На даному уроці учні 6 класу не тільки ознайомляться з поняттям «ландшафт», класифікацією ландшафтів, простежать різноманітність явищ і об'єктів природи на місцевих прикладах, їхні взаємозв'язки та разом з тим поглиблять свої знання з німецької мови, оволодіють найбільш уживаною лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування.
(Бінарний урок з географії, німецької мови, 6 клас)
Тема уроку: Die Landschaften der Ukraine . Місцеві природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв'язків компонентів природи.
Мета уроку:
навчальна: ознайомити учнів з поняттям «ландшафт», із класифікацією
ландшафтів, на прикладах показати взаємозв'язок природних
компонентів; конкретизувати програмний матеріал, простежити
різноманітність явищ і об’єктів природи на місцевих прикладах,
їхні взаємозв'язки, вчити спостерігати за об’єктами місцевості,
аналізувати процеси їхнього розвитку;
розвивальна: формувати науковий світогляд, інтерес і навички до вивчення
природи свого краю, розвивати логічне й аналітичне
мислення, уміння робити висновки й узагальнення,
удосконалювати навички самостійної навчально -
пізнавальної діяльності;
виховна: виховувати любов до природи землі, відповідальність за
збереження її унікальності, уміння працювати в колективі,
сприяти розвитку естетичних почуттів, позитивних емоцій,
доброти, дбайливого ставлення до всього живого.
Тип уроку: урок комунікативного типу,бінарний урок.
Обладнання: підручник,ксерокопії завдань для аудіювання, учнівські презентації,ілюстрації, ландшафтна карта України, карта Тернопільської області,карта с. Котюжини, атлас, презентація.
Епіграф до уроку
Покоління відходять, й покоління приходять, а земля віковічно стоїть.
Старий Заповіт.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Учитель географії: Добрий день!
Учитель німецької мови: Guten Morgen, liebe Kinder!
Sch. Guten Morgen, ruft die Sonne!
Guten Tag, grüßt uns der Wind!
Guten Abend, sagt der Vogel!
Gute Nacht, sagt uns das Kind!
Guten Morgen, Ljudmyla Wolodymyriwna!
L. Heute sind Gaste zu uns gekommen. Begrusst unsere Gaste, itte, und jetzt singen wir unsere Lied.
Guten Tag! Guten Tag!
Hallo ! Wie geht`s?
Danke ! Prima! Gut!
Tschüs! Auf Wiedesehen!
-Мовленнєва зарядка
L. Ich bin sehr froh euch zu sehen!Wie geht es euch?
Sch. Danke, gut. Und wie geht es Ihnen?
L. Sehr gut, danke.
ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів.
Учитель німецької мови
Ihr habt in der vorigen Stunde über die Ukraine gesprochen und ihr bereitet kleine Presentation über Nachbarländer und Staatsymbole der Ukraine . Habt ihr die Hausaufgabe gemacht? (Презентації учнівських робіт.)
Учитель географії. Одним з найменших фрагментів земної мозаїки є фація (лат. «вигляд»). Густі ялинові зарості, березовий гай, галявина в лісі – все це фації. Якщо зібрати кілька фацій разом, то вийде урочище. Урочища складуться в ландшафт.
(слайд фація - урочище – ландшафт)
Бліцопитування
1.Що таке природний комплекс? (ПК – це поєднання взаємопов’язаних компонентів природи (гірських порід, вод, повітря, грунтів, організмів) на певній ділянці земної поверхні.)
2.Який комплекс найбільший? (Географічна оболонка).
3.Як називають природні комплекси, змінені людиною? (Антропогенні).
Прийом «Впізнай за малюнком»
(Вчитель показує картини гір, боліт, міст, виноградників, садів і т.д.
Які з них ми віднесемо до природних ландшафтів, які до антропогенних?)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Учитель географії:
Лісова глухомань не схожа на сонячний степ, піщані бархани ніхто не сплутає з болотом. Усі вони відрізняються один від одного рельєфом, кліматом, рослинністю, грунтами, але всередині кожного ландшафту ці компоненти відносно однорідні. Отже , після сьогоднішнього уроку ви зможете уявляти, який краєвид чекатиме на вас в подорожі до будь – якого куточка України.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми уроку
Учитель німецької мови: (відео «Ландшафти України».)
Heute lernen wir ein neues Thema und es heißt «Die Landschaften der Ukraine».Wir werden neue Wörter lernen, den Texte lesen und verschiedene Aufgabe machen.
Учитель географії.
Коли в одного японського художника запитали, що складніше малювати – горобця чи дракона, він відповів: «Дракона зуміє зобразити будь – яка людина, що вміє тримати пензль у руках, тому що драконів ніхто не бачив. Але лише той, хто досяг найбільших вершин майстерності, зможе зважитися намалювати горобця. Адже цей птах відомий усім».
Те саме з ландшафтами. Бачать їх усі, але пояснити, що саме бачать, зможуть не всі.
Учитель німецької мови:
-Введення нових лексичних одиниць
L. Auf dieses Bild wir sehen neue Worter. Das sind:
Der Bach – струмок. Das Gewässer – водойма.
Das Gebirge – гори. Die Gegend – місцевість.
L. Spreche nach, diese Worter.
Учитель географії.
Проблемне запитання.
Як ви вважаєте, чому в Україні не вирощують банани?
Метод «Ланцюг ідей»
(Учні виконують завдання по рядах. На чистому аркуші паперу (який дає вчитель), записати свої відповіді, передаючи аркуш з першої парти на останню. Час для виконання завдання 5 хвилин. Учитель перевіряє виконані завдання, зачитує запропоновані ідеї, та робить висновок про те, що для вирощування бананів в Україні несприятливі природні умови, а це означає, що природа впливає на господарську діяльність людини.)
Учитель німецької мови:
-Розвиток навичок усного мовлення
L.Sehen sie die Bilder an.Wie heissen die Lanschaften?
(Вчитель показує малюнки із зображеннями краєвидів. Діти по черзі називають їх. Напр.Auf Foto 1 ist ein Bach.)
L.Welche Landschaften gibt es in der Ukraine? (Відповіді учнів.)
Учитель географії. (Звучить лірична музика).
Яскравим українським колоритом,
Мов вишите, пишається село,
Простенько вбране чебрецевим квітом,
З якого сонце до небес зійшло.
Не охопити до кінця й не спити
Душею той сільський медовий квіт,
І колоситься золотаве жито,
Вдивляючись волошками у світ.
Зігріте праслав'янською любов'ю
Моє село – від пращурів-дідів,
Благословенне працею людською
І Божим Духом із покон-віків.
Я відчуваю тут своє коріння,
З якого живлюсь, дихаю й росту,
Бо я – землі священної творіння,
А значить – маю місію святу –
Добро творити, вірити, кохати
На цій прадавній сонячній землі,
І серцем щиро те оберігати,
Що тут зродилось – в рідному селі.
Вдягає день калинове намисто
І сонце хліб кладе на рушничок...
Моє село – свята моя колиско,
Мій рідний чебрецевий світ…
Галина Ткаченко
Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвивати, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті – невід'ємна частинка матінки – природи, матінки -України.
Учитель німецької мови:
Презентація:
Die Ukraine ist reich an Naturschätzen. Sie hat viele Wälder, Seen, Flüsse und Gebirge.(слайд 2)
Im Nordwesten ist Mischwaldzone. Östlich und südlich liegen die Waldsteppe und Steppe.(слайд 3)
In der Ukraine gibt es zwei Meere – das Schwarze und das Asowsche.(слайд 4)
Im Westen der Ukraine sind die Karpaten . Der höchste Berg der Karpaten heisst Howerla. Er ist 2061m hoch.(слайд 5)
Auf der Halbinsel Krym gibt es das Krymgebirge . Der höchste Berg ist der Roman – Kosch. Er ist 1545m hoch.(слайд 6)
Der grösßte Fluss ist der Dnipro. (слайд 7)
Die grösßte Nebenflüsse von Dnipro sind die Desna ,die Prypjat,die Sula.(слайд 8)
Die anderen wichtigen Flüsse sind die Donau, der Siwerskyj Donez, der Dnister, der Piwdenny Bug.(слайд 9)
Das größte Naturschutzgebiet der Ukraine ist Askania Nowa.(слайд 10)
-Розвиток навичок письма
(Вчитель роздає картки,на яких учні виконують письмово завдання під звуки мелодії Шуберта «Весняний вальс».)
1. Die Ukraine liegt in …
2. Die Ukraine ist reich an…
3. Im Westen der Ukraine liegt … und auf der Halbinsel Krym …
4. Der höchste Berg der Karpaten ist …
5. Er ist … m hoch.
6. Der höchste Berg des Krymgebirges ist …
7. Der größte Fluss der Ukraine ist …
8. Seine Nebenflüsse sind…
9. Die andere wichtigste Flüsse sind …
10. Im Süden der Ukraine sind zwei Meere: …
11. Das größte Naturschutzgebiet der Ukraine ist …
(Перевірка письмового завдання)
Учитель географії
На минулому уроці ви всі отримали випереджаючі завдання, підготувати презентації, повідомлення, проекти про ландшафти свого краю. Отже, розпочинаємо подорож селом Котюжини. Під час подорожі усі названі природні комплекси прошу нанести прапорцями на топографічну карту села Котюжини.
Захист презентації «Урочище Чорна криниця».
Захист презентації «Передмірський став».
Захист презентації «Урочище Кам'яна долина»
Захисти інших учнів. Робота з топографічною картою.
Учитель німецької мови:
-Розвиток навичок читання
L.Heute bekommen wir einen Brief. Ich denke,dess ihr ein Interesse habt, was man dort schreibt.
Liest die E-Mail und erganze sie mit dem Wortern aus dem Kasten.
(Учні читають текст і вставляють пропущені слова.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Учитель німецької мови
Heute haben wir über wunderschöne und malerische Landschaften der Ukraine gesprochen.Welche Landschaften,Gebirge und Gewässer gibt es unsere Heimat?Sehen sie die Landkarte an und erzählen.(Діти підходять до карти,відповідають на запитання вчителя та прикріплюють картинки.)
1.Welche Naturzonen hat die Ukraine?
(Im Nordwesten ist die Mischwaldzone , östlich und südlich liegen die Waldsteppe und Steppe.)
2.Welche Gebirge hat unsere Heimat?
(Im Westen sind die Karpaten und auf der Halbinsel Krym gibt es das Krymgebirge.)
3.Wie heißen die höchste Berg in den Ukrainischen Karpaten und im Krymgebirge?
(Der höchste Berg der Karpaten ist die Howerla. Der höchste Berg des Krymgebirge ist Roman-Kosch.)
4.Wie heißen die Meere in der Ukraine?
(In der Ukraine gibt es zwei Meere – das Schwarze Meer und das Asowsche Meer.)
5.Wie heißt der größte Fluss der Ukraine?
(Der größte Fluss heißt der Dnipro.)
6.Welche größten Nebenflüsse hat der Dnipro?
(Die Nebenflüsse sind die Desna,die Prypjat,die Sula.)
7.Welche anderen wichtigen Flüsse kannst du nennen?
(Die anderen wichtigen Flüsse der Ukraine sind die Dunau, der Siwersky Donez, der Dnister, der Piwdenny Buh.)
Учитель географії
Завдання «Погляд у майбутнє»
Складіть прогноз щодо змін у природному комплексі внаслідок антропогенного впливу. Відповідь подайте у вигляді причинно – наслідкового ланцюжка.
Варіант І. Осушення болота.
Варіант ІІ. Вирубування лісу поблизу.
Очікувана відповідь.
Осушення болота – зниження рівня грунтових вод – будуть розвиватися ерозійні процеси – зникнуть багато видів рослин – збідніє тваринний світ.
Вирубування лісу поблизу – зниження рівня грунтових вод – зникнуть джерела та струмки – зміниться рослинний, тваринний світ – утворяться яри – поверхневі води змиють грунт.
Учитель географії
Природний комплекс це поєднання компонентів природи, що перебувають у взаємодії і утворюють нерозривну систему. Будь – яка господарська діяльність людини пов’язана з використанням багатств природи. Зі зростанням благ збільшується вплив на природу. У наступному завданні вам пропонується виявити позитивні та негативні наслідки розвитку господарської діяльності людини . Для цього на квітках запишіть позитивні наслідки розвитку господарської діяльності, а на краплинках– негативні. Квітами прикрасимо віночок, який тримає лелека, а краплинки води, як сльози Землі – матінки, під хмарку. Саме від нас залежить життя лелек нашого села, адже цього року їх прилетіло менше, ніж минулі роки.
Учні виконують завдання. ( На дошці малюнок лелеки, який тримає віночок. Учні прикрашають його квітками, а хмаринку – краплинками води).
Висновок: у результаті господарської діяльності виникла ціла низка проблем людства, що ставить під загрозу існування на землі всього живого, і людини також.
VІ. Підсумок уроку.
Учитель німецької мови:
Nun gut,unesere Stunde ist zu Ende. Heute in der Stunde habt ihr gut gearbeit. Ihr wart sehr aktiv,fleissig,mutig.Ich bin euch sehr dankbar fur eure Arbeit. War unsere Stunde interessant? Was hat euch am besten gefallen?
Ihr bekommt heute solche Noten…
Учитель географії
Прийом «Доповни речення»
Я знаю що…
Мені подобається…
Для себе я дізнався, що…
VІІ. Домашнє завдання
Cписок використаної літератури:
1.Бойко В.М.Географія: підруч. для 6 класу загальноосв. навч. закл./В.М.Бойко, С.В. Міхелі.- Харків: СИЦИЯ;2014.- 256 с.: іл.ISBN 978-966-2542-60-8
2. Німецька мова (6-й рік навчання): підручн. для 6 класу загальноосв. навч. закл. «Deutsch lernen ist super!» /С.І.Сотникова, Г.В. Гоголєва.- Х.:Вид-во «Ранок», 12014.- 256 с.: іл.SSBN 978-617-09-1617-4