. Який дуб, такий тин; який батько, такий син.
13. Найбільше багатство – здоров’я.
14. Хто людей питає, той і розум має.
15. Не журись, та за діло берись.
16. Без труда нема плода.
17. Кому біда докучить, то і розуму научить.
18. Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш.
19. Світ не без добрих людей.
20. Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.
6 Презентація роботи в групах.
( - Група вирішила, що презентувати роботу буду я…» Учень чітко оголошує питання, дає відповідь ).
VІ. Підсумок уроку.
- Урок добігає кінця. Чи справдилися ваші очікування?
Про працю і лінь
Знаю
Про взаємодопомогу
Виконувати різні види роботи
Умію Давати відповіді на запитання
Давати об’єктивну оцінку подій
Власну думку і думку товаришів
Ціную набуті знання і вміння
Корисні поради та нову інформацію
VІІ. Рефлексія.
VІІІ. Оцінювання.
( Якщо личко з посмішкою – працював ефективно, творчо, активно;
Якщо личко серйозне – старався );
Якщо личко зле – працював нижче своїх можливостей ).
ІХ. Домашнє завдання.
Вдома я пропоную І варіанту створити творчий індивідуальний проект «Лист Василькові», а ІІ варіанту – підготуватися переказати оповідання від імені Василька.
І як підсумок уроку хочу дати вам таку віршовану пораду:
Прикметам вірити не треба,
А більше, діти, вірте в себе!
Повірте в розум, працю, сили –
І найчорніший кіт – безсилий.