Урок-діалог «У чому секрет успіху» В. Чемерис «Чорна кішка, або «магічне» число сім»

Про матеріал
Мета: - стимулювати самостійні судження учнів, опираючись на їхній життєвий та читацький досвід; - створювати сприятливі умови для індивідуального самовираження; - розвивати комунікативний потенціал, вербальні і невербальні засоби спілкування ( робота в парах, групах ), мислення, пам’ять; - вчити ставити запитання один одному за прочитаним, знаходити діалоги у тексті, вміти їх читати без слів автора; - виховувати силу волі, характер, любов до живої природи.
Перегляд файлу

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         « У чому секрет успіху»  

   В. Чемерис «Чорна кішка,   

    або «магічне» число сім»

 

 

 

 

 

 

 

 Тема. «У чому секрет успіху»      В. Чемерис «Чорна кішка,   

           або «магічне» число сім»

  Мета:

  -   стимулювати самостійні судження учнів,   опираючись на їхній    життєвий та читацький досвід;

  •   створювати сприятливі умови для індивідуального самовираження;
  • розвивати комунікативний потенціал, вербальні і невербальні засоби спілкування       ( робота в парах, групах ), мислення, пам’ять;
  •  вчити ставити запитання один одному за прочитаним, знаходити діалоги у тексті, вміти їх читати без слів автора;
  • виховувати силу волі, характер, любов до живої природи.

 

Методично – дидактичне забезпечення уроку:

 Ілюстрації, квіточки, роздатковий матеріал, підручник, додаткова література, конверти із завданнями, магнітофон.

 

Тип уроку: урок – діалог.

 

Форми роботи: фронтальна, парна, групова, індивідуальна

 

Інтерактивні технології: елементи ейдетики, робота в групах, в парах, вправа «Очікування», рефлексія, вправа «Асоціативний кущ»

 

          

 

                            

                                  

 Хід уроку:

 

 І. Організація класу до роботи.

 - Подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхнемося.

 Девіз нашого уроку такий:

 Працюй наполегливо, швидко, старанно,

 Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.

 

 ІІ. Етап проектування і покладання мети.

  • Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці. ( Завдання написані на квітці – семицвітці ).  

1. Вправа «Очікування».

2. Діалог – перевірка.

3. Хвилинка ейдетики.

4. Робота в групах та її презентація.

5. Асоціативний кущ.

6. Робота  над текстом.

7. Творчі завдання.

- Чого ж навчить кожного з вас сьогоднішній урок?

                                   

                            

                                             Визначати своє ставлення

 до прикмет                                      

 

   Виховувати в собі                                      Поважати думку

бережливе ставлення своїх товаришів

       до тварин

     Цей урок

                                            навчить                   Працювати в  групах,                                                                                                                      Аналізувати, робити                мене                         оцінювати свою роботу

   висновки          

  Творчо працювати, розви-

                    Використовувати різні  вати пам’ять, мислення

                             види діалогу

                       

 

 

  • Запрошую вас до роботи. Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Вправа «Очікування».

  ( Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую…».)

 - Чи є у вас якісь побоювання ? ( Діти відповідають ).

 - Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, вчитися дружнім стосункам; будете активними, творчими, мислячими і старанними.

  ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 1. Хвилинка ейдетики.

  - Розпочнемо урок хвилинкою ейдетики.( Показую учням ілюстрації з журналів, називаючи при цьому слова, які потім зустрінуться в новому тексті. Учням потрібно знайти асоціацію ілюстрації зі словом, яке я називаю і запам’ятати   його ).

- Пізніше ми ще повернемося до цих ілюстрацій.

 

  2. Перевірка домашнього завдання.

        Діалог – перевірка.

 -  На попередньому уроці ми ознайомилися з казкою Ю. Ярмиша «Паличка – рятівниця». Кожній домашній групі було задано своє домашнє завдання. Давайте нагадаємо, які завдання вам потрібно було виконати.     ( Кожна група каже: І група – читати на швидкість. ІІ група – читати діалоги без слів автора. ІІІ група – написати твір – роздум на тему: «Якби в мене була чарівна паличка». 4 група – досконало читати текст, вміти знаходити головне ).

  • Сьогодні перевірку домашнього завдання веде Філінова Аня. .
  • Іро, ти прочитала вдома казку  «Паличка – рятівниця»?
  • Так, прочитала.
  • Тоді прочитай уривок, як Миколка виконував перше завдання дідуся.      ( «Цілий тиждень….» ).
  • Дякую. Яно , ти прочитала перші 2 абзаци на швидкість?
  • Так.
  • Тоді прочитай їх зараз. ( Читає ).
  • Дякую. Ти добре справився з цим завданням. Гена  і  Гарік, ви читали вдома діалог Миколки з дідусем?
  • Так.
  • Прочитайте, будь ласка, їхню першу розмову, але без слів автора.          ( «Ото б добре…»  до слів «От і добре…» ).
  • Дякую, ви справились із завданням.
  • Інно, ти вдома написала твір – роздум на тему «Якби в мене була чарівна паличка»?
  • Так.
  • Тоді зачитай нам його, будь ласка. ( Зачитує ). Дякую, твір був чудовим.
  • Аню , ти сьогодні вела діалог на 11 балів. Я тобі дякую. Сідай на місце. Ви сьогодні добре попрацювали, тому отримуєте такі бали.                     ( Оцінюю всіх, хто відповідав ). 
  •  

 ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Мовна розминка.
  • Діти, прочитайте загадку.

Має вуса, пишний хвіст

І негарну звичку:

Спершу добре він поїсть,

Потім – вмиє личко.

  • Подумайте, про кого загадка? Прочитайте її хором.
  • Як прочитав би цю скоромовку кожен із цих хлопчиків? ( На дошці – лиця з різною мімікою. Діти читають вірш сумно, весело, сердито, з плачем, зі сміхом…).
  •  

 2. Повідомлення теми уроку.

  • Діти, ми продовжуємо сьогодні вивчення розділу. Давайте пригадаємо, яка його назва? ( «Пригоди і захоплення твоїх ровесників» ).
  • Будемо працювати над твором Валентина Чемериса «Чорна кішка, або «магічне» число «сім». Поміркуйте, про що може йти мова у цьому творі?
  • Який за жанром може бути твір з такою назвою?
  • Як ви думаєте: чому число 7 називають магічним?
  • У людей дуже великою популярністю користується число 7. У чому ж секрет? Виявляється, що число 7 відповідає обсягу короткотривалої пам’яті людини, тобто це та кількість предметів, ознак, яку ми спроможні запам’ятати відразу і на більш – менш тривалий час.
  •  

 3. Створення асоціативного куща.

  •  Де ми зустрічали цифру 7? Давайте складемо асоціативний кущ.

 

     «Вовк і 7 козенят»        7 чудес світу       7 днів тижня

 

«Білосніжка і 7 гномів»                     7 п’ятниць на тиждень

        7

Квітка – семицвітка                            7 кольорів веселки

 

7 раз відмір, а один відріж         Семеро одного не ждуть

 

  • Прочитавши твір В. Чемериса, ми дізнаємося, чи насправді число 7 магічне.
  •  

 V. Опрацювання твору В. Чемериса «Чорна кішка, або магічне число «7».

 1. Словникова робота.

- Сьогодні нам треба знати такі слова. ( Показую ). Думаю, що ви не всі їх знаєте. У лівій колонці слова з тексту, а в правій – їх пояснення.

  Навмисно                                    мовчати

 Квапливо слідкує

 Наврочити допомогти

 Отакезний швидко, поспіхом

  Невдача величезний

 Підстерігає поразка

 Зарадити біді                               зглазити

 Нікому анічичирк спеціально

  
- Пограємось? Я вам кажу визначення, а ви кажете слово. Граємося з дівчатками.

  • Тепер навпаки: я кажу слово, а ви кажете визначення. Це завдання – для хлопчиків.
  •  

 2. Первинне ознайомлення з твором. Перевірка первинного сприймання.

- Починаємо знайомство з текстом. Відкрийте сторінку 128. Читаємо комбінованим способом. Починаю я, задаю вам швидкість.

             ( Читання комбінованим способом ).

  • Сподобався твір?
  • Назвіть дійових осіб твору.
  • Який цей твір за жанром: казка чи оповідання? Чому?

                           

                       Хвилинка відпочинку.

 - А зараз відпочинемо. Фізкультхвилинку проведе Інна. ( Рухи під мелодію пісні «Черный кот» ).

 

 3. Вибіркове читання.

  • Знайдіть, в  якому реченні описано хазяйку Пуми? ( «Двері йому відчинила незнайома жінка – висока, сувора на вигляд, в отакезних окулярах». ).
  • Як вона підкреслила таємничість своїх порад? ( «Жінка приклала палець до вуст і, озирнувшись, зашепотіла…» ).
  • Прочитайте, яку таємницю розкрила жінка Василькові. ( «Як тільки чорна кішка перебіжить  дорогу…» ).
  • Знайдіть діалог Василька з учителькою. З якою інтонацією можна прочитати слова хлопчика? ( «Та вчи-ив…» ).
  • Прочитайте діалог хлопчика з жінкою без слів автора.
  • Які слова треба було промовити і що зробити Василькові, щоб чорна кішка не зурочила? ( «Щоб чорна кішка не зурочила…» ).

 

 4. Аналіз змісту твору.

 - У яку прикмету вірив Василько?

- Звідки він її дізнався?

-  А чи добре хлопчик вивчав правила? Які відмінки він плутав? А ми не плутаємо їх? Чим же відрізняються ці відмінки?

 - Чому жінка сказала, що «один» - просте число, а «сім» - магічне?

 - Що насправді допомогло Василькові?

 - У чому полягає магія числа 7?

 - Що хорошого ви бачите у тому, що хлопчику перебігла дорогу кішка?

 - Чи слід вірити прикметам?

 

5. Творча лабораторія.

- У вас на партах є роздруковані завдання. Вам потрібно встановити послідовність подій. Не забувайте правила роботи в групах.  

  

 

      Встановіть послідовність подій.

 

  • «І що б ви думали: найвищу оцінку одержав!»
  • «Знову ти, Моргайте, не вивчив відмінки іменників».
  • «Твоїй біді можна зарадити».
  • «А Василько мовчить. Таємниця ж!»
  • «Двері йому відчинила незнайома жінка».
  • Як у дворі з'явилася Пума, Василькові перестало щастить».
  • «А яке маг…магічне слово? Скажіть, будь ласка!»

 

                                   ( Презентація роботи ).

 

  - Повернемось до наших ілюстрацій. Відшукайте речення, в якому є ці слова.           ( Показую ілюстрацію, а діти відшукують речення з тим словом, яке запам’ятали ).

 

5. Робота в групах.

 Пропоную вам об’єднатися в групи за допомогою квіток, що є у кожного. Зі своєю маленькою квіточкою знайдіть стіл, де розквітла така ж велика квіточка. Таким чином у нас утвориться 4 групи. Завдання ви знайдете в конвертах. На виконання завдання – 3 хв

Але перш, ніж ми будемо працювати, згадайте правила роботи в групах. 

 

   1 група: Скласти сенкан до слова «кішка».

 

  2 група: З тексту вибрати головне і ознайомити з ним усіх учнів.

                                     Цікаве про котів

   Кіт – це тваринка, яку дуже люблять люди. З ним пов’язана величезна кількість прикмет і прислів’їв. По – різному складалася доля кота. В одних країнах він був священною твариною. В інших – втіленням нечистої сили, і його знищували. Особливо дісталося чорним котам. У фольклорі різних народів можна знайти повір’я, пов’язані саме з чорними котами.

  У Північній Англії вважалося, що чорний кіт приносить в дім щастя.

      Шотландська прикмета говорить: «Чорний кіт на порозі – достаток в домі».

   Російська прикмета: «Кіт, собака і півень чорної масті оберігають дім від злодіїв».

    За американською народною мудрістю: «Бродячий чорний кіт обов’язково віщує удачу. Якщо чорний кіт прийшов до ваших дверей, впустіть його і будьте до нього добрими».

    А моряки вірять, що якщо на кораблі є чорна, без жодного білого волоска, кицька, то плавання буде вдалим».

    А у нас на Україні кіт є, за народним словом, втіленням неочікуваної сварки: «Їм чорний кіт дорогу перебіг!» - говорять про ворогів, які ще недавно були друзями.

    Але є одне спільне для багатьох народів повір’я: «Хто любить і береже котів, того цей хитрий звір оберігає від усякої біди».

    У світі налічується 28 видів дрібних котів.

  Коти живуть поруч з людьми близько 5 тис. років.

 

 

 

 

 

  3 група: Мозкова атака. Треба дібрати до перших букв  слова «Успіх» слова, які б характеризували це слово.

 У

 С

 П

  І

 Х

 

  4 група: Прочитати прислів’я і зачитати ті, які з них стосуються теми нашого уроку ).

 

  1. Маленька праця краща за маленьке безділля.
  2. Без охоти нема роботи.
  3. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
  4. Не такий страшний чорт, як його малюють.
  5. То не козак, що боїться собак.
  6. Вовка боятися – в ліс не ходити.
  7. Сумний грудень і в свято, і в будень.
  8. Не мала баба клопоту, купила порося.
  9. Для миші й кішка звір.

    10. Гадюку як не грій, вона все одно вкусить.

11. Кожна лисиця свій хвостик хвалить.

12. Який дуб, такий тин; який батько, такий син.

13. Найбільше багатство – здоров’я.

14. Хто людей питає, той і розум має.

15. Не журись, та за діло берись.

16. Без труда нема плода.

17. Кому біда докучить, то і розуму научить.

18. Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш.

19. Світ не без добрих людей.

20. Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.

 

 6 Презентація роботи в групах.

 ( - Група вирішила, що презентувати роботу буду я…» Учень чітко оголошує питання, дає відповідь ).

 

VІ. Підсумок уроку.

 - Урок добігає кінця. Чи справдилися ваші очікування? 

  • На якому етапі уроку ми розвивали пам’ять?
  • На якому етапі уроку ми будували діалог?
  • Зараз кожен із вас подумає над такими питаннями: «Що з сьогоднішнього уроку я знаю, умію, ціную?»

 

 

 

     

               Про працю і лінь

   Знаю

                    Про взаємодопомогу

 

 Виконувати різні види роботи

  Умію Давати відповіді на запитання

  Давати об’єктивну оцінку подій

 

  Власну думку і думку товаришів

  Ціную набуті знання і вміння

 Корисні поради та нову інформацію 

 

 VІІ. Рефлексія.

  • Якими враженнями від уроку ви поділитеся вдома?
  • Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
  • Що, на вашу думку, вдалося найкраще? Чому?
  • Чи виправдалися ваші очікування? ( Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я…» ).
  • Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.

 

 VІІІ. Оцінювання.

  • Я пропоную вам оцінити себе. Візьміть личка, які лежать у вас на партах, та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці.

( Якщо личко з посмішкою – працював ефективно, творчо, активно;

 Якщо личко серйозне – старався );

 Якщо личко зле – працював нижче своїх можливостей ).

  • Прошу оцінювати себе об’єктивно, чесно.

 

 ІХ. Домашнє завдання.

  Вдома я пропоную І варіанту створити творчий індивідуальний проект «Лист  Василькові»,  а ІІ варіанту – підготуватися переказати оповідання від імені Василька.

І як підсумок уроку хочу дати вам таку віршовану пораду:

Прикметам вірити не треба,

А більше, діти, вірте в себе!

Повірте в розум, працю, сили –

І найчорніший кіт – безсилий.

 

 

                                                                               

 

 

doc
Додано
30 січня 2023
Переглядів
416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку